W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
-
Mese 320 TE
- Mersumies

- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Hei ! Yksi vaikuttaja on latausjännite jonka alhaisuus alle normaalin 14,4 volttia tai ajoittainen toiminta ( Kuluneet hiilet) kannattaa tarkistaa niiden kunto
. Myös viat on kuitattava pois vikakoodipistokkeelta, kun jännite on normaali hiilten/ jännitteensäätimen vaihdon jälkeen. Koodipistoke 16 napainen. Napojen 1 ja 5 väliltä voi kuitata ne pois pitämällä ne 5 -10 sekunttia yhdessä koneen käydessä.
Meseillään
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Hetkinen, tuotaniinniin, ymmärsinkö oikein, että diagnoosipistokkeessa olevasta lukkoperän (ASD) pinnistä saisi kuitattua ABS:n vian pois? Mulla on kyllä aina ABS häiriö poistunut itsekseen jännitteen noustua, mutta ASD:n häiriö kieltämättäkään ei poistu omin päin.Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Yksi vaikuttaja on latausjännite jonka alhaisuus alle normaalin 14,4 volttia tai ajoittainen toiminta ( Kuluneet hiilet) kannattaa tarkistaa niiden kunto![]()
. Myös viat on kuitattava pois vikakoodipistokkeelta, kun jännite on normaali hiilten/ jännitteensäätimen vaihdon jälkeen. Koodipistoke 16 napainen. Napojen 1 ja 5 väliltä voi kuitata ne pois pitämällä ne 5 -10 sekunttia yhdessä koneen käydessä.
En nyt saa muistettua, että olisiko oma 250D joskus kanssa pitänyt surinaa turhan päiten, koska se on kyllä tuttu ääni, mutta sittenkin se on tainnut tulla havaittavaksi vain niissä jarrutuksissa, joissa ABS aiheellisestikin joutuu hommiin. Ja parhaiten tietysti kuuluu juuri ennen pysähtymistä, kun muu yleismelu on pienentynyt. Mutta ei ABS juuri koskaan ole estänyt jarruttamista normaaliolosuhteissa kuin enintään ihan vähäisiä sekunnin osia kerrallaan, ja niitäkin tosi harvoin. Eli ei ole sellaista ollut, mitä Jussi L toisessa topicissa kuvaili.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
Mese 320 TE
- Mersumies

- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
No minulla oli alijännitteestä johtuva ASD häiriövalon syttyminen ja ASD ei toiminut eikä ABS pelittänyt. Yritin lukea vika koodeja ohjeen mukaan pitämällä noin sekunnin napoja 1 ja 5 yhdessä baananipistokkeilla olevien mittajohtojen päitä yhdessä koneen käydessä, että ASD häiriövalö alkaisi vilkkua yhdestä 8 kertaan. Yksi vilkahdus ei vikaa jne. Mitään ei tapahtunut, muttaa pitempään johtoja yhdessä pidettynä 5 -10 sekuntia häiriövalo sammui ja ASD ja ABS alkoivat toimia. Nyt olen ajellut tuon toimenpiteen jälkeen jo 850 km ja kaikki pelaa normaalisti. Tuo alijännite sotkee monet systeemit ja ne menevät häiriötilaan jotka on kaikki kuitattava pois. En minä mitään tiedä enkä ymmärrä, mutta näin ainakin tapahtui ja se riittää minulle. 
Meseillään
-
Mese 320 TE
- Mersumies

- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Niimpä seisoo kahdella viimeisissä lokeroissa " Check Alternator " = Suomeksi tutki laturi. Yleensä hiilet loppu tai jännitteensäädin vialla.Jari Ke kirjoitti:Tämmönen löyty Kiitos Foorumin linkkien. Siinähän se seisoo ihan ekarivillä.
En annakkaan olla vielä
Meseillään
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Tuossa on uusittu laturi ja mittailinkin jännitteitä. Mielestäni ne on kunnossa. Niin ja tuntuu akku pysyvän latingissa 11km siivun nurkka-ajossa. Käytin CTECkkiä pari viikkoa takaperin paikoillaan ja 3/4 osaa täyttä näytti. Akku on reilun 2v vanha. Edellisestä ylimäärälatauskerrasta onkin aikaa Ehkä joskus viime keväänä. Olen kaikkia akkuja lataillu talviaikaan silloin tällöin varmuuden vuoksi.
Eli tuo jurina ei johdu alijännitteestä. Niin ja yj. releen tinasin kans silloin kun selvittelin tuota surinaa.
Vain hitaassa ryöminnässä kuuluu tuo ääni mutta silloinkin jarrut pelaa oikein. Tomaatti kun on ja jarrulla pitää vauhdin hitaana ryömintänä ni silloin ei muulloin. Oikea toiminta tuo kuitenkaan ei ole mutta enään ei tu mieleen mistä "vikaa" vielä vois ettiä
Eli tuo jurina ei johdu alijännitteestä. Niin ja yj. releen tinasin kans silloin kun selvittelin tuota surinaa.
Vain hitaassa ryöminnässä kuuluu tuo ääni mutta silloinkin jarrut pelaa oikein. Tomaatti kun on ja jarrulla pitää vauhdin hitaana ryömintänä ni silloin ei muulloin. Oikea toiminta tuo kuitenkaan ei ole mutta enään ei tu mieleen mistä "vikaa" vielä vois ettiä
-
Mese 320 TE
- Mersumies

- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
No yksi "jurisija tai surraaja " on tyhjäkäyntimoottori kaasuläppäkotelossa. Voisko se olla se äänen aiheuttaja, jos sinulla on sellainen systeemi
?
Meseillään
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Diesel onMese 320 TE kirjoitti:No yksi "jurisija tai surraaja " on tyhjäkäyntimoottori kaasuläppäkotelossa. Voisko se olla se äänen aiheuttaja, jos sinulla on sellainen systeemi?
-
Mese 320 TE
- Mersumies

- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
No jo on kumma jurina. Entäs ne hihnapyörästöt nekin rilkattavat vanhuuttaan?
Meseillään
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Mese 320 TE kirjoitti:No jo on kumma jurina. Entäs ne hihnapyörästöt nekin rilkattavat vanhuuttaan?
Kiristintä varmaan tarkoitat? Uusittu on sekin ja laakeri on tiukattu.
ABS -yksiköstä se kuuluu. Kävin justiin pistämässä talliin ja lohkoon aamuksi sen kamppeen. Yksi jurahdus kuulu het kun lähti liikkeelle
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
eikös tuo yksi jurahdus, joka tulee kun ekan kerran lähtee liikkeelle niin kuulu asiaan ?, ts. joku järjestelmän perus checkki.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Tuo jurisee rytmikkäästi aina vaan kun nopeus on sopivan ryömivä. Rytmi on noin sekka jurisee sekka hiljaa.
Sellainen kävi mielessä että jos mittariston takana oleva pulssianturi on mukana jotenkin niin siellä on vikapaikan mahdollisuus. Tuossahan mittarineula pompottaa aikatavalla hitaissa nopeuksissa mutta ei yli 40 nopeudessa enää. Ei o tullu koitettua silleen et se pulssijohto olis irti.
Tuota pulssitietoa meinaan käytetään moneen paikkaan jos sellainen sattuu olemaan saatavilla mm pakokaasunkierrätys on yksi joka sitä käyttää ja taisi ulkoilman lämpötilamittarikin sitä käyttää? Muistelen että tossa 300DT:ssä lähtisi 6 eri pulssijohtoa terminaalista? Vakkari pakokaasunkierrätys ja ulkolämpö mutta minne loput 3? ASD ja ABS voisi olla yksi kumpikin?
Pitää tutkia
Sellainen kävi mielessä että jos mittariston takana oleva pulssianturi on mukana jotenkin niin siellä on vikapaikan mahdollisuus. Tuossahan mittarineula pompottaa aikatavalla hitaissa nopeuksissa mutta ei yli 40 nopeudessa enää. Ei o tullu koitettua silleen et se pulssijohto olis irti.
Tuota pulssitietoa meinaan käytetään moneen paikkaan jos sellainen sattuu olemaan saatavilla mm pakokaasunkierrätys on yksi joka sitä käyttää ja taisi ulkoilman lämpötilamittarikin sitä käyttää? Muistelen että tossa 300DT:ssä lähtisi 6 eri pulssijohtoa terminaalista? Vakkari pakokaasunkierrätys ja ulkolämpö mutta minne loput 3? ASD ja ABS voisi olla yksi kumpikin?
Pitää tutkia
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Onko ongelmaan tullut minkäänlaista selvyyttä?
Täällä ois -89 W201 jossa ABS:n suunnalta kuuluu ryömintävauhdissa tota jurinaa. Tuntuu myös ryömintävauhdissa jarrupolkimeen ja tuntuu ettei olis jarruja, kun ABS alkaa esteleen jarrujen lukkiutumista sen sekunnin ajan, mutta heti jurinan lakattua pysähtyy ku ei mitään. ABS-valo syttyny satunnaisesti muutaman kerran reilu vuoden omistuksen aikana. ABSit toimii kyllä kovissa jarrutuksissa ok, mutta toi ryömintä tuntuu olevan tolle systeemille joku ongelma.
Onko ABS systeemille jotain vikamuistia ja miten se luetaan?
Täällä ois -89 W201 jossa ABS:n suunnalta kuuluu ryömintävauhdissa tota jurinaa. Tuntuu myös ryömintävauhdissa jarrupolkimeen ja tuntuu ettei olis jarruja, kun ABS alkaa esteleen jarrujen lukkiutumista sen sekunnin ajan, mutta heti jurinan lakattua pysähtyy ku ei mitään. ABS-valo syttyny satunnaisesti muutaman kerran reilu vuoden omistuksen aikana. ABSit toimii kyllä kovissa jarrutuksissa ok, mutta toi ryömintä tuntuu olevan tolle systeemille joku ongelma.
Onko ABS systeemille jotain vikamuistia ja miten se luetaan?
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Nikde kirjoitti:Onko ongelmaan tullut minkäänlaista selvyyttä?
Täällä ois -89 W201 jossa ABS:n suunnalta kuuluu ryömintävauhdissa tota jurinaa. Tuntuu myös ryömintävauhdissa jarrupolkimeen ja tuntuu ettei olis jarruja, kun ABS alkaa esteleen jarrujen lukkiutumista sen sekunnin ajan, mutta heti jurinan lakattua pysähtyy ku ei mitään. ABS-valo syttyny satunnaisesti muutaman kerran reilu vuoden omistuksen aikana. ABSit toimii kyllä kovissa jarrutuksissa ok, mutta toi ryömintä tuntuu olevan tolle systeemille joku ongelma.
Onko ABS systeemille jotain vikamuistia ja miten se luetaan?
En o tutkinu senenepi. Kun jarrut kerta pelaa ni juriskoot pihaantullessa ja lähtiessä
Kun viittis ni nyppäis omasta sen irti ja koittas oliko vaikutuksia. Tuo pulssitieto (jos on saatavlla) menee uskomatoman moneen paikkaan
Kun et sammuta autoa ja valo palaa ni eikös sen saanu luetuksi? YJ. rele vaikuttaa vikaan ja valon syttymiseen. Tuossa loppu valon syttyminen kun tinailin releen uusiksi. Syy-yhteyttä ei voi varmaksi sanoa kun tein paljo muutakin mutta valo on toiminu senjälkeen oikein.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Jatketaanhan spekulaatiota. En tiedä onko mittaristossa pulssianturi, mutta ainakin pakkasilla nopeusmittari tykkää väpättää kunnes auto lämpiää. Eilen esim viisari pomppi kunnes nopeus oli yli 50km/h, mutta lakkas kun sisätilat lämpes. Oikeen kylmillä keleillä alkaa joskus myös pitämään melko rasittavaa vinkunaa, tästä videoon linkkiä: http://youtu.be/mobzBHpsfP4" onclick="window.open(this.href);return false;
Ääni ei jostain syystä mulla toimi muutaku videon muokkaustilassa, toivotaan että kuuluu sinne...
Voisko tällä olla yhteyttä ABS:n sielunelämään, vai onko kyse jostain ihan muusta?
Vikakoodien lukuun en löytänyt ohjetta oikeen mistään, oisko vinkkejä?
Ääni ei jostain syystä mulla toimi muutaku videon muokkaustilassa, toivotaan että kuuluu sinne...
Voisko tällä olla yhteyttä ABS:n sielunelämään, vai onko kyse jostain ihan muusta?
Vikakoodien lukuun en löytänyt ohjetta oikeen mistään, oisko vinkkejä?
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Mittarinvaijerissa vikaa.
Abs vikakoodeja ei 124:stä saa, paitsi osittain jos on myös ASD.
Abs vikakoodeja ei 124:stä saa, paitsi osittain jos on myös ASD.
wiimax.fi
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Päteekö sama W201? Milläs tuon mittarivaijerivian korjaa, vai meneekö vaijeri vaihtoon?dealer kirjoitti:Mittarinvaijerissa vikaa.
Abs vikakoodeja ei 124:stä saa, paitsi osittain jos on myös ASD.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Pätee juu. Ylensä taitaa joutua vaijerin vaihtamaan, tiedä sitten auttaisiko rasvaaminen...
wiimax.fi
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Ei auta ainakaan tuossa E:ssädealer kirjoitti: auttaisiko rasvaaminen...
Toi kun vinkuu tuolleen kuten videossa niin olen käsittäny et mittari itte tekee ton ei vaijeri. Tuossa yli 700t ajetussa 200D:ssä tekee just noin kun on tarpeeksi pakkasta Siinä ei kuitenkaan neula pompi.
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Jatkampa omaa ihmettelyä nuitten pulssien jaossa... Jos nyt muistan oikein niin ainakin viisi lähtee jonnekkin? Oletetan et yx lähtee ulkolämmölle, Yx EGR:lle, yx vakkarille ..... No nämä on vakiovarusteina. Minne muut menee????
Nyt on sitte pakko kattoa montako lähtöä terminaalista oikein on? Voin muistaa väärinkin lähtöjen määrän....Ajattelin vaan et olisko ABS:lle jokin yhteys näillä?? Tarkistetaan.....
Nyt on sitte pakko kattoa montako lähtöä terminaalista oikein on? Voin muistaa väärinkin lähtöjen määrän....Ajattelin vaan et olisko ABS:lle jokin yhteys näillä?? Tarkistetaan.....
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
voi olla, että sekotan pakkaa nyt turhaan, mutta jotenkin sellanen mielikuva, että siellä olis ratissa, tai sen akselilla joku kääntökulma anturi, mikä vaikuttaa kans abseihin. vai olikohan toi vaan 4 maticissa. tai ylipäätään missään..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W124:n ABS:n toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Ihmettelisin, jos ABS:llä olisi yhteys tuohon, kun se saa ne nopeustietonsa muualtakin kuin vaijerin päästä, ja olisi sitten riippuvainen vaijerin ehjänä olemisesta, jos se hall-anturin tietoa käyttäisi.Jari Ke kirjoitti:Jatkampa omaa ihmettelyä nuitten pulssien jaossa... Jos nyt muistan oikein niin ainakin viisi lähtee jonnekkin? Oletetan et yx lähtee ulkolämmölle, Yx EGR:lle, yx vakkarille ..... No nämä on vakiovarusteina. Minne muut menee????
Nyt on sitte pakko kattoa montako lähtöä terminaalista oikein on? Voin muistaa väärinkin lähtöjen määrän....Ajattelin vaan et olisko ABS:lle jokin yhteys näillä?? Tarkistetaan.....
Mutta alkuperäinen radio, ainakin jotkut niistä, käyttävät nopeustietoa äänenvoimakkuuden säätämiseen. Eli siinä yksi ehdokas.
Maticeissa vain on tuo anturi. Eikä käsittääkseni vaikuta ABSeihin, joskaan en vannomaan voi mennä.pera8x kirjoitti:voi olla, että sekotan pakkaa nyt turhaan, mutta jotenkin sellanen mielikuva, että siellä olis ratissa, tai sen akselilla joku kääntökulma anturi, mikä vaikuttaa kans abseihin. vai olikohan toi vaan 4 maticissa. tai ylipäätään missään..
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mita
S124 300TD OM606 -94 , abs + asd. Ongelmana on että ASD kolmiovalo nopeusmittarin sisällä syttyy kun ajaa 90kmh ,sammuu kun polkasee jarrua. Mutta syttyy heti uudestaan.
Laakerit ok, anturin lukupinnat ok, renkaat samat ja paineet. Mitään muuta vikaa ei ole kuin tuo kolmiovalon syttyminen, abs ja asd pelaa normaalisti. Vasen etu anturi näytti vähän vajaita ohmeja vs oikea puoli joten se vaihdettiin käytettyyn, nyt sama valo syttyy 105 kmh
Missähän vika nyt lienee ? vertailin ohmeja ajossa , mutta ei ihan selkoa mahdollisesta erovaisuudesta tullut kun olis tarvinnut samaan aikaan kahdella (ja miksei kolmella , takaata myös) mittarilla seurata olis eron nähnyt.
Ideaa missä vika voisi olla ? Onko jollain tietoa mitä ohmeja pitäis näyttää tietyssä kilsoilla että voisi eliminoida vialliset anturi lukemat ?
Laakerit ok, anturin lukupinnat ok, renkaat samat ja paineet. Mitään muuta vikaa ei ole kuin tuo kolmiovalon syttyminen, abs ja asd pelaa normaalisti. Vasen etu anturi näytti vähän vajaita ohmeja vs oikea puoli joten se vaihdettiin käytettyyn, nyt sama valo syttyy 105 kmh
Ideaa missä vika voisi olla ? Onko jollain tietoa mitä ohmeja pitäis näyttää tietyssä kilsoilla että voisi eliminoida vialliset anturi lukemat ?
Re: W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mita
Ainakin jostain syystä tunnistaa että pyörimisnopeuksissa olisi eroa, niin paljon että pitää siitä kolmiovalolla varoittaa. Eipähän tämä uutta liene kysyjälle 
wiimax.fi
Re: W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mita
Olisikos tuo nyt niin että järjestelmä tulkitsee luistoa etu vs taka-akselin kesken? Sama asia jos sudittaa liukkaalla. En ole omista kokeillu mutta muistelen että tekee justiin samalleen et jos valo palaa ja jarruun koskee valo sammuu heti.epk kirjoitti:S124 300TD OM606 -94 , abs + asd. Ongelmana on että ASD kolmiovalo nopeusmittarin sisällä syttyy kun ajaa 90kmh ,sammuu kun polkasee jarrua. Mutta syttyy heti uudestaan.
Kun ajaa niin sieltä tulee mitata AC voltteja tai sitten taajuutta. Tuolla alkupäässä olen laittanukkin AC voltteja parillakin eri nopeudella. Näyttämä riippuu tasan siitä kuinka lähellä kehää anturi on joten mitatut lukemat ei ole suoraan vertailukelpoisia. Ohmimittari sekoaa täysin jos pyörä pyörii ja yrittää mittailla ohmeja.epk kirjoitti: Ideaa missä vika voisi olla ? Onko jollain tietoa mitä ohmeja pitäis näyttää tietyssä kilsoilla että voisi eliminoida vialliset anturi lukemat ?
Niin ja olen siinä käsityksessä että ei ole väliä tuleeko esim. 70 nopeudella 4 vai 2 volttia. Jännitetieto ei ole se mitä boksi lukee vaan vain taajuus. Jännite leikataan signaalista boksin inputissa kokonaan pois kondensaattorilla näin uskon.
Tosiaan taajuutta lukemalla pääsee lähemmäs totuutta mutta eroa tulee etustenkin kesken. Mähän mittailin niitäkin ja oletan että se johtuu siitä että tie usein on kallellaan ja siitä syystä pyörät pyörii hieman erinopeutta. Kehällähän on muistaakseni yli 90 hammasta joten pienikin pyörintäero näkyy heti hertseissä.
Sanoisin että kun renkaat ovat samankokoiset ja paineet kohdillaan ja häiriövalo ei pala niin anturit ja muut perusasiat ovat kunnossa. Veikkaus on että joku anturi ei lue kaikkia "hampaita"? Olisiko nyt niin että murikassa olevaan kehään tai anturiin on kertyny metallia? Anturihan taitaa olla lievästi magneettisia joten keräävät sitä?
Renkaitten paine-ero tosiaan voi sytyttää tuon kolmion nm.kokemusta on
Jos otat sen anturin irti ni usein se on jumissa silleen että pyörii siinä reiässä mutta ei millään tahdo tulla pois. Jos on muovirunkoinen ni se sit katkeaa helpohkosti. Eli malttia siihen irroitukseen. Nitkutusta irroitusöljyä nitkutusta jne. Se anturi on sikakallis.
Siinä anturin puolivälissä on O-rengas joka menee poikkeuksetta aina rikki. Kun anturin laittaa takas kiinni niin siihen anturinlaippaan laittaa tiivistemassaa ni ei sit vuoda.
Re: W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mita
jaahans joo, etunavat tsekattu ja anturit sieltä putsattu, lukukehät ok. Täytyy seuraavaksi perän anturi tutkia kerran sitä ei ole vielä avattu, peräöljyt oli kirkkaat.
Re: W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mita
Joskus aikonaan itellä oli täsmälleen sama homma,mutta vaikka auton sammutti nii abs boksi jäi suriseen n.minuutiksi,kuulostaa pieneltä kompuralta ja tärisee kyllä sisälle asti
mutta kuitenki,vikaki löyty vahingosa,siitä poksista lähtee se latta maatto kaapeli nii se oli hapettunu melekee poikki siitä pultin alta millä tullee runkoon kii,vaikka sinähän oot jo tämmöset vaihtoehot tutkinu
nii ja tämä oli tarkotettu tuohon Jari Ke vipra onkelmaan 
Star
Re: W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mita
jonttu_ kirjoitti:Joskus aikonaan itellä oli täsmälleen sama homma,mutta vaikka auton sammutti nii abs boksi jäi suriseen n.minuutiksi,kuulostaa pieneltä kompuralta ja tärisee kyllä sisälle astimutta kuitenki,vikaki löyty vahingosa,siitä poksista lähtee se latta maatto kaapeli nii se oli hapettunu melekee poikki siitä pultin alta millä tullee runkoon kii,vaikka sinähän oot jo tämmöset vaihtoehot tutkinu
nii ja tämä oli tarkotettu tuohon Jari Ke vipra onkelmaan
Kiitos tiedosta
Re: W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Jatketaas tähän mielenkiintoseen ASD monivammaketjuun. Kyseessä on -90 250D ASD-perällä, manuaalivaihteistolla ja automaatti-ilmastoinnilla, WDB1241251B118977 .
Ostin auton kevättalvella, myyjä kertoi et ABS merkkivalo syttyy ajoittain, mutta kuittaantuu kun käyttää virrat pois. Tuota se ajoittain tekikin, mutta ei oo menoa haitannut.
