w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

Pitkä viikonloppu tuli vietettyä taas mersun parissa, alustan kasailin ja turasin pakoputken siihen.

Kuva

Kuva

Väyrysen takajarrukilvet istuu täydellisesti w201
Kuva

Pakoputken alkupätkä on samasta väyrysestä mistä moottori, sai pilkkoa reilusti ennenkuin istui. Takapöntön nappasin ladasta, kun siinä oli jostain syystä liki uusi 2,5" pönttö ja loput putkesta 2". Laitoin siihen tilalle w201 vakiopöntöt :D Loput pakoputkesta on audin putkea. Vedin pintaan jonkun vanhan ja joutavan kuumankestomaalin.

Enää olisi jäljellä syylärin sovitus, kampiakselin asentotunnistimen kiinnitys ja moottorin sähköt. Tässähän täytyy kohta asentaa tunerstudiota läppärille ja ottaa yhteyttä ecuun :geek:

E: Jos joku foorumilainen pystyy auttamaan muutoskatsastukseen vaadittavien dokumenttien kanssa, niin saa laittaa YV
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18019
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vertailutodistuksen tekeminen onnistuu, laitoinkin sinulle yksityisviestiä.
wiimax.fi
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

W123 herätelty talviunilta 8) vaihdoin heti radion, kyynärnojan ja kaikki ovipahvit.

Kuva

Kuva

Kuva
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

W123 k-jetin kuvanmukaisen alipaineventtiilin kalvo oli puhki kun ostin auton. Sahasin venttiilin kahtia ja paikkasin kalvon permatex supra black moottorisilikonilla, ja liimasin venttiilin kasaan gorillaliimalla. En odottanut tuon virityksen kestävän edes yhtä kesää, mutta niin se vaan pelittää jo neljättä kesää :)

Kuva

Haluisin kuitenkin ehjän osan sen tilalle, onkohan joku onnistunut löytämään tuota uutena jostain? Tai voisikohan venttiilin korvata solenoidiventtiilillä, kun sähköventtiili tuota alkuperäistäkin ohjaa.

W123 ovitiivisteet laitoin tulemaan turkista. Ikkunatiivisteet tilasin sieltä viimekesänä ja ne oli ainakin hyvälaatuiset. Tuuli ujeltaa ikävästi kuskin oven välistä yli satasen vauhdissa, niin jos saisi sen kuriin ennen norjan reissua.
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

Alipaineventtiilin Varaosanumerot:
A 000 094 15 65
A 000 094 16 65
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1347
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja Karel »

Minusta tuo näyttää k-jetin ohivirtaus/lisäilmaventtiilitä, jolla nostetaan tyhjäkäyntinopeutta ilmastoinnin ollessa päällä. Liekkö sitten moottori/ruisku alun perin ilmastoidusta autosta. Normikäytössä on kiinni, eikä sillä ole muuta funktiota.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

Karel kirjoitti: Ma 28.04.2025 11:42 Minusta tuo näyttää k-jetin ohivirtaus/lisäilmaventtiilitä, jolla nostetaan tyhjäkäyntinopeutta ilmastoinnin ollessa päällä. Liekkö sitten moottori/ruisku alun perin ilmastoidusta autosta. Normikäytössä on kiinni, eikä sillä ole muuta funktiota.
Kiitos vastauksesta! Hyvin mahdollista mutta
löysin myös tällaisen selityksen sille:

"One more thing to check is the Decel Shut-off valve. It is a cylindrical shaped valve below the Inlet Manifold. The pipe from the top of the Air filter connects to it. a small vacuum pipe comes from it and connects to an electrical valve on the left front fender. If you remove this pipe during idle, and you suck on it, the engine should stop. If it does not, the valve is probably shot. It operates on the micro switch next to the throttle that senses when your foot is off the pedal.

The principle of this system is that when you take your foot off the pedal at speed, high vacuum in the lower intake manifold opens the air valve, allowing air from the air cleaner directly into the lower intake manifold, bypassing the upper intake manifold's fuel sensor plate and throttle. The resulting absence of vacuum in the upper intake manifold makes the fuel sensor plate return to its idle position, cutting off most of the fuel. The un-throttled rush of air into the cylinders also decreases pumping losses. The electrical switch is to ensure the valve only opens during deceleration/overrun, not at idle. If you connect the air valve directly to high manifold vacuum at idle, the engine should die. If it doesn't, the air valve may not be working or some adjustment may be off, or there may be a vacuum leak. You can live without this system, but your fuel consumption will be higher by 20% or more."

https://www.benzworld.org/threads/fuel- ... 1/#replies

Täytynee mittailla sen sähköventtiilin johdoista tuleeko sinne jännite moottorijarrulla, niin selviää onko tuo systeemi käytössä
Viimeksi muokannut hennse, Ma 28.04.2025 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

Vahingossa tuplat

E: tämä video tukee tuota teoriaa

https://m.youtube.com/watch?v=1LZH945wOT8
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1347
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja Karel »

Mielenkiintoista. Ihan vaan tuon kuvan perusteella tämän arvauksen heitin. M102-moottoreista ei ole paljon kokemusta, mutta onko 123-malleissa ollut tuo syötön katkaisu jo kuinka aikaisin?

Tuon selostuksen perusteella toiminta on helppo testata: Otat venttiilin ilmaletkut irti, jolloin ilmamassamittari ei tunnista imua, ja moottori sammuu. Jos taas kyseessä on kierrosluvun nostin, niin vastaava letkujen irrotus saa kierrosluvun nousemaan n. 200-300 kierroksella/minuutti.

Tuo testi sulkee kaiken pois. Myös sen, että joku olisi jossakin vaiheessa tehnyt jotakin modauksia esim. sähköihin. Sellaisethan tuppaavat olemaan enemmän sääntö kun poikkeus, kun auto tulee tiettyyn ikään.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: w123 230E ja w201 2.8 harrasteet

Viesti Kirjoittaja hennse »

Tilasin ovitiivisteet eilen klo 9:20 ja tänään fedex toimitti paketin klo 10:00. Vähän reilu 24h istanbulista ovelle, ei paha :thumbup:

W201 eteni viikonloppuna myös hieman. Tein kiinnikkeen kampuran sensorille, kiinnitin syylärin ja puhaltimet, karsin turhat sähköt pois ja vedin muutaman piuhan eculta moottoriin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin