Raportoidaanpa kuulumisia. Monien vaiheiden jälkeen auto tuntuisi nyt olevan kunnossa. Alkuperäiset oireet tulivat nähtävästi 3-sylinterin öljyrenkaan jumittumisesta, kannentiivisteen rikkoontumisesta sekä kannen halkeamisesta. Äkkiseltään katsottuna alkavia halkeamia (?) oli 1- ja 2- sylinterissä, 4-sylinterissä melko selvä tapaus. Sen sijaan aiemmin hitsatun 5-sylinterin kohdalla ei näyttänyt olleen sen kummempia.
Moottoria purettaessa vähän kummeksutti, kun näytti että viitosen esikammion reunamilta olisi tihkunut öljyä. Öljyä oli tippa myös männän päällä; tuolloin auto oli seissyt paikallaan purkamisen ajan eli n. 4 tuntia. On toki mahdollista, että kantta nostettaessa männän päälle olisi tipahtanut öljyä jostain.
Esikammioiden "takapuolella" oli myös joka sylinterin kohdalla vaaleaa karstaa. Merkki vedestä?
Moottoriin tehtiin siis peruskunnostus. Uusia osia asennettiin:
- kiertokangen laakerit
runkolaakerit
männänrenkaat
jakoketju kiristimineen ja laahaimineen
vesipumppu
öljypumpun ketju
kunnostettu sylinterinkansi
hihnan kiristin
vakioahdin
hehkut jne.
Polttoainepumppu sai kuurin Mynädieselillä ja Konehuolto Siekkinen kunnosti vaihteiston. Kyllä menohalut ja mukavuus lisääntyivät ja autokuume siirtyi taas tuonnemmaksi! Turbonkin mukanaolon kuulee, ennen ei.
Vaikka välillä meinasi usko loppua, tässä vaiheessa remontti näyttää siis onnistuneelle. Sepälle ja projektiin osallistuneille kiitokset.