W140 CL600 Ehostusprojekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kardaaniveto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Kardaaniveto »

Tätä projektia on kyllä ollut ilo seurata, hommat tehdään kunnolla ja huolellisesti sekä juttuja on monipuolisesti. :thumbup:

Laitatko auton kasaan ennen moottorin virittelyä?
C 200 CDI Elegance (W204)

"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Kardaaniveto kirjoitti:Tätä projektia on kyllä ollut ilo seurata, hommat tehdään kunnolla ja huolellisesti sekä juttuja on monipuolisesti. :thumbup:

Laitatko auton kasaan ennen moottorin virittelyä?

Kyllä auto on tarkoitus kasata valmiiksi ennen tuota säätö-operaatiota. Tässä vaiheessa on helppo tiputtaa uudet nokat sekä tiivisteet paikkaansa kun on lukkopelti, syylärit ja muut osat tieltä pois. Samalla tulee varmasti maalattua imusarja sekä venttiilikopan kannet.

Tässä hieman listaa, että mitä on vielä tekemättä.

-Jarrupuristimien kunnostus ja jarrulinjojen asennus. (käsijarru on asennettu valmiiksi)
-rattiakselin lukituspultin kiristys. (unohdin prkl)
-alustan peräpään painelinja.
-sisustan loppujen puuosien maalaus mustaksi ja lakaus.
-muovilistojen maalaus.
-takaluukun, konepellin ja ovien maalaus. Pohjat valmiit. Pinnat teen vuokrauunissa ensikuun alussa.
-sisustasta uupuu vielä penkit. Etupenkit käyvät vielä verhoilijalla ennen asennusta.
-pakoputkisto
-konehuonen kasaus

Varmasti joitain pikkujuttuja jäi vielä mainitsematta mutta tuossa nuo jotka vievät aikaa. Täytynee pistää hösseliksi, että kerkeää kevääksi! Pari kuukautta tehokasta ropailua niin luulisi saavan jotain aikaiseksi. =)
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Dodih! Nyt on jakkaroista verhoilut irti, täytyy huomenna kiikuttaa verhoomoon ne. Oli aikamoinen savotta tuo verhoilujen irroitus penkeistä.

Kuva

Jos jollekin on käyttöä niin otin apua antavia kuvia irroituksen eri vaiheista, kuvat on numeroitu ja löytyy alla olevasta linkistä.
http://jarmopesonen.com/hallinta/tiedos ... 0irroitus/
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Penkkien verhoilut toimitettu verhoilijalle ja purin tänään tuota moottoria.
Aiemmin tässä ketjussa keskusteliin, että öljyn vuoto tulee luultavasti nokkien naamatauluista.. Mutta eihän tuossa koneessa edes ole mitään irtonaisia naamatauluja nokka-akseleille joista vuotaisi. Toivon, että venttiilikoppien tiivisteet vuota etu ulkosivuista. Jos kannentiiviste vuotaisi niin sittenhän olisi öljyä vedessä tai toisinpäiin sekä sylintereissä matalat paineet? Auto kuitenkin kävi ja kulki ihan normaalisti. En haluaisi irroittaa kansia, koska en ole koskaan ennen edes purkanut auton moottoria. Mahtaako noita kansia edes saada irti ilman koneen ottamista pois?

Sähköt ja suutintukki irti.
Kuva

Kaasuläpät irti.
Kuva

Imusarja irti.
Kuva

Venttiilikopat irti.
Kuva
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

eikö ne venakopat tahdo vuotaa aina joka autossa vähän ainakin.
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

On siinä "naamataulut" joiden välistä se todennäköisimmin vuotaa.

Kuva

Kuva
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Menen välittömästi talliin tarkastamaan tilanteen! :D

[EDIT] Kyllähän sieltä ne erilliset naamataulut löytyi. Hain paksua kumitiivistettä joka erottais sen mutta sielähän on vaan ohut paperitiiviste. Niinkuin prätkien lohkoissa. Amatöörivirhe siis.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

miten ne m104 nokat tuossa toimii? eikös ne nuo imunokat sitten väärään suuntaakun tuo ketju kiertää tuollai?

Kuva
v12



Kuva
m104
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei kai ne samoja M104sen kanssa olekkaan.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W140 CL600 Ehostus (Kasailuhommia)

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Ilmaister kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Missä autossa ja millä ohjelmalla nuo AMG nokat sitten on olleet? Voisko sellasta hyödyntää?
Nokat on peräisin c36 amg'stä. Eli ohjelman hyödyntäminen ei käy vanhasta autosta tässä tapauksessa.

Tätä lähinnä tarkoitin. Ja mites sytytysjärjestyksen laita. Eikai ne c36:n nokat voi toimia tässä.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Kiitos Mika.T ja jukkis.

Niinkuin tuolla aikaseimmin kirjoitin, että faktatietoa ei ole ja jenkkifoorumilta lueskelin, että näin olisi tehty ja itsellänikin se herätti hieman hämmennystä mutta en siitä sen enempää pohtinut. Eli kyseiset nokat tulee suosiolla unohtaa. Vaihtoehto kaksi on tehdä alkuperäisistä nokista agresiivisemmat.

Voiko nokan profiili muuten olla symmetrinen?
slk203k
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 17.11.2013 00:22

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja slk203k »

Voi olla mutta nykyaikana hyvin harvinaista.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Tuosta naamat irti ja hiukan puhdistettu noita valuneita öljyjä pois. Nokat lähtenee seuraavaksi.

Kuva
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Nokat nostettu pois ja tuli askarreltua tuommonen nokkien kuljetusteline. Huomenna lähtee nuo hiontaan. Eli amg-nokat on unohdettu kalliin hankintahintansa ja todella huonon saatavuden takia.

Kuva
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3136
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Virityshän on sitten onnistunut, jos teho ei laske yli 10% No onhan tuossa varaa.....
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

tahtoomersun kirjoitti:Virityshän on sitten onnistunut, jos teho ei laske yli 10% No onhan tuossa varaa.....

Heetkoonen. Eikös se ollu 15%? Kympillä saattaa tehä tiukkaa..
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Ilmaister kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:Virityshän on sitten onnistunut, jos teho ei laske yli 10% No onhan tuossa varaa.....

Heetkoonen. Eikös se ollu 15%? Kympillä saattaa tehä tiukkaa..
Ja mun muistin mukaan se oli ... kun teho laskee 15%
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

slk203k kirjoitti:Voi olla mutta nykyaikana hyvin harvinaista.

Nokat viety pajalle. Nokkien profiili oli symmetrinen ja c36amg nokat olisi mennyt tipauttamalla paikoilleen. :thumbup: Ja kuulema paininkuppikoneissa on usein symmetrinen profiili.
Viimeksi muokannut Ilmaister, To 13.02.2014 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Muistatko Mika.T, että minkälaiset tiivisteet laitoit naamataulujen ja kannen väliin? Eli naamataulun pohjalle tulee se kumitiiviste mutta epc'n avulla kun tilailtiin tiivisteitä ja nippeleitä niin ei löytynyt tuota kyseistä tiivistettä ollenkaan?

Kuva
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei sinne kuulu kuin liima.

Se alareunan kumitiivistekkin kannattaa liimata kiinni jotta tulee varmasti tiiviiksi. Samoten tuo kansien välille tuleva "tunneli"
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Mika.T kirjoitti:Ei sinne kuulu kuin liima.

Se alareunan kumitiivistekkin kannattaa liimata kiinni jotta tulee varmasti tiiviiksi. Samoten tuo kansien välille tuleva "tunneli"

Kiitoksia, nyt vaan odotellaan osia niin saa konehuoneen nippuun. Onko sinulla Mika.T suositella hyvää liimaa tuohon?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No eipä oikeastaan.

Kunhan jotain tiivisteliimaa joka kestää lämpöä ja öljyä.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kylläpä se tahtoo olla että kallein on parasta.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja pera8x »

locktiten tiivistesilikooni on ainakin mulla toiminut moitteetta. kestää kuumaa ja öljyjä jne.

samaten biilteman kuumankesto silikooni on toimivaa. sitä laitoin joskus honda xr600:sen kannen tiivisteeks. tollasessa ilmajäähdyttiesessä vähän epäilin kestävyyttä, mutta pakko oli kokeilla. hyvin kesti. on noi nykyään aika hyvää tavaraa, kunhan vaan puhtaille pinnoille laittaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Kiitosta, täytyy ensviikolla hakea loctaittia tai wurthia. Mutta kertokaas joku, että miten lähtee suuttimet pois imusarjasta, että saan puhallettua imusarjan puhtaaksi? Tuntuvat, että vois lähtee vetämällä mutta en uskalla käyttää voimaa, ettei vaan mene rikki.

Jarrusatulat on purettu ja huomenna pitäis hiukan puhallella ja maalailla niitä. Tuli myös hitsasttua grilli tuolle konepelellille, että on helpompi työstää sitä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vetämällä lähtee mutta ovat aika tiukassa ja vaarana on suuttimen nokan hajoaminen.
Itse sain yhden hajotettua kun 600sta remontoin.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Kiitoksia Mika.T!

Suuttimet lähti nätisti irti, jarrusatulat ja konepelti tuli puhallettua. Samalla hitsasin konepellin mb-merkin kiinnikereijät umpeen ja tinasin sen tasaiseksi. Kittaukset kun tahtoo paistaa pellistä läpi, kun on niin suuret lämpötilavaihtelut, että kitti vetäytyy.

Samalla puhalsin hilseilevät maalit venttiilikopista ja imusarjasta varovasti, ettei tule vaurioita.
Kuva

Tinahommia
Kuva
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja tango »

Siistii toimintaa.
Ps. Kattoluukku olis jo irti, mikäli vielä käyttöä. :oops:
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

tango kirjoitti:Siistii toimintaa.
Ps. Kattoluukku olis jo irti, mikäli vielä käyttöä. :oops:
Kyllä on kattoluukulle vielä käyttöä, kesällä pitäisi hierasta se w126 SEL 500 museokuntoiseksi. :)


Jarrusatulat on nyt maalattu ja uudet tiivisteet ja muut tarvikkeet tilattu http://www.brakeparts.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; -sivustolta.

Kuva
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W140 CL600 Ehostus (Ryhtiä moottoriin + sekalaista kasai

Viesti Kirjoittaja tango »

Ilmaister kirjoitti:
tango kirjoitti:Siistii toimintaa.
Ps. Kattoluukku olis jo irti, mikäli vielä käyttöä. :oops:
Kyllä on kattoluukulle vielä käyttöä, kesällä pitäisi hierasta se w126 SEL 500 museokuntoiseksi. :)
Ok. Pidetään tallessa.
Vastaa Viestiin