HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja veskola »

PepeKyy kirjoitti:Saakos tänne sotkea kaarijuottolangalla turaamisen
No eikös se kaappijuoppous ole ihan oleellinen osa asiallista hitsausprosessia. Ei pelota se valokaarikaan niin paljoa kun on kemian aineet kohdillaan... :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Itellä oli ajatuksissa huomenissa hitsailla apurunkoa :D ruostunu reikä siihen usen maakontaktin takia enkä viihti uutta ostaa. Eikös moottori ole sen takia kumityynyjen päällä että värinät sais vaimennettua. Tottakai niitä jonkin verran kulkeutuu mutta en ajatellut niitten repivän metallia rikki hitsisauman vierestä.

Edit. Laitetaas lainauskin tuohon että kaikki tietää mitä tarkotan.
patroltd kirjoitti:Jos on YHTÄÄN moottoria viritetty niin apurunkoa ainakaan EI saa hitsata johtuen moottorin erilaisista värinöistä/momenttipiste jää auki jolloin hitsattu apurunko katkeaa sauman vierestä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Veskola hiljaa........ minä ainakin juon reilusti :crazy: . kaapista en ole vielä tullut ulos... :lol:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja pera8x »

S202 kirjoitti: Kyllä nyt täytyy sen verran oikaista että pakosarjat on valurautaa.
joo.. no joo. suattaapi ollakkin. asiaa en ole sen kummemmin tutkinu, semmonen ymmärrys vaan ollu, että olis teräksen puolella matsku. no, se on ainakin varmaa, ettei se ole samaa "patarautaa", kun vaikka sylinteriputket. ei ole haurasta ja heikkoo ja yhtä helposti työstettävää, kun patarauta. mutta voi se olla silti valurautaakin.

jos ihan maalaisjärjellä ja perinteisellä kokeilemisella haluaa saada asiasta jotakin tietoa, niin voi kokeilla vaikka magilla hitsata jotakin, minkä tietää varmaks valuraudaks. vaikka jotain vanhaa pataa. huonosti tarttuu palko kiinni. sitten voi kokeilla johonkin pakosatsiin täräyttää, niin kohtuu hyvin tarttuu ilman mitään lämmittämisiäkin. mutta kuten sanottu, niin mitään syvempiä tutkimuksia asiasta ei ole, joten mitään varmaa en voi sanoa asiasta. pahoittelut virheistä. jos se nyt sitten oli virhe. tarvii selvittää jostain.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja napa »

pera8x kirjoitti:
S202 kirjoitti: Kyllä nyt täytyy sen verran oikaista että pakosarjat on valurautaa.
joo.. no joo. suattaapi ollakkin. asiaa en ole sen kummemmin tutkinu, semmonen ymmärrys vaan ollu, että olis teräksen puolella matsku. no, se on ainakin varmaa, ettei se ole samaa "patarautaa", kun vaikka sylinteriputket. ei ole haurasta ja heikkoo ja yhtä helposti työstettävää, kun patarauta. mutta voi se olla silti valurautaakin.

jos ihan maalaisjärjellä ja perinteisellä kokeilemisella haluaa saada asiasta jotakin tietoa, niin voi kokeilla vaikka magilla hitsata jotakin, minkä tietää varmaks valuraudaks. vaikka jotain vanhaa pataa. huonosti tarttuu palko kiinni. sitten voi kokeilla johonkin pakosatsiin täräyttää, niin kohtuu hyvin tarttuu ilman mitään lämmittämisiäkin. mutta kuten sanottu, niin mitään syvempiä tutkimuksia asiasta ei ole, joten mitään varmaa en voi sanoa asiasta. pahoittelut virheistä. jos se nyt sitten oli virhe. tarvii selvittää jostain.
teknisesti ottaen pakosarjat on kai valurautaa, mutta sitäkin kun on niin montaa eri laatua (teräsvalusta, kunnon patarautaan...) vanhat viemäriputket on myös kunnon valurautaa ja niiden hitsaamisessa huomaa eron nykyaikaisen pakosarjan hitsaamiseen, ne kun murtuu yleensä alle minuutissa sauman vierestä, vaikka kuinka hitsais valupuikolla ja yrittäis tasata lämpöjä... japanilainen pakosarja on useimmiten parempaa hitsata, kuin eurooppalainen musta, menee migillä tosi maukkaasti... valmetin pakosarja taas ei pysy hitsaamalla kasassa, se tuli kokeiltua parivuotta sitten, kokeiltiin migillä ja puikolla... aina sama lopputulos, murtuu sauman vierestä kun kone on käynyt tunnin tai kaksi... (no, oli siinä pari suunnitteluvirhettäkin ja uusi oli toteutettu eritavalla siitä "heikosta" kohtaa...)

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Kaipa se on mitä kukakin pitää valurautana... Eri seostahan noi pakosarjat on, kuin perus hapero mitä monesti valuraudaksi kutsutaan. Sen verran mitä noita pakosarjoja on tullut vaikka rälläköityä, niin paljon tiukempaa kamaa kuin joku lohko mihin rälläkkä uppoo kuin voihin. Migilläkin noihin sarjoihin aikoinaan turbonlaippoja räitty ilman mitään kuumentamisia, eikä yksikään oo tielle tippunut. Jos olis perus haperoo, niin tuskin olis yksikään laippa pysynyt kiinni noilla menetelmillä. Enemmän halkeemis ongelmia ollu noissa sarjoissa mitkä on vesijohtoputkista/käyristä tehty, yhden vehkeen sarjaa sai hitsata monesti ennen kuin alko kestää. Liekkö tuossakin olis päässy helpommalla, kun olis esikuumentanu sarjaa ja jäähdyttäny hitaasti villoissa.
Avatar
rapelo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 28.06.2010 19:39
Paikkakunta: imatra

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja rapelo »

Aikansa paikkaa hakee. Kaikn näköstä lämpölaajenemista ja vetelyä noissa ite tehyissä on.
vw bora 1.9 tdi
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

ei kyllä pitäs tarvita parsia jos kunnolla vesijohtokäyristä/putkista on tehty hitsattu esim tigillä, tai sit saa olla jo pakopaineita tai joku älytön turbon paino ilman minkäänsortin tukea
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja napa »

http://fi.wikipedia.org/wiki/Valurauta" onclick="window.open(this.href);return false;

suurin erohan valuraudan hitsattavuudessa/sauman kestossa taitaa olla tuossa, onko kyseessä pallo- vai suomugrafiittivalurauta... pallografiittivalurautaa sanotaan usein arkikielessä teräsvaluksi ja se suomugrafiittivalurauta on sitä perinteistä patarautaa (vaikka nyt jossain vanhassa puukiukaan rungossa, josta lähtee iso pala irti, kun tiputtaa huolimattomasti puukalikan sen kylkeen saunapuita kantessa :D )
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Pansu »

keijo17 kirjoitti:ei kyllä pitäs tarvita parsia jos kunnolla vesijohtokäyristä/putkista on tehty hitsattu esim tigillä, tai sit saa olla jo pakopaineita tai joku älytön turbon paino ilman minkäänsortin tukea
Migillä olen noita useamman hitsannut ja tuo yksi jäi erityisesti mieleen tuon halkeilun takia. Saattoi haljeta ihan mutkasta tai mistä tahansa missä saumaa ei ollut edes lähellä. Lopulta kun sen oli kauttaaltaan hitsannut päällisin puolin täyteen, niin kesti sen hetken kun möin koko auton pois :lol: Tiedä sitten mitä susikäyriä ne oli, en muista edes mistä ne hommasin, mutta ei noiden muiden kanssa ole ihmeempiä ongelmia ollut.

Ja ei pitäis, ei pitäis, mutta vastaavasti minulla on ollut "kiinantina"sarja evossa mikä kesti, kesti ja kesti...vaikka eikös noiden kaikkien pitäis halkeilla muiden juttujen mukaan :lol:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja napa »

Pansu kirjoitti:
Ja ei pitäis, ei pitäis, mutta vastaavasti minulla on ollut "kiinantina"sarja evossa mikä kesti, kesti ja kesti...vaikka eikös noiden kaikkien pitäis halkeilla muiden juttujen mukaan :lol:
poikkeus joka vahvistaa säännön tai jotain... sama juttu oli joskus amiksen hitsaustunnilla, kun kaveri veti vesijohtoputkeen saumaa ihan liian suurella virralla ja koko puikon yhtä soittoa :D (ei esilämmitystä tai muitakaan juttuja mitkä olis pitänyt tehdä) opettaja siihen sitten pätemään, että ei näin missään tapauksessa ja lupasi näyttää kuinka putki halkee heti pienestä napautuksesta, kun jännitykset ei ole tasaantuneet... eihän se sitä saanut rikki mitenkään ja lopuksi joutui myöntämään, että vahingossa/tuurilla voi käydä näköjään ihan mitä sattuu :shock:

noissa kiinan "rosterisarjoissa" taitaa suhde olla 1/100, että on edes jotenkin kestäviä jutuista päätellen... materiaali niissä nyt ei vain taida olla kovin hyvin pakosarjaksi soveltuvaa (muutenkin rosteri on aika kaukana omasta mielestäni pakosarja värkiksi...) mutta kun ihmiset on nykyään niin kovasti sen kiiltävän perään, niin kai niitä siksi saadaan myytyä :think:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Niinkuin NAPA sanoi osuvasti että "täällähän puikko palaa" :lol:
Aina ei kerkeä tällaisiin väittelöihin kapustan kanssa niin olisi hyvä jos olisi jokin merkki joka ilmoittaa "kuuman aiheen" :D jonka kimpussa on samalla aikaa puoli forumia
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Napa:lle, joo ja noi kiinantinat kun on niin pirun ohutta putkee, et varmaan sekin osaltaan vaikuttaa noiden hajoomiseen. Saa nähdä kestääkö noi vasta hommatut mersun sarjat mitään..
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kertokaa ny joku kannattaako etuapurunkoa mennä hitsailemaan? :D Ruosteen aiheuttama reikä joka on ehkä noin 3-5 senttiä pitkä ja 2-3 leviä pitäis paikata. Helppo paikka mutta onko huono idea hitsata?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä mä mieluummin hitsaisin sen kuin lappaisin kilon lasikuitukittiä tai alustamassa, kuten tapana kait on :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

veskola kirjoitti:Kyllä mä mieluummin hitsaisin sen kuin lappaisin kilon lasikuitukittiä tai alustamassa, kuten tapana kait on :lol:
Paljon pitäis kittiä laittaa jos haluais tuon reiän peittää :D mutta tarkotuksena olis tehdä hyvä ja joku pelotteli tuolla aiemmin että palkki murtuu hitsauksen vierestä jos sitä alkaa hitsailemaan. Koko palkkia en viihtis laittaa. Ja auto menee varmaan katsastuksen jälkeen myyntiin niin ei viiti hirveetä rahamäärää käyttää mutta en myöskään ala pommeja myymään :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Jos paljonkin mietityttää että saanko jonkin osan hitsaamalla kestämään, niin miu mielestä kannattaa jättää sillon tekemättä. Antaa jonkun muun tehdä tai ostaa ehjän osan tilalle.

Siis niiqu aikuiset. Teinixit osaa mitä vaan.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

kasiässä kirjoitti:Jos paljonkin mietityttää että saanko jonkin osan hitsaamalla kestämään, niin miu mielestä kannattaa jättää sillon tekemättä. Antaa jonkun muun tehdä tai ostaa ehjän osan tilalle.

Siis niiqu aikuiset. Teinixit osaa mitä vaan.
En pelkää hitsisauman puolesta. Haluan vain tietää onko tuolla palkilla oikeasti taipumusta murtua hitsauksen jälkeen? Uus palkki ei taida olla sieltä halvimmasta päästä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja napa »

Siekkinen kirjoitti:
En pelkää hitsisauman puolesta. Haluan vain tietää onko tuolla palkilla oikeasti taipumusta murtua hitsauksen jälkeen? Uus palkki ei taida olla sieltä halvimmasta päästä.
mietitkö tosissas, että onko tuollainen puhkiruostunut jotenkin parempi/tukevampi :D tarkasti kun katsot, niin kyllä siitä pitäis löytyä hitsisaumoja ihan tehtaankin jäljiltä...

