Pagodan tee_se_itse entisöinti

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: Pagodan tee_se_itse entisöinti

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Kromauksen ja kuumasinkityksen lisäksi oli paljon muutakin pinnoitettavaa. Moottoritilan maalaamattomat peltiosat ovat kuulemma alunperin olleet kadmium-pintaisia. Euroopasta kyseistä pintaa ei taida enää mistään saada, joten päädyin keltapassivointiin.

Tässä osia lähdössä pinnoitukseen:

Kuva

...ja tässä valmiina:

Kuva

Releet olivat päässeet vuosien mittaan hapettumaan päältä päin aika ruman näköisiksi. Putsasin ja kiillotin näiden kuoret ja käytin sinkityksessä.
Ostin tekstit ja kaaviot amerikkalaiselta harrastajalta, joka oli painattanut niitä siirtokalvoille. Näissä fonttikin vastaa 60-luvun alkuperäistä. (NOS releitä myydään vielä, mutta niissä fontti on erilainen). Olin lopputulokseen aika tyytyväinen:

Kuva

Etulyhdyistä putsasin ja maalasin kehykset. Ajovaloille ostin uudet heijastimet - sumuvalojen heijastimet päädyin kiillottamaan ja hopeoimaan (hopeoinnin teki Amoila).

Kuva

Kuva

Joitain pikkuosia unohtui sinkittävien joukosta, joten kokeilin niihin kotikonsteja. Kiiltävään pintaan olisi tarvittu säädettävä virtalähde ja muitakin kemikaaleja kuin sitruunahappoa ja ruokasuolaa, mutta apteekissa olisi mennyt tilaushommiksi enkä jaksanut odottaa. Näistäkin sai loppujen lopuksi kiillottamalla ihan kohtuulliset...

Kuva
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Komiata hommaa!
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja seppola »

On kyllä kerrassaan upeaa seurattavaa, yhtä kiveä ei näjemmä jätetä kääntämättä kun on kerran tälle tielle lähdetty ! Autosta näyttää olevan tulossa parempi kuin tehtaalta lähtiessään...
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 475 000 km (ajossa)
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ruostumassa)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~707 000 km (ruostumassa)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Kiitos kannustuksesta!

Olishan se oikeasti hienoa saada joskus alkuperäisenä säilynyt, aidosti ruosteeton yksilö.
Toisaalta, itselleni olen yrittänyt perustella että sellaisella ei kolarin pelossa uskaltaisi paljoa ajella. Auto kun on alkuperäinen vain kerran.

Tällaisen itse rakennellun koslan uskaltaa ottaa liikenteeseenkin. Jos tulee kolhu, sen voi itse korjata eikä auto menetä arvoaan - se kun on korjattu jo monta kertaa aiemminkin. Toivottavasti nuo kuumasinkitykset yms. lisäävät huolettomia kilometrejä ainakin korin puolesta. (Tallissahan tämäkin tosin tulee suurimman osan ajastaan viettämään :roll: )
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
tango
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja tango »

paloviita kirjoitti: Tällaisen itse rakennellun koslan uskaltaa ottaa liikenteeseenkin. Jos tulee kolhu, sen voi itse korjata eikä auto menetä arvoaan - se kun on korjattu jo monta kertaa aiemminkin. )
:thumbup: Näin on. Siisti asenne.
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Sitten siirryttiin sisustan ja verhoilujen pariin.

Tässä menossa kojelaudan ja A-pilareiden päällystäminen:

Kuva

Vasemmassa yläkulmassa on nopeusmittari osittain purettuna. Puhaltelin pölyt numerotaulusta ja vaihdoin uudet kromikehykset. Pienen töpeksinnän seurauksena tuli vaihdettua uudet lasitkin.

Tällainen mittaristosta sitten tuli:

Kuva

Seuraavassa kuvassa aloitellaan uusia oviverhoiluja. Vanhat ovipahvit olivat saaneet kosteutta (muovit puuttuivat pahvien takaa) ja olivat niin kuhmuraiset, että liimasin vinyylit uusille pahveille. Kojelaudan päällisen joutui tekemään metritavarasta, mutta oven vinyyleihin oli paistettu valmiiksi "koristeraidat".

Kuva

Sekä ovitaskut, että verhoilut täsmäsivät kantakortin numeroinnin kanssa:

Kuva

Ovitaskun sisäpuoli:

Kuva

Valmis oviverhoilu takaa...

Kuva

...ja julkisivun puolelta:

Kuva

Muokkasin B-pilarin sisäpuolen peitelevyä ja tein siihen aukon turvavyötä varten. Ei vastaa ihan originaalia, mutta halusin saada turvavöiden kelat verhoilujen taakse pois näkyvistä.

Kuva

Tässä tuo samainen peitelevy paraatipuolelta:

Kuva
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Havis »

Erittäin mielenkiintoista seurattavaa.

Vielä kun sais kunkin osakokonaisuuden kuvien kohtiin summittaisen maininnan ajankohdasta koska toimenpide on tehty, niin saisi vielä konkreettisemman käsityksen ajankäytöstä, töiden tekojärjestyksestä ja projektin etenemisnopeudesta...

On aina hienoa nähdä kun joku malttaa paneutua tekemiseen perinpohjaisesti :)

P.S.
Sinuna minä harkitsisin sellaisen Ifolor tyylisen kirjan tekemistä tuosta projektista, sitä voisi sitten vanhempana takan ääressä sikaria pössytellessä viskilasin kera hartaudella lueskella.
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

sanattomaksi tässä menee... :thumbup: :thumbup: :thumbup:
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Havis kirjoitti: Vielä kun sais kunkin osakokonaisuuden kuvien kohtiin summittaisen maininnan ajankohdasta koska toimenpide on tehty, niin saisi vielä konkreettisemman käsityksen ajankäytöstä, töiden tekojärjestyksestä ja projektin etenemisnopeudesta...
Tämän projektin laajuus valkeni vasta töiden edetessä, minkä takia järjestys ei aina ollut niin looginen. Jälkeenpäin ajatellen tekniikka olisi pitänyt purkaa ja kori laittaa vartaaseen jo heti alkumetreillä. Moni homma olisi ollut helpompi tehdä.

Töitä tehtiin (viime kesää lukuunottamatta) vain talvisin ja siihen tahtiin, kun muilta hommilta ehti. Eli välillä oli pitempiä taukoja ja joskus viikonloppuisin saatoin tehdä hyvinkin pitkää päivää. En pitänyt kirjaa, mutta arvioisin tähän menneen 1500-2000 omaa tuntia.
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Numeroista päätellen penkitkin ovat auton alkuperäiset. Edellinen omistaja oli ehtinyt verhoiluttaa nämä juuri ennen myyntiä.

Kuva

Turvallisuussyistä halusin kuitenkin lisätä niskatyynyt. Kiskot tilasin Venetmäeltä:

Kuva

...ja itse niskatuet löytyivät lähempää (Kiitos Kipsu!) Tilasin päälliset samasta paikasta kuin muutkin verhoilumateriaalit. Tässä kuvassa niskatuki jo penkkien sävyssä:

Kuva

Sisustan teemalla kun jatketaan, siirrytään poppivehkeisiin. Monien mielestä mersussa pitää olla Becker. Itse kuitenkin olen tykästynyt Blaukkariin. Joskus noin nelivuotiaana muistan ihastelleeni meidän "perheauton" eli Pyhimys-Volvon radiota, jonka viisari alkoi liikkua napin painalluksella uusia asemia etsien. Pagodaani olisi siis tuleva oikean aikakauden Blaupunkt Köln, automaattihaulla.

Ostin ebaysta pari Kölniä ja kehykset otin auton mukana tulleesta Frankfurtista.

Kuva

Puhdistamisen ja koneiston voitelun jälkeen totesin molempien Kölnien toimivan. Toiseen oli tussilla merkitty jännitteeksi 6 volttia, mutta näissä onneksi löytyy jumpperi, jolla sen saa vaihdettua 12 volttiin. Uskomattomalta tuntuu, että osittain putkitekniikkaan perustuvassa radiossa on jo oma liitäntänsä automaattiantennille!

Tilailin Saksasta uusia nuppeja ja Yli-Piiparilta löytyi oikea polttimo otsikkotaulun valaistukseen. Tällainen siitä sitten tuli:

Kuva

Itse autokin alkoi olla viimeisissä pohjaväreissä:

Kuva
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Sitten viimein koitti se päivä kun pääsin hakemaan auton maalarilta. Aika aneemiselta näyttää vielä ilman valoja ja listoja. Väriksi valitsin pitkän harkinnan jälkeen 396:n. Värin piti sopia yhteen tummansinisen katon ja toisaalta beigen (parchment) sisustan kanssa. Ja värin piti kuulua valikoimaan vuonna 1967.

Kuva

...ja takaa.

Kuva
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
PTracing
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Hienoa työtä on kyllä! 8)
IG: @pyrytakkunen
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Kiitokset!

Puhtaiden osien asentaminen vastamaalattuun koriin oli projektin mukavinta puuhaa, vaikka siihen menikin oletettua enemmän aikaa.

Seuraavassa kuvassa konehuone alkaa hahmottua. Moottorin ja apurungon kumityynyt vaihdoin uusiin. Samoin kaikki läpivientikumit.
Jarru- ja polttoaineputket sekä -letkut ovat luonnollisesti myös uutta.

Rintapellin eriste on harvinaisuus. Oikealla kuviolla olevaa materiaalia ei ole saanut edes Classic Centerin kautta enää vuosiin. Pagoda SL Groupin haltuun oli jostain saatu rulla alkuperäistä materiaalia. Alkuperäisenä säilyneestä autosta saatiin malli uutta stanssia varten ja jäsenille tarjoutui mahdollisuus ostaa alkuperäisestä materiaalista stanssatut eristeet. Tässä on yksi niistä.
(Samoihin aikoihin Kaliforniassa toimiva entisöintiosia kauppaava firma alkoi myydä alkuperäisellä kuviolla teetettyä kopiota, joka on eri materiaalia, mutta näyttää samalta.)

Kuva
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Mahtavaa jälkeä olet tehnyt! Oliko tämä jo tänä kesänä ajossa? Bongasin pariin kertaan Järvenpään tienoilla vastaavan värisen Pagodan. Kiinnitti huomiota kun oli viimesen päälle hienon näkönen.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Kakemake kirjoitti: Oliko tämä jo tänä kesänä ajossa? Bongasin pariin kertaan Järvenpään tienoilla
Juu, auto "valmistui" sopivasti elokuussa Saksassa pidettyyn 50 v. -kokoontumiseen. Kävin tällä myös muutaman kerran töissä Järvenpäässä.
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Seuraavaksi sisäverhouksen asennusta...

Kuva

En laittanut pikimattoa tai muutakaan eristemateriaalia. Näitä asennellaan ehkä myöhemmin kun on varmistunut, että lattia pysyy sateellakin kuivana.

Kuva

Kuva
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
tango
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja tango »

Siisti on siisti ja sillä siisti :D
karra
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja karra »

Thaimaassa asiat on toisin; keräävät jopa rahaa että saa Pagodan rakennettua :D

Kuva
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
sonikki
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tämä topic on kyllä varsinaista silmäkarkkia, jatka samaan malliin :thumbup:
Onko sulla muuten ihan oikean wattiset polttimot mittaristossa? Ei jotenkin sovi tunnelmaan kun loistaa noin kirkkaana ajo- ja trippimittarien valaistus :)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Mittarivalaistuksessa on 4 wattiset polttimot alkuperäisten 2 wattisten sijasta. Tuo kuva kuitenkin hämää, oikeasti nuo neliwattisetkin näyttävät himmeiltä.

Karra,
En tiedä kumpaan uppoaa enemmän rahaa, museoikäisen mersun kunnostamiseen vai Pagoda-kattoisen temppelin rakentamiseen...

-----------
Luulin ottaneeni auton kunnostuksen aikana liikaakin kuvia, mutta monta juttua oli jäänyt dokumentoimatta. Esim. ohjauspyörän "konservoinnista" tai ovilasien nostomekanismin korjailusta ei valitettavasti tullut kuvia otettua.

Maalauksen jälkeen ruiskuttelin kaikkien koteloiden sisäpuolet suoja-aineella, jotta ruoste ei pääsisi iskemään sisältä päin. Kaikkiaan ainetta meni seitsemän litraa! (vaikka jätin alumiiniset ovet ja luukut käsittelemättä)

Yksi hankalimmista hommista uudelleen kasauksessa oli yllättäen tuulilasin asennus. Vanha lasi oli jo niin himmeä, että tilasin uuden Kuttilan autolasista. Uuden lasin istuvuus on erittäin hyvä, mutta uudenmallisen tiivisteen kanssa meinasi mennä hermo. Lopulta sekin kuitenkin muljahti paikoilleen ja lasikin säilyi taistelussa onneksi ehjänä.
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

hienoa työtä ja hyvä topikki. Parasta pitkään aikaan tällä foorumilla :)
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Kiitoksia mielenkiinnosta!