Auto oli kylmäkoneensa ansiosta ajossa kesähelteillä, ja laitettiin syksyllä pois liikennekäytöstä. Leimakin kerkes mennä kylmäks, mutta tossa joulun alla, suojakeleillä, menin kesärenkailla hakee vikalistaa, ja yllätyksekseni siihe heltiskin leima heittämällä
Ennen katsastukseen menoa vetristelin jarruja, ja se ABS häiriövalo sytty aika monta kertaa. Konttorille päästyäni, kun auto oli jarruteloilla, kysyin et joko ABS valo sytty; ei ollu syttyny eikä herjannu mitää koko katsastuskeikan aikana
Tuoreen leiman kanssa kurvailin hallille ja aattelin pyöräyttää talvirenkaat alle. Pesin alustan, pyöräntuennat jne samassa yhteydessä, ku pari korjauskohdetta tuolla ois tiedossa. Pesun ja talvirenkaitten vaihon jälkeen mittaristossa loistikin vuorostaan ASD häiriövalo. Tuo valo ei lakannut loistamasta ees pyhien yli odottamalla, vaan oli pakko alkaa tutkia vikaa. ABS valo ei vastavuorosesti oo syttynyt katastuksen jälkee kertaakaan
Vikakoodien luku antoi tulokseksi viisi vilkahdusta, eli oikean etupyörän nopeustieto puuttuu. Tsekkasin ABS-anturin ja kehät, ja ne oli puhtaat, anturin vastus oli iha oikeissa lukemissa ja rengasta pyörittämällä saatiin "generaattorista" iha tolkullista jännitettä, siis siitä iskaritornin liitoksesta mitattuna. Vika on ja pysyy päällä.
En o ottanu autoa vielä tallista ulos, vaan sitä on vaa rullaistu sisällä pari metriä ees taas, mutta voihan se olla ettei tuo vielä riitä siihen että auto uskoisi saavansa nopeustietoa. Tuossa oli myös paikoillaan paljon "kehuttu" motonetin Snajzz-top akku, minkä päätin vaihtaa ku tossa oli muitaki tuoreita akkuja jouten.
Vaan jos tuo ei nyt päätä alkaa pelaamaan, niin mistäs mie seuraavaks metästän et mihin liitokseen tuo oikeen etupyörän nopeustieto jää?
Ostin auton kevättalvella, myyjä kertoi et ABS merkkivalo syttyy ajoittain, mutta kuittaantuu kun käyttää virrat pois. Tuota se ajoittain tekikin, mutta ei oo menoa haitannut.
Ja nyt kun tuli puheeksi, niin tollasta polkimen hanttiinpanoa on muute esiintyny joskus.
Auto oli kylmäkoneensa ansiosta ajossa kesähelteillä, ja laitettiin syksyllä pois liikennekäytöstä. Leimakin kerkes mennä kylmäks, mutta tossa joulun alla, suojakeleillä, menin kesärenkailla hakee vikalistaa, ja yllätyksekseni siihe heltiskin leima heittämällä
Vikakoodien luku antoi tulokseksi viisi vilkahdusta, eli oikean etupyörän nopeustieto puuttuu. Tsekkasin ABS-anturin ja kehät, ja ne oli puhtaat, anturin vastus oli iha oikeissa lukemissa ja rengasta pyörittämällä saatiin "generaattorista" iha tolkullista jännitettä, siis siitä iskaritornin liitoksesta mitattuna. Vika on ja pysyy päällä.
En o ottanu autoa vielä tallista ulos, vaan sitä on vaa rullaistu sisällä pari metriä ees taas, mutta voihan se olla ettei tuo vielä riitä siihen että auto uskoisi saavansa nopeustietoa. Tuossa oli myös paikoillaan paljon "kehuttu" motonetin Snajzz-top akku, minkä päätin vaihtaa ku tossa oli muitaki tuoreita akkuja jouten.
Vaan jos tuo ei nyt päätä alkaa pelaamaan, niin mistäs mie seuraavaks metästän et mihin liitokseen tuo oikeen etupyörän nopeustieto jää?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Nopeustiedon puuttuminen aiheuttaisi ABS-valon palamisen. Toimiiko ABS ? Toimiiko ASD ? Varaudu myös tutkimaan, onko jompikumpi valo "korjattu" siirtämällä jokin muu varoitusvalo siihen kohtaan.
wiimax.fi
Re: W124:n ABS:n /ASD toiminta AC:ta ohmeja ja pulsseja mitattu!