jotku raidetangot ja muut tukivarret on enemmän sellaisia, joita en tieliikenne käytössä olevassa autossa pahemmin hitsailisi (lakikin jo sen kieltää...) mutta ne mitä joissakin "peltoauto" projekteissa on tullut hitsailtua eivät kyllä ole pettäneen nekään :think:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

napa kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:
En pelkää hitsisauman puolesta. Haluan vain tietää onko tuolla palkilla oikeasti taipumusta murtua hitsauksen jälkeen? Uus palkki ei taida olla sieltä halvimmasta päästä.
mietitkö tosissas, että onko tuollainen puhkiruostunut jotenkin parempi/tukevampi :D tarkasti kun katsot, niin kyllä siitä pitäis löytyä hitsisaumoja ihan tehtaankin jäljiltä...

jotku raidetangot ja muut tukivarret on enemmän sellaisia, joita en tieliikenne käytössä olevassa autossa pahemmin hitsailisi (lakikin jo sen kieltää...) mutta ne mitä joissakin "peltoauto" projekteissa on tullut hitsailtua eivät kyllä ole pettäneen nekään :think:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
En usko että tuo nyt tukevampi on vaikka ei siinä nytkään mitään vikaa huomaa ellei katso. Leimalle vaan pitää viedä ja inssi tuskin kahtoo hyvällä. Joudun vetämään suht pitkän sauman siihen niin jos se siitä vierestä sitten repeää niin sitten voi jo huomata jotain kun palkki on poikki :D tehtaalla hitsataan vähän eri keinoilla ja taidoilla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Missä vehkeessä on edessä APUrunko?
W140:ssä kyllä on. Ja w115:ssa :D

Lankuissa on takana...
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Väärä sanavalinta.. Sitä poikittaispalkkia koneen alla meinasin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep.

Se "palkki" on osa koria ja ei sitä ole kielletty korjaamasta hitsaamalla.
Jopa suositeltavaa.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mika.T kirjoitti:Jep.

Se "palkki" on osa koria ja ei sitä ole kielletty korjaamasta hitsaamalla.
Jopa suositeltavaa.
No nyt tuli suora ja selkeä vastaus. :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Siitä päästäänkin itse asiaan että milllä se "pitää" hitsata.

Mig/mag:lla, tig:llä, puikolla vai kaasulla juottaa... :mrgreen:
Miten putsata palkin pinta...
Ja millä hitsikoneen asetuksilla... :clap:

Tästäkin saadaan varmaan pari sivua puhdasta puutaheinää. :lol:
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Eiköhän tuo mene miggi hommiksi. Pinnan puhistan karkealla hiomalaikalla (ei rälläkän laikka). Nyt en kyllä muista äkkiseltään ollenkaan miten paksua tuo "palkin pelti" on. Jotain kolmen ja viiden millin väliin kuitenkin. Vähän kovemmalla virralla vois hitsata kuin normaali peltitöissä. Sitten happomaalit ja massat päälle.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Siekkinen kirjoitti: Pinnan puhistan karkealla hiomalaikalla (ei rälläkän laikka). Nyt en kyllä muista
Jep joo ja just!!

Kuva

Parasta laatua mitä rahalla saa...... :thumbup:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tämmösellä puhdistuslaikalla.

Kuva
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja veskola »

No kyllä minunkin mielestä se kuuluu hitsata vaikka inssi ei siitä mitään ymmärtäisikään... (volkkarin kanssa kerran sanottiin, että asiallinen hitsaus sallitaan...ja minähän tein siitä hiomalla ja maalaamalla asiallisen :D ... oli vähän heikkotehoinen mag silloin)

Kuva

...mutta ei sitten sillä tyylillä kuin auton edellinen omistaja oli sitä reerannut. Papereiden mukaan oli itäsuomesta, ja sieltähän löytyy kyllä tekijöitäkin, niin tuo teettäminen olisi ollut asia ratkaisu.

Kuva

:lol:

Kuva

:oops: Olisi noi voinut paremminkin hitsata :lol: Toi oli vähän huono juttu, kun ensin uusin puslan sinne ja sitten päätin vähän hitsata vierestä :?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: HITSAUS !! (Virallinen hitsaustopic)

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tuo keskimmäisen kuvan paikkaus näyttää aika hyvältä :D varmasti on pinta puhistettu ja naputeltu pelti oikeaan muotoon :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin