w124:n etummaiset takakelkan kumityynyt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pkultti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 12.04.2004 19:07
Paikkakunta: Lapua

w124:n etummaiset takakelkan kumityynyt

Viesti Kirjoittaja pkultti »

Pitäisi rueta vaihtamaan...pitääkö koko takakelkka purottaa alas vai piisaako et antaa takaa löysiä ja väännättää etupuolelta alaspäin palkkia?mahtuuko kumityyny välistä??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei tarvi antaa löysiä yhtään mistään.
Otat vaan ne vaihdettavien kumityynyjen pultit irti, mahtuu pois kun vähän auttaa kangella.
wiimax.fi
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Siis ymmärsinkö oikein?

Takatassu ylös ja pyörä irti. Sen jälkeen kumityynystä pultti irti. Väännetään kangella palkin ja rungon välistä tyyny pois. Uusi tyyny työnnetään väliin. Pultti kiinni jne...

Nimim. "täyttä ymmärrystä vaillako?" :oops:
W124 230E -91
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Siis ymmärsinkö oikein?
Takatassu ylös ja pyörä irti. Sen jälkeen kumityynystä pultti irti. Väännetään kangella palkin ja rungon välistä tyyny pois. Uusi tyyny työnnetään väliin. Pultti kiinni jne... "

Jjjoo, molemmat takapyörät irti ja molemmin puolin pultit pois - sitten töihin.

Irti ne kumityynyt eivät koloistaan helpolla lähde, mutta sitten kun lähtevät, niin sopivat välistä pois.

Itse olen lyönyt kumit paineilmataltalla irti, sillä kyllä lähtee.

Uusi menee paikalleen kun sen ja "kuopan" rasvaa HYVÄLLÄ rasvalla
(ei WD tähän tarkoitukseen) ja painaa kelkasta ylöspäin.
Olen laittanut rasvaksi "läpivedettävän" vetoakselin suojakumin asennusrasvaa.

Usein muuten näkee itse vaihdettuja kumeja, jotka ovat senttiä vaille paikallaan.
wiimax.fi
RIIVO-71
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 22.05.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja RIIVO-71 »

Suosittelen ainakin oman kokemuksen perusteella koko perän ylös nostoa kerralla. Kannattaa avata molemmat puolet, kelkkahan tipahtaa alas riittävästi, muttei liikaa, jottei niitä kanki hommia tarvi hirveesti tehdä. Kumit lähti hyvin pois kun laitettiin kelkan varren väliin puu ja tunkilla painettiin jollain raudalla kumia ylöspäin.
Asennuksessa nostaa kelkkaa tunkilla ylöspäin, niin se painuu kunnolla pohjaan, jolloin pultin kiristys on helppoa. kannattaa muuten vaihtaa ne takimmaisetkin, itsella kolisi ensimmäisenä etummaiset ja muutama sata kilsaa ajettiin ja kolina alkoi uudestaa, no sitten takimmaiset vaihtoon. Takimmaisissa kannattaa varoa sitä molempien puolien irroitusta koska kelkka rämähtää kunnolla alas, pakoputki lähellä ym.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Jos sulla on autossa ABS:it, tarkista että piuhassa on varoja perän laskeutumiselle. Kardaanin alla on rauta jonka varaan se lasketuminen loppuu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muuten, koskaan en ole vaihtanut niitä takimmaisia tyynyjä ,
etummaisia - no,ainakin viiteenkymmeneen mersuun.
wiimax.fi
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Eniten varaosina myydään etummaisia tyynyjä. Harvemmin takatyynyjä.
Avatar
pkultti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 12.04.2004 19:07
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja pkultti »

Vaihrettu on!oli aika helppo homma kun vielä hitsasi työkalun että sai tunkalla painaa tyynyn irti.Vielä taaimmaiset kumit niin on kaikki vaihrettu!Se onkin helpompi homma kun ne on alaspäin,siis kumityynyt
MB-Toys for a big boys...

C 250D elegance
Ex. 300D W124
Avatar
pkultti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 12.04.2004 19:07
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja pkultti »

Ja vielä että ei paukuta perä enää!!
MB-Toys for a big boys...

C 250D elegance
Ex. 300D W124
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Joskus taannoin vaihdoin w123:n takakelkan etummaiset kumit ja kun ei oikein sattunu olemaan mitään kunnon rasvaa, jäivät aavistuksen ulos... Jottei sama toistuisi nyt, mitäs rasvaa siihen kumiin kannattaa laittaa? Eihän siihen vissiin ihan mitä vaan saa mennä laittamaan vai miten? Tuo dealerin käyttämä vetarin asennusrasva ei kilisytä kelloja, ni mitäs sanotaan tiskillä myyjälle rasvan laaduksi?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Sami H. kirjoitti:Joskus taannoin vaihdoin w123:n takakelkan etummaiset kumit ja kun ei oikein sattunu olemaan mitään kunnon rasvaa, jäivät aavistuksen ulos... Jottei sama toistuisi nyt, mitäs rasvaa siihen kumiin kannattaa laittaa? Eihän siihen vissiin ihan mitä vaan saa mennä laittamaan vai miten? Tuo dealerin käyttämä vetarin asennusrasva ei kilisytä kelloja, ni mitäs sanotaan tiskillä myyjälle rasvan laaduksi?
Mäntysuopa käy hyvin :wink:
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Sami H. kirjoitti:Jottei sama toistuisi nyt, mitäs rasvaa siihen kumiin kannattaa laittaa?
Silikonisprayllä meni että hulahti, pohjaan saakka. 8)
Jopi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 31.12.2004 08:49
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jopi »

Sami H. kirjoitti: Tuo dealerin käyttämä vetarin asennusrasva ei kilisytä kelloja, ni mitäs sanotaan tiskillä myyjälle rasvan laaduksi?
Minä olen käyttänyt rengasrasvaa, luistaa hyvin ja kuivuu itekseen pois.
Janne
http://www.bajahill.net
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kaivoinpa tällaisen vanhan viestiketjun esiin haulla,kun olen itse juuri varannut ajan tähän operaatioon.Ärsyttävään keikkumiseen ei ole vielä löytynyt vikaa,ja ainoa mitä olen itse paikallistanut on takakelkan toisen etukumin osittainen puuttuminen.Toivottavasti se auttaisi pitkäaikaiseen salaperäiseen vaivaan.
Tampereella paljon käytetty ja tunnettu mersumies tosin kuvaili tyynyjen aiheuttamaksi vaivaksi kolahduksia ,ei ottanut kantaa voisiko aiheuttaa tätä keinumista.(En kyllä varsinaisesti kysynytkään).

Mutta oikeastaan tarkoitus on välittää saamaani tietoa eteenpäin:kysyessäni olisiko syytä vaihtaa takimmaiset kumit samaan syssyyn,oli vastaus että "ne ei mene koskaan".No,uskottavahan se on sitten,että ainakin harvinaista lienee..?
Tämä siis yhden ammattilaisen näkemys tiedoksi niille,jotka noita kumityynyjä on aikeissa vaihdella.Tosin maksaahan ne vain parikymppiä kipale,ja jos vielä itseltä homma käy,niin mikä ettei....vaikka vaan varmuuden vuoksi.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Vastaa Viestiin