Itsellä kun on tunnukset Forecalle urakoitsijoille tarkoitettuun tiesääpalveluun ja Ilmatieteenlaitoksen tutkakuviin, ja muutenkin työn puolesta tulee seurailtua vähän tarkemmin, tietää ilman lämpötilan lisäksi myös tienpinnan lämpötilat, sademääräennusteet sun muut.felmit kirjoitti:Taas olen ollut nämä vuodet väärässäRaine kirjoitti: Yllättävän usein suolaamisen vaikutuksena on jäisen tien muuttuminen kuivaksi tieksi!![]()
Olen seurannut, että täysin kuiva tie on saatu muutaman tunnin sisällä täysin märäksi suola-auton käytyä. Niin ymmärrys lisääntyy
Sitten forecan palvelussa näkyy vielä kastepistelämpötila, jota tavallinen tallaaja ei oikein voi havainnoida. Kastepistelämpötila kertoo, missä lämpötilassa ilman suhteellinen kosteus olisi 100 %. Jos tien pinta on tätä lämpötilaa kylmempi ja pakkasen puolella, alkaa tien pintaan muodostua kuuraa. Usein suolaa käydään levittämässä jo kuivalle tielle, kun ennusteen mukaan tien pinnan lämpötila alittaa kastepistelämpötilan. Näin saadaan jäätymispiste alemmaksi ja kuuran sijasta kosteus tiivistyykin vedeksi. Eli jäätyminen estetään jo ennen kuin se ehtii alkaa. Tästä yleensä johtuu sinänsä hölmöltä näyttävä täysin kuivan tien suolaaminen. Kastepistelämpötilan ollessa alhainen suhteessa tien pintaan tarkoittaa se sitä, että kosteutta haihtuu ilmaan, oli suolattu tai ei, ja tien pinta kuivuu. Sopiva suolamäärä nopeuttaa kuivumista. Eli suolaaminen ei automaattisesti tarkoita loskaa.
Esimerkiksi viime talven pitkällä pakkasjaksolla, kun ainakin Tampereen alueella oli tiet järjettömän liukkaita, johtui se juuri kuuran muodostumisesta. Tämänkin talven pakkasilla oli jossain kohtaa samaa ongelmaa. Tänä talvena ei ole vain niin tarkkaan tullut seurattua, kun olen vanhempainvapaalla töistä. Yleensä ilma ei ole kovilla pakkasilla niin kosteaa kuin tuolloin oli. Pakkaset olivat kuitenkin sen verran kovia, ettei suola olisi tehonnut. Hiekkaa leviteltiin rampeille joka aamu, mutta eipä se niissä kauaa pysy.
Suolaa levitetään myös ennen lumisadetta, jottei lumi tarttuisi tien pintaan polanteeksi. Sitä lunta kun ehtii aika moni auto tampata ennen kuin aura ehtii paikalle.
Täysi vesikeli johtuu yleensä siitä, että liikenteen lisääntyessä tien pinta lämpiää plussan puolelle. Jos siinä kohtaa tien pinnassa on jääkerros, joka siis muutama tunti takaperin saattoi olla vielä aivan pitävä ja kuiva, kaikki tietää minkälainen siinä on ajaa. Siksi se kuiva jää käydään ennakkoon suolalla sulattamassa pois jo ennen sitä vesikeliä. Eli tuleva vesikeli ei ole aina niinkään suolauksen seuraus vaan syy.
Lähitunneille keliä pystytään ennustamaan paikallisestikin yllättävän hyvin. Suomessa on ehkäpä maailman paras sääennusteosaaminen ja tietoa myös osataan tulkita hyvin. Siksipä meillä suolan käyttökin on jopa puolittunut huippuvuosista.