w124:n etummaiset takakelkan kumityynyt
w124:n etummaiset takakelkan kumityynyt
Pitäisi rueta vaihtamaan...pitääkö koko takakelkka purottaa alas vai piisaako et antaa takaa löysiä ja väännättää etupuolelta alaspäin palkkia?mahtuuko kumityyny välistä??
"Siis ymmärsinkö oikein?
Takatassu ylös ja pyörä irti. Sen jälkeen kumityynystä pultti irti. Väännetään kangella palkin ja rungon välistä tyyny pois. Uusi tyyny työnnetään väliin. Pultti kiinni jne... "
Jjjoo, molemmat takapyörät irti ja molemmin puolin pultit pois - sitten töihin.
Irti ne kumityynyt eivät koloistaan helpolla lähde, mutta sitten kun lähtevät, niin sopivat välistä pois.
Itse olen lyönyt kumit paineilmataltalla irti, sillä kyllä lähtee.
Uusi menee paikalleen kun sen ja "kuopan" rasvaa HYVÄLLÄ rasvalla
(ei WD tähän tarkoitukseen) ja painaa kelkasta ylöspäin.
Olen laittanut rasvaksi "läpivedettävän" vetoakselin suojakumin asennusrasvaa.
Usein muuten näkee itse vaihdettuja kumeja, jotka ovat senttiä vaille paikallaan.
Takatassu ylös ja pyörä irti. Sen jälkeen kumityynystä pultti irti. Väännetään kangella palkin ja rungon välistä tyyny pois. Uusi tyyny työnnetään väliin. Pultti kiinni jne... "
Jjjoo, molemmat takapyörät irti ja molemmin puolin pultit pois - sitten töihin.
Irti ne kumityynyt eivät koloistaan helpolla lähde, mutta sitten kun lähtevät, niin sopivat välistä pois.
Itse olen lyönyt kumit paineilmataltalla irti, sillä kyllä lähtee.
Uusi menee paikalleen kun sen ja "kuopan" rasvaa HYVÄLLÄ rasvalla
(ei WD tähän tarkoitukseen) ja painaa kelkasta ylöspäin.
Olen laittanut rasvaksi "läpivedettävän" vetoakselin suojakumin asennusrasvaa.
Usein muuten näkee itse vaihdettuja kumeja, jotka ovat senttiä vaille paikallaan.
wiimax.fi
Suosittelen ainakin oman kokemuksen perusteella koko perän ylös nostoa kerralla. Kannattaa avata molemmat puolet, kelkkahan tipahtaa alas riittävästi, muttei liikaa, jottei niitä kanki hommia tarvi hirveesti tehdä. Kumit lähti hyvin pois kun laitettiin kelkan varren väliin puu ja tunkilla painettiin jollain raudalla kumia ylöspäin.
Asennuksessa nostaa kelkkaa tunkilla ylöspäin, niin se painuu kunnolla pohjaan, jolloin pultin kiristys on helppoa. kannattaa muuten vaihtaa ne takimmaisetkin, itsella kolisi ensimmäisenä etummaiset ja muutama sata kilsaa ajettiin ja kolina alkoi uudestaa, no sitten takimmaiset vaihtoon. Takimmaisissa kannattaa varoa sitä molempien puolien irroitusta koska kelkka rämähtää kunnolla alas, pakoputki lähellä ym.
Asennuksessa nostaa kelkkaa tunkilla ylöspäin, niin se painuu kunnolla pohjaan, jolloin pultin kiristys on helppoa. kannattaa muuten vaihtaa ne takimmaisetkin, itsella kolisi ensimmäisenä etummaiset ja muutama sata kilsaa ajettiin ja kolina alkoi uudestaa, no sitten takimmaiset vaihtoon. Takimmaisissa kannattaa varoa sitä molempien puolien irroitusta koska kelkka rämähtää kunnolla alas, pakoputki lähellä ym.
Joskus taannoin vaihdoin w123:n takakelkan etummaiset kumit ja kun ei oikein sattunu olemaan mitään kunnon rasvaa, jäivät aavistuksen ulos... Jottei sama toistuisi nyt, mitäs rasvaa siihen kumiin kannattaa laittaa? Eihän siihen vissiin ihan mitä vaan saa mennä laittamaan vai miten? Tuo dealerin käyttämä vetarin asennusrasva ei kilisytä kelloja, ni mitäs sanotaan tiskillä myyjälle rasvan laaduksi?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün

1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
-
- Vakiokalustoa
Mäntysuopa käy hyvinSami H. kirjoitti:Joskus taannoin vaihdoin w123:n takakelkan etummaiset kumit ja kun ei oikein sattunu olemaan mitään kunnon rasvaa, jäivät aavistuksen ulos... Jottei sama toistuisi nyt, mitäs rasvaa siihen kumiin kannattaa laittaa? Eihän siihen vissiin ihan mitä vaan saa mennä laittamaan vai miten? Tuo dealerin käyttämä vetarin asennusrasva ei kilisytä kelloja, ni mitäs sanotaan tiskillä myyjälle rasvan laaduksi?

Kaivoinpa tällaisen vanhan viestiketjun esiin haulla,kun olen itse juuri varannut ajan tähän operaatioon.Ärsyttävään keikkumiseen ei ole vielä löytynyt vikaa,ja ainoa mitä olen itse paikallistanut on takakelkan toisen etukumin osittainen puuttuminen.Toivottavasti se auttaisi pitkäaikaiseen salaperäiseen vaivaan.
Tampereella paljon käytetty ja tunnettu mersumies tosin kuvaili tyynyjen aiheuttamaksi vaivaksi kolahduksia ,ei ottanut kantaa voisiko aiheuttaa tätä keinumista.(En kyllä varsinaisesti kysynytkään).
Mutta oikeastaan tarkoitus on välittää saamaani tietoa eteenpäin:kysyessäni olisiko syytä vaihtaa takimmaiset kumit samaan syssyyn,oli vastaus että "ne ei mene koskaan".No,uskottavahan se on sitten,että ainakin harvinaista lienee..?
Tämä siis yhden ammattilaisen näkemys tiedoksi niille,jotka noita kumityynyjä on aikeissa vaihdella.Tosin maksaahan ne vain parikymppiä kipale,ja jos vielä itseltä homma käy,niin mikä ettei....vaikka vaan varmuuden vuoksi.
Tampereella paljon käytetty ja tunnettu mersumies tosin kuvaili tyynyjen aiheuttamaksi vaivaksi kolahduksia ,ei ottanut kantaa voisiko aiheuttaa tätä keinumista.(En kyllä varsinaisesti kysynytkään).
Mutta oikeastaan tarkoitus on välittää saamaani tietoa eteenpäin:kysyessäni olisiko syytä vaihtaa takimmaiset kumit samaan syssyyn,oli vastaus että "ne ei mene koskaan".No,uskottavahan se on sitten,että ainakin harvinaista lienee..?
Tämä siis yhden ammattilaisen näkemys tiedoksi niille,jotka noita kumityynyjä on aikeissa vaihdella.Tosin maksaahan ne vain parikymppiä kipale,ja jos vielä itseltä homma käy,niin mikä ettei....vaikka vaan varmuuden vuoksi.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)