Vakionopeussäädin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Kävin ostamassa VDO tempostat säätimen orkkis tikulla KL:stä. Muuten näyttää hommeli selvältä, mutta mistä karvasta merssusta (300TD A -95) saapi nopestiedon pulsseina vai pitääkö pulssilähetin lisätä? Huhu kertoo että mittariston takaa kuulemma voisi saada, mutta mistä?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Antti K kirjoitti:Kävin ostamassa VDO tempostat säätimen orkkis tikulla KL:stä. Muuten näyttää hommeli selvältä, mutta mistä karvasta merssusta (300TD A -95) saapi nopestiedon pulsseina vai pitääkö pulssilähetin lisätä? Huhu kertoo että mittariston takaa kuulemma voisi saada, mutta mistä?
Moi, mikä oli KL:n hinta vehkeelle? Minuakin saattaisi kiinnostaa...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

321€ niillä oli joku tarjous menossa.

Yksi mistä pulssina saa nopeuden on abs anturi, mutta mahtaakoon sotkea absien toimintaa? Ja arvoitus on sekin montako pulssia kysenen anturi antaa kilometrille? Taas olis käyttöä Fluken oskiloskoopille harmi vaan ovat aika tyyriitä ostaa :wink:
Avatar
E220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ke 21.01.2004 15:28
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja E220 »

Onko sulla siinä ulkolämpömittari?

Mä laitoin keväällä kaverin avustuksella. Käytiin Vehon sähkäriltä kysymässä mistä piuhasta ja vastaus oli, että jos siinä on ulkolämpö niin se on se keltavihreä piuha. Niitä lähtee kaks piuhaa samasta liittimestä. Ei tullu otettua kuvaa, mutta muistaakseni siellä ei ollu muita keltavihreitä.
BMW E93 330dA caprio -08

exät: W209 CLK270CDI -04
W124 E220 -95
S210 E280T 4MATIC -98
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1784
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Mulla taas on onkelmia vdo:n vakionopeus säätimen kans, ei tahdo pelittää.

Kävin läpi kaikki pulssit, jarru poljin, kytkin poljin sekä viikseltä tulevat käskyt. servo moottorikin toimi, se joka on siellä käyttö yksikössä konehuoneen puolella, samoin mangeetti toimi. ainoastaan nopeusmittarilta tuleva pulssi oli semmoinen mitä en tarkistanut. (siinähän se tietysti on vika :? ) Nyt pieni kysymys viisaamille, onko joku korjauttanut sitä käyttö yksikköä tai peräti korjannut itse? Olis ihan kiva tietää, että onko siinä oikotietä onneen vai pitääkö peräti kävellä lakki kourassa vehoon ja tahtoa sedän vilkaseen laitetta....... :wink:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Mika.J
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 27.07.2004 10:11
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Mika.J »

joop79 kirjoitti:Mulla taas on onkelmia vdo:n vakionopeus säätimen kans, ei tahdo pelittää.

Nyt pieni kysymys viisaamille, onko joku korjauttanut sitä käyttö yksikköä tai peräti korjannut itse? Olis ihan kiva tietää, että onko siinä oikotietä onneen vai pitääkö peräti kävellä lakki kourassa vehoon ja tahtoa sedän vilkaseen laitetta....... :wink:
Perusteellista tietoa löytyy seuraavasta linkistä.

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... t=tempomat
MB 300TDT Sportline -94
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Jälkiasennetuissa tarvikevaraosasäätimissä on usein sangen ikävä piirre: ne on toteutettu säätövaijereilla, joihin tuppaa aina jäämään vähän löysää. Kun haluttu nopeus on saavutettu ja nykäistään "tempomaatti" päälle, nopeus laskee kunnes vaijerin välys on kiristynyt ja ottaa vastaan. Siinä sitä vaijeria sitten kiristellään nykyttelemällä kilsa kerrallaan kireämmälle oikeaan haluttuun nopeuteen asti. Säätimelle asetettu tavoitenopeus vaeltelee myös huomattavasti enemmän kuin alkuperäisellä tankovetoisella säätimellä samasta välysongelmasta johtuen jopa +/- 10 km/h.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Vastaa Viestiin