Kaukaa haettua mutta voisiko olla niin että kun etunurkka on ilmassa kun sitä pyörittelet niin pulssit tulee läpi ja kun sen laskee alas niin sit loppuu kun johto palautuu ns. lepoasentoonsa? Sen anturin vaihtohan ei ole kummoinenkaan homma joten siitä kuitenkin alkaisin vikaa ettimään kun sitä kerta herjaa. Sitähän voi koittaa niinkin et käännät raatin aivan linkkuun ja sitten lähdet liikkeelle. Johto on "ei normaalissa asennossa" ja jos tuolleen toimii ok ni melki varmasti vika on kuitenkin siinä johdossa.
Tossa 250:ssä oli kun siinä oli kuskinpuolen tökkeli väärinpäin laitettu ni ei saanu aina kontaktia. Oli just niinpäin et ensin sytty ASD ja hitaassa vauhdissa kun painoi jarrupoljinta et jarruvalot sytty ni ASD valo sammu. Tuo toimintahan pitääkin olla just noin. Sit kun vaan ajo ni ABS jäi palamaan.
Sit huomasin kattoa tuurilla kuskinpuolen tökkeliä ni se peeveli oli väärinpäin ja ei aina saanu kontaktia. Sehän oli tuohon asti pelannu oireetta mut lopulta sopivassa lämpötilassa sit alko oireilla. Korjaus olikin helpo Tökkeli oikeinpäin kiinni asti ja siihen loppu
Tosiaan sen anturin kuuluu lähettää pulsseja. Toki näkyy vaihtojännitteenäkin ja mitä lähempänä anturi hammaskehää on niin sitä suuremman jännitteen se kehittää. Mutta tosiaan vaan pulsseja lasketaan ja jännitetasolla ei ole merkitystä.
Hetkinen, Jäikö se häiriövalo palamaan startin jälkeen vaikka et kerenny metriäkään ajaa? Jos noin ni siinä johdossa täytyy olla katkos ja se myös pitää järjestelmän mitata het käynnistyksen yhteydessä. Voishan tuon omista koittaakkin et matkii johtokatkosta (aukaisee tökkelin) ja käynnistää auton et jääkö valo palamaan? Ts. testaa sen et mittaako järjestelmä sen et kaikki anturit tosiaan löytyy.
Tossa 250:ssä oli kun siinä oli kuskinpuolen tökkeli väärinpäin laitettu ni ei saanu aina kontaktia. Oli just niinpäin et ensin sytty ASD ja hitaassa vauhdissa kun painoi jarrupoljinta et jarruvalot sytty ni ASD valo sammu. Tuo toimintahan pitääkin olla just noin. Sit kun vaan ajo ni ABS jäi palamaan.
Sit huomasin kattoa tuurilla kuskinpuolen tökkeliä ni se peeveli oli väärinpäin ja ei aina saanu kontaktia. Sehän oli tuohon asti pelannu oireetta mut lopulta sopivassa lämpötilassa sit alko oireilla. Korjaus olikin helpo Tökkeli oikeinpäin kiinni asti ja siihen loppu
Tosiaan sen anturin kuuluu lähettää pulsseja. Toki näkyy vaihtojännitteenäkin ja mitä lähempänä anturi hammaskehää on niin sitä suuremman jännitteen se kehittää. Mutta tosiaan vaan pulsseja lasketaan ja jännitetasolla ei ole merkitystä.
Hetkinen, Jäikö se häiriövalo palamaan startin jälkeen vaikka et kerenny metriäkään ajaa? Jos noin ni siinä johdossa täytyy olla katkos ja se myös pitää järjestelmän mitata het käynnistyksen yhteydessä. Voishan tuon omista koittaakkin et matkii johtokatkosta (aukaisee tökkelin) ja käynnistää auton et jääkö valo palamaan? Ts. testaa sen et mittaako järjestelmä sen et kaikki anturit tosiaan löytyy.





