230CE -> OM603 ST

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Zamppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 05.10.2012 13:37
Paikkakunta: Raum

230CE -> OM603 ST

Viesti Kirjoittaja Zamppe »

Elikkäs..

Olisi tarkoitus ruveta rakentelemaan jo pitkään suunnitteilla ollutta ST mersua, kun ei tua coupe tunnu menevän kaupaksi.
Aihiona tosiaan siis -88 230CE, ja sen pellin alle olisi tarkotus istuttaa om603. Moottoria olen metsästänyt jo jonkun aikaa, mutta ei vaan tunnu löytyvän sopivaa, koska hakusessa olisi kokonainen auto käyvällä moottorilla ja automaattilaatikolla. Onhan autoja tarjolla, mutta opiskelijan budjetti ei anna periksi ostaa mitä tahansa. :crazy: Lisäksi en pelkkää moottoria osta sen takia, että todennäköisesti tarvitaan jotain sähkösarjasta yms? Myös tankki ja linjat olisi varmaan hyvä vaihtaa samalla? Mitä muuta huomioitavaa esim. katsastusta ajatellen?

Tekniikkasuunnitelmia sen verran, että ensimmäinen tehotavote olis siinä 350-400hp paikkeilla. Auto kuitenkin tarkoituksena pitää ihan käyttöautona kesäsin. Ahtimeksi olen miettinyt Holset hx40, pakopesää sen enempää ajattelematta. Sais tosiaan herätä mielellään alhaalta. Ja tässä tulee tietysti vastaan toi tehotavote. Viisaammat kertokoon oman näkemyksensä. Pumpuksi mynän tekele, mutta 7mm vai kannattaisiko ottaa suoraan 8mm tulevaisuutta ajatellen? Cooleri saisi varmaan olla lähes niin iso, kun keulille siististi mahtuu. Automaattilaatikon vahvistus tietenkin kuuluu asiaan.

Motti nyt melko varmasti rakennellaan vaparista. Ja koneen kunnosta ja remonteista riippuen koneremontti edessä, sisältäen laakeroinnin ja kansiremontin. Mistä laakerisarja kannattaa hommata? Ja mites tuon om606 kannentiivisteen kanssa, mitä pitää tehdä että sopii? Ja kestääkö?

Kori ja alusta käydään myös läpi ja tehdään kunnolla, mutta se ei ole olennainen asia tässä vaiheessa.
Toivottavasti tätä pääsisi pian toteuttamaan. Kirjottelen juttua sitämukaa kun tapahtuu. Intti pistää hanttiin ens kesänä, mutta eiköhän se joskus valmistu..

Auttakaahan amatööriä, ja kertokaa omia mielipiteitä. Tattista vaan etukäteen. :thumbup:
Käyttis: W202 220D -94
EX: C124 230 -88
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

Re: 230CE -> OM603 ST

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

ite kyllä suosittelen miettimään suoraan om606 ei ole kalliimpi mut 100 kertaa parempi. ja lopuksi rahaa saattaa mennä vähemmän loppupeleissä kun se vaparista tehty om603 räjähtelee muutaman kerran :D
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 230CE -> OM603 ST

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

mage_90 kirjoitti:ite kyllä suosittelen miettimään suoraan om606 ei ole kalliimpi mut 100 kertaa parempi. ja lopuksi rahaa saattaa mennä vähemmän loppupeleissä kun se vaparista tehty om603 räjähtelee muutaman kerran :D

täysin samaa sieltä. lisäksi sen kunnossa olevan 606:n voit jopa laittaa parhaimmillaan suoraa keulalle toisin kuin vanhan 603 vaparin.

et sää koko autoa tarvi ostat jostaki purkuautosta (300 turbo) etu jarrut ja vakaajan.
tankki on sama ainoastaan tankin sihti on pensassa eri. polttoaine pumppu sitten pois pensalinjan välistä ja siinäpä ne polttoaine puolen muutokset oli.
sähköjä sitten pitää tehä sen verran että purat kaikki pensan sähköt siististi pois ja haet siitä samaisesta purku autosta hehku releen ja sillle tulevat ja lähtevät johdot.
se hehkureleelle tuleva johto nippu sitten vaan kiinni sulakerasian alta pensan johdoilta vapautuvaan liittimeen ja paksu hehkun virtapiuha kiinni kuskin jalkotilasta löytyvään paikkaan.

ite tein viimetalvena samanlaisen projektin.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 230CE -> OM603 ST

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Niin ja vaihdelaatikon nyt joka tapauksessa tarvitset jostain muusta kun siitä suunnittellusta 300D tekniikanluovuttajasta, sitä pikkulaatikkoa ei taida monikaan vahvistaa niin että se kestää 300-400 hevosvoiman tuottaman väännön enempää kun yhden kiihdytyksen.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Zamppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 05.10.2012 13:37
Paikkakunta: Raum

Re: 230CE -> OM603 ST

Viesti Kirjoittaja Zamppe »

On toi om606 käynyt mielessä ja mielummin sen laittaiski. Mites sitten tuon hehkureleen kanssa, jos kone on w210 keulalta niin mites se sopii tuon w124 johtoihin? Vai tarkoittiko jukkis että relee samaisesta laitteesta kun jarrut ja vakaaja?

Tarviiko takapään jarruille tehdä jotain?
Käyttis: W202 220D -94
EX: C124 230 -88
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 230CE -> OM603 ST

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Rele ja johdot w124 ja vaihdat niihin hehkuille meneviin johtoihin vaan 606:n hehkun liittimet päihin. Yleensä ollut 606 hehkun johdot kiinni kun ostaa purkumoottorin.

Taka jarrut on kaikissa sedaneissa samat, eli jos vertaat katsastuksessa sitä sedaniin niin ei tarvi vaihtaa.
Ite laitoin farmarin taka jarrut vaikkei ois tarvinut.
Zamppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 05.10.2012 13:37
Paikkakunta: Raum

Re: 230CE -> OM603 ST

Viesti Kirjoittaja Zamppe »

Kiitoksia infosta.

Mikä olisi sitte hyvä vertailukohde katsastuksessa?
Pitää nyt miettiä mikä moottori tulee. Om606 kyllä houkuttais kovasti.
Käyttis: W202 220D -94
EX: C124 230 -88
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 230CE -> OM603 ST

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Vertaa vaikka 300 12v pensaan sillon riittää turbodieselin jarrut.
Akseli massat meni muuten ainakin mulla aika tiukille kun katsuri oli sitä mieltä että ei voi verrata isompikoneisen akseli massaan vaan täyttyy mennä auton omilla. Monet katsurit taas muuttavat akselimassat isommiksi jos vertailu mallissa on isommat.
Zamppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 05.10.2012 13:37
Paikkakunta: Raum

Re: 230CE -> OM603 ST

Viesti Kirjoittaja Zamppe »

Ok, hyvä tietää! :thumbup:

Loppuviikosta pääsee autoa purkamaan, ja muutamaa om606 purkumoottoria kyselty.

Vielä tosta pumpusta, kannataisko se ottaa suoraan 8mm?
Pakosarjan ja putkiston teko onnistuu nätisti töissä.
Cooleria kattelin ebaystä kokoa 500x450x76, 3" lähdöillä. Riittääkö vai onko liian pieni?
Käyttis: W202 220D -94
EX: C124 230 -88
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 230CE -> OM603 ST

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Ite laittasin suoraan 8mm pumpun jos on uutta ostamassa.
Varmaan ihan ok tuo cuulerin koko.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: 230CE -> OM603 ST

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Ite laittasin 450x400x76. Leveemmäsä ikävämpi viä ahtoputkia
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Vastaa Viestiin