om603.960 vs om605.960

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603.960 vs om605.960

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vahtamalla ne :D

Muistatko Kummeli paljonko sulla oli painoeroa eri mäntien kesken, maksimiero kevyimmän ja painavimman kesken ? (ja valmistaja, mahle vai se joku muu norres vai mikä se oli ?)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om603.960 vs om605.960

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Ymmärtääkseni mahlet, mutta en mene takuuseen... Oon jälleen kerran porttien sisäpuolella, niin en pääse tarkastamaan enkä muista. Painoerot on kyllä tallissa yläällä lapulla, että sieltä näkis ku vaan muistas kattoo.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: om603.960 vs om605.960

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Kummeli kirjoitti:sitä en tiiä miten kanget sais samanpainosiks, ja oikeasti tasalaatusiks; eli painopiste olis täsmälleen samassa kohtaa...
Kyllä siihen lääke ja konstit löytyy aika helposti, esim tuohon tyyliin
http://www.jdfperformance.com/resized%2 ... 20wide.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om603.960 vs om605.960

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Joo, tuon näinki sillon. Mutta päädyin siihen että ei oo tarpeellista 6500rpm tasapainottaa nuita kankia niin tarkasti, kun kyse kuitenki suorasta koneesta. Eriasia sitten noitten V8 koneiden kans, jossa kankien yläpäät viuhtoo miten sattuu toisistaan poispäin. Hyvähän se olis suorassakin koneessa, jos painopisteet olis oikeat varsinkin kankien alapäiden kesken. :problem:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: om603.960 vs om605.960

Viesti Kirjoittaja norsu »

veskola kirjoitti: Lähtökohta on esimerkiksi seuraava, arvot hatusta mutta pohjautuvat todellisuuteen:

1 syl: Mäntä 700 gr, kanki 500 gr
2 syl: Mäntä 695 gr, kanki 503 gr
jne.

sitten tilannehan voisi olla tämä kunkanget vaihdetaan:
1 syl: Mäntä 700 gr, kanki 460,0 gr
2 syl: Mäntä 695 gr, kanki 460,0 gr

Mitäs sitten muka tehdään ? :eh:
Jaa ettei ~700g lunssista pysty viittä grammaa keventään millään? Siellä on sitten ne tapit myös. Omasta läks melkein 100g per tappi painoa pois ja kangista 160g per kappale. Mäntiä en ole vielä käsitellyt, mutta sellaset 40g uskoisin saavani noista orkkiksista pois.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Re: om603.960 vs om605.960

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Eikös norsu keventäny kampiakseliakin, limpuista pois? Onko sitä vielä tasapainoitettu, oliko ongelmia?
Akselista kyllä sais äkkiä kiloja pois mutta mahtaakohan aiheuttaa jotain ei toivottuja värinöitä?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603.960 vs om605.960

Viesti Kirjoittaja veskola »

Saa sieltä varmaan vaikka koko männän pois jos sille tielle lähtee...mutta tuossahan oli tosiaan kyse tuosta, että mistäs se sitten tasapainotetaan, jos männästä ei saada. Männässä olevat klunssit eivät riitä 7 gramman epätasapainon poistoon, vaan piti alkaa helmaa jyrsimään.

No nyt minullekin on selvinnut että fiksummat tasapainottavat tuo tapeista eikä männistä. Tapit vaatinevat vähän järeämmät jyrsintävehkeet tai ainakin jotain muuta kuin käsivinkun...tai no meneehän se silläkin, jos ei ota lopputuloksesta valokuvaa, eikä jätä kampikammion lamppua päälle :lol:

No niin ja sitten siirrytään faktaa osioon. Mersun speksit määrittää tarkkoja grammamääriä mutta käytetty osa kertoo jotain muuta. Erohan olikin paljon suurempi kuin muistinkaan :lol:

Kuva

Kuva

Kuva

Ero on 12 grammaa ! :sick: sielä männän ontossa laessa se painoero ilmeisesti syntyy :clap:

ja kun sen sisäpuolelta ottaa pois niin ei tuo mäntä siitä ainakaan kestävämmäksi tule. Kai se olisi tarkoitus, että ne männät edes näyttäisi keskenään samanlaisilta :roll:

Kuva

Tuossa vielä mielenkiinnosta kankien painoja, niissäkin alapäissä oli 3 gramman heittoja, joilla ilmeisesti kompensoitiin mäntien eroja, koska männissä ja kangissa olleista merkinnöistä sai sellaisen viitteen. Tapit oli todella tarkasti saman painoisia. Mitään osia mersun tehdas ei ole yrittänyt tasapainottaa, ainoastaan osia on lajiteltu painon mukaan ryhmiin.

Kuva

Kuva


(tai sitten ne pirut tasapainottavat noita mäntiä kampiakselin limpuista...mutta summarum, 12 grammaa tai 0 grammaa niin ihan samalla tavalla se motti käy niin kauna kunnes käy. Norsukin veivaa nyt sen moottorin vain suosiolla käyntiin :twisted: )
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: om603.960 vs om605.960

Viesti Kirjoittaja norsu »

patroltd kirjoitti:Eikös norsu keventäny kampiakseliakin, limpuista pois? Onko sitä vielä tasapainoitettu, oliko ongelmia?
Akselista kyllä sais äkkiä kiloja pois mutta mahtaakohan aiheuttaa jotain ei toivottuja värinöitä?
Kyllä kevensi juu, ja ainoastaan muiden liikkuvien kevennys mahdollisti tuon. En väitä tämän oivaltamista parhaimmaksi hetkekseni. :angel: Painotusta ei ole tehty vielä, koska männät ovat edelleen tekemäti. En todellakaan kehoita ketään keventämään vitosakselia. Erittäin ongelmallinen kone ja vaatii jonkinlaista ajatusta (=tuuria) kestääkseen.

Toisaalta jos osaa vähänkin laskea noiden sisäisten kevennysten vaikutusta kiihtyvyyteen... :wtf:

Tälläiset asiat ei ole mersuviriskenen päälimmäisiä juttuja. Kiihtyvyyttä saa näistä ilmankin.

Veskola odottelee nyt vaan kärsivällisesti. Tossa olis pari päälimmäisempää mottiprojektia saatava ensin valmiiksi. Molemmissa sellasia itseä kiinnostavia pellepeloton juttuja, joita ei vaan voi jättää kokeilematta. Suurimmaksi osaksi sellaisia nettimaailman mahdottomaksi julistamia totuuksia...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603.960 vs om605.960

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kevät tulee, (moottori)tiesulaa ja kiima nousee 8)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om603.960 vs om605.960

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Joo, tuon muuten muistan itekkin, että mäntien tapit oli tismalleen samanpainoset. Niissä ei ollu mitään eroa. Kumma homma, aattelis että ovat tehneet niin tarkasti nuo, ettei eroja pääsis tulemaan. Aika utopistinen ajatus sekin, että tasapainottavat mäntien/kankien painoeroja kampiaksilalla. Ajattelis olevan helpompaa tehdä suoraan samanpainosia osia, ettei oo väliä miten ne sinne heittelee... :wtf:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om603.960 vs om605.960

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ketokaas mulle tyhmälle miten valetaan tuommonen ontolla laella oleva mäntä :? (öljykanavalla)

valutekniikka saattaa olla kehittynyt 80 luvun lopusta tultaessa 90 luvun loppuun. Ainakin lohkojen ja kankien siisteys on eri luokkaa...mielestäni. Pitääkin tässä joutessani punnita noi 97 mallin turbomännät, missä toleransissa ne ovat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om603.960 vs om605.960

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eikös ne jostain hiekasta ja jostain sidosaineesta tee muotin ja sinne lorottaa mäntäainetta. varmaan samanlailla se kanava on siitä hiekasta jotenkin saatu kasaan. en tiedä, veikaan vaan.

tai voi olla, että aluvaluissa käytetään jotain muutakin ainetta muottina, kun hiekkaa. sen sulamislämpötila on niin matala. mut teräksille ne ainakin käyttää tota hiekkaa muottiaineena.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin