om606 ruiskutusennakko vaivaa
om606 ruiskutusennakko vaivaa
Vaihtelin tuossa mersuun herlevin pumpun 8mm elementeillä. Laitoin ennakon siihen 20eykk kun matin ohje oli 21eykk. Käynti oli pari päivää todella nätti eikä karissut missään vaiheessa. Säädin vähän lisää alasyöttöä että sain ahtopaineet nousemaan yli puolen baarin ja kävi edelleen nätisti. Sitten annoin koneelle vähän happea vähän reilulla puolella kaasulla ja paineet kävi baarin yläpuolella ja kierrokset 5000 paikkeilla. Tämän jälkeen kone alko karisemaan kuin ennakko olis muuttunu muutaman asteen aikasemmalle. Samaa teki edellisellä pumpulla ja ennakko tosiaan oli muuttunut. Onko muilla kokemuksia tällasesta vaivasta?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Onko siinä pumpun rattaassa booreja enää ollenkaan, ei kai se muuten voi muuttua itsestään ?
Sinullahan on ollut sen pumpun pultin kanssa aikoinaan ongelmia jos oikein muistan...
(oletan että kampiakselin kiila on paikallaan ?)
Sinullahan on ollut sen pumpun pultin kanssa aikoinaan ongelmia jos oikein muistan...
(oletan että kampiakselin kiila on paikallaan ?)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
On siellä booritveskola kirjoitti:Onko siinä pumpun rattaassa booreja enää ollenkaan, ei kai se muuten voi muuttua itsestään ?
Sinullahan on ollut sen pumpun pultin kanssa aikoinaan ongelmia jos oikein muistan...

Niin kuin tuonne ylös kirjotin niin pari päivää kerkesin ajaa ja kone kävi todella nätisti lähes kuin vakio. Tänä aikana en sitä pahemmin kierrättänytkään. Mutta tänään kun polkasin kaasua vähän syvemmälle niin heti alko karisemaan ikävästi ja lämpenemään enemmän.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Siinä kampiakselin ja pumpun välissä ei ole kuten tiedät hyvin mitään mekaniikkaa, eli ajoitus ei voi muuttua itsestään, ellei kammen tai pumpun ratas kierähdä, tai sitten se ajoitus ei vain alunperinkään ollut oikein. Luulen että tässä on nyt kyseesä jokin ketju löysällä tarkistettu ajoitus juttu kyseessä...en usko että se pumpun ajoitusmerkkikään itsestään liikkuu useammassa pumpussa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Mitenkäs ennakonsäädin? Ja ei kai se ketju oo voinut kahta päivää olla löysällä ja sitten yhtäkkiä kiristyä ja kääntää ennakkoa 

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Siekkinen kirjoitti:Mitenkäs ennakonsäädin?
Hyvin epätodennäköistä. Asiahan selviää kun ottaa ennakkosäätimen pöydälle ja katsoo onko kaikki osaset asianmukaisesti paikallaan.
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Tutki sitä ennakon säädintä. Jos se vaikka vähän jumii eikä palaudukkaan takaisin.
Miten mulla on semmonen mielikuva että jollakin se teki juuri niin?
Miten mulla on semmonen mielikuva että jollakin se teki juuri niin?
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Joo taidanpa vaihdella 603sen ennakonsäätimen jouset tuohon. Pohjaa ja jumii korkeilla kierroksilla. Kuulemma 606 jouset on sellaset onnettoman heiveröiset 603 jousiin verrattuna.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Eipä olisi ensimmäinen ennakonsäädin joka jää "aikaiselle" kun käyttää reippaammin kierroksia.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Mika.T kirjoitti:Eipä olisi ensimmäinen ennakonsäädin joka jää "aikaiselle" kun käyttää reippaammin kierroksia.
Ei kait nyt sentään 5000 r/min rääkäisyllä ennakosäädin vielä siipeensä ota...kyllä siellä on jotakin muuta pielessä.
Kyllä siellä ollaan nyt sössitty moottorin rakentelussa. Kampiakselin / ennakkosäätimen / ruiskutuspumpun välinen yhteys ei ole kohdallaan. Jos vertaan omaa kärryäni OM 606, niin voin kierrättää vaikka maailman tappiin saakka 5000 r/min eikä ainakaan jakopää siitä sekoa.
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
5000 oli noin luku kun ei ole tapana seurata ensimmäisenä sitä kierrosmittaria. Saatto se kiertää 6000 kierrosta ihan yhtä hyvin. Tuo että vaiva on jakopäässä on melko ympäripyöreä vastaus ja mikä muu sitä ennakkoa voi toistuvasti muuttaa kuin ennakonsäädin?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Kampiakselin päässä oleva voiman välittämä rataspari ei pysy paikallaan on yksi tärkeimmistä vaihtoehdoista.Siekkinen kirjoitti:5000 oli noin luku kun ei ole tapana seurata ensimmäisenä sitä kierrosmittaria. Saatto se kiertää 6000 kierrosta ihan yhtä hyvin. Tuo että vaiva on jakopäässä on melko ympäripyöreä vastaus ja mikä muu sitä ennakkoa voi toistuvasti muuttaa kuin ennakonsäädin?
Sitten on tuo keskipako- ennakonsäädin, mutta kyllä sekin kestää pyörimisnopeudet...
Ruiskutuspumpun akseli ( boorit ) olisi yksi vaihtoehto mutta epätodenäköinen.
Ehkäpä olisi lähdettävä helpoimmasta päästä ja otettava säädin pöydälle ja katsottava sen kunto.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Su 08.12.2013 13:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Onhan se nyt varmasti kasattu oikealla pultilla ja prikalla? Niissä on eroa vanhemman ja uudemman säätimen välillä.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Väärällä prikalla kasassa niin kerrankun säätää ennakkoa niin jää siihen asentoon...
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Ei nyt sentään kyseistä säädintä voida voimanvälityksen takaamiseksi luottaa pultin ja prikan olemassaololla. Pultilla ja prikalla on vain oma tarkoituksensa.... eli otetaan vastaan aksiaaliset ( akselin suuntaiset ) voimat. Radiaaliset voimansiirron voimat otetaan tässä tapuksessa edellämaintuilla tekniikoilla.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Su 08.12.2013 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Mesemies89 kirjoitti:Ei nyt sentään kyseistä säädintä voida voimanvälityksen takaamiseksi luottaa pultin ja prikan olemassaololla. Pultilla ja pikalla on vain oma tarkoituksensa.
Mitähån sä nyt oikein sönkkäät?
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
laineracing kirjoitti:Mesemies89 kirjoitti:Ei nyt sentään kyseistä säädintä voida voimanvälityksen takaamiseksi luottaa pultin ja prikan olemassaololla. Pultilla ja pikalla on vain oma tarkoituksensa.
Mitähån sä nyt oikein sönkkäät?
Perehdy nyt ensin tarkkaan kyseiseen tapaukseen, ennekuin alkaat puhumaan mitään...ja puhella " sönkkäämisestä".
Tuolla pultilla ja prikalla ei ole itse voimansiirron kanssa mitään tekemistä....pultin ja prikan voi heittää vaikka vxxxxxn ja silti jako ja ennakko pysyy kohdallaan.
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Nyt kyllä rumilus puhui ihtensä niin pussiin aiempien väitteidensä kanssa.Mesemies89 kirjoitti:Kampiakselin päässä oleva voiman välittämä rataspari ei pysy paikallaan on yksi tärkeimmistä vaihtoehdoista.Siekkinen kirjoitti:5000 oli noin luku kun ei ole tapana seurata ensimmäisenä sitä kierrosmittaria. Saatto se kiertää 6000 kierrosta ihan yhtä hyvin. Tuo että vaiva on jakopäässä on melko ympäripyöreä vastaus ja mikä muu sitä ennakkoa voi toistuvasti muuttaa kuin ennakonsäädin?
Sitten on tuo keskipako- ennakonsäädin, mutta kyllä sekin kestää sen kampiakselin 6000 r/min pyörimisnopeudet...käytännössä kyseinen säädin pyörii noilla kierrosalueilla noin 2000 r/min ja säädin jo itsessään estää ylikierrokset. ( En nyt muista välityssuhteita mutta suuntaa-antava )
Ruiskutuspumpun akseli ( boorit ) olisi yksi vaihtoehto mutta epätodenäköinen.
Ehkäpä olisi lähdettävä helpoimmasta päästä ja otettava säädin pöydälle ja katsottava sen kunto.
Vai että et muista välitys suhdetta. .
Kyllähän se on nokka-akselin ja syöttöpumpun kierrokset AINA puolet kampiakselin kierroksista.
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
laineracing kirjoitti:Onhan se nyt varmasti kasattu oikealla pultilla ja prikalla? Niissä on eroa vanhemman ja uudemman säätimen välillä.
Nii joo. Tuohan se olikin näissä. Eihän se syöttöpumpun pultti ole kapeakantisesta.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
EDIT:
Korjattu asiavirhe vastauksesta.
Korjattu asiavirhe vastauksesta.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Su 08.12.2013 13:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Ennakonsäädin ja pumppu on samalla akselilla ja pyörivät samalla nopeudella ja ennakonsäätimen ketjuratas on saman kokoinen kuin nokka akselin
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Älä rumilus puhu paskaa. Kävin sulle ottaan kuvan 606:sen nokkapyörästä ja ennakonsäätimestä. (Tulee myöhemmin näkyville)
Molemmissa on 38 hammasta joten pyörivät samaa nopeutta ja ovat saman kokoiset.
Molemmissa on 38 hammasta joten pyörivät samaa nopeutta ja ovat saman kokoiset.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
jukkis. kirjoitti:Älä rumilus puhu paskaa. Kävin sulle ottaan kuvan 606:sen nokkapyörästä ja ennakonsäätimestä. (Tulee myöhemmin näkyville)
Molemmissa on 38 hammasta joten pyörivät samaa nopeutta ja ovat saman kokoiset.
Joo...nyt kävi lapsus ja muistivirhe, kysymyksessä ei olekaan planeettasäätimestä kysymys.