Auto tosiaan saatiin viimein ajokuntoon ja Saksan-reissukin tuli onnellisesti tehtyä.
Paljon jäi vielä pientä näprättävää talven varalle (matkamittarista on yksi muovihammaspyörä rikki, jarrutehostin vuotaa, kellosta on tinasulake murtunut, takakontista puuttuu sivuverhoilut jne. jne.) Eipä kai nämä aivan valmiiksi ikinä tulekaan...

Tässä muutama kuva syyskuulta. Tällaisena ajoin auton talliin, enkä ole siihen sen jälkeen koskenut.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
MB 250SL -67
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Hieno! 8)
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
/8-mies
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja /8-mies »

No huhhuh! Ja kun luulin itse rakentelevani pystäriä pilkuntarkasti.

Älyttömän hienoa työtä!
Kesä: 1974 MB 200 W115
Talvi: 1989 Mitsubishi Pajero 2.5 TDiC
Käyttö: 2007 MB GL 500 X164
Ex: 2017 MB GLC Coupé 250d C253
Ex: 1999 MB S 430 W220
karra
Mobilisti
Mobilisti

paloviita kirjoitti:Karra,
En tiedä kumpaan uppoaa enemmän rahaa, museoikäisen mersun kunnostamiseen vai Pagoda-kattoisen temppelin rakentamiseen...
Saattahan se olla että Thaimassa samalla rahalla nousee ihan oikea pagoda pytingiksi, taikka jopa useampi.

Pari asiaa, sananenhan on toivottavasti vapaa... saisitko tuon kilven vaihdettua lyhyeksi. Itse kerroin konttorilla että tarvitsen lyhyen kilven koska autossa on kaksiosainen takapuskuri :P . Ja se riitti konttoritädille :mrgreen: . Tuollaista 6-merkkistä ei kait mustana ole koskaan saanut :roll: . Mutta jos autosi on jo MR niin vissiin kilpeä ei saa enää vaihtaa, ainakin Kouvolan Antti-Ässä niin kertoi kun yritti...

Toisena kommenttina FIN-tunnus. Vanhoissahan niitä oli alumiinisena, esim roikkumassa puskurin alla niin ei tarvi porailla näkyvälle paikalle reikiä... ei sen puoleen eihän tuo ole pahan näköinen ja varmaan Saksan reissuun sen hommasit.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
TPeltola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja TPeltola »

:thumbup: Ai jesus ku on nyt hieno :clap: Kannattaa ruostesuojata et pysyy hyvänä :) Öljyä ruutalla koteloihin :thumbup:
karra
Mobilisti
Mobilisti

Noista konehuoneen releistä; tilasin itse 6.3:een varmaankin samalta kaverilta, se oli joku Texacone email osoite tms. olikohan nimi Wallace Wheeler? Itse maalasin relekotelot vaan sinkin väriseksi tai sinnepäin ja koko decal-setti on minulla vielä käyttämättä, tilasin samalla ne oikean kokoset kiinnikekumit. Oli hauska tapaus kun ostin niitä liian isoja (mutta muuten samanmallisia) kiinnikekumeja nippelitepolta ja kerroin siitä M100 foorumilla. Parikin heppua sitten tilasi niitä Tepolta ihan Amerikkaan asti.

Millaisen pohjatyön tuo sinkitys vaatii jos vaikka joku talvi sinkittäis ne omat ja viimeistelis sitten kun muut tarpeet kerran on jo kotona?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

samaa kysysin minäkin mitä karrakin ja missä pinnotit :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

On kyllä upea. Itse en ehkä raskis enää edes ajella, jos olisi noin hienossa kunnossa oleva klassikko!
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
juhaoh
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

karra kirjoitti: . Mutta jos autosi on jo MR niin .
Hieno auto ja upeaa työtä.
Mutta eikai tuollaista saa museoon, kun ei vastaa alkuperäistä, on paljon hienompi.
Kyllä tuollainen musta kuusimerkkinen kilpi "tökkää" silmään.
Vastaa Viestiin