om606 ruiskutusennakko vaivaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Vaihtelin tuossa mersuun herlevin pumpun 8mm elementeillä. Laitoin ennakon siihen 20eykk kun matin ohje oli 21eykk. Käynti oli pari päivää todella nätti eikä karissut missään vaiheessa. Säädin vähän lisää alasyöttöä että sain ahtopaineet nousemaan yli puolen baarin ja kävi edelleen nätisti. Sitten annoin koneelle vähän happea vähän reilulla puolella kaasulla ja paineet kävi baarin yläpuolella ja kierrokset 5000 paikkeilla. Tämän jälkeen kone alko karisemaan kuin ennakko olis muuttunu muutaman asteen aikasemmalle. Samaa teki edellisellä pumpulla ja ennakko tosiaan oli muuttunut. Onko muilla kokemuksia tällasesta vaivasta?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onko siinä pumpun rattaassa booreja enää ollenkaan, ei kai se muuten voi muuttua itsestään ?

Sinullahan on ollut sen pumpun pultin kanssa aikoinaan ongelmia jos oikein muistan...

(oletan että kampiakselin kiila on paikallaan ?)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

veskola kirjoitti:Onko siinä pumpun rattaassa booreja enää ollenkaan, ei kai se muuten voi muuttua itsestään ?

Sinullahan on ollut sen pumpun pultin kanssa aikoinaan ongelmia jos oikein muistan...
On siellä boorit :D muuta ongelmaa ei sen pultin kanssa ollut kun kerran se meni kiristysvaiheessa poikki mutta 45Nm kun kiristää niin kestää. Ja pultti on silti yhtä tiukassa vaikka ennakko muuttuu. Se jostakin ihmeen syystä hyppää 5 astetta aikasemmalle kun antaa vähän kierroksia. Tämä on jo toinen pumppu mikä tuota tekee tässä nimenomasessa koneessa. Edellinen kone ei tällästä tehnyt. Hakua kun käytin niin huomasin että yhdelle toisellekkin foorumin jäsenelle oli käyny täysin sama homma 605 koneen kanssa.

Niin kuin tuonne ylös kirjotin niin pari päivää kerkesin ajaa ja kone kävi todella nätisti lähes kuin vakio. Tänä aikana en sitä pahemmin kierrättänytkään. Mutta tänään kun polkasin kaasua vähän syvemmälle niin heti alko karisemaan ikävästi ja lämpenemään enemmän.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siinä kampiakselin ja pumpun välissä ei ole kuten tiedät hyvin mitään mekaniikkaa, eli ajoitus ei voi muuttua itsestään, ellei kammen tai pumpun ratas kierähdä, tai sitten se ajoitus ei vain alunperinkään ollut oikein. Luulen että tässä on nyt kyseesä jokin ketju löysällä tarkistettu ajoitus juttu kyseessä...en usko että se pumpun ajoitusmerkkikään itsestään liikkuu useammassa pumpussa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mitenkäs ennakonsäädin? Ja ei kai se ketju oo voinut kahta päivää olla löysällä ja sitten yhtäkkiä kiristyä ja kääntää ennakkoa :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Siekkinen kirjoitti:Mitenkäs ennakonsäädin?

Hyvin epätodennäköistä. Asiahan selviää kun ottaa ennakkosäätimen pöydälle ja katsoo onko kaikki osaset asianmukaisesti paikallaan.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Tutki sitä ennakon säädintä. Jos se vaikka vähän jumii eikä palaudukkaan takaisin.

Miten mulla on semmonen mielikuva että jollakin se teki juuri niin?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Joo taidanpa vaihdella 603sen ennakonsäätimen jouset tuohon. Pohjaa ja jumii korkeilla kierroksilla. Kuulemma 606 jouset on sellaset onnettoman heiveröiset 603 jousiin verrattuna.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eipä olisi ensimmäinen ennakonsäädin joka jää "aikaiselle" kun käyttää reippaammin kierroksia.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Mika.T kirjoitti:Eipä olisi ensimmäinen ennakonsäädin joka jää "aikaiselle" kun käyttää reippaammin kierroksia.

Ei kait nyt sentään 5000 r/min rääkäisyllä ennakosäädin vielä siipeensä ota...kyllä siellä on jotakin muuta pielessä.
Kyllä siellä ollaan nyt sössitty moottorin rakentelussa. Kampiakselin / ennakkosäätimen / ruiskutuspumpun välinen yhteys ei ole kohdallaan. Jos vertaan omaa kärryäni OM 606, niin voin kierrättää vaikka maailman tappiin saakka 5000 r/min eikä ainakaan jakopää siitä sekoa.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

5000 oli noin luku kun ei ole tapana seurata ensimmäisenä sitä kierrosmittaria. Saatto se kiertää 6000 kierrosta ihan yhtä hyvin. Tuo että vaiva on jakopäässä on melko ympäripyöreä vastaus ja mikä muu sitä ennakkoa voi toistuvasti muuttaa kuin ennakonsäädin?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Siekkinen kirjoitti:5000 oli noin luku kun ei ole tapana seurata ensimmäisenä sitä kierrosmittaria. Saatto se kiertää 6000 kierrosta ihan yhtä hyvin. Tuo että vaiva on jakopäässä on melko ympäripyöreä vastaus ja mikä muu sitä ennakkoa voi toistuvasti muuttaa kuin ennakonsäädin?
Kampiakselin päässä oleva voiman välittämä rataspari ei pysy paikallaan on yksi tärkeimmistä vaihtoehdoista.
Sitten on tuo keskipako- ennakonsäädin, mutta kyllä sekin kestää pyörimisnopeudet...
Ruiskutuspumpun akseli ( boorit ) olisi yksi vaihtoehto mutta epätodenäköinen.

Ehkäpä olisi lähdettävä helpoimmasta päästä ja otettava säädin pöydälle ja katsottava sen kunto.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Su 08.12.2013 13:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Onhan se nyt varmasti kasattu oikealla pultilla ja prikalla? Niissä on eroa vanhemman ja uudemman säätimen välillä.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Väärällä prikalla kasassa niin kerrankun säätää ennakkoa niin jää siihen asentoon...
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Ei nyt sentään kyseistä säädintä voida voimanvälityksen takaamiseksi luottaa pultin ja prikan olemassaololla. Pultilla ja prikalla on vain oma tarkoituksensa.... eli otetaan vastaan aksiaaliset ( akselin suuntaiset ) voimat. Radiaaliset voimansiirron voimat otetaan tässä tapuksessa edellämaintuilla tekniikoilla.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Su 08.12.2013 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Mesemies89 kirjoitti:Ei nyt sentään kyseistä säädintä voida voimanvälityksen takaamiseksi luottaa pultin ja prikan olemassaololla. Pultilla ja pikalla on vain oma tarkoituksensa.

Mitähån sä nyt oikein sönkkäät?
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

laineracing kirjoitti:
Mesemies89 kirjoitti:Ei nyt sentään kyseistä säädintä voida voimanvälityksen takaamiseksi luottaa pultin ja prikan olemassaololla. Pultilla ja pikalla on vain oma tarkoituksensa.

Mitähån sä nyt oikein sönkkäät?

Perehdy nyt ensin tarkkaan kyseiseen tapaukseen, ennekuin alkaat puhumaan mitään...ja puhella " sönkkäämisestä".

Tuolla pultilla ja prikalla ei ole itse voimansiirron kanssa mitään tekemistä....pultin ja prikan voi heittää vaikka vxxxxxn ja silti jako ja ennakko pysyy kohdallaan.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Mesemies89 kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:5000 oli noin luku kun ei ole tapana seurata ensimmäisenä sitä kierrosmittaria. Saatto se kiertää 6000 kierrosta ihan yhtä hyvin. Tuo että vaiva on jakopäässä on melko ympäripyöreä vastaus ja mikä muu sitä ennakkoa voi toistuvasti muuttaa kuin ennakonsäädin?
Kampiakselin päässä oleva voiman välittämä rataspari ei pysy paikallaan on yksi tärkeimmistä vaihtoehdoista.
Sitten on tuo keskipako- ennakonsäädin, mutta kyllä sekin kestää sen kampiakselin 6000 r/min pyörimisnopeudet...käytännössä kyseinen säädin pyörii noilla kierrosalueilla noin 2000 r/min ja säädin jo itsessään estää ylikierrokset. ( En nyt muista välityssuhteita mutta suuntaa-antava )
Ruiskutuspumpun akseli ( boorit ) olisi yksi vaihtoehto mutta epätodenäköinen.

Ehkäpä olisi lähdettävä helpoimmasta päästä ja otettava säädin pöydälle ja katsottava sen kunto.
Nyt kyllä rumilus puhui ihtensä niin pussiin aiempien väitteidensä kanssa.
Vai että et muista välitys suhdetta. .

Kyllähän se on nokka-akselin ja syöttöpumpun kierrokset AINA puolet kampiakselin kierroksista.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

laineracing kirjoitti:Onhan se nyt varmasti kasattu oikealla pultilla ja prikalla? Niissä on eroa vanhemman ja uudemman säätimen välillä.

Nii joo. Tuohan se olikin näissä. Eihän se syöttöpumpun pultti ole kapeakantisesta.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

EDIT:

Korjattu asiavirhe vastauksesta.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Su 08.12.2013 13:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ennakonsäädin ja pumppu on samalla akselilla ja pyörivät samalla nopeudella ja ennakonsäätimen ketjuratas on saman kokoinen kuin nokka akselin
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Älä rumilus puhu paskaa. Kävin sulle ottaan kuvan 606:sen nokkapyörästä ja ennakonsäätimestä. (Tulee myöhemmin näkyville)
Molemmissa on 38 hammasta joten pyörivät samaa nopeutta ja ovat saman kokoiset.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

jukkis. kirjoitti:Älä rumilus puhu paskaa. Kävin sulle ottaan kuvan 606:sen nokkapyörästä ja ennakonsäätimestä. (Tulee myöhemmin näkyville)
Molemmissa on 38 hammasta joten pyörivät samaa nopeutta ja ovat saman kokoiset.

Joo...nyt kävi lapsus ja muistivirhe, kysymyksessä ei olekaan planeettasäätimestä kysymys. :oops:
Kampiakselin ja ennakkosäätimen välityssuhde on siis 1/2 ja on kiinteästi samalla akselilla kytketty ruiskutuspumpulle.

Varsinaisen asian vaikutus kysyjän ongelmaan ei muutu kuitenkaan miksikään.
Sillä pultilla ja prikalla ei ole mitään vaikutusta nyt puheenaolevaan ennakonsäädon problematiikkaan.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Perkele se muuten on kapeakantisen pultilla ja rikalla.. :oops: jostakin ihmeen syystä laitoin ne vanhasta koneesta kun kuvittelin että niiden pitää olla samaa paria pumpun kanssa.. Säädin jo ennakon oikeaan mutta taidampa vielä vaihtaa sen pultin ja rikan. Sittenkö on vehkeet toiminu ku on oikealla pultilla kasattu?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Jääkö tuo prikka kanittamaan sitä ennakonsäädintä auki sitten?
Millä tavalla nämä eroaa toisistaan kapea vs leviä kantinen?
Teeppä tutkimus matka prikkoihin.

Ja rumilukselle
Milläs tavalla tuo ennakonsääjin estää sitten itekseen ylikierrokset? :D
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Entäs laittaa kapeakantisen ennakonsäätimen ja alipainepumpun?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

atlas kirjoitti:Entäs laittaa kapeakantisen ennakonsäätimen ja alipainepumpun?
Niin no miksei mutta koitetaan nyt aluks vaihtaa pelkkä pultti ja rikka niin tietää jatkossa mistä se on kiinni. Niillä rikoilla on kyllä erot kuin yöllä ja päivällä. Laitan huomenna kuvia.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Onhan tuo hahlovetonen alipainepumppu parempi mitä kapean, ja voitelukin toteutettu erilailla niin menis turhan paljon uusiksi jos alkaa vaihtaan.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jukkis. kirjoitti:Onhan tuo hahlovetonen alipainepumppu parempi mitä kapean, ja voitelukin toteutettu erilailla niin menis turhan paljon uusiksi jos alkaa vaihtaan.
Joo ei sieltä ainakaan osia putoile jakopäähän. Ja sammuttimen alipainekkin on otettu jarrutehostimen letkusta niin ei sitä ylimäärästä nippaa tarvihe.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pitäisi joskus tutkia onko Vitojen ennakon säätimessä jo luonnostaan samat jouset kuin kapeakantisissa, vai samat kuin monivenoissa...jos niissä kerta eroa on. Näkeekös sen eron silmällä, eli onko paksumpi lanka ?

Jousivaaka nyt sitten pitää alkaa rakentamaan.

Mikäli haluaa korvata hahlovedon perinteisellä niin kannattaa huomioida se öljytappi siinä, eli se pitäisi saada hyvin tukkeeseen. Se pyrkii tihkumaan siitä alipainepumpun tiivisteen kohdalta kun kone puskee siihen täyden öljynpaineen. Sen jälkeen vanhan malliin alipainepumppu ei saa ihan yhtä hyvää voitelua kuin normaalisti kapeakantisen lohkossa, mutta tuskin se haittaa. Lohkossa oleva tappi pitäisi vaihtaa, mutta en tiedä millä sen saisi edes irti.

Itselläni on nyt Vitossa ollut pari vuotta sähköinen alipainepumppu ja alipainepumpun tilalla alumiinilätkä...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin