Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Ensimmäisen kerran kun itse kuulin "tuplatulista" oli kai 60-70 taitteessa.Oli ainekin Renuja,joilla ajeltiin rataa ym. joissa oli kahdet tulpat.
Niitä on ehkä ollu ennen sitäkin, joissain muissakin autoissa.En tiedä. Mutta se on varmaa että jos niistä olisi ollut merkittävä etu,
kilpa-ajossa, tai edes vähän etua, yhteen tulppaan per sylinteri verrattuna, niin niitähän olisi alkaneet kohta käyttää kaikki. Tietysti
vaatii omanlaisensa kannen. Polttoaine taloudellisuuudelle ei kyllä siihen aikaan, korvaakaan lotkautettu.
Se etu mitä niillä saadaan tai haetaan voi tottakai olla erilainen kilpa/siviili moottoreissa.
Aina aikojen saatossa,puolella korvalla kuullut,että taas jossain moottorissa käytetään tuplatulia.Ainekin Mersun V8:ssa on ja monissa muissakin ? Nykyäänkin joissain "ompelukone" moottoreissa näkyy niitä olevan. . . . . .Mutta ei kaikissa moottoreissa. . . MIKSI ?
Palo tapahtumahan saadaan kai jonkun verran paremmaksi mutta miksei kaikki käytä ?
Jos kerran etua saavutetaan. Vai onko se elänyt vähän samanlaista "elämää" kuin Vankkel moottori ? Ei oikein tiedä että ollako
vaiko eikö olla olemassa ?
Niitä on ehkä ollu ennen sitäkin, joissain muissakin autoissa.En tiedä. Mutta se on varmaa että jos niistä olisi ollut merkittävä etu,
kilpa-ajossa, tai edes vähän etua, yhteen tulppaan per sylinteri verrattuna, niin niitähän olisi alkaneet kohta käyttää kaikki. Tietysti
vaatii omanlaisensa kannen. Polttoaine taloudellisuuudelle ei kyllä siihen aikaan, korvaakaan lotkautettu.
Se etu mitä niillä saadaan tai haetaan voi tottakai olla erilainen kilpa/siviili moottoreissa.
Aina aikojen saatossa,puolella korvalla kuullut,että taas jossain moottorissa käytetään tuplatulia.Ainekin Mersun V8:ssa on ja monissa muissakin ? Nykyäänkin joissain "ompelukone" moottoreissa näkyy niitä olevan. . . . . .Mutta ei kaikissa moottoreissa. . . MIKSI ?
Palo tapahtumahan saadaan kai jonkun verran paremmaksi mutta miksei kaikki käytä ?
Jos kerran etua saavutetaan. Vai onko se elänyt vähän samanlaista "elämää" kuin Vankkel moottori ? Ei oikein tiedä että ollako
vaiko eikö olla olemassa ?
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Ainut missä ymmärrän kaksi tulppaa on lentokoneen cesnan moottorissa.
Voi olla sekin että pitempi vaihtoväli saadaan kahdella aikaan ja ainakin silloin kun toinen pettää.
Palonopeus ainakin jos ne ei olisi ihan vierekkäin ja sopivassa kohdin niin voisi olla hieman nopeampaa mutta eiköhän kilpamoottoreissa ole sille isompi tarve ja luulen että nämä missä mersukin käyttää tätä sydeemiä niin ole edes mitenkään kilpamoottori pohjiksi suunniteltu.
Voi olla sekin että pitempi vaihtoväli saadaan kahdella aikaan ja ainakin silloin kun toinen pettää.
Palonopeus ainakin jos ne ei olisi ihan vierekkäin ja sopivassa kohdin niin voisi olla hieman nopeampaa mutta eiköhän kilpamoottoreissa ole sille isompi tarve ja luulen että nämä missä mersukin käyttää tätä sydeemiä niin ole edes mitenkään kilpamoottori pohjiksi suunniteltu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Terve
smartissa hanssa tupla kynttilät, ainakin helppo vaihtaa 3 useammin,ja ne toiset 3 vähän harvemmin.
Mutta eiköhän tuo syy ole varmaan tuossa bensan polttotapahumassa,eli päästöt
T Jamppa
smartissa hanssa tupla kynttilät, ainakin helppo vaihtaa 3 useammin,ja ne toiset 3 vähän harvemmin.
Mutta eiköhän tuo syy ole varmaan tuossa bensan polttotapahumassa,eli päästöt
T Jamppa
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Ei voi olla selitys Kait 60 vuotta jatkuneelle "kokeilulle". Parempia selityksiä. Esim. joissain Mersun V8:ssa on, taas V12 ei (kait)jamppa kirjoitti:Terve
smartissa hanssa tupla kynttilät, ainakin helppo vaihtaa 3 useammin,ja ne toiset 3 vähän harvemmin.
Mutta eiköhän tuo syy ole varmaan tuossa bensan polttotapahumassa,eli päästöt
T Jamppa
Lista on loputon. Miksei kaikilla? Kaikissa?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 52
- Liittynyt: Pe 11.10.2013 11:40
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Palotapahtuman hallinta jota kautta hyötysuhteen parantaminen = pienemmät päästöt/lisää tehoa. Palotilan koko, iskunpituus, tavoitelty kierrosalue ja palotilan muoto vaikuttanee siihen miksi löytyy tai ei löydy.
Viimeksi muokannut E.Koskinen, Ma 03.02.2014 18:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
E 270 CDI T Elegance -00
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Kyllä kyllä, mutta edelleen kysymys kuuluu miks ei kaikilla/ssa ?E.Koskinen kirjoitti:Palotapahtuman hallinta jota kautta hyötysuhteen parantaminen = pienemmät päästöt/lisää tehoa. Palotilan koko ja muoto pääasiassa vaikuttanee siihen miksi löytyy tai ei löydy.
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_ignition" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Ymmärrän sen oikein hyvin lentokonekäytössä ja esim. ralli/rata-autoissa että vian tullessa tulet ei lopu kesken.
Mutta siellä juuri on että (only) SOMETIMES found on cars. ? ?
Mutta siellä juuri on että (only) SOMETIMES found on cars. ? ?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 52
- Liittynyt: Pe 11.10.2013 11:40
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Unique387 kirjoitti:Ymmärrän sen oikein hyvin lentokonekäytössä ja esim. ralli/rata-autoissa että vian tullessa tulet ei lopu kesken.
Mutta siellä juuri on että (only) SOMETIMES found on cars. ? ?
Lentomoottoreissa tuo varmuus aspekti on selvä mutta autoilussa syy-yhteys löytyy edellä linkitetyn artikkelin kohdasta Efficiency
E 270 CDI T Elegance -00
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Tää on hauskaa. Mutta en ole vieläkään saanut mielestäni tyhjentävää vastausta. Luitko jutun alusta ?
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Siis tän aiheen alusta.
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Tulpanreiät vie tilaa kannesta ja niiden sijoittelu siten että kahden palorintaman tuoma etu olisi merkittävä, ei ole ihan yksinkertainen temppu. Neljä venttiiliä, suorasuihkusuutin ja kaksi tulppaa olisi mielenkiintoinen kapistus. En tiedä paljoa, mutta sen tiedän että palotilan muoto on hyvin ratkaisevaa tehokkaan palotapahtuman kannalta, joten varmasti lisäkapistukset kannessa vaativat kompromisseja toisaalla.
Wankeleissa kahta tulppaa käytetään palotilan pitkulaisen muodon vuoksi, sillä yhdellä palorintamalla palamistapahtuma kestää pitkään.
Wankeleissa kahta tulppaa käytetään palotilan pitkulaisen muodon vuoksi, sillä yhdellä palorintamalla palamistapahtuma kestää pitkään.
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Iso sylinteri -> kaksi tulppaa
Pieni sylinteri -> yksi tulppa
Siihen sesnaan viittaan sen verran, että siinä on iso pytty ja virtaukset suunniteltu joskus 50 luvulla, kun magneetot testaa ennen lentoonlähtöä, niin kierrokset laskee aika paljon yksillä tulpilla. Paljon on aikaa siitä kun viimeksi moisella lensin, mutta muistaakseni 300 rpm lasku oli vielä sallitun rajoissa.
Eli vastaus kysymykseen on, että isossa pytyssä huonosti sekoittuneessa seoksessa ei yhdesta pisteestä sytytetty palorintama etene riittävän nopeasti.
Pieni sylinteri -> yksi tulppa
Siihen sesnaan viittaan sen verran, että siinä on iso pytty ja virtaukset suunniteltu joskus 50 luvulla, kun magneetot testaa ennen lentoonlähtöä, niin kierrokset laskee aika paljon yksillä tulpilla. Paljon on aikaa siitä kun viimeksi moisella lensin, mutta muistaakseni 300 rpm lasku oli vielä sallitun rajoissa.
Eli vastaus kysymykseen on, että isossa pytyssä huonosti sekoittuneessa seoksessa ei yhdesta pisteestä sytytetty palorintama etene riittävän nopeasti.
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Vähän menee offtopiciksi, mutta kun tämä nyt muutenkin on karannut hetkittäin hivenen verran kauas Mersun moottoreista, arvuutellaan nyt toistakin samansorttista aihetta. Miks isoissa laivadieseleissä on kolme ruiskutussuutinta per sylinteri? (Mulla olis kyllä yksi aika hyvä vastaus, mutta jääköön sanomatta tässä vaiheessa.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Kolme suurinta tyrkkää nopeammin ja lähtee palamaan kolmesta kohdin kun yksi iso sytyttää vain yhdestä kohdin eli niinkuin tämä tulppa hommaki....ja toisekseen yksi iso on raskas ja hidas liikkeineen osineen ja viive kasvaa.Nozki kirjoitti:Vähän menee offtopiciksi, mutta kun tämä nyt muutenkin on karannut hetkittäin hivenen verran kauas Mersun moottoreista, arvuutellaan nyt toistakin samansorttista aihetta. Miks isoissa laivadieseleissä on kolme ruiskutussuutinta per sylinteri? (Mulla olis kyllä yksi aika hyvä vastaus, mutta jääköön sanomatta tässä vaiheessa.)
Toisekseen valtava on toi sylinteri tilavuus..on kyllä raskasta polttoöljyäkim mutta kai siellä osa käy kevyellä pölttoöljylläkin.
Onko tällaisessa järkeä???
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Smart: Pieni sylinteri-> kaksi tulppaa ? . . . Muistelisin että jossain moottorissa olis ollut jopa 3 tulppaa/syl. Oliko joku kokeilu ?RAM kirjoitti:Iso sylinteri -> kaksi tulppaa
Pieni sylinteri -> yksi tulppa
Siihen sesnaan viittaan sen verran, että siinä on iso pytty ja virtaukset suunniteltu joskus 50 luvulla, kun magneetot testaa ennen lentoonlähtöä, niin kierrokset laskee aika paljon yksillä tulpilla. Paljon on aikaa siitä kun viimeksi moisella lensin, mutta muistaakseni 300 rpm lasku oli vielä sallitun rajoissa.
Eli vastaus kysymykseen on, että isossa pytyssä huonosti sekoittuneessa seoksessa ei yhdesta pisteestä sytytetty palorintama etene riittävän nopeasti.
Varmaan joo tossa laivan moottorissa yhdestä "paloletkusta" ei vaan saada sitä mämmiä tarpeeks ulos/sek.
En ole silmissäni nähnyt, mutta eikös Mersunkin Dieseleihin ole viri viri, monireikäsuuttimia ?
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Olen seurannut tätä kyselyä kiinnostuneena.
Pitäisikö seuraavaksi kysyä, miksi osa autoilijoista käyttää nastarenkaita (tai kitkarenkaita), muttei kaikki?
(Aina aikojen saatossa,puolella korvalla kuullut,että taas joku autoilija käyttää kitkarenkaita.Ainakin joillain taksiautoilijalla ja monilla muillakin ? Nykyäänkin joissain kauppakasseissakin näkyy niitä olevan. . . . . .Mutta ei kaikissa autoissa. . . MIKSI)
Pitäisikö seuraavaksi kysyä, miksi osa autoilijoista käyttää nastarenkaita (tai kitkarenkaita), muttei kaikki?
(Aina aikojen saatossa,puolella korvalla kuullut,että taas joku autoilija käyttää kitkarenkaita.Ainakin joillain taksiautoilijalla ja monilla muillakin ? Nykyäänkin joissain kauppakasseissakin näkyy niitä olevan. . . . . .Mutta ei kaikissa autoissa. . . MIKSI)
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
syytä en todellakaan tiedeä. tuli vaan mieleen, että prätkissäkin on toisinaan 2 tulppaa/pytty. oikeastaan missään prätkän rivi nelkussa, tai r3:ssa en ole nähnyt moista, mutta sitten taas kustomeissa ja enskoissa noita näkee toisinaan. olisko se juurikin niin, että levee mäntä, on suuri kansi, on tilaa laittaa ja ehkä jotain hyötyäkin. kun taas pieni pyttysissä ja monisylinterisissä sinne kanteen ei vaan mahdu montaa tulppaa neljän venttiilin lisäks.
olisko se jotenkin niin, että leveemäntäinen ja hidaskäyntinen moottori, niin siitä on hyötyä. jotenkin varmistaa sen, että seos palaa. noi customitha rallattelee joutavaa alle tuhat rpm ja männän leveys voi olla 10cm, tai ylikin, kun taas katumopot on n.1000rmp ja yli ja männän leveys on... jotain.. paljon pienempi kuitenkin.
en tiedä. spekulointia ja arvailua.
olisko se jotenkin niin, että leveemäntäinen ja hidaskäyntinen moottori, niin siitä on hyötyä. jotenkin varmistaa sen, että seos palaa. noi customitha rallattelee joutavaa alle tuhat rpm ja männän leveys voi olla 10cm, tai ylikin, kun taas katumopot on n.1000rmp ja yli ja männän leveys on... jotain.. paljon pienempi kuitenkin.
en tiedä. spekulointia ja arvailua.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Mielenkiintoinen juttu. Auton kilpamoottoreissa tuplasytytys yleistyi yleistyi 50-luvulla, alkuun monessa oli toinen sytkä magneetolla eli ainakin osa syy oli sama kuin lentomoottoreissa, jos toinen kipinä häviää niin toinen vielä jää eikä meno lopu siihen. Tuona aikana yleisessä hemi palotilassa oli myös saatavana selkeä tehon lisä kahdella tulpalla. 60-luvulla alettiin siirtyä modernimpiin palotiloihin ja 4-venttiili rakenteeseen jolloin kaksoissytytyksestä ei enää saatu mainittavaa hyötyä ja kahden tulpan sijoittaminen 4-venttiili kanteen oli myös haastavaa. 70-luvun alussa kaksoissytytys hävisi kilpamoottoreista, normi tuotantomoottoreihin se ei koskaan tullutkaan johtuen huomattavan kalliista rakenteesta.
90-luvulla kaksoissytytystä alettiin käyttää uudelleen, tällä kertaa polttoaineen kulutuksen ja päästöjen pienentämiseksi, nykytekniikalla homman saa toteutettua paljon edullisemmin, kun ei enää tarvita mekaanista ennakkokoneistoa ja jakajaa. Erityisesti rakenteesta on saatu hyötyä vapaasti hengittävissä koneissa, ahdetuissa ei juurikaan. Tässä oli minun versio
Jpm
90-luvulla kaksoissytytystä alettiin käyttää uudelleen, tällä kertaa polttoaineen kulutuksen ja päästöjen pienentämiseksi, nykytekniikalla homman saa toteutettua paljon edullisemmin, kun ei enää tarvita mekaanista ennakkokoneistoa ja jakajaa. Erityisesti rakenteesta on saatu hyötyä vapaasti hengittävissä koneissa, ahdetuissa ei juurikaan. Tässä oli minun versio

C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Minkähän ikäsistä koneista puhutaan? Nykyän Gas-Diesel ja DualFuel koneissa kaasu ja diesel tuupataan samasta ruiskusta, tai sitten ajetaan pelkällä dieselillä. Sitten on vielä vesiruisku.Nozki kirjoitti:Vähän menee offtopiciksi, mutta kun tämä nyt muutenkin on karannut hetkittäin hivenen verran kauas Mersun moottoreista, arvuutellaan nyt toistakin samansorttista aihetta. Miks isoissa laivadieseleissä on kolme ruiskutussuutinta per sylinteri? (Mulla olis kyllä yksi aika hyvä vastaus, mutta jääköön sanomatta tässä vaiheessa.)
Isoissa 2-tahdeissa on 2-3 suutinta, varmaankin vain märän ja sekoittumisen aikaansaamiseksi (tuo 2-tahtipuoli on muutenkin niin oma maailmansa ettei toista...).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Tein tietysti karkean yleistyksen, mutta kahta tulppaa käytetään siksi, että palamiseen ei mene liian kauan aikaa ja saadaan kaikki polttoaine poltettua, ennen kuin pakoventtiilit avataan ja saastemittaaja pääsee tekemään omia huomioitaa tms.
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Ihan osuva vertaus ! Mutta pahasti ontuva sellainen.tj86430 kirjoitti:Olen seurannut tätä kyselyä kiinnostuneena.
Pitäisikö seuraavaksi kysyä, miksi osa autoilijoista käyttää nastarenkaita (tai kitkarenkaita), muttei kaikki?
(Aina aikojen saatossa,puolella korvalla kuullut,että taas joku autoilija käyttää kitkarenkaita.Ainakin joillain taksiautoilijalla ja monilla muillakin ? Nykyäänkin joissain kauppakasseissakin näkyy niitä olevan. . . . . .Mutta ei kaikissa autoissa. . . MIKSI)
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Toi pitää varmaankin paikkansa ! Oisko peräti niin että niitä oli ja olis edelleen vain vapareissa ? Äkkiä hatusta vedettynä en tosiaanJPM kirjoitti:Mielenkiintoinen juttu. Auton kilpamoottoreissa tuplasytytys yleistyi yleistyi 50-luvulla, alkuun monessa oli toinen sytkä magneetolla eli ainakin osa syy oli sama kuin lentomoottoreissa, jos toinen kipinä häviää niin toinen vielä jää eikä meno lopu siihen. Tuona aikana yleisessä hemi palotilassa oli myös saatavana selkeä tehon lisä kahdella tulpalla. 60-luvulla alettiin siirtyä modernimpiin palotiloihin ja 4-venttiili rakenteeseen jolloin kaksoissytytyksestä ei enää saatu mainittavaa hyötyä ja kahden tulpan sijoittaminen 4-venttiili kanteen oli myös haastavaa. 70-luvun alussa kaksoissytytys hävisi kilpamoottoreista, normi tuotantomoottoreihin se ei koskaan tullutkaan johtuen huomattavan kalliista rakenteesta.
90-luvulla kaksoissytytystä alettiin käyttää uudelleen, tällä kertaa polttoaineen kulutuksen ja päästöjen pienentämiseksi, nykytekniikalla homman saa toteutettua paljon edullisemmin, kun ei enää tarvita mekaanista ennakkokoneistoa ja jakajaa. Erityisesti rakenteesta on saatu hyötyä vapaasti hengittävissä koneissa, ahdetuissa ei juurikaan. Tässä oli minun versioJpm
muista ahdetuissa olleen.Joku tietoniekkahan senkin tietysti tietää ? Mites lentokoneissa ?
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Hyvä vertaus olisi varmaan että "Pakokaasuahdin parantaa huomattavasti polttomoottorin hyötysuhdetta mutta miksi sitä ei kaikista moteista löydy?"
Kyllähän se hiilloskin on grillissä tasaisempi kun sen sytyttää useammasta kohti kerralla eikä vaan yhestä nurkasta.
Mutta eiköhän se ole ihan tuotanto/taloudelliset syyt jotka on sanelleet ollakko vaiko ei. Uuden motin kehitysvaiheessa kun asetetaan tietyt speksi niin sitten ruetaan miettimään millä eväillä ne saavutetaan... Siinä sitten tehdään kompromissia suuntaan ja toiseen.
Kyllähän se hiilloskin on grillissä tasaisempi kun sen sytyttää useammasta kohti kerralla eikä vaan yhestä nurkasta.
Mutta eiköhän se ole ihan tuotanto/taloudelliset syyt jotka on sanelleet ollakko vaiko ei. Uuden motin kehitysvaiheessa kun asetetaan tietyt speksi niin sitten ruetaan miettimään millä eväillä ne saavutetaan... Siinä sitten tehdään kompromissia suuntaan ja toiseen.
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Eiköhän tämä juttu ole ytimekkäästi tässä...Sorsso kirjoitti:Hyvä vertaus olisi varmaan että "Pakokaasuahdin parantaa huomattavasti polttomoottorin hyötysuhdetta mutta miksi sitä ei kaikista moteista löydy?"
Kyllähän se hiilloskin on grillissä tasaisempi kun sen sytyttää useammasta kohti kerralla eikä vaan yhestä nurkasta.
Mutta eiköhän se ole ihan tuotanto/taloudelliset syyt jotka on sanelleet ollakko vaiko ei. Uuden motin kehitysvaiheessa kun asetetaan tietyt speksi niin sitten ruetaan miettimään millä eväillä ne saavutetaan... Siinä sitten tehdään kompromissia suuntaan ja toiseen.

nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Tossa on perää ja paljon. Toisaalta taas aivan nykyisissä mini mini moottoreissakin on ahtimia mutta niin on BMW.ltä juuri tulleessaSorsso kirjoitti:Hyvä vertaus olisi varmaan että "Pakokaasuahdin parantaa huomattavasti polttomoottorin hyötysuhdetta mutta miksi sitä ei kaikista moteista löydy?"
Kyllähän se hiilloskin on grillissä tasaisempi kun sen sytyttää useammasta kohti kerralla eikä vaan yhestä nurkasta.
Mutta eiköhän se ole ihan tuotanto/taloudelliset syyt jotka on sanelleet ollakko vaiko ei. Uuden motin kehitysvaiheessa kun asetetaan tietyt speksi niin sitten ruetaan miettimään millä eväillä ne saavutetaan... Siinä sitten tehdään kompromissia suuntaan ja toiseen.
"isossa" moottorissakin 3kpl.ahtimia !? mutta onko niissä missään muuten tuplatulia ? Sehän oli aihe.
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Ahdetussa moottorissa täytös on parempi ja seoksen laatu tasaisempi, joten kahdesta kynttilästä ei ole juuri hyötyä. En nyt yht'äkkiä itsekään muista yhtään ahdettua tuplasytkää.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
c32 amgJPM kirjoitti:Ahdetussa moottorissa täytös on parempi ja seoksen laatu tasaisempi, joten kahdesta kynttilästä ei ole juuri hyötyä. En nyt yht'äkkiä itsekään muista yhtään ahdettua tuplasytkää.

MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Edelleen se Smart.JPM kirjoitti:Ahdetussa moottorissa täytös on parempi ja seoksen laatu tasaisempi, joten kahdesta kynttilästä ei ole juuri hyötyä. En nyt yht'äkkiä itsekään muista yhtään ahdettua tuplasytkää.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Re: Kahdet tulpat. Niiden tuoma etu ?
Hmm, jaa on niitäkin, ei tämä teoria sitten ihan täydellisesti toimi 

C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)