MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jeeppimies68
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 11.10.2011 14:20
Paikkakunta: Vantaa

MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jeeppimies68 »

Mites kun välällä tyhjäkäynti heittelehtii 700-1000 välissä, missä mahtaa olla vika.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jeeppimies68 kirjoitti:Mites kun välällä tyhjäkäynti heittelehtii 700-1000 välissä, missä mahtaa olla vika.
Missä tilanteesa
Kylmänä, kuumana, vaihdepäällä, vapalla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Railpainesäädin ainakin aiheuttaa moista.
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Missä kunnossa akku?
Avatar
jeeppimies68
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 11.10.2011 14:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jeeppimies68 »

No, kylmänä ja lämpösenä vapaalla ei vaihde päällä akusta ei tietoa.
Jeepissä jossa on mb 2.7cdi kone niin oli samanlainen oire, mutta lähti egr-venan poistella pois. :lol:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jeeppimies68 kirjoitti:No, kylmänä ja lämpösenä vapaalla ei vaihde päällä akusta ei tietoa.
Jeepissä jossa on mb 2.7cdi kone niin oli samanlainen oire, mutta lähti egr-venan poistella pois. :lol:
Jos oire on vaan vapaalla niin railipaineen säädin, määränsäädin(jos on sen ikäinen että se on)
Lataus
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Mulla tekee tätä kylmänä, ainakin niin kauan kun kone ei ole lämmin, ilmeisesti ihan normaalia?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6488
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Moni auto sitä tekee muttei kaikki. Eli ei 'normaalia' mutta yleistä. Kuten edellä, polttoaineen paine vaihtelee jostain syystä (samoja juttuja jotka aiheuttaa pitkiä/ei käynnistyksiä), tai laturi imee rajusti tehoa kun esim. sähköinen lisälämppä on päällä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kaahonen kirjoitti:Mulla tekee tätä kylmänä, ainakin niin kauan kun kone ei ole lämmin, ilmeisesti ihan normaalia?
Ei ole normaalia
jotain vikaa on jos noin tekee
Aika monta yleistä syytä olikin tuossa MiHe jo mainnut
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Hmm. Tämä siis ilmenee niin että jos kylmällä kelillä pistää ilmastoinninohjauspaneelista ac off niin kierrokset laskevat tyhjäkäynnillä (n.1000 -> n.700). Tällöin ilmeisesti se sisäänpuhallettavan ilman sähkövastus kytkeytyy pois. Jos moottori on riittävän lämmin niin muutosta ei ole. Eli oisko lataus vajaa vai latauksenohjaus, vai missä mahtaa olla vika?
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Aamulla pakkasta 25, akku herjaa näytöllä matalaa jännitettä? Akku vaihdettu pari viikkoa sitten. Päivittäin emäntä ajaa 50km sivu töihin jotenluulisi että kerkee lataamaan.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6488
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja MiHe »

No pitäis varmaan mitata mitä se lataa. Jännite on helppo mitata, sitten se virtakin olis kiva saada selville, no pihitimittarilla nyt jotain saa. Onkos tää kaahosella nyt W210 vai W211 vai joku ihan muu, ku ei taaskaan kerrota :crazy: ?

edit: nyt kun vielä parin olutta juotuna asiaa ajattelee niin voihan se akkukin tyhjetä yön aikana, ja sitten laturi joutuu vetämään täysillä aamulla mistä tuo humppauskin voi johtua. ELi vuotovirtakin mittaukseen samalla...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Joo kyseessä siis w211 ajattelin että kun ajetaan kuitenkin vähän pidempään matkaa niin jos lataus toimii oikein niin uudessa akussa pitää riittää virtaa. Kierrosten nousuun vaikuttaa suoraan se painaa ac Off nappia. Eli jos ac Off niin kierrokset laskevat ja vastaavasti kierrokset nousee jos painaa ac:n päälle. Nappia painamalla voisiis nostaa ja laskea kierroksia.
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

