W201 M111 Kompressor + Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mekaaniset osat ovat lähes valmiit ja ECUn piuhoista on vedetty noin kolmannes. Lisää tarinaa täällä.

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Loppukesän mitaan on ihmetelty ensin puuttuvaa kipinää ja sitten puuttuvaa bensanruiskutusta. Vika löytyi useimmiten omissa sähkömiehen taidoissa ,-) Hihnankiristinkin piti vaihtaa, kun se ei tykännyt siitä, että tunkilla kiristi hihnaa, kun säätömekanismi oli hajonnut. Nyt on kone saatu jo käyntiin ja ihmetellään tyhjäkäynnin säätöjä ja sitä, että lämpömittari on kuollut.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tässä muutama kuva nykytilanteesta. Lisää tarinaa tuolla.

Yleiskuva...
Kuva

...ja vähän lähempää imuilman lämpöanturi ja kaasuläpän asentoanturi. Letku välijäähyltä kaasuläpälle on 2,5-tuumaista
Kuva

Mekaaninen puoli on nyt OK. Seuraavaksi säädetään ECUn taulukoita.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Väliaikatietoja uudesta ruiskusta. Kuvassa tilanne ensimmäisestä 0-200 km/h testistä. Varttimailin väliaika oli noin 16,0 @ 143 ja kilometrin noin 29,0 @ 183, joissa on reilusti parannettavaa. Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että ahtopaine (Map) pysyy tasolla 0,5 bar ja seokset (AFR) tasaisena alle arvon 11,4. Turbo myös herää hyvin, se antaa ykkösvaihteella 0,2 bar painetta jo 1800 kierroksella. Lisää tietoa tuolla.

Kuva

tomant[/url]
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tomant, paa remmiahdin ahtamaan tyhjäkäynniltä alkaen 0,5 ja sit bypassilla tai magneettikytkimel poistat sen käytöstä kun turbon paine ylittää remmin paineen ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:Tomant, paa remmiahdin ahtamaan tyhjäkäynniltä alkaen 0,5 ja sit bypassilla tai magneettikytkimel poistat sen käytöstä kun turbon paine ylittää remmin paineen ;)
Se olisi varmaan hyvä juttu, mutta kun ei ole mitään kokemusta noista remmiahtimista. Ehkä sä voisit, Sergey, toimia konsulttina remmiahtimen toiminnan suhteen. Onhan se ahtimien yhteiskäyttö onnistunut Volkkarilta, niin miksi ei sitten muiltakin.

Olen joskus ajatellut myös kahta turboa, joista toimisi ensin yksi ja sitten molemmat rinnakkain tai sitten vaiheittain. Näitäkin on ollut Porscheissa ja Bemareissa ja varttimaileri Killeri-Mossessa, joten mahdotonta ei sekään ole. Tuo kytkinten/läppien/bypassien tms. toiminta on vain sen verran vierasta, että homma on jäänyt kehittelyn alkuasteelle.

Täytyy nyt ensin keskittyä siihen, että saa tämän yhdenkin turbo/ruiskuvirityksen pelaamaan kunnolla ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Edtotal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 18.09.2009 14:05
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja Edtotal »

Laintaan sen verran että kysyn jotta onko tietoa miten paljon 2,3 cossun koneen pitäisi kestää tehoa?

Entä voimansiirron vääntöä? Lähinnä perä ja muut?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tulipa pitkästä aikaa lueskeltua tätäkin topiksia. Puhuit että seokset menee laihalle kovassa vesätyksessä noin 5500 kohdalla...

Riittääkö bensapumpussa tuotto? Vai joko siellä on esim 300sen tuplapumput? :D

Tokihan ne KE-jetin rajatkin jossain tulevat vastaan.

EDIT: Kah.. jäikin epähuomiossa tämä viimeinen sivu lukematta. :lol:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Talvisäätöjä

Viesti Kirjoittaja tomant »

Pakkaskelien myötä tuli käynnistysongelmia uuden ruiskun ja sytkyn kanssa. Olen nyt viilaillut käynnistys- ja lämmitysvaiheen seoksia ja puolan varaamiseen lisäsin aikaa (dwell time). Käynti on nyt hyvä ja käynnistyvyyskin on parantunut.

Kone ei tunnu millään lämpiävän, joten vaihdoin uuden 92-asteisen termostaatin, mutta eipä auttanut. Koneen lämpötila jää alle 80 asteen, kun pakkasta on 11 astetta ja vauhtia maantiellä 80 km tunnissa. Lämmityslaitteesta tulee vain haaleaa ilmaa. Voisikohan syynä olla se, että Saab ysitonnisen isompi jäähdytin on liian tehokas? Täytynee kokeilla jotain pahvia tai peltiä välijäähyn ja jäähdyttimen väliin. Onko jollain ollut samanlaisia vaivoja tehokkaammalla tai alkuperäisellä jäähdyttimellä?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mulla on omassa 300E:ssä farkun syyläri ja se on aika paljon isompi, mitä tuossa sedanissa on vakiona, mutta ei ole ongelmia lämpenemisen tai koneen lämpöjen kanssa... lämppäri puhaltaa kuumaa ja lämpömittari näyttää 80-85 C lämpöjä ajossa, myös näillä yli -20 pakkasillakin :roll:

tietysti 4 ja 6 koneen lämmöntuotossa on eroja, mutta kyllä sitä termarin toimintaa epäilisin... oletko tehnyt sille keittotestin, että se varmasti aukee siinä lämpötilassa, kuin luvataan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

En testannut termostaattia ennen asennusta, mutta kone pysyi yhtä kylmänä kuin edellisellä termostaatilla, joten tuskin siinä on vikaa.

Täytyy tarkistaa, ettei järjestelmässä ole painevuotoja ja ettei turbon vesikierto sotke asioita. Olen ottannut turbolle menevän veden kannesta lämppäriin menevästä letkusta ja paluu on painesäiliöön menevään letkuun. Turbon vesiputkien sisämitta on noin 8 mm, joten en usko niiden vaikuttavan tähän lämpiämiseen. Sitä paitsi turbon jäähdyttämisen pitäisi tuoda lisää lämpöä veteen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sulla on sitten vain moottorin hyötysuhde noussut niin korkeaksi tuon turbo ja ohjelmoitavan ruiskun myötä, että hukkalämpöä ei vain yksinkertaisesti tule :D

mutta oikeasti, kyllä siellä jotain häikkää nyt on jäähdytyspuolella, koska eilen illallakin kun oli -25 C pakkasta ja aivan pintakaasulla ajelin tuolla omalla, niin koneen lämmöt nousi kiltisti siihen n. +80 C muutaman kilometrin ajolla ja lämppäri puhalsi kuumaa :shock:

niin tuota, haukkaako se turbolle sen veden T-liitoksella siitä lämppärin letkusta, vai niin, että turbolle menee neste vasta, kun se on kiertänyt lämppärissä :roll: onhan ne 8 mm aika pientä putkea, mutta lämppärin kennokaan nyt ei ole mikään "vapaavirtaus" mallinen, joten vesi voi hyvinkin päättää koukata lyhemmän kautta...

tee se keittotesti, niin ainakin on joku asia sitten varmaa ja voihan siellä termarin välissä olla joku roskakin, joka pitää sitä jatkuvasti hieman auki...

Edit: kävin tutkimassa pihalla tuota omaa ja jos tuo sun autos jäähdytysjärjestemä on edes yhtään tuon mun 300E:n tapainen, niin tuo, että olet laittanut sen paluun turbolta paisarin ja syylärin väliseen letkuun, vaikuttaa samalla tavalla, kuin että olisit ohittanut termarin :D ei ihme, jos ei meinaa lämmetä, kun vesi pääsee nyt vapaasti kiertämään syyläriin ja sieltä jäähtyneenä koneeseen :wink: tuo että se putki on vain 8 mm on varmaan tehnyt sen, että siihen ei ole tullut kiinnitettyä huomiota aikaisemmin, mutta nyt kun ilma on kylmempää, se pieni ohivirtaus termarin ohi, riittää voittamaan koneen lämmöntuoton ja siksi kone ei lämpene edes siihen 80 C...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

napa kirjoitti:...Edit: kävin tutkimassa pihalla tuota omaa ja jos tuo sun autos jäähdytysjärjestemä on edes yhtään tuon mun 300E:n tapainen, niin tuo, että olet laittanut sen paluun turbolta paisarin ja syylärin väliseen letkuun, vaikuttaa samalla tavalla, kuin että olisit ohittanut termarin :D ei ihme, jos ei meinaa lämmetä, kun vesi pääsee nyt vapaasti kiertämään syyläriin ja sieltä jäähtyneenä koneeseen :wink: tuo että se putki on vain 8 mm on varmaan tehnyt sen, että siihen ei ole tullut kiinnitettyä huomiota aikaisemmin, mutta nyt kun ilma on kylmempää, se pieni ohivirtaus termarin ohi, riittää voittamaan koneen lämmöntuoton ja siksi kone ei lämpene edes siihen 80 C...
Miten turbon vesikierto kannattaisi vetää, että kertomasi ongelma saataisiin korjattua?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

no, jos se on tosiaan tuon m103 koneen tyyppinen systeemi, niin ei siinä varmaan montaa vaihtoehtoa ole... eli turbolta paluu sinne mihin se menee lämppäriltäkin, eli sinne vesipumpulle... jos siis jäähdytyskierto on m102 koneessa vastaava, kuin m103 koneessa :roll:

toisin sanoen, laitat sen turbon jäähdyksen lämppärin letkuun... vesikierto turbon läpi vain taitaa olla aika pientä, joten koko nestevirtaa ei kannata sen kautta yrittää kierrättää, kyllä se rittää, kun siellä pienikin virtaus on, ei ne turbot niin kauheasti lämpene... holsetin vesijäähy turbojakin jotku käyttää ihan kuiviltaan, mutta se ei ole suositeltavaa, ainakaan missään pienessä turbossa, kun ne taitaa olla suunniteltu aika pitkälle tuon vesijäähyn varaan...

ainakin se muutos kannattaa tehdä, että se turbolta tuleva neste menis sinne vesipumpulle, eikä paisarin letkua pitkin syyläriin, joka nyt aiheuttaa sen koneen kylmänä käymisen...

oliko siinä sun autossa se sähköinen kiertovesipumppu, kuten w124 koppaisissa, sen imupuolelle kun saat turbolta palaavan nesteen, niin pitäis toimia ihan ok. sitten tuo systeemi...

niin ja siitä nykyisestä 8 mm liitoksestakin voi nestekierto turbon kautta olla jo niin suurta, että ei riitä lämppärille asti lämmintä... talvellahan siitä ei haittaa olisi vaikka turbo nappaisi nesteensä vasta lämppärin jälkeen, mutta kesällä taas nestekierto kai loppuu kokonaan, jos lämppäriä ei pidä täysillä tai ainakin edes vähän päällä :D eli ei tämä niin kovin helppo ole ratkaista... miettimistä tälläinen tuntuu vaativan... kun yhden oireen saa pois, niin tulee toinen tilalle :P

mutta sinne paisarin ja syylärin väliseen letkuun sitä turbolta tulevaa paluuta ei saa laittaa, jos haluaa, että kone lämpenee talvella ilman kauheaa polkemista...

no, parhaiten sä sen ratkaiset siellä itse, kun näet mikä letku menee mihinkin ja hieman päättelee :wink: mulla menee liikaa arvailuksi, kun en ole edes varma meneekö vesiletkut samoin, kuin m103 koneessa :oops:

edit: w124 koppaisessa on se lasinpesunesteen lämmitys kierukka siellä pöntössä, sen nestekiertoa matkimalla tuo turbon jäähdytys olis varmaan toimivin ratkaisu, eli muuten samoin, kuin sulla nyt, mutta paluu tosiaan vesipumpulle menevään letkuun... siinä on kans n. 8 mm putket/letkut, eikä ne vielä haukkaa lämppäriltä ainakaan kaikkea tehoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

otetaan uusiksi koko juttu kuvan kanssa, niin on helpompaa/selvempää :D

Kuva

eli olen käsittänyt, että sulla on nyt se turbolta tulevan nesteen paluu tuossa punaisella merkityllä letkussa :roll: toisaalta en ymmärrä mitä vaikutusta sillä on asiaan, jos sen tuohon vihreällä merkittyyn siirtää, kun ainakin kuvan perusteella se on ihan samaa putkea, kuin tuo paksumpikin :oops:

jos tuossa m102 koneessa olisi ollut vastaava nestekierto, kuin m103 koneessa, niin silloin nuo mun teoriat olis päteneet, mutta ei enää, kun näin tuon m102 koneen ratkaisun :oops:

ainut pelastus olisi, että sulla ei ole tuon kuvan mukainen systeemi siellä koneessa :D

sitten on vielä se, että kun autoon laittaa saabin osia, niin ei pitäis olla mitään ihmettelemistä, miksi mikään ei toimi :wink:
Viimeksi muokannut napa, La 20.02.2010 02:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kuva
Alkuperäinen vesikierto on kuvan mukainen. Lämmittimen paluuvesi, samoin kuin paisuntasäiliöstä tuleva vesi ja isompi alavesiletku virtaavat kaikki vesipumpulle päin. Termostaattipesän ja paisuntasäiliön välillä on vain pieni 6 mm ilmausletku. Termostaatin ollessa kiinni, kiertää vesi vain lohkossa ja sylinterinkannessa ja myös lämmityslaitteen läpi, jos lämpö on päällä. Vasta veden lämmetessä riittävästi, aukeaa iso vesikierto ja vesi pääsee lohkosta ja kannesta ylävesiletkun kautta syylariin.

Nyt menee vesi turbolle lämppärin sisäänmenoletkusta, josta riittää vettä myös kesällä, vaikka lämmitys ei olisi päällä, kuten totesit. Olen yhdistänyt paisuntasäiliön letkun, lämppärin paluuletkun ja turbon paluuletkun ja ne virtaavat kaikki alkuperäisen lämppärin paluuliitännän kautta vesipumpulle. Vesi ei virtaa syylärin alavesiletkun suuntaan vaan vesipumpun suuntaan. Syylärin alavesiletkussa ei ole enää T-haaraa paisuntasäiliölle vaan se on suoraa letkua vesipumpulle.

Minun täytyy tarkistaa paisuntasäiliön ja lämmityslaitteen syöttö vesipumpulle, mutta uskon, että siinä ei kierto voi mennä väärin. Turbon letkut ja lämmityslaitteen paluuletkut ovat nyt tosin aika korkealla paisuntasäiliöön nähden, joka voi heikentää kieroa. Jos vesi kiertäisi huonosti, luulisi koneen kuumenevan liikaa eikä liian vähän.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

vaikka yritän kuinka tahansa miettiä tuota m102 koneen vesikiertoa, niin muuta vikaa siihen sun autoon en saa, kuin vääränlaisen tai rikkinäisen termarin :? jos se turbo on kerran liitetty kiertoon, niin kuin sen olen ymmärtänyt... sen poistaminen ja letkujen muokkaaminen entiselleen ei pitäsis vaikuttaa mitenkään koneen lämpenemiseen, että ihan oikein sä siellä olet tähänkin asti touhunnut...

tuo, että letkut voi olla/on ylempänä, kuin paisari, ei luulis olevan se ratkaiseva asia, koska silloin tulis helpolla niitä ilmalukkoja ja kone kyllä ilmoittais niistä keittämällä... toki ne kannattaa sijoittaa paisaria alemmas, jos vain suinkin mahdollista...

tää on taas jotain ihan mystistä :? tee se termarin keittotesti, niin ihmetellään sitten lisää :idea:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kuva
Tässä kuva nykyisestä systeemistä ja periaatteessa veden pitäisi kiertää oikein.

Saatat olla oikeassa sen termostaatin suhteen. Täytyy tarkistaa, että se toimii oikeassa lämpötilassa ja että se on oikean mallinen ja sulkee kunnolla pääkierron.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tuli taas katsastettua tuo ajopeli. Pakoputkea piti tiivistää, kun happipitoisuus oli liian korkea ensimmäisellä käynnillä. Muuta ei tarvinnut vm. 1990 ja 374000 ajetulle autolle tehdä.

Samalla punnittiin muutoskatsastuksessa auto kuskin kanssa ja saatiin omamassa reilusti yli 1260 kg. Akselipainot korjattiin myös oikeaksi, kun ne oli merkitty liian pieniksi. Nyt voin ottaa koneesta laillisesti 180 kW ulos (jos vain onnistuu ja kestää sen ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vähän väliaikatietoja projektista:

ECUlla on yritetty ohjata turbon ahtopainetta Saabin APC-solenoidin avulla, mutta toistaiseksi se antaa hieman liikaa paineita.

Toinen ongelma on jälleen pakosarjan kesto - sarja katkesi hitsisauman vierestä lämpöjännitysten takia ja vuotaa pakokaasua, mikä varsinkin kaupunkiajossa haittaa ilman raikkautta selvästi. Täytyy ottaa turbo ja pakosarja pois ja miettiä asiaa uudelleen.

Jäähdytysvesi vähenee järjestelmästä. Ulkoiset vuodot on yritetty poistaa ja nyt on hukkaletkun päässä pullo, johon tuntuu kerääntyvän vettä. Järjestelmä tuntuu pitävän painetta. Voikohan veden lämpötila ja paine nousta niin paljon, että korkki tai sen tiiviste vuotaa hieman ajossa tai sen jälkeen?

Nämä ongelmat pitäisi saada hallintaan seuraavan neljän viikon aikana, että pääsee autoa taas testaamaan Alastarolle.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Helteet laittavat jäähdytysjärjestelmän koville ja lämpötilat vaihtelevat sylinterinkannessa reilusti ja samoin jäähdyttimessä, jota sähköflekti jäähdyttää. Minua kiinnostaisi lisätä aikoinaan Motonetista hankittu sähköinen kiertovesipumppu järjestelmään (kuten W124:ssä?). Onko jollain kuvaa tai tarkempaa tietoa siitä, miten kiertovesipumppu on asennettu W124 M102- (tai M103-) bensakoneiden yhteydessä? Onko se paisuntasäiliön yhteydessä vai lämmityslaitteen yhteydessä (ennen vai jälkeen?). Siltä pohjalta voisi viritellä pumppua sopivaan paikkaan.

EDIT: EPC:n mukaan osa A001 835 23 64 löytyy W124-mallista ja se syöttää vettä lämmityslaitteelta varsinaiselle vesipumpulle. Niille main pitäisi löytää sopiva kohta lisäpumpulle.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jep, eli w124 se sähköpumppu on lämppäriltä tulevassa letkussa ja niin että se imee sitä vettä lämppäristä ja lykkää vesipumpulle päin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

napa kirjoitti:jep, eli w124 se sähköpumppu on lämppäriltä tulevassa letkussa ja niin että se imee sitä vettä lämppäristä ja lykkää vesipumpulle päin...
Kiertääkö muuten vesi aina lämmityslaitteen läpi, vaikka lämmönsäätimet kierretään kylmälle? Tällöin voisi turbolle menevän veden ottaa lämppäin perästä. Jos taas veden kierto lämppärin läpi katkeaa kesällä, pitää turbolle menevä vesi ottaa ennen lämppäriä (kuten se nyt on tehty).

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

käsittääseni sitä lämmityslaitteen tehoa säädetään juuri veden virtauksella, eli kun säätimet kylmällä, niin kierto poikki...

en tosin ole niiden pässinpallien tekniikaan paremmin perehtynyt, että mitä ne vaikuttaa tässä kuviossa, olettaisin kuitenkin niiden olevan vain letkun välissä, kun kerran lämmityslaitteen jälkeen vasta ovat...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Toimivatko lämmityslaitteen säädöt eri tavalla malleissa W201 ja W124 ? TuollaMikkoH sanoo:
"...W201:ssä on ilmanpuolelta ohjattu lämmityslaite, jossa lämmönsäätövivut ohjaavat suoraan mekaanisesti ilmaläppiä. Lämmityslaitteen kennossa kiertää kuuma neste kokoajan, osa ilmasta ohjataan kennon ohi ilmaläpillä.." Tämä helpottaisi turbon vesikiertoa huomattavasti, onkohan tilanne tosiaan tällainen?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Pää asiallinen lämmönsäätö tehdään läpillä, mutta muistelisin että sitten kun molemmat säätimet on täysin kylmällä niin sitten vesiventtiilikin sulkeutuu.

linkki
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Täytyy tutkia sitä lämppäriä tarkemmin, kun joudun kuitenkin vetämään letkuja niin, että vesi kiertää paremmin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kuva
Tällainen venttiili löytyi lämmityslaitteelta vesipumpulle lähtevässä letkussa rintapellin takana. Siinä oli yläpäässä rikkinäinen alipaineletku kiinni. Venttiili on auki, kun kalvolle ei tule alipainetta ja menee kiinni, kun alipaine kasvaa. Tunteeko joku tällaista aparaattia ja sen toimintaa? Ohjaako lämmityslaite sitä alipaineella vai mistä se ottaa alipaineen? Venttiilissä oli Mersun merkki, mutta ei varaosanumeroa.

EDIT: Osa löytyi numerolla A 000 830 57 84

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Nyt on konehuoneessa sekä (Saabin) sähköflekti, jossa termostaatti- ja käsiohjaus sekä kiertovesipumppu, jossa käsiohjaus. Ensivaikutelman mukaan koneen lämmöt pysyvät kurissa ruuhka-ajossa ja tyhjäkäynnillä seistessä, kun molemmat pitää päällä. En ole vielä ehtinyt testata jäähdytysvaikutusta koneen ollessa sammuksissa.

Automaatti 722.4 sai myös uudet öljyt ja suodattimen. Samassa yhteydessä vaihdoin jousisarjan A126 270 44 77 (hinta 8 euroa), jonka tarkoitus on tehdä 2-3 -vaihto jämäkämmäksi. Vaihdosta on hyvä kirjoitus tuolla. Lyhyen testiajon jälkeen tuntuu vaihtavan paremmin kakkoselta kolmoselle kuin ennen eli luisto on vähentynyt.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Alastarolla oli sateinen päivä ja sitkeän odotuksen palkinnoksi pääsin klo 15 maissa vetämään kolme kertaa vartin. Paras tulos oli 14,869 s @ 153,06 km/h, kun viime kesältä oli KE-Jetillä paras 15,152@148,03. Aika parani joka kierroksella ja olisi saattanut tästäkin hieman parantua, mutta sadekuuro lopetti ajot tähän. Kickdown ei toiminut vaihteistohuollon jäljiltä ja seoksissa on hieman ohentamisen varaa yläpäässä. Laskennallinen teho takapyörästä on noin 198 hv, jos painona käyttää arvoa 1340 kg.

tomant

Kuva
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin