Jäärata 190D om602 ST

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
SJL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 07.08.2012 22:24
Paikkakunta: Evijärvi

Jäärata 190D om602 ST

Viesti Kirjoittaja SJL »

Morjens!
Jääratakelien pikkuhiljaa lähestyessä olisi tarkoitus taas alkaa kasailemaan mersua hieman muuttuneella kokoonpanolla.
Viime talvena luotimme om601 moottoriin, mutta niitä 3 särettyämme päätimme, että ensi talvena ei enään sellaista tule.
Viime talven kokoonpano oli siis tälläinen:
-om601
-300 turboD:n vakioahdin
-Jonkun itsetekemä ruma mutta toimiva pakosarja.
-vapari imusarjaan tehty painekotelo
-450x300x76mm kiinancooleri
-TurboD viton pumppu 6mm elementeillä
-vakiokytkin
-4/5 vaihteiset peruslaatikot (niitäkin meni pari hajalle)
Ahtopaineita oli vaparikoneelle riittävästi=liikaa

Kaverin kautta löysimme om602 turbokoneen halvalla ,joten ostimme sen edullisesti pois
ja aloimme hommaamaan sen ympärille sopivia osia pikku hiljaa.
Tällä hetkellä on saatu hommatua melkein kaikki tarvittavat osat ja kasaamista on jo moottorin osalta aloitettu.
Tulevan talven kokoonpano on siis tämännäköinen:

-om602 turbomoottori -ostettu
-0m602 turbon imusarja johon hitsattu 2,5 tuuman lähtö -tuli koneen mukana
-PPD 7mm vaparin syöttöpumpusta tehty -ostettu
-vakiopakosárja johon hitsattu T3 laippa -tehty
-KKK ahdin (mallia en tiedä mutta vastaa kooltansa suunnillen Holset hx35:sta) -ostettu
-450x300x76mm tai 600x300x76mm kiinancooleri -hyllytavarana
-605 turbo c-sarjan jäähdytin -löytyy
-Sprinterin 240mm kytkinasetelma ja massalevy -ostettu ebaysta halvalla :P
-200d:n vauhtipyörä -sorvattu
-4 vaihteinen vakiolaatikko -noudettu

Korihan ei ole enään parhaassa mahdollisessa kunnossa, mutta ajaa asiansa jääratakäytössä. Autoon löytyy myös viimetalvena
ostetut hyväkuntoiset 15" piikirenkaat. Moottori olisi tarkoitus saada paikoillen viikonlopun aikana, jotta voidaan alkaa sovittamaan
syyläriä ja cooleria keulalle ja tekemään kannakkeita niille. Mikään kiire autoa ei ole saada valmiiksi, koska kelit ei oikeen ole suosineet
jäärataa, mutta tietysti olisi mukava päästä autoa vähän testailemaan ja parantelemaan sulalla tiellä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut SJL, Su 10.11.2013 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SJL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 07.08.2012 22:24
Paikkakunta: Evijärvi

Jäärata 190D om602 ST

Viesti Kirjoittaja SJL »

Noniin projekti on pikku hiljaa edennyt.. Tänään saatiin ruuvattua koneeseen vauhtipyörä, kytkin, asetelma ja levy kiinni.
Kävimme myös hakemassa 4 vaihteisen vaihdelaatikon. Laatikkon vaihdettiin heti irti ollessa uudet öljyt ja pultattiin se kiinni koneen jatkoksi.
Seuraavaksi kori tuotiin sisälle kuivamaan ja tehtiin c-sarjan syylärille tilaa runkopalkkien väliin.
Moottori ja vaihdelaatikkopaketti meni paikoilleen melko helposti ja sai aloittaa kiinnittämään kaikkia letkuja ja sähköjä koneeseen.
Turbon öljyntulo ja paluuputket tuli myös väsäiltyä ja kardaani kiinnitettyä.
Ohjaustehostimen pumpulle tulevista letkuista toinen oli liian lyhyt, joten se piti vaihtaa pidempään. Oma hommansa oli saada kaasuvivusto
pelaamaan niin, että kaasu menee pohjaan asti, muttei kierrokset jää päälle. Kaasuvaijeria muokkaamalla ja ottamalla kaasupolkimen alta
stopparin pois saatiin kaasu kuitenkin pelaamaan oikein.
Kaiken kaikkiaan yhden illan aikana saatiin projektia etenemään jo pitkästi ja enään olisi isompia hommia jäljellä ahto- ja pakoputkiston tekeminen
sekä kiinnikkeiden tekeminen cuulerille ja syylärille.
Ja sitten kuvia:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Jäärata 190D om602 ST

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ripeää toimintaa, autohan on kohta nipussa eikä jäät ole vielä sulaneet ,-)

Minkälainen perä / lukko laitteeseen tulee?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
SJL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 07.08.2012 22:24
Paikkakunta: Evijärvi

Jäärata 190D om602 ST

Viesti Kirjoittaja SJL »

Joo näyttää kyllä siltä ettei tarvi vielä pitkään aikaan jäälle mennä. Perä on tavallinen pikkuperä, tietysti lukkoon hitsattuna. Välitystä en tiedä, mutta vaikutti olevan sopivan pitkä viime talven kokemuksien perusteella.
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: Jäärata 190D om602 ST

Viesti Kirjoittaja Lapio »

Onkos se 601:n vitopumppu vielä tallesa?
Siitähän voisi saada jotain rahoitusta jääratavehkeeseen..??!!
Tuommoselle vois olla käyttöä.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
SJL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 07.08.2012 22:24
Paikkakunta: Evijärvi

Re: Jäärata 190D om602 ST

Viesti Kirjoittaja SJL »

Kerkesin jo myymään sen, mutta näky olevan uudella omistajalla myynnissä race- ja viritysosat osastolla. Olisko kellään tässä lähistöllä myydä halvalla 190:n etupuskuria? rikkinäinenki kelpaisi. Löytyy kyllä vanhanmallinen puskuri itseltäki, mutta kun se on täysin ehjä eikä sitä viitsisi leikellä.
SJL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 07.08.2012 22:24
Paikkakunta: Evijärvi

Jäärata 190D om602 ST

Viesti Kirjoittaja SJL »

No niin vähä piti käydä autoa rakentelemassa sunnuntaista huolimatta.. Syyläriä varten saatiin kiinnikket tehtyä ja jos cuuleri sopii olemaan
syylärin takapuolella saattaa puskurikin sopia paikoilleen leikkelemättä. Alkuperäinen flekti ei kyllä sovi paikoilleen sitte, mutta se olisi
todennäköisesti korvattu sähköisellä jokatapauksessa. Vesiletkujakin aloitettiin sovittelemaan ja vanha ylävesiletku sopi suoraan.
Alavesiletkua ei tehty vielä valmiiksi, koska sen väliin tulee ulkoista lämpömittaria varten anturin paikka. Paisuntasäiliöstä syyläriin välille
ei löytynyt sopivaa letkua hyllystä, joten sitä pitää käydä huomenna jostain hakemassa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Jäärata 190D om602 ST

Viesti Kirjoittaja tomant »

SJL kirjoitti:-. Syyläriä varten saatiin kiinnikket tehtyä ja jos cuuleri sopii olemaan syylärin takapuolella saattaa puskurikin sopia paikoilleen leikkelemättä....
Eikös välijäähyn pitäisi olla syylärin etupuolella eli kylmällä puolella? Imevät flektit voi laittaa syylärin taakse.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
SJL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 07.08.2012 22:24
Paikkakunta: Evijärvi

Jäärata 190D om602 ST

Viesti Kirjoittaja SJL »

Nii taitaa tosiaan olla parempi. Pikaisella mittailulla ei olisi sopinutkaan syylärin takapuolelle. Pitää vaan tehdä riittävästi tilaa etupuollelle nähtävästi.
SJL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 07.08.2012 22:24
Paikkakunta: Evijärvi

Jäärata 190D om602 ST

Viesti Kirjoittaja SJL »

Projekti on taas edennyt hyvää vauhtia.. Tänään saatiin tehtyä coolerille kiinnikket ja laitettiin cuuleri paikoilleen. Ahtoputket tuli
myös tehtyä vanhoja putkia hyödyntäen.
Vesiletkut saatiin myös tehtyä valmiiksi ja vedenlämpömittarin anturi asennettin alavesiletkun väliin.
Ilmanpuhdistin löytyi hyllytavarana, mutta turbossa oli todella paksu kaulus, jonka takia olisi pitänyt olla 102mm halkaisijaltaan oleva
putsari ja nykyinen ei ollu kun 76mm. Silikonisupistaja olisi tässä koossa maksanut mansikoita, mutta onneksi biltemasta löytyi halvempi ratkaisu.
Tuotekoodilla 88282 löytyi lvi-hommissa käytettävä supiste 99-113/70-88 milliin, joka sopi paikoilleen hienosti. hintaakin oli vaivaiset 7,99€.
Autosta saatiin illanpäätteksi ensisavut otettua ja kaikki tuntui pelaavan hienosti. Vielä pitää ainakin vetää kaikki lisämittarien johdot ja
putket ja tehdä hehkujärjestelmä valmiiksi.
Myös jonkunlaiset valot pitää autoon asennella. Näillä näkymin katolle tulee kaksi pyöreää 9" valoa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin