Juu kyllä sen huomaa.veskola kirjoitti:Näkeekös sen eron silmällä, eli onko paksumpi lanka ?
om606 ruiskutusennakko vaivaa
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
veskola kirjoitti:
Mikäli haluaa korvata hahlovedon perinteisellä niin kannattaa huomioida se öljytappi siinä, eli se pitäisi saada hyvin tukkeeseen. Se pyrkii tihkumaan siitä alipainepumpun tiivisteen kohdalta kun kone puskee siihen täyden öljynpaineen. Sen jälkeen vanhan malliin alipainepumppu ei saa ihan yhtä hyvää voitelua kuin normaalisti kapeakantisen lohkossa, mutta tuskin se haittaa. Lohkossa oleva tappi pitäisi vaihtaa, mutta en tiedä millä sen saisi edes irti..
Lähtee ihan pihteillä nykäsemällä. Vaihoin yhteen monivenaan kapiakantisen osat jakopäänkoppaa myöten.
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
No hitto kun ei lähtenyt, enkä kaivanut talon suurinta pihtiä käyttöön...no oikeasti en edes uskaltanut tosissaan yrittää, no siis minullahan se oli vanha lohko mitä aloin käyttämään. Mikäs sen tapin siellä sitten pitää paikoillaan jos noin löysässä on. Hyvä tietää että lähtee kun vaan vetää kunnolla. Kopassa oleva reikä on toki helppo tukkia, mutta kannattaa tarkkaan katsoa niitä keinuja sekä damperia, että ne tulee oikein. Tämä ero nyt lienee enemmän noiden isolohkojen (2,3 ja 3,5) juttuja eikä 2 vs. 4 ventiiliasiaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Kyllä sitä vähän piti nitkuttaa että lähti irti ettei se ihan ihtestään sieltä irtoa.
Joo tosiaan jos vaihtaa kapian jakopäänkopan leviään niin pitää vaihtaa myös laturinremmin kiristäjät ja muut siihen liittyvät.
Joo tosiaan jos vaihtaa kapian jakopäänkopan leviään niin pitää vaihtaa myös laturinremmin kiristäjät ja muut siihen liittyvät.
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Vaihoin pultin ja rikan. Otin samalla pari kuvaa säätimestä ja pulteista. Vika oli tosiaan siinä että tuo om603 rikka jumitti säätimen aikaseen päähä kun anto vähän enemmän kierrosta. Ekassa kuvassa on oikealla om603 pultti ja rikka ja vasemmalla om606 pultti ja rikka.

Sitten om606 ennakonsäädin:

Ja sitten om603 säädin:


Sitten om606 ennakonsäädin:

Ja sitten om603 säädin:

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Mulla oli semmonen ongelma,että alipainepumppu ei mennyt kiinni asti tolla om603 prikalla.Tein sit töissä siihen millin ohuemman prikan niin sillä men,täytys varmaan itekki katsoa onko ennakko muuttunut.
E:Käynti ääntäkun kuunteleen niin käy kyllä saman lailla kun ennenkin.
E:Käynti ääntäkun kuunteleen niin käy kyllä saman lailla kun ennenkin.
-w124 300dt/om606st
-w201 200d
-w201 250dt
-w201 200d
-w201 250dt
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Eikös toi pelti pitänyt heittää mäkeen kun laittaa uuden mallisen alipainepumpun, vai muistanko väärin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Kyllä se mulla meni ihan kiinni asti. Nuo alipainepumpun hahlo-osaa kiinni pitävät koukut oli vaan menny jostain syystä poikki. Ootko kierrättäny konetta 6000 kiekkaa tai yli että se säädin alkaa säätämään aikaselle? Taas kun tuon keskipultin löysäsin niin ennakko muuttu sen viitisen astetta myöhäsemmälle eli vika oli jumittavassa säätimessä mikä johtu siitä väärästä rikasta..
Kannattaako tuota vuoristoratapumppua alkaa vaihtamaan hahlovetoseks kun siinä on sen verran kova homma. Ei sitä ainakaan tuossa monivenassa ole niin luulis siihen jonkun syyn olevan.
Kannattaako tuota vuoristoratapumppua alkaa vaihtamaan hahlovetoseks kun siinä on sen verran kova homma. Ei sitä ainakaan tuossa monivenassa ole niin luulis siihen jonkun syyn olevan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Kannattaskohan itse perehtyä asioihin ennenkun alkaa sönkkäämään mitään paskaa ja vääriä neuvoja. Oikein auto insinööri taas kirjottelemassa siellä....Mesemies89 kirjoitti:laineracing kirjoitti:Mesemies89 kirjoitti:Ei nyt sentään kyseistä säädintä voida voimanvälityksen takaamiseksi luottaa pultin ja prikan olemassaololla. Pultilla ja pikalla on vain oma tarkoituksensa.
Mitähån sä nyt oikein sönkkäät?
Perehdy nyt ensin tarkkaan kyseiseen tapaukseen, ennekuin alkaat puhumaan mitään...ja puhella " sönkkäämisestä".
Tuolla pultilla ja prikalla ei ole itse voimansiirron kanssa mitään tekemistä....pultin ja prikan voi heittää vaikka vxxxxxn ja silti jako ja ennakko pysyy kohdallaan.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Ja itse asiaan liittyen niin hyvä että sieltå löyty selvä vika 

Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Ei siihen ole minun mielestä mitään syytä...vanha on vanha ja toimii, uusi malli on uusi ja toimii. Onhan se uusi parempi rakenteeltaan, mutta on se myös kalliimpi, se pumppu. Mersu on vain suunnitellut 90 luvun lopulla sen alipainepumpun ja vetotavan uusiksi, ei liity venttiilien lukumäärään.Siekkinen kirjoitti:Kannattaako tuota vuoristoratapumppua alkaa vaihtamaan hahlovetoseks kun siinä on sen verran kova homma. Ei sitä ainakaan tuossa monivenassa ole niin luulis siihen jonkun syyn olevan.
Siinä kohtaa jos on vain yksi pumpputyyppi kädessä niin pakkohan se on sovittaa lohkoon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
laineracing kirjoitti:
Kannattaskohan itse perehtyä asioihin ennenkun alkaa sönkkäämään mitään paskaa ja vääriä neuvoja. Oikein auto insinööri taas kirjottelemassa siellä....
Kyllä tässä asiassa ollaan riittävästi perehdytty perusasioihin, joilla on merkitystä tässä asiassa.
Alunalkujaan jo kerroin moottorin raketelussa tapahtuneesta sössimisestä, joka paljastui paikkansapitäväksi.
Tämäkin asia olisi ollut vältettävissä jos rakentelijalla olisi ollut riittävästi tietoa perusasioista....ja ylipäätään ennakonsäätimen toimintaperiaatteesta.
Edelleenkin vahvistan, että kyseiset pultit ja prikat voidaan heittää vaikka vxxxxxxn ja ennakkosäätimen toiminta ei muutu miksikään ajoitukseen tai ennakonsäätöön...kun varmistetaan ettei säätimen rakenneta häiritä vääränlaisilla prikoilla....niinkuin tässä tapauksessa ollaan tehty, kun ei olla käytetty alkuperäisosia. Ei tullut kyllä mieleenikään, että ennakkosäädintä viritysmielessä kasaillaan sellaisilla osilla joilla olisi maintulla tavalla merkitystä viritysopillisten asioiden kanssa.
Mitään väärää neuvoa en asian tiimoilta ole esittänyt., olen kertonut mistä koostuu ne perusasiat jolla ruikutusennakko ja ennakonsäätö pysyy syklissä.
Jääköön tässä asiassa enempää kertomatta, mikä ja mitkä muutkin tarkoitukset on kyseisellä ennakkosäätimellä kuin vaan pelkästään ruiskutusennakon säätäminen.
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Kyllä tällä vastauksella ainakin yhdet kaljat pitää tavatessa saada, säästi aika paljolta turhalta tutkimiseltalaineracing kirjoitti:Väärällä prikalla kasassa niin kerrankun säätää ennakkoa niin jää siihen asentoon...

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Niin on. Turhaan olis jouset vaihdettuJolle kirjoitti:Kyllä tällä vastauksella ainakin yhdet kaljat pitää tavatessa saada, säästi aika paljolta turhalta tutkimiseltalaineracing kirjoitti:Väärällä prikalla kasassa niin kerrankun säätää ennakkoa niin jää siihen asentoon...

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Siekkinen kirjoitti:Niin on. Turhaan olis jouset vaihdettuJolle kirjoitti:Kyllä tällä vastauksella ainakin yhdet kaljat pitää tavatessa saada, säästi aika paljolta turhalta tutkimiseltalaineracing kirjoitti:Väärällä prikalla kasassa niin kerrankun säätää ennakkoa niin jää siihen asentoon...
Onhan se jotakin se, kun joku on kokemusperäisesti tehnyt samanlaisen virheen, käyttämällä sellaisia kiristykseen kuulumattomia pultteja ja prikkoja mitkä ei siihen alkuperäisesti kuulu.
Ei kuitenkaan ole mairittelevaa osaamista tahoille, jotka rakentavat/ virittelevät moottoreita.
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Hyvä että joku oikeasti tietää. Kiitos laineracing!!!laineracing kirjoitti:Väärällä prikalla kasassa niin kerrankun säätää ennakkoa niin jää siihen asentoon...
Tätä neuvoa voi vielä tarvita.
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Eipä tuo ole ainoa osa mikä tuohon autoon ei alkuperäisesti kuulu
mutta tietääpä muutkin jatkossa ettei tee samaa virhettä. Ei tuossa vahinkoa tullut mutta ihmetystä se aiheutti.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Minulla taisi olla ekassa sekasikiössä päinvastainen kompinaatio, eli vanhan mallin säädin ja uuden mallin pultti. Siinäkin tuli jotain mystisiä ongelmia eli pultti löystyi irti ja muutenkin oli jotain ihmeellisiä ilmiöitä. Sitä sattuu kun tekee, eikä vain höpise.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om606 ruiskutusennakko vaivaa
Niin. Tuskin kukaan auton virittäjä säästyy vastoinkäymisiltäveskola kirjoitti:Minulla taisi olla ekassa sekasikiössä päinvastainen kompinaatio, eli vanhan mallin säädin ja uuden mallin pultti. Siinäkin tuli jotain mystisiä ongelmia eli pultti löystyi irti ja muutenkin oli jotain ihmeellisiä ilmiöitä. Sitä sattuu kun tekee, eikä vain höpise.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103