kaahonen kirjoitti:Joo kyseessä siis w211 ajattelin että kun ajetaan kuitenkin vähän pidempään matkaa niin jos lataus toimii oikein niin uudessa akussa pitää riittää virtaa. Kierrosten nousuun vaikuttaa suoraan se painaa ac Off nappia. Eli jos ac Off niin kierrokset laskevat ja vastaavasti kierrokset nousee jos painaa ac:n päälle. Nappia painamalla voisiis nostaa ja laskea kierroksia.
AC:llähän tarkoitit tietysti Air Condition,eli ilmastointilaitetta? Nyt jos muisti ei ihan ole mennyt niin omassa autossa, jos AC
napissa EI pala pieni punainen ledivalo,AC on "päällä" ,siis toimintavalmiina.Ilmastoinnin pumppu lähtee pyörimään tarvittaessa,
siis omia aikojaan. Sillä hetkellä kun "releet" katsoo sen tarpeelliseksi laittaa pumpun pyörimään(ja auto käy tyhjäkäyntiä
esim. 900 kiekkaa) niin se laskee käyntikierroksia ehkä parisataa,koska pumppu alkaa "ahdistaa" koska on vastuksena
koneelle.

Jos painan AC nappia ja pieni ledivalo syttyy, niin silloin pumppu on/menee POIS päältä. Eli kierrokset nousee, koska vastus
poistuu (jos pumppu oli päällä). W211 voi olla ehkä erinäköisiä nappeja kuin omassa w210?
Omassani on kyllä muutama epäloogisuus joissain napeissa. Jossain kun valo palaa, toiminto EI ole päällä.
Toisessa taas kun valo palaa, toiminto ON päällä ?!

Jos vielä oikein ymmärsin, niin sulla lähtee ilmastoinnin pumppu ,"käskettäessä" päälle.....talvella.....minkähän takia ?

Ps. Ei kai näitä opi koskaan :geek:
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6488
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja MiHe »

W211:ssa valot toimii jo 'oikein' päin... sitä en tiedä miksi kompuraa käytetään näillä pakkasilla.
Oikein kylmissä keleissä akku vaan ottaa vastaan aika pirun huonosti, jos se yön aikana menee 'justjajust käynnistytään' tilaan, voi 50km siivukin olla niukkaa saada se takaisin täyteen jos akku -20 asteinen. Vutovirta kun jatkuu taas päivänkin aikana. Saatko siis 'convenience function' herjan, vilkuttaako istulämppärit (= jännite vielä yli 11V), toimiiko sisävalot (=jännite vielä yli 10,5V)? Mittaapa se akun jännite seuraan kerran ennen käynnistystä?

Mikäs akku on, onko AGM? Sitten CDI203 tuolla jossain jo mainitsi Vartan huonosta erästä missä jo uutena mennyt osa vaihtoon...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

MiHe kirjoitti:W211:ssa valot toimii jo 'oikein' päin... sitä en tiedä miksi kompuraa käytetään näillä pakkasilla.
Oikein kylmissä keleissä akku vaan ottaa vastaan aika pirun huonosti, jos se yön aikana menee 'justjajust käynnistytään' tilaan, voi 50km siivukin olla niukkaa saada se takaisin täyteen jos akku -20 asteinen. Vutovirta kun jatkuu taas päivänkin aikana. Saatko siis 'convenience function' herjan, vilkuttaako istulämppärit (= jännite vielä yli 11V), toimiiko sisävalot (=jännite vielä yli 10,5V)? Mittaapa se akun jännite seuraan kerran ennen käynnistystä?

Mikäs akku on, onko AGM? Sitten CDI203 tuolla jossain jo mainitsi Vartan huonosta erästä missä jo uutena mennyt osa vaihtoon...
Ostaessani auton (talvella) 4v. sitten autoliikkeen myyjä vielä sanoi että "pidä vaan sitä ilmastointilaitetta päällä,mersun AC poistaa hyvin kosteutta autosta". ........talvella ...? Eihän minun ymmärtääkseni ilmastointilaite voi toimia talvella niin kuin kesällä. No tietenkään ei kukaan laita sieltä tulemaan kylmää. Mutta vasta kesäkelillähän kai AC "sitoo" kosteutta ilmasta ? kai.
Vai sitoisko se sitä sitten talvellakin ? Viisaammat varmaan opastaa. Akut on kansssa yks hyvä puheenaihe. Kaikki haukkuu ristiin toistensa akut :silent:
Täytyy leikata kardaanitunnelista vähän tilaa ja laittaa linja-auton Metrinen akku takapenkin alle. Sais paremmat Staritki.
Siis liikennevaloista.
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Öö nyt menee ehkä vähän harhapolulle. Mielestäni ac Off kytkee pois sähköllä toimivan lisälämmittimen pois. Näin ainakin c mallissa tämän sai säätää ajotietokoneelta. Ajatukseni oli siis se että kun vastus laitetaan päälle virran tarve kasvaa ja jos laturi ei ole kunnossa yrittää automatiikka paikata tilannetta nostamalla kierroksia.

Mittasin jännitteet akun navoista

Lepo jännitteet 12,5
Startin aikana jännite hetkellisesti alle 11
Käynnissä valot ja ilmastointi kokonaan pois 14
Käynnissä valot ja ilmastointi päällä 13.7, hetken kuluttua kierrokset nousee ja jännite laski 13,6. Ilmeisesti vastus kytkeytyy päälle.
Sama kuin edellä mutta istuinlämmittimet päällä 13,4

Vastaavat c mallissa 14.

Eli oisko laturi menossa?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6488
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja MiHe »

AC off katkaisee ilmastoinnin, niinkuin nimi sanoo, mutta joo kyllä se sen sähkölämpänkin ottaa pois silloin. MUTTA W211:n heater boosteria ei kait saa valikosta pois? W203 mallissa se sähkölämppä on siellä moottorin kyljessä ja se lämmittää jäähdytysvettä.

W211 on se BatteryControlModule mikä lisäksi säätelee lataustapahtumia, siihenkin on olemasssa softapäivitys mikä kannattaa laittaa. Ja joskun harvoin se BCMkin hajoaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Ok eli tuo Kierrosten nousu vois sittenkin olla vain viallinen rail painesäädin jos toi ac napin painelu muuttaa vastusta moottorissa ja siten viallisena nostaa kierroksia? Itse kierrosten nosto ei paljonkaan nostanut lataus jännitettä.

Näkyykö rail painesäädin vika starilla?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6488
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Juu voi antaa koodia mikä tarkoittaa paineensäädin tai määränsäädin vikaa, ja sitten joka komponentille on testiproseduuri. Jos vika on satunnainen niin tietty hankalampaa, pitää auto saada olosuhteisiin missä vika yleensä esiintyy. Mutta kun osaava kaveri livenä tutkii mittausarvoja niin varmaan kohdentuu vielä tarkemmin jos vikakoodeja muuten ei ole.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Onnistuuko sinulta mihe?
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

Osaako joku kertoa millä perusteella moottorin kierroksia nostetaan 200rpm välillä?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6488
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Hoh, tainnut mennä ohi tuo kaahosen kysely vuosi sitten :oops: no asia lienee jo hoitunut...

kierrosten nostosta oli juttua tuikun virithreadissa, liittyy jotenkin moottorin lämpötilaohjaukseen jolloin moottori lämmittää itsensä nopeammin korkeammilla kierroksilla. Jos EGR on poistettu ohjelmasta, tämä oli kai yleistäkin.

Sitten ohjelmassa on 'portaat' virran kulutukselle mikä säätää tyhjäkäyntikierroksia pyynnin mukaan. Akun kuntokin voi vaikuttaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
kaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 20.11.2012 23:50

Re: MB E 200CDI Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kaahonen »

MiHe kirjoitti:Hoh, tainnut mennä ohi tuo kaahosen kysely vuosi sitten :oops: no asia lienee jo hoitunut...

kierrosten nostosta oli juttua tuikun virithreadissa, liittyy jotenkin moottorin lämpötilaohjaukseen jolloin moottori lämmittää itsensä nopeammin korkeammilla kierroksilla. Jos EGR on poistettu ohjelmasta, tämä oli kai yleistäkin.

Sitten ohjelmassa on 'portaat' virran kulutukselle mikä säätää tyhjäkäyntikierroksia pyynnin mukaan. Akun kuntokin voi vaikuttaa.
Ok eli minulla ilmeisesti kyse tuosta lämmityksestä, mittailin ajaessa latausvirtaa ja se on 13,8 - 14,2V ja silti joskus kierrokset nousee. Nyt tosiaan vähemmän kun selvästi lämpimämmät kelit. Tällä mittailin jännitteitä:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 4-V-43332/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin