Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Ensimmäisen kerran kun itse kuulin "tuplatulista" oli kai 60-70 taitteessa.Oli ainekin Renuja,joilla ajeltiin rataa ym. joissa oli kahdet tulpat.
Niitä on ehkä ollu ennen sitäkin, joissain muissakin autoissa.En tiedä. Mutta se on varmaa että jos niistä olisi ollut merkittävä etu,
kilpa-ajossa, tai edes vähän etua, yhteen tulppaan per sylinteri verrattuna, niin niitähän olisi alkaneet kohta käyttää kaikki. Tietysti
vaatii omanlaisensa kannen. Polttoaine taloudellisuuudelle ei kyllä siihen aikaan, korvaakaan lotkautettu.

Se etu mitä niillä saadaan tai haetaan voi tottakai olla erilainen kilpa/siviili moottoreissa.
Aina aikojen saatossa,puolella korvalla kuullut,että taas jossain moottorissa käytetään tuplatulia.Ainekin Mersun V8:ssa on ja monissa muissakin ? Nykyäänkin joissain "ompelukone" moottoreissa näkyy niitä olevan. . . . . .Mutta ei kaikissa moottoreissa. . . MIKSI ?

Palo tapahtumahan saadaan kai jonkun verran paremmaksi mutta miksei kaikki käytä ?
Jos kerran etua saavutetaan. Vai onko se elänyt vähän samanlaista "elämää" kuin Vankkel moottori ? Ei oikein tiedä että ollako
vaiko eikö olla olemassa ?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ainut missä ymmärrän kaksi tulppaa on lentokoneen cesnan moottorissa.
Voi olla sekin että pitempi vaihtoväli saadaan kahdella aikaan ja ainakin silloin kun toinen pettää.

Palonopeus ainakin jos ne ei olisi ihan vierekkäin ja sopivassa kohdin niin voisi olla hieman nopeampaa mutta eiköhän kilpamoottoreissa ole sille isompi tarve ja luulen että nämä missä mersukin käyttää tätä sydeemiä niin ole edes mitenkään kilpamoottori pohjiksi suunniteltu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

smartissa hanssa tupla kynttilät, ainakin helppo vaihtaa 3 useammin,ja ne toiset 3 vähän harvemmin.
Mutta eiköhän tuo syy ole varmaan tuossa bensan polttotapahumassa,eli päästöt

T Jamppa
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

jamppa kirjoitti:Terve

smartissa hanssa tupla kynttilät, ainakin helppo vaihtaa 3 useammin,ja ne toiset 3 vähän harvemmin.
Mutta eiköhän tuo syy ole varmaan tuossa bensan polttotapahumassa,eli päästöt

T Jamppa
Ei voi olla selitys Kait 60 vuotta jatkuneelle "kokeilulle". Parempia selityksiä. Esim. joissain Mersun V8:ssa on, taas V12 ei (kait)
Lista on loputon. Miksei kaikilla? Kaikissa?
E.Koskinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 11.10.2013 11:40

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja E.Koskinen »

Palotapahtuman hallinta jota kautta hyötysuhteen parantaminen = pienemmät päästöt/lisää tehoa. Palotilan koko, iskunpituus, tavoitelty kierrosalue ja palotilan muoto vaikuttanee siihen miksi löytyy tai ei löydy.
Viimeksi muokannut E.Koskinen, Ma 03.02.2014 18:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
E 270 CDI T Elegance -00
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

E.Koskinen kirjoitti:Palotapahtuman hallinta jota kautta hyötysuhteen parantaminen = pienemmät päästöt/lisää tehoa. Palotilan koko ja muoto pääasiassa vaikuttanee siihen miksi löytyy tai ei löydy.
Kyllä kyllä, mutta edelleen kysymys kuuluu miks ei kaikilla/ssa ?
HarryB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 11.09.2013 11:33

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja HarryB »

http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_ignition" onclick="window.open(this.href);return false;
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Ymmärrän sen oikein hyvin lentokonekäytössä ja esim. ralli/rata-autoissa että vian tullessa tulet ei lopu kesken.

Mutta siellä juuri on että (only) SOMETIMES found on cars. ? ?
E.Koskinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 11.10.2013 11:40

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja E.Koskinen »

Unique387 kirjoitti:Ymmärrän sen oikein hyvin lentokonekäytössä ja esim. ralli/rata-autoissa että vian tullessa tulet ei lopu kesken.

Mutta siellä juuri on että (only) SOMETIMES found on cars. ? ?

Lentomoottoreissa tuo varmuus aspekti on selvä mutta autoilussa syy-yhteys löytyy edellä linkitetyn artikkelin kohdasta Efficiency
E 270 CDI T Elegance -00
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Tää on hauskaa. Mutta en ole vieläkään saanut mielestäni tyhjentävää vastausta. Luitko jutun alusta ?
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Siis tän aiheen alusta.
HarryB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 11.09.2013 11:33

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja HarryB »

Tulpanreiät vie tilaa kannesta ja niiden sijoittelu siten että kahden palorintaman tuoma etu olisi merkittävä, ei ole ihan yksinkertainen temppu. Neljä venttiiliä, suorasuihkusuutin ja kaksi tulppaa olisi mielenkiintoinen kapistus. En tiedä paljoa, mutta sen tiedän että palotilan muoto on hyvin ratkaisevaa tehokkaan palotapahtuman kannalta, joten varmasti lisäkapistukset kannessa vaativat kompromisseja toisaalla.

Wankeleissa kahta tulppaa käytetään palotilan pitkulaisen muodon vuoksi, sillä yhdellä palorintamalla palamistapahtuma kestää pitkään.
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja RAM »

Iso sylinteri -> kaksi tulppaa
Pieni sylinteri -> yksi tulppa

Siihen sesnaan viittaan sen verran, että siinä on iso pytty ja virtaukset suunniteltu joskus 50 luvulla, kun magneetot testaa ennen lentoonlähtöä, niin kierrokset laskee aika paljon yksillä tulpilla. Paljon on aikaa siitä kun viimeksi moisella lensin, mutta muistaakseni 300 rpm lasku oli vielä sallitun rajoissa.
Eli vastaus kysymykseen on, että isossa pytyssä huonosti sekoittuneessa seoksessa ei yhdesta pisteestä sytytetty palorintama etene riittävän nopeasti.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3994
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Vähän menee offtopiciksi, mutta kun tämä nyt muutenkin on karannut hetkittäin hivenen verran kauas Mersun moottoreista, arvuutellaan nyt toistakin samansorttista aihetta. Miks isoissa laivadieseleissä on kolme ruiskutussuutinta per sylinteri? (Mulla olis kyllä yksi aika hyvä vastaus, mutta jääköön sanomatta tässä vaiheessa.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Nozki kirjoitti:Vähän menee offtopiciksi, mutta kun tämä nyt muutenkin on karannut hetkittäin hivenen verran kauas Mersun moottoreista, arvuutellaan nyt toistakin samansorttista aihetta. Miks isoissa laivadieseleissä on kolme ruiskutussuutinta per sylinteri? (Mulla olis kyllä yksi aika hyvä vastaus, mutta jääköön sanomatta tässä vaiheessa.)
Kolme suurinta tyrkkää nopeammin ja lähtee palamaan kolmesta kohdin kun yksi iso sytyttää vain yhdestä kohdin eli niinkuin tämä tulppa hommaki....ja toisekseen yksi iso on raskas ja hidas liikkeineen osineen ja viive kasvaa.
Toisekseen valtava on toi sylinteri tilavuus..on kyllä raskasta polttoöljyäkim mutta kai siellä osa käy kevyellä pölttoöljylläkin.

Onko tällaisessa järkeä???
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

RAM kirjoitti:Iso sylinteri -> kaksi tulppaa
Pieni sylinteri -> yksi tulppa

Siihen sesnaan viittaan sen verran, että siinä on iso pytty ja virtaukset suunniteltu joskus 50 luvulla, kun magneetot testaa ennen lentoonlähtöä, niin kierrokset laskee aika paljon yksillä tulpilla. Paljon on aikaa siitä kun viimeksi moisella lensin, mutta muistaakseni 300 rpm lasku oli vielä sallitun rajoissa.
Eli vastaus kysymykseen on, että isossa pytyssä huonosti sekoittuneessa seoksessa ei yhdesta pisteestä sytytetty palorintama etene riittävän nopeasti.
Smart: Pieni sylinteri-> kaksi tulppaa ? . . . Muistelisin että jossain moottorissa olis ollut jopa 3 tulppaa/syl. Oliko joku kokeilu ?
Varmaan joo tossa laivan moottorissa yhdestä "paloletkusta" ei vaan saada sitä mämmiä tarpeeks ulos/sek.

En ole silmissäni nähnyt, mutta eikös Mersunkin Dieseleihin ole viri viri, monireikäsuuttimia ?
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Olen seurannut tätä kyselyä kiinnostuneena.

Pitäisikö seuraavaksi kysyä, miksi osa autoilijoista käyttää nastarenkaita (tai kitkarenkaita), muttei kaikki?

(Aina aikojen saatossa,puolella korvalla kuullut,että taas joku autoilija käyttää kitkarenkaita.Ainakin joillain taksiautoilijalla ja monilla muillakin ? Nykyäänkin joissain kauppakasseissakin näkyy niitä olevan. . . . . .Mutta ei kaikissa autoissa. . . MIKSI)
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

syytä en todellakaan tiedeä. tuli vaan mieleen, että prätkissäkin on toisinaan 2 tulppaa/pytty. oikeastaan missään prätkän rivi nelkussa, tai r3:ssa en ole nähnyt moista, mutta sitten taas kustomeissa ja enskoissa noita näkee toisinaan. olisko se juurikin niin, että levee mäntä, on suuri kansi, on tilaa laittaa ja ehkä jotain hyötyäkin. kun taas pieni pyttysissä ja monisylinterisissä sinne kanteen ei vaan mahdu montaa tulppaa neljän venttiilin lisäks.

olisko se jotenkin niin, että leveemäntäinen ja hidaskäyntinen moottori, niin siitä on hyötyä. jotenkin varmistaa sen, että seos palaa. noi customitha rallattelee joutavaa alle tuhat rpm ja männän leveys voi olla 10cm, tai ylikin, kun taas katumopot on n.1000rmp ja yli ja männän leveys on... jotain.. paljon pienempi kuitenkin.

en tiedä. spekulointia ja arvailua.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja JPM »

Mielenkiintoinen juttu. Auton kilpamoottoreissa tuplasytytys yleistyi yleistyi 50-luvulla, alkuun monessa oli toinen sytkä magneetolla eli ainakin osa syy oli sama kuin lentomoottoreissa, jos toinen kipinä häviää niin toinen vielä jää eikä meno lopu siihen. Tuona aikana yleisessä hemi palotilassa oli myös saatavana selkeä tehon lisä kahdella tulpalla. 60-luvulla alettiin siirtyä modernimpiin palotiloihin ja 4-venttiili rakenteeseen jolloin kaksoissytytyksestä ei enää saatu mainittavaa hyötyä ja kahden tulpan sijoittaminen 4-venttiili kanteen oli myös haastavaa. 70-luvun alussa kaksoissytytys hävisi kilpamoottoreista, normi tuotantomoottoreihin se ei koskaan tullutkaan johtuen huomattavan kalliista rakenteesta.
90-luvulla kaksoissytytystä alettiin käyttää uudelleen, tällä kertaa polttoaineen kulutuksen ja päästöjen pienentämiseksi, nykytekniikalla homman saa toteutettua paljon edullisemmin, kun ei enää tarvita mekaanista ennakkokoneistoa ja jakajaa. Erityisesti rakenteesta on saatu hyötyä vapaasti hengittävissä koneissa, ahdetuissa ei juurikaan. Tässä oli minun versio :) Jpm
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6516
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Nozki kirjoitti:Vähän menee offtopiciksi, mutta kun tämä nyt muutenkin on karannut hetkittäin hivenen verran kauas Mersun moottoreista, arvuutellaan nyt toistakin samansorttista aihetta. Miks isoissa laivadieseleissä on kolme ruiskutussuutinta per sylinteri? (Mulla olis kyllä yksi aika hyvä vastaus, mutta jääköön sanomatta tässä vaiheessa.)
Minkähän ikäsistä koneista puhutaan? Nykyän Gas-Diesel ja DualFuel koneissa kaasu ja diesel tuupataan samasta ruiskusta, tai sitten ajetaan pelkällä dieselillä. Sitten on vielä vesiruisku.

Isoissa 2-tahdeissa on 2-3 suutinta, varmaankin vain märän ja sekoittumisen aikaansaamiseksi (tuo 2-tahtipuoli on muutenkin niin oma maailmansa ettei toista...).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja RAM »

Tein tietysti karkean yleistyksen, mutta kahta tulppaa käytetään siksi, että palamiseen ei mene liian kauan aikaa ja saadaan kaikki polttoaine poltettua, ennen kuin pakoventtiilit avataan ja saastemittaaja pääsee tekemään omia huomioitaa tms.
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

tj86430 kirjoitti:Olen seurannut tätä kyselyä kiinnostuneena.

Pitäisikö seuraavaksi kysyä, miksi osa autoilijoista käyttää nastarenkaita (tai kitkarenkaita), muttei kaikki?

(Aina aikojen saatossa,puolella korvalla kuullut,että taas joku autoilija käyttää kitkarenkaita.Ainakin joillain taksiautoilijalla ja monilla muillakin ? Nykyäänkin joissain kauppakasseissakin näkyy niitä olevan. . . . . .Mutta ei kaikissa autoissa. . . MIKSI)
Ihan osuva vertaus ! Mutta pahasti ontuva sellainen.
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

JPM kirjoitti:Mielenkiintoinen juttu. Auton kilpamoottoreissa tuplasytytys yleistyi yleistyi 50-luvulla, alkuun monessa oli toinen sytkä magneetolla eli ainakin osa syy oli sama kuin lentomoottoreissa, jos toinen kipinä häviää niin toinen vielä jää eikä meno lopu siihen. Tuona aikana yleisessä hemi palotilassa oli myös saatavana selkeä tehon lisä kahdella tulpalla. 60-luvulla alettiin siirtyä modernimpiin palotiloihin ja 4-venttiili rakenteeseen jolloin kaksoissytytyksestä ei enää saatu mainittavaa hyötyä ja kahden tulpan sijoittaminen 4-venttiili kanteen oli myös haastavaa. 70-luvun alussa kaksoissytytys hävisi kilpamoottoreista, normi tuotantomoottoreihin se ei koskaan tullutkaan johtuen huomattavan kalliista rakenteesta.
90-luvulla kaksoissytytystä alettiin käyttää uudelleen, tällä kertaa polttoaineen kulutuksen ja päästöjen pienentämiseksi, nykytekniikalla homman saa toteutettua paljon edullisemmin, kun ei enää tarvita mekaanista ennakkokoneistoa ja jakajaa. Erityisesti rakenteesta on saatu hyötyä vapaasti hengittävissä koneissa, ahdetuissa ei juurikaan. Tässä oli minun versio :) Jpm
Toi pitää varmaankin paikkansa ! Oisko peräti niin että niitä oli ja olis edelleen vain vapareissa ? Äkkiä hatusta vedettynä en tosiaan
muista ahdetuissa olleen.Joku tietoniekkahan senkin tietysti tietää ? Mites lentokoneissa ?
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Hyvä vertaus olisi varmaan että "Pakokaasuahdin parantaa huomattavasti polttomoottorin hyötysuhdetta mutta miksi sitä ei kaikista moteista löydy?"

Kyllähän se hiilloskin on grillissä tasaisempi kun sen sytyttää useammasta kohti kerralla eikä vaan yhestä nurkasta.

Mutta eiköhän se ole ihan tuotanto/taloudelliset syyt jotka on sanelleet ollakko vaiko ei. Uuden motin kehitysvaiheessa kun asetetaan tietyt speksi niin sitten ruetaan miettimään millä eväillä ne saavutetaan... Siinä sitten tehdään kompromissia suuntaan ja toiseen.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja kari v »

Sorsso kirjoitti:Hyvä vertaus olisi varmaan että "Pakokaasuahdin parantaa huomattavasti polttomoottorin hyötysuhdetta mutta miksi sitä ei kaikista moteista löydy?"

Kyllähän se hiilloskin on grillissä tasaisempi kun sen sytyttää useammasta kohti kerralla eikä vaan yhestä nurkasta.

Mutta eiköhän se ole ihan tuotanto/taloudelliset syyt jotka on sanelleet ollakko vaiko ei. Uuden motin kehitysvaiheessa kun asetetaan tietyt speksi niin sitten ruetaan miettimään millä eväillä ne saavutetaan... Siinä sitten tehdään kompromissia suuntaan ja toiseen.
Eiköhän tämä juttu ole ytimekkäästi tässä... :thumbup:
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Sorsso kirjoitti:Hyvä vertaus olisi varmaan että "Pakokaasuahdin parantaa huomattavasti polttomoottorin hyötysuhdetta mutta miksi sitä ei kaikista moteista löydy?"

Kyllähän se hiilloskin on grillissä tasaisempi kun sen sytyttää useammasta kohti kerralla eikä vaan yhestä nurkasta.

Mutta eiköhän se ole ihan tuotanto/taloudelliset syyt jotka on sanelleet ollakko vaiko ei. Uuden motin kehitysvaiheessa kun asetetaan tietyt speksi niin sitten ruetaan miettimään millä eväillä ne saavutetaan... Siinä sitten tehdään kompromissia suuntaan ja toiseen.
Tossa on perää ja paljon. Toisaalta taas aivan nykyisissä mini mini moottoreissakin on ahtimia mutta niin on BMW.ltä juuri tulleessa
"isossa" moottorissakin 3kpl.ahtimia !? mutta onko niissä missään muuten tuplatulia ? Sehän oli aihe.
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja JPM »

Ahdetussa moottorissa täytös on parempi ja seoksen laatu tasaisempi, joten kahdesta kynttilästä ei ole juuri hyötyä. En nyt yht'äkkiä itsekään muista yhtään ahdettua tuplasytkää.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

JPM kirjoitti:Ahdetussa moottorissa täytös on parempi ja seoksen laatu tasaisempi, joten kahdesta kynttilästä ei ole juuri hyötyä. En nyt yht'äkkiä itsekään muista yhtään ahdettua tuplasytkää.
c32 amg :) vaikka ei olekaan pakokaasuahtimella.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

JPM kirjoitti:Ahdetussa moottorissa täytös on parempi ja seoksen laatu tasaisempi, joten kahdesta kynttilästä ei ole juuri hyötyä. En nyt yht'äkkiä itsekään muista yhtään ahdettua tuplasytkää.
Edelleen se Smart.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?

Viesti Kirjoittaja JPM »

Hmm, jaa on niitäkin, ei tämä teoria sitten ihan täydellisesti toimi :)
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Vastaa Viestiin