Kampiakselin ja ennakkosäätimen välityssuhde on siis 1/2 ja on kiinteästi samalla akselilla kytketty ruiskutuspumpulle.
Varsinaisen asian vaikutus kysyjän ongelmaan ei muutu kuitenkaan miksikään.
Sillä pultilla ja prikalla ei ole mitään vaikutusta nyt puheenaolevaan ennakonsäädon problematiikkaan.
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Perkele se muuten on kapeakantisen pultilla ja rikalla..
jostakin ihmeen syystä laitoin ne vanhasta koneesta kun kuvittelin että niiden pitää olla samaa paria pumpun kanssa.. Säädin jo ennakon oikeaan mutta taidampa vielä vaihtaa sen pultin ja rikan. Sittenkö on vehkeet toiminu ku on oikealla pultilla kasattu?

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Jääkö tuo prikka kanittamaan sitä ennakonsäädintä auki sitten?
Millä tavalla nämä eroaa toisistaan kapea vs leviä kantinen?
Teeppä tutkimus matka prikkoihin.
Ja rumilukselle
Milläs tavalla tuo ennakonsääjin estää sitten itekseen ylikierrokset?
Millä tavalla nämä eroaa toisistaan kapea vs leviä kantinen?
Teeppä tutkimus matka prikkoihin.
Ja rumilukselle
Milläs tavalla tuo ennakonsääjin estää sitten itekseen ylikierrokset?

C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
C124 ?
C123 230
S210 24v
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Entäs laittaa kapeakantisen ennakonsäätimen ja alipainepumpun?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Niin no miksei mutta koitetaan nyt aluks vaihtaa pelkkä pultti ja rikka niin tietää jatkossa mistä se on kiinni. Niillä rikoilla on kyllä erot kuin yöllä ja päivällä. Laitan huomenna kuvia.atlas kirjoitti:Entäs laittaa kapeakantisen ennakonsäätimen ja alipainepumpun?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Onhan tuo hahlovetonen alipainepumppu parempi mitä kapean, ja voitelukin toteutettu erilailla niin menis turhan paljon uusiksi jos alkaa vaihtaan.
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Joo ei sieltä ainakaan osia putoile jakopäähän. Ja sammuttimen alipainekkin on otettu jarrutehostimen letkusta niin ei sitä ylimäärästä nippaa tarvihe.jukkis. kirjoitti:Onhan tuo hahlovetonen alipainepumppu parempi mitä kapean, ja voitelukin toteutettu erilailla niin menis turhan paljon uusiksi jos alkaa vaihtaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Pitäisi joskus tutkia onko Vitojen ennakon säätimessä jo luonnostaan samat jouset kuin kapeakantisissa, vai samat kuin monivenoissa...jos niissä kerta eroa on. Näkeekös sen eron silmällä, eli onko paksumpi lanka ?
Jousivaaka nyt sitten pitää alkaa rakentamaan.
Mikäli haluaa korvata hahlovedon perinteisellä niin kannattaa huomioida se öljytappi siinä, eli se pitäisi saada hyvin tukkeeseen. Se pyrkii tihkumaan siitä alipainepumpun tiivisteen kohdalta kun kone puskee siihen täyden öljynpaineen. Sen jälkeen vanhan malliin alipainepumppu ei saa ihan yhtä hyvää voitelua kuin normaalisti kapeakantisen lohkossa, mutta tuskin se haittaa. Lohkossa oleva tappi pitäisi vaihtaa, mutta en tiedä millä sen saisi edes irti.
Itselläni on nyt Vitossa ollut pari vuotta sähköinen alipainepumppu ja alipainepumpun tilalla alumiinilätkä...
Jousivaaka nyt sitten pitää alkaa rakentamaan.
Mikäli haluaa korvata hahlovedon perinteisellä niin kannattaa huomioida se öljytappi siinä, eli se pitäisi saada hyvin tukkeeseen. Se pyrkii tihkumaan siitä alipainepumpun tiivisteen kohdalta kun kone puskee siihen täyden öljynpaineen. Sen jälkeen vanhan malliin alipainepumppu ei saa ihan yhtä hyvää voitelua kuin normaalisti kapeakantisen lohkossa, mutta tuskin se haittaa. Lohkossa oleva tappi pitäisi vaihtaa, mutta en tiedä millä sen saisi edes irti.
Itselläni on nyt Vitossa ollut pari vuotta sähköinen alipainepumppu ja alipainepumpun tilalla alumiinilätkä...
Lisää tietoa: www.skg.fi