
Super-Turbo ja muu tekniikka
Minulla on ainakin pyssyllä paukutettu se mutteri kiinni. Viime kesänä kun kävin katsastamassa niin katsastusmies kertoi jutun asiasta. Oli tehnyt pakokaasutestiä W123:seen ja antanut kierroksia. Oli kuulunut iso paukaus ja auton alta oli lentänyt jotain vauhdilla ja jäänyt pyötimään asfaltille. Hylsy oli unohtunut paikalleen ja se sitten ampui sieltä. Tuulitunneli ja siivet, ym oli muistaakseni särkynyt siinä.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Updatea...
Kävin eilen illalla/ viime yönä hakemassa länsinaapurin puolelta isommat jarrusatulat lavettiin. Vanhat jarrut olivat suoraan sanottuna tolkuttomassa kunnossa eikä autoon ole uskaltanut muutamiin päiviin ajaa yhtään ylimääräistä kilometriä mutta toisaalta uusia levyjä ja palojakaan ei viitsinyt enään hankkia kun uusi tekniikka oli jo toista viikkoa seikkaillut huonolla menestyksellä etelä-ruotsista pohjoista kohden.
Reissu alkoi sikäli ikävästi että ehdin vasta jotain 19:30 matkaan mutta arvelin että jotain 23:00 kieppeillä olisin takaisin kotona jarrusetti peräkontissa. Ajelin hissukseen kohti pohjoista ja saavuin viimein nokilekan pihalle.
Siinä vertailtiin toinen toistemme supereita ja ihmeteltiin että kyllä muut ihmettelee
Päätettiin vanhojen jarrujen kunto mutta päätettiin silti käydä ottamassa pieni lenkki ihan noin vertailun vuoksi. Muutama kilometri lenkkiä jopa todettiinkin että vaihdetaampas isompaa kiekkoa alle.
Lavetista nokka ylös ja vanhat hilut pois ja uudet tilalle (jäivät puunaamatta kuten alkuperäinen tarkoitus oli). Kyllä pysähtyy ihan eri tavalla. Piti meidän käydä vielä hiukan kiusaamassa rakkaita länsinaapureita ja kyllä sieltä kiriapua saikin mutta vain alkumetreille.
15" talvikumit on jo pantu myyntiin kun eivät sovi enään alle ja taitaa käydä heikko flaksi myös 16" 8-reikävanteille kun ottavat nekin satulaan kiinni
Aluslaatat välissä pelastivat pahimmalta katastrofilta.
Nokilekalla kiitoksia niin paljon, että varmasti riittää - seikkailu oli antoisa ja tulostakin tuli. Seuraavalla kerralla varataan enemmän aikaa säätelyyn
Kotona olin joskus puoli kolmen jälkeen, yksi läheltä piti hirvi ja 2 bongattua... olipas paistia liikkeellä.
Kävin eilen illalla/ viime yönä hakemassa länsinaapurin puolelta isommat jarrusatulat lavettiin. Vanhat jarrut olivat suoraan sanottuna tolkuttomassa kunnossa eikä autoon ole uskaltanut muutamiin päiviin ajaa yhtään ylimääräistä kilometriä mutta toisaalta uusia levyjä ja palojakaan ei viitsinyt enään hankkia kun uusi tekniikka oli jo toista viikkoa seikkaillut huonolla menestyksellä etelä-ruotsista pohjoista kohden.
Reissu alkoi sikäli ikävästi että ehdin vasta jotain 19:30 matkaan mutta arvelin että jotain 23:00 kieppeillä olisin takaisin kotona jarrusetti peräkontissa. Ajelin hissukseen kohti pohjoista ja saavuin viimein nokilekan pihalle.
Siinä vertailtiin toinen toistemme supereita ja ihmeteltiin että kyllä muut ihmettelee

Lavetista nokka ylös ja vanhat hilut pois ja uudet tilalle (jäivät puunaamatta kuten alkuperäinen tarkoitus oli). Kyllä pysähtyy ihan eri tavalla. Piti meidän käydä vielä hiukan kiusaamassa rakkaita länsinaapureita ja kyllä sieltä kiriapua saikin mutta vain alkumetreille.
15" talvikumit on jo pantu myyntiin kun eivät sovi enään alle ja taitaa käydä heikko flaksi myös 16" 8-reikävanteille kun ottavat nekin satulaan kiinni

Nokilekalla kiitoksia niin paljon, että varmasti riittää - seikkailu oli antoisa ja tulostakin tuli. Seuraavalla kerralla varataan enemmän aikaa säätelyyn

Kotona olin joskus puoli kolmen jälkeen, yksi läheltä piti hirvi ja 2 bongattua... olipas paistia liikkeellä.
Vaihdoin tuossa yhtenä päivänä kampiakselin etupään stefan 200D:en. Kyllä siitä rohkeutta sai, kun takoi pulttipyssyllä sen pultin auki. Öljyä pyssyyn ja paineet 10 baria. Kun antoi minuutin takoa, niin sitten alkoi ensin hylsy pikkuhiljaa pyöriä ja lopulta aukesi. Kaipa se sitten aika tiukassa on. Päättelin sitten, että kyllä sen varmaan kärsii kiriäkin tiukkaan. Tuohon turbokoneeseen pistin siihen pulttiin reilusti lukitetta ja kirin niin tiukkaan kuin pyssyllä sai. Kaipa se pysyy.
- Piirimyyjä
- Vakiokalustoa
- Viestit: 74
- Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
- Paikkakunta: Tampere
Morjens,
Kävi eilen makee säkä kun tapasin sattumalta XUX63:n ja Super-Turbonsa! On se vaan makee laitos, niin siviilin oloinen ja tehot ja väännöt kuitenkin ihan tajuttomat!
En ollut täällä Oulussa vielä Super-Turboja nähnytkään, Kalajoella ja Ylivieskassa kyllä, mutta nettihuhujen perusteella siis Oulustakin pitäisi löytymän. Ja eilen siis löytyi!
Oli se vaan aikas veikee "reality-check", kun olin siinä dynossa säädättämässä tuota museo-Moparia, ja siinä suu marrilla tuijottelin kun omien kätten työ huusi 600nm tauluun (vain 275hp, ei 7.2 litran vakiomopolla mahottomia
ja sitten tulee mies sisään ja alkaa birrailla siinä lattialla jotain turbon osaa. No, minä ikioptimisti katsomaan ovesta ulos, että millähän vekottimella se kaveri oikeen tuli pihaan kun turbosta on kyse ---> 124 farkkuhan sen siinä pihalla, pelti pystyssä.... toiveikkaana laskin 1 +1 =2 eli Oulun parhaita autosäätöpajoja ja turbo-Mersu --> voisiko olla Super-Turbo... ???
Ja olihan siellä konehuoneessa semmonen lentopallon kokoinen Holsetti !!!! Ei muuta kun juttu kulkemaan, oli hienoa saada hieman valaistusta tuosta Supe-Turbojen maailmasta ihan livenä. XUX63:lla on homma kohdillaan, asiallinen kampe!
Kävi eilen makee säkä kun tapasin sattumalta XUX63:n ja Super-Turbonsa! On se vaan makee laitos, niin siviilin oloinen ja tehot ja väännöt kuitenkin ihan tajuttomat!
En ollut täällä Oulussa vielä Super-Turboja nähnytkään, Kalajoella ja Ylivieskassa kyllä, mutta nettihuhujen perusteella siis Oulustakin pitäisi löytymän. Ja eilen siis löytyi!
Oli se vaan aikas veikee "reality-check", kun olin siinä dynossa säädättämässä tuota museo-Moparia, ja siinä suu marrilla tuijottelin kun omien kätten työ huusi 600nm tauluun (vain 275hp, ei 7.2 litran vakiomopolla mahottomia

Ja olihan siellä konehuoneessa semmonen lentopallon kokoinen Holsetti !!!! Ei muuta kun juttu kulkemaan, oli hienoa saada hieman valaistusta tuosta Supe-Turbojen maailmasta ihan livenä. XUX63:lla on homma kohdillaan, asiallinen kampe!
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Jotenkin on tainneet superit kiertää Oulua vaikka tästä reilut satakilsaa ylöspäin tai parisataa itäänpäin niin kyllä löytyy. Puhumattakaan kun lähdetään Ylivieskasta Pohjanmaata alaspäin niin alkaa olla ihme, jos ei johonkin super-turboon törmää...Piirimyyjä kirjoitti:En ollut täällä Oulussa vielä Super-Turboja nähnytkään, Kalajoella ja Ylivieskassa kyllä, mutta nettihuhujen perusteella siis Oulustakin pitäisi löytymän.
Kyllä täytyy sanoa ettei jättänyt moparikaan kylmäksiPiirimyyjä kirjoitti:Ja olihan siellä konehuoneessa semmonen lentopallon kokoinen Holsetti !!!! Ei muuta kun juttu kulkemaan, oli hienoa saada hieman valaistusta tuosta Supe-Turbojen maailmasta ihan livenä. XUX63:lla on homma kohdillaan, asiallinen kampe!



- Piirimyyjä
- Vakiokalustoa
- Viestit: 74
- Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
- Paikkakunta: Tampere


Eikä tehoja


Mutta minkäs teet, ahdin määrää tahdin. Partikyt heppaa nykymosasta vielä tälle vuodelle lisää, ja sitten se saa olla. Tulevaisuudessa toinen kone joka tehdään sitten hieman eri lailla ja kunnolla, mutta se nyt ei kuulu tähän topicciin .
Hyvät kesät XUX:lle ja muillekin Super-Turboille! Ja savutellaan!

W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Jaahas, yksi ainoa laattasulake koko saamarin lavetissa ja sen piti palaa
On kaiken lisäksi vielä nuinkin raskaan kannen alle piiloitettuna. Taitaa sotkeentua käret taas tänä iltana. Kiitos Nokilekalle asiantuntijan rutiininomaisista vinkeistä jo etukäteen
Jotenkin semmoisesta magneettivenan ohjauksessa olevasta ongelmasta tämä palaminen viittais lähteneen ??? Tai sitten hukkis on käynyt jumissa... Karkas vähän paineet käsistä
No, siperia opettaa... Ei voi aina luottaa edes omasta mielestä pomminvarmaan tekniikkaan vaan mittareitakin on suotavaa vilkuilla - aina ei vaan meinaa ehtiä 




Jotenkin semmoisesta magneettivenan ohjauksessa olevasta ongelmasta tämä palaminen viittais lähteneen ??? Tai sitten hukkis on käynyt jumissa... Karkas vähän paineet käsistä


Löytyisköhän jostakin sellainen 2 barin kohdalla morkoolin sulkeva venttiili jostakin, voisi olla minullekin ihan hyvä olemassa kun ei niitä paineita ehdi tarkkailla vaan luotetaan säätöelimiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pitää käydä huomenna hakemassa yläpään tiivistesarja joka on tietenkin sama vaparissa ja tbossa. Jos hyllyssä on moniventtiilin tiivistettä niin teen vertailun.JP74 kirjoitti:Onkohan joku tutkinut oikeasti, että käykö moniventtiiliturbon kannentiiviste tuohon 603 moottoriin? Kuulin huhua, että olisi lujempi ja kestäisi paremmin kovia paineita? Muutama öljykanavanreikä ilmeisesti täytyy muuttaa?
Onko muuten kellään kokemuksia (Stonellahan voisi ainakin olla

Onko supereista havaintoa että minkä tehtaan valmiste kestäis parhaiten. Kupari ois tietenkin "rautaa"

- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Ja käytöstä poistettuja osia riittää vielä myyntiinkin eli kaikki ei hajoo mihin koskeeMauri H. kirjoitti:Joo, itseasiassa mulle oikein noi koneistamot, kansipaja, osatoimittajat jne maksaa että teen konetta

Niin, ja eikös täällä oo jossain topicissa mainittukin että superin saa tehtyä parilla tonnilla

Halapaa ku hammastahna ja heleppoo ku heinän teko

konjamiini kirjoitti:Kyllähän tuo tosiaan lujempi on tuo 606:n tiiviste ja passaa tuohon kapiakantiseen muutaman reiän porailun jäläkeen oikein mainiosti.
Kannattaa vain puhistaa porattujen reikien ympärykset hyvin ettei peltien väliin jää mitään lastuja.




kansi on ollut pöydällä pariin otteeseen tässä lyhyen ajan sisällä... onneksi tilalle on tullut aina sama paska vakiopahvi.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]