Kävisköhän homma yksinkertaisuudessaan näin. Eli joku älyhän tässä tarvitaan, esim. 12V siemensin logiikka.
Syöttöpumpun kaasuvivun asennosta voisi ottaan syöttötiedon logiikkaan. Vivun asento vastaa tiettyä kierroslukua. Kierroslukuanturilla mitataan kierrokset ja syöttövivun asentoa verrataan kierroslukuun.
Kun kaasua painetaan, syöttöpumppu alkaa syöttämään soppaa ja ahtimen siivet kääntyvät kulmaan jolla saadaan aikaan suurin mahdollinen ahtopaineen nousu.
Kun ahtopaine lähestyy haluttua arvoa, alkaa siipikulma muuttua ja näin rajoittaa/ylläpitää maksimi paineen. Kun kierrokset saavuttavat kaasuvivun mukaisen kierrosluvun, muuttuu siipikulma ja ahtopaine putoaa.
Jos tulee esim. mäki, eikä kaasupolkimeen kosketa, alkaa kierrosluku pudota, jolloin siipikulma alkaa nostaa ahtoja saavuttaakseen kaasuvipua vastaavan kierrosluvun. Kun kaasua vähennetään, siipikulma säädetään asentoon, jossa pakokaasut pääsevät parhaiten virtaamaan, nostamatta paineita.
Eli tarvitaan muutamia tietoja mitattua koneesta, joita logiikassa verrataan toisiinsa ja nämä vaikuttavat siihen, miten logiikka ohjaa ahtimen siipikulmaa.
Saiko tuosta kukaan mitään tolkkua

No mutta jotenkin näin
