Moottorinohjainlaite

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

P. Lanttola kirjoitti:Ei tuo EGR:n palikka ole mahdoton itsekään kokeilla, jos se nyt yleensäkään on samanlainen kuin nelipyttyisissä. Itsekin kerran epäilin sen vikaa, niin otin sen irti ja imemällä letkusta kokeilin että kalvo on ehjä ja kunnolla imemällä sen sai aukeamaankin. Sitten vaan kokeilin että se kanava on venttiilin kiinni ollessa tiivis ja auki ollessa kanava on auki. Ja läpälle sama homma, eli testaus imemällä. Jos se noin toimii niin ei siinä oikein voi vikaakaan olla.

Sähköiset venttiilit ahtopaineenohjaukselle ja EGR:lle voi vaihtaa keskenään jos ovat samanlaiset niin näkee muuttuuko vika miksikään.
OK.

Näyttäs nyt tekevän sen vikatilan puolilämpimänä, eli 60-70 paikkeilla lämmöt. Tällön menee melkein aina vikatilaan. Kuitenkin lähes poikkeuksetta, kun kone lämpiää, niin sitten ei enää mene vikatilaan. Elikä jos on vikatilassa ja sammuttaa koneen lämmittyä ja uusi startti, niin moitteetta pelaa.

Täytyy nyt viedä testeriin ja huoltoon taas. Kattoo sitte...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Kettunet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 08.09.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja Kettunet »

Sen verran vielä täytyy sanoa että tuo auto ei oo toiminut aiemmin koskaan noin hyvin(tai sitten en muista kun se on savutellut ennen korjausta niin paljon) kuin tuon pienen henkilöauton hinnan maksaneen korjauksen jälkeen. Laatikkokin pitää kunnolla koko ajan...ja mikä parasta niin viikon siistin ajon jälkeenkään ei pöläyttele kuin ehkä vähän harmaata. Ja parin viikon siistin ajon jälkeen katsastuksessakin nokitesti antoi 0,71(edellinen oli 1,3x). En tiedä mikä vaikutti tuohon eniten vai kaikki yhdessä seuraavista (Mersun softat, toimiva EGR ja lähes tukossa olevan katalysaattorin pesu)...Anyway, tuli Meselle vuosi lisää aikaa mulla. Taas on moottoritielle mennessä rampilla suunpielet korvissa :-)...
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Korjattu !!!

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Nyt on sitte vaihdettu EGR ja tais olla siinä vika. Nyt pelaa OK, ainakin tän päivän toimi. Viissataa makso se osa...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Korjattu !!!

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

jukka-tre kirjoitti:Nyt on sitte vaihdettu EGR ja tais olla siinä vika. Nyt pelaa OK, ainakin tän päivän toimi. Viissataa makso se osa...
Niin laitetaas vielä tähän kommenttia:

Nyt ajettu vissiin 5000 km tuon korjauksen jälkeen ja toimii kun unelma!!!

Teho lisääntyi aivan selkeästi. Savutus on poissa ja varsinkin pikkukierroksilla vastaa kaasuun paaljon ärhäkämmin kuin ennen. Kulutuskin tippu ainaskin puoli litraa satasella. Kyllä on taas mahtavaa ajella, ei voi muuta sanoo...

Niin ja korjaushan oli uusi ilmamassamittari ja EGR. Vika tais varsinaisesti olla tuossa EGR:ssä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: Korjattu !!!

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

jukka-tre kirjoitti:Kyllä on taas mahtavaa ajella, ei voi muuta sanoo...
nyt on pakko ihan offtopiccina sanoa, että tuon oon lukenut jo 5 kertaa ennenkin sun kirjoittamana 8) Myötätunnot kyllä täysin sun puolella, kun oot jo NOIN monta tyyppivikaa kärsinyt ja silti jaksat kehua autoasi aina...
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Korjattu !!!

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

masaf1 kirjoitti:
jukka-tre kirjoitti:Kyllä on taas mahtavaa ajella, ei voi muuta sanoo...
nyt on pakko ihan offtopiccina sanoa, että tuon oon lukenut jo 5 kertaa ennenkin sun kirjoittamana 8) Myötätunnot kyllä täysin sun puolella, kun oot jo NOIN monta tyyppivikaa kärsinyt ja silti jaksat kehua autoasi aina...
Mutta se on niin hieno, kun se toimii. :D Ei tämä mulla muuten enää olisikaan...

Ja korjauskulut on kuitenkin olleet "rajalliset". Ei mitään tuhansien pommeja. Muutamia satasia, joista tosin kertyy tuhansia... Muttei kovin montaa... Ja vertailukohtana on aikasempi Bensa-Volvo, joten pelkkänä polttoainekulujen säästönä on tullut enempi, kuin näiden korjausten hinta. Ja oli/olisi ollut niitä korjauksia Volvossakin. Suht. samaan tahtiin varmaan.

Että ei tää nyt huonolta vaikuta kokonaisuutena. Pari kertaa on hermot menny se on kyllä sanottava myös.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Ämmäl
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 11.11.2009 09:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Ämmäl »

Moi, ML 270CDI:ssä aktivoitui tuo 3000rpm rajoitin.

Olarin veho tutki ja korjasi seuraavasti:
- pikatesti
- ilmamäärämittari (osa:A6110940048, 132€)
- ilmamäärämittarin (=ilmamassan kuumakalvomittaimen) vaihtotyö

yhteensä 230€

Pikahuollon kautta asia hoitui hienosti.

Merkillistä on, että rajoittimen aktivoituminen ei sytytä mitään merkkivaloa. Meillä autoa käytettiin monta päivää ennen kuin käyttäjän vaihdos toi esiin puuttuvat kierrokset. Ja senkin jälkeen sillä ajettiin toista viikkoa kun toimi ihan hyvin mitänyt kierroksia puuttui.. Ei tullut heti mieleen, että ei olisi toivottavaa ajella kun mitään punaista ei pala.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Joo ei tule vikatilasta mitään valoa aina menee vaan justinnsa tohon mootoria suojaavan kieroksia ja teho rajoitavaan tilaan, mistä kuskin on sitten pääteltävä että kaikki ei ole kunnossa
Vastaa Viestiin