S600 M120 Koneremppa. Taas toimii.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Tuo linkin kuvassa oleva mäntä lie tuohon matalapuristeiseen malliin. Mulla on ihan tasaset männänlaet... pl venttiililien kolot.
EPC:stä kattelin nini tosiaan mäntiä on kahta mallia. Normaalia ja "low compression"
Onkohan männänrenkaat samat normaalissa ja matalapuristeisessa mallissa?
Renkaat maksaa kl:ssä noin 100e/reikä
Nuo Mesedesin linkin männät kannattas tilata vaikka pelkkien renkaiden takia.
EPC:stä kattelin nini tosiaan mäntiä on kahta mallia. Normaalia ja "low compression"
Onkohan männänrenkaat samat normaalissa ja matalapuristeisessa mallissa?
Renkaat maksaa kl:ssä noin 100e/reikä
Nuo Mesedesin linkin männät kannattas tilata vaikka pelkkien renkaiden takia.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
ftp://ftp.fwheel.com/pub/KATALOG/PIERBU ... alu_en.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuollainen linkki pölähti naapurivoorumille...
Tuon mukaan mersun lohkot on "Alusil:iä" ja porattavissa ja hoonattavissa...
MERCEDES-BENZ
3.8 Litre before 8.81
3.8 Litre after 8.81
4.2 Litre
5.0 / 5.6 Litre
6.0 Litr
Design details
Alusil:
• Alusil base material is expensive and difficult to machine due
to the high silicon content
• Boring the cylinder block is
possible
• Oversized pistons are available
• Pistons in Alusil blocks are
coated with iron and ti
Tuollainen linkki pölähti naapurivoorumille...
Tuon mukaan mersun lohkot on "Alusil:iä" ja porattavissa ja hoonattavissa...

MERCEDES-BENZ
3.8 Litre before 8.81
3.8 Litre after 8.81
4.2 Litre
5.0 / 5.6 Litre
6.0 Litr
Design details
Alusil:
• Alusil base material is expensive and difficult to machine due
to the high silicon content
• Boring the cylinder block is
possible
• Oversized pistons are available
• Pistons in Alusil blocks are
coated with iron and ti
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
En ainankaan ole kuullut koskaan matalapuristeisista männänrenkaista.
Osta siitä renkaat ja saat kaupan päälle 12 tuhkakuppia.
Osta siitä renkaat ja saat kaupan päälle 12 tuhkakuppia.

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Vissiin oma veikkaus osui sitten edes jotenkin lähimain. Eikun vaan kyselyä paikalliselta kanta koneistamolta että onnistuuko tuommosen lohkon kunnostus. Ei kuitenkaan Jyväskylään kannata ikinä viedä.Mika.T kirjoitti:ftp://ftp.fwheel.com/pub/KATALOG/PIERBU ... alu_en.pdf
Tuollainen linkki pölähti naapurivoorumille...
Tuon mukaan mersun lohkot on "Alusil:iä" ja porattavissa ja hoonattavissa...
MERCEDES-BENZ
3.8 Litre before 8.81
3.8 Litre after 8.81
4.2 Litre
5.0 / 5.6 Litre
6.0 Litr
Design details
Alusil:
• Alusil base material is expensive and difficult to machine due
to the high silicon content
• Boring the cylinder block is
possible
• Oversized pistons are available
• Pistons in Alusil blocks are
coated with iron and ti


Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
mulla on sellainen käsitys, että suomalaiset koneistamot nostaa kaikki kätensä pystyyn tuon lohkon poraamisen kanssa 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Ei ainakaan,mikäli Kuukkeliin uskomme,ja miksemme uskoisi. Alusil hakusanaksi ja 5.ssä tuloksessa hoonataan jo reippaasti.napa kirjoitti:mulla on sellainen käsitys, että suomalaiset koneistamot nostaa kaikki kätensä pystyyn tuon lohkon poraamisen kanssa
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Näyttää tosiaan R-koneistus olevan ilmeisesti ainoa joka noita alusil lohkoja osaa laittaa.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Ohhoh...
Kiertokankien laakerisarja 249$
Kiertokankien laakerisarja 249$
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Jos tuo on koko sarjan hinta,niin eihän se tee kun reilu kakskyppiä per veivi..eli ei nyt niin kallista.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Joo, sinne lähetettiin e39 M5 lohko hoonattavaksi mutta matkahuolto särki lohkon jo menomatkalla niin lopputulosta työstä en osaa sanoa. Oisko se ämmän lohko ollu nikasil pinnotteella, en muista millään mut tuo R koneistus oli jokatapauksessa ainoa paikka suomessa joka sen olis pystyny ehostamaan.Mika.T kirjoitti:Näyttää tosiaan R-koneistus olevan ilmeisesti ainoa joka noita alusil lohkoja osaa laittaa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
olisko tilanne sitten muuttunut muutamssa vuodessa, koska jokunen vuosi sitten ei pinnoitetulle 2-t koneen pytylle ainakaan ehostajaa suomesta löytynyt
löin sitten valurauta putken sisälle ja taas pelas tai siis pelaa vieläkin...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Ruotsista löyty 135tkm ajettu alakerta.
Huomenna ollaan viisaampia sen suhteen. Tiiä vaikka ois loppuviikosta jo täällä.
Huomenna ollaan viisaampia sen suhteen. Tiiä vaikka ois loppuviikosta jo täällä.

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
hollannissa ne noita on putkittanu, tai pinnottanu. joskus noin 5 vuotta sitten ihmettelin saman asian kanssa. päädyin sitten itte putkittaan, kun hollannin putkitus/pinnotus oli saman hintanen, kun uus sylinteri. ja toimi kanssa niin kauan, kun mulla oli.napa kirjoitti:olisko tilanne sitten muuttunut muutamssa vuodessa, koska jokunen vuosi sitten ei pinnoitetulle 2-t koneen pytylle ainakaan ehostajaa suomesta löytynytlöin sitten valurauta putken sisälle ja taas pelas tai siis pelaa vieläkin...
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Toivottavasti löytys kunnollinen! Mikähän muuten,Kuukkeli ei kertonut, mahtaa olla kuussatasen mötikän kokonaispaino? Tuli vaan mieleen Mesessä ollut pohdintasi alakerran painosta,kun posti kuskaa painavampiakin... Ja mitähän se pelkkä alakertavalu painaisi?Mika.T kirjoitti:Ruotsista löyty 135tkm ajettu alakerta.
Huomenna ollaan viisaampia sen suhteen. Tiiä vaikka ois loppuviikosta jo täällä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Jostain saksan ebaysta bongasin lukeman 200kg koko koneelle... Kovin tuntuu kevyelle. Tosin onhan tuo lähes kokonaan alumiinia.
Alakerralle arvioisin 130-140kg
Ruotsin "löydössä" ei ollut öljypohjaa eikä kampiakselia aikakaan kuvissa. Eli sen paino on luokkaa 80-100kg
Saksasta tuli myös vastaus. Sylinterit endoskoopilla tutkittuna naarmuttomia.
Alakerralle arvioisin 130-140kg
Ruotsin "löydössä" ei ollut öljypohjaa eikä kampiakselia aikakaan kuvissa. Eli sen paino on luokkaa 80-100kg

Saksasta tuli myös vastaus. Sylinterit endoskoopilla tutkittuna naarmuttomia.
- der Panzerwagen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 86
- Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Vanhassa Vehon huoltotöiden johdantovihkossa sylinteriryhmän kokonaispainoksi on mainittu vain 35,5 (?) kg.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Siis 12-reikänen? Kovin tuntuu kevyeltä,eli jos sama olis valurautaa ei se painais sataakaan kiloa. No, kai se sitte totta on kun se kerran sinne on painettu.der Panzerwagen kirjoitti:Vanhassa Vehon huoltotöiden johdantovihkossa sylinteriryhmän kokonaispainoksi on mainittu vain 35,5 (?) kg.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
-
- Mersumies
- Viestit: 2595
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
USA-Fordin vastaavan kokoinen small block V-8 sylinterilohko painaa runkolaakeripukkeineen ilman kampiakselia noin 75kg ja se on sentään patarautaa.jsmaa kirjoitti:Siis 12-reikänen? Kovin tuntuu kevyeltä,eli jos sama olis valurautaa ei se painais sataakaan kiloa. No, kai se sitte totta on kun se kerran sinne on painettu.der Panzerwagen kirjoitti:Vanhassa Vehon huoltotöiden johdantovihkossa sylinteriryhmän kokonaispainoksi on mainittu vain 35,5 (?) kg.
Ei ole vieläkään Mersun vika selvinnyt...?
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Ei ole ei..
Ei ole nyt jaksanut perehtyä ollenkaan haagertin purkamiseen.
Männät ja männänrenkaat tilattu.
Huomenna saa kuvat yhdestä lohkosta...
Ei ole nyt jaksanut perehtyä ollenkaan haagertin purkamiseen.
Männät ja männänrenkaat tilattu.
Huomenna saa kuvat yhdestä lohkosta...
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
OM601 patarautaa, pelkkä lohko pukkeineen: 41 kg. Tämä on siis tietysti 4 reikää.jsmaa kirjoitti:Siis 12-reikänen? Kovin tuntuu kevyeltä,eli jos sama olis valurautaa ei se painais sataakaan kiloa. No, kai se sitte totta on kun se kerran sinne on painettu.der Panzerwagen kirjoitti:Vanhassa Vehon huoltotöiden johdantovihkossa sylinteriryhmän kokonaispainoksi on mainittu vain 35,5 (?) kg.
On tuo köykämiini ihmeellistä

Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2595
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Ei ole tarkoitus vinoilla mutta korjauksen kannalta on hyödyllistä tietää mitä kaikkea moottorista on rikki jaMika.T kirjoitti:Ei ole ei..
Ei ole nyt jaksanut perehtyä ollenkaan haagertin purkamiseen.
Männät ja männänrenkaat tilattu.
Huomenna saa kuvat yhdestä lohkosta...
tietysti miksi on mennyt rikki koska muutenhan sama voi toistua korjatussa moottorissa.
Lähinnä tässä tapauksessa kampiakselin ja kiertokankien kunto koska ilman riittävää voitelua ovat laakeriliuskat voineet
liikkua kiertokangen sisällä ja siten aiheuttaa kiertokankien korjaustarpeen.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Täh... eikö se ollutkaan se tukkkoon mennyt toinen katti?Mika.T kirjoitti:Ei ole ei..
Eli toinen katti tukossa, toisen puolen pakolämmöt nousee, kun kaasut ei pääse virtaamaan kunnolla pois... Lämpö vauriot.
Uusi katti vaihdettu, mutta vain toiselle puolelle -> toiselle puolelle samat vauriot.
Näin minä sen kuvittelin, mutta vain kuvittelin.
Tietääkseni tuossa koneessa ei ole X:ää tai edes H:ta pakoputkissa ennen katteja, joka ehkäisisi ko. pakolämpöjen nousua lohkon toisella kyljellä.
Mielenkiinnolla seuraan kuinka Mika tekee itselleen suomen parhaan möhkön.

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Lohko tilattu.
Tai tulee siinä muutakin mutta lähinnä siitä lohkosta on akuutti pula.
Tai tulee siinä muutakin mutta lähinnä siitä lohkosta on akuutti pula.
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Mitäs vanhalle lohkolle ?
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Sroukkaa suuremmaksi, laittaa ilokaasut ja asentaa datsun 100A kiihdytyskilpuriin keskelle koppaa 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Tee siittä vanhasta lohkosta sohvapöytä muistoksi!!!!
Niinkuin Top Gearin studiossa.... tosin niilläkin taitaa olla VAAN V8
Olisi HIENO!!!



Niinkuin Top Gearin studiossa.... tosin niilläkin taitaa olla VAAN V8

Olisi HIENO!!!
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
No tämähän se mielessä. Jostain pitäis löytää vaan V12 tai V8 lohko, eihän sitä nyt kutoseen..Sorsso kirjoitti:Tee siittä vanhasta lohkosta sohvapöytä muistoksi!!!!![]()
![]()
![]()
Niinkuin Top Gearin studiossa.... tosin niilläkin taitaa olla VAAN V8![]()
Olisi HIENO!!!

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Jenkkien Top Gearissa on V12... Vähän ristiriitaisestiSorsso kirjoitti:Tee siittä vanhasta lohkosta sohvapöytä muistoksi!!!!![]()
![]()
![]()
Niinkuin Top Gearin studiossa.... tosin niilläkin taitaa olla VAAN V8![]()

2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
SEC-560 kirjoitti:No tämähän se mielessä. Jostain pitäis löytää vaan V12 tai V8 lohko, eihän sitä nyt kutoseen..Sorsso kirjoitti:Tee siittä vanhasta lohkosta sohvapöytä muistoksi!!!!![]()
![]()
![]()
Niinkuin Top Gearin studiossa.... tosin niilläkin taitaa olla VAAN V8![]()
Olisi HIENO!!!
http://www.record-designs.co.uk/news.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vain Jaguaarin. No,onhan siinäki 12 reikää. Huomio kiinnittyy siihen että mitenkä tohon tulee kansi ja millainen?
Putket poistettu tai uppokansiko? Ei jummarra...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...
Vähän on kyllä erikoisen näkönen viritys. No niin se on autoki. 
