"superturbojen" imusarjat

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja veskola »

jeemu kirjoitti:Miksei kukaan käytä nois kapeis koneis tbo:n sarjaa pohojana?
No eikös niitä ole käytetty iät ja ajat, varmasti kymmeniä tehty turbon sarjoista. Vaparin sarjasta tulee parempi mutta siinä maksaa TIG hitsaustyö enemmän. Sen takia minäkin joskus ostin yhden vaparin sarja, mutta turkinpa sekään koskaan tulee käyttöön, siellähän roikkuu navetan seinällä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani

Viesti Kirjoittaja Petehri »

veskola kirjoitti:
jeemu kirjoitti:Miksei kukaan käytä nois kapeis koneis tbo:n sarjaa pohojana?
No eikös niitä ole käytetty iät ja ajat, varmasti kymmeniä tehty turbon sarjoista. Vaparin sarjasta tulee parempi mutta siinä maksaa TIG hitsaustyö enemmän. Sen takia minäkin joskus ostin yhden vaparin sarja, mutta turkinpa sekään koskaan tulee käyttöön, siellähän roikkuu navetan seinällä.
Tiedä paremmuudesta sitten, mutta jos turbon sarjasta sipasee kotelon pois jää jäljelle vain 6 putkenpätkää. Melko työläs hitsata niihin uusi kotelo kun tahtoo väkisinkin vedellä hitsatessa. Pitäisi hitsauksen jälkeen käyttää kiinnityspinta melkein suortittavana ja se taas maksaa.
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Ei koteloa vaan siihen vain painekotelon päätyyn liitos välijäähdyttimelle ja alkupeäisen putken tilalle laippa. Sillainhan ne kaikki ekat tehtiin, runnerit jäi lyhkäsiksi mutta perät ja lootat paukkui silti.
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

veskola kirjoitti:Ei koteloa vaan siihen vain painekotelon päätyyn liitos välijäähdyttimelle ja alkupeäisen putken tilalle laippa. Sillainhan ne kaikki ekat tehtiin, runnerit jäi lyhkäsiksi mutta perät ja lootat paukkui silti.
Ja kakkosen kanki oli useimmiten kierona... ;)

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Siitä en tiedä mitään, plenumilla ne taitaa kaikki taipua tasaisesti vai olenko ymmärtänyt ihan väärin :mrgreen:
PTracing
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja PTracing »

veskola kirjoitti:Siitä en tiedä mitään, plenumilla ne taitaa kaikki taipua tasaisesti vai olenko ymmärtänyt ihan väärin :mrgreen:
Siihen ainakin pyritään! :wink: :lol:
IG: @pyrytakkunen
Kummeli
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

veskola kirjoitti:Ei koteloa vaan siihen vain painekotelon päätyyn liitos välijäähdyttimelle ja alkupeäisen putken tilalle laippa. Sillainhan ne kaikki ekat tehtiin, runnerit jäi lyhkäsiksi mutta perät ja lootat paukkui silti.
Ne on aiva hirvejän näkösiä... :D Vaikka se toimivuus on tärkeä, niin kyllä sillä näölläkin on väliä.

Mitattiin 603 vakiokoneen pakolämmöt käynnissä olevasta koneesta (pakosarjan päältäpäin), ja 5 ja 6 sylinterit olivat kylmempiä mitä ekat. Tuo vielä tippui 5 ja 6 välillä, ja orkkis sarjassa (ainakin mulla) näkyy olevan maalikin vielä jälellä tuolla loppupäässä. Eli aika epätasasesti se ilma on ainakin alunperin menny. Oli sitten mersulla suunniteltu eli ei. :lol:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Niin ei kai tuo mikään uutinen ollut, eikä kukaan tuota suositellut kunnollisen sijaan kilpa-autoon...oli vain jeemulla puhetta, että eikö niitä turbon sarjoja muka käytetä ja nehän ne on kaikkein yleisimpiä tuolla maantiekäytössä.
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mulla olis seuraavana projektina tehdä imusatsi uudestaan, jos vaan saan ton koko koneen eka pelittään.(kansi sökönä).

olisko huono idea tehdä tosta vaparin imusarjasta? katkasis ton 603:sen imusatsin sopivaks ja laittelis paikoilleen. sitten tekis siihen sopivat kiihdytyssuppilot jne. ajatuksena semmonen, ettei tarttis alua alkaa hitsaileen, vaan imusarjan ja painekotelon liitos olis jollakin silikooniletkuilla ja klemmareilla tms. samalla vois vaikka pidentää imusarjaa, jos niikseen tulee. ehdotuksia otetaan vastaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Siihen vaparin sarjaan ei kunnollista kontaktipintaa jää, jos yhdistää silikoneilla tms... Ja en muutenkaan näe kovin järkevänä jättää sinne viittä, tai oikeastaan kymmentä silikoniliitosta, jos niistä hitsailemalla pääsee eroon..
Ainoa syy varmaan välttää aluhitsiä on, että sille ei itseltä löydy vehkeitä?

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko

DuPu kirjoitti:Siihen vaparin sarjaan ei kunnollista kontaktipintaa jää, jos yhdistää silikoneilla tms... Ja en muutenkaan näe kovin järkevänä jättää sinne viittä, tai oikeastaan kymmentä silikoniliitosta, jos niistä hitsailemalla pääsee eroon..
Ainoa syy varmaan välttää aluhitsiä on, että sille ei itseltä löydy vehkeitä?

DuPu

no sepäse. tai puikkokoneet löytyy ja jopa puikkoja alumiinille, mutta sen verran on puikolla alumiinin hitsaus hukassa, että siihen en ala.
W201 250DT 20V
w201 190E
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

mitenkään ei vois itse leikata osat ja viedä pätevälle tig hitsarille.
tämä on se mitä en ymmärrä, ennemmin kötöstetään jotta saa itte teherä vaikka lopputulos tiedossa...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja S202 »

No mun mielestä jos vaan vähääkään osaa niin itse tehty herättää kyllä enemmän arvostusta
S124 300TE
W124 300D
Kummeli
Mersumies
Mersumies

S202 kirjoitti:No mun mielestä jos vaan vähääkään osaa niin itse tehty herättää kyllä enemmän arvostusta
Rajasa siinäkin. Ei se tig hitsaus niin kallista ole, jos on hyvät suhteet. Ja jos enemmän mielii tehä, niin ei varmaan huono olis ostaa heti koko konetta. Olis sitte mahollisuus tehä muillekkin, ja jollain aikavälillä kuolettaa tig:in hinta pois.

Saa samalla tehtyä rst putket ynm. siististi, ja raudanki nätimmin mitä mig:illä, siis pienet paikat.

w203 c55 amg

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
tdt leka
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

itellä on tämmöset tumpit lähtökohtana
Kuva
Kuva
Kuva
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti

tuo on todellakin enemmän huomiota herättävä osa kuin joku liimapuikolla tehty kötöstys paitsi että tuo pilttipurkki ei oo yllättäen syöty loppuun :D
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja S202 »

Noita käytettyjä tiggejä muuten saa yllättävän halvalla, muutamalla satasella. Mitenkähän, pystyykö uudella nykyaikaisella migillä kuinka hitsaamaan alumiinia? Hitsi on ns. synergia kone :roll: säätää automaattisesti langat ja virrat ym. Ja napilla saa valittua kaasun, hitsaako rautaa vai alumiinia ja millä kaasulla.
S124 300TE
W124 300D
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti

jos naapuri on työkseen hitsannu alumiinia 30v niin eihän sinne voi mennä hitsauttaan kun se ei oo sitte itte tehty
Tulevaisuuden Bussikuski
jokkeri-82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja jokkeri-82 »

Komeet on imusarjan natsat! Vähän menee aikaa tommoseen... silmällä arvioiden millin asetussyvyys ja luokkaa 20mm tappi :D noo onneks alumiini on pehmeetä.
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko

voihan sitä tietenkin teettää vaikka kaikki hommat vieraalla, jos vaan paalua piisaa, eikä huvita tehdä itse. niin, samaa mieltä kyllä siinä asiassa, että johonkin se raja on vedettävä. jos yksinkertaisesti ei ole laitteita tehdä, taikka loppuu tietotaito, niin kannattaa ilmanmuuta teettää vieraalla.

itse tässä nimenomaan funtsin, että onko järkeä lähtee klemmari linjalle, vai mennä naapuriin vimiseen, että pääsiskö hitsaan.. pihi äijä muutenkin, rokottaa pikku jutuistakin. elikkäs jos siitä ei saa silikooniletkulla ja klemmareill hyvää, niin parempihan se on hitsata. harrastelua tää ainakin mun osalta on ja tähän harrasteluun sisällän mielummin ajatuksen "teen itse", kun, että harrastelen teettämällä. mutta kuten santtu, tilanteen mukaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

jokkeri-82 kirjoitti:Komeet on imusarjan natsat! Vähän menee aikaa tommoseen... silmällä arvioiden millin asetussyvyys ja luokkaa 20mm tappi :D noo onneks alumiini on pehmeetä.
CNC koneella suurin aika menee ohjelmointiin, itte koneistustyö ei monta minuuttia kestä.
Alumiinia on kyllä kovaa ja sitkeääkin, niistä on tehty mm. sorkkaraudan tapaisia vääntötyökaluja.
Kaikki mikä on alumiinia ei ole jotain kuravalua.
Holset siellä lukee..
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti

no voi prkl jos naapuri hitsaa luokka saumaa alumiiniin muutama kymppi per tunti niin voi hui ku on kallista joten laitetaan vuotavia klemmaria ja letkun pätkiä...

tää on se, itse tein säästin..
Tulevaisuuden Bussikuski
Kummeli
Mersumies
Mersumies

pera8x kirjoitti:voihan sitä tietenkin teettää vaikka kaikki hommat vieraalla, jos vaan paalua piisaa, eikä huvita tehdä itse. niin, samaa mieltä kyllä siinä asiassa, että johonkin se raja on vedettävä. jos yksinkertaisesti ei ole laitteita tehdä, taikka loppuu tietotaito, niin kannattaa ilmanmuuta teettää vieraalla.

itse tässä nimenomaan funtsin, että onko järkeä lähtee klemmari linjalle, vai mennä naapuriin vimiseen, että pääsiskö hitsaan.. pihi äijä muutenkin, rokottaa pikku jutuistakin. elikkäs jos siitä ei saa silikooniletkulla ja klemmareill hyvää, niin parempihan se on hitsata. harrastelua tää ainakin mun osalta on ja tähän harrasteluun sisällän mielummin ajatuksen "teen itse", kun, että harrastelen teettämällä. mutta kuten santtu, tilanteen mukaan.
Naapuri vaihtoon... :P

w203 c55 amg

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Kaikkee ei aina tarvii/kannata tehä ite. Ite oon pärjänny hyvin ku oon ite silipponu/mallannu kilipukat valamiiks ja sitte menny hitsuu miehen pakeille.
Tosin nuot mun kalikat ei oo koskaa ollukkaa sitä viimesintä ja parasta mitä o saatavilla. En siltikää ottas ees aihioks 603 vaparin sarjaa.
Putket on mutkasempia ku täälä liikenneympyrät.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti

jeemu kirjoitti:Kaikkee ei aina tarvii/kannata tehä ite. Ite oon pärjänny hyvin ku oon ite silipponu/mallannu kilipukat valamiiks ja sitte menny hitsuu miehen pakeille.
Tosin nuot mun kalikat ei oo koskaa ollukkaa sitä viimesintä ja parasta mitä o saatavilla. En siltikää ottas ees aihioks 603 vaparin sarjaa.
Putket on mutkasempia ku täälä liikenneympyrät.

no onpaha nuo tuottanu tulosta :!: .... tekijät tekee ja loput ostetaan ku halvalla saa :D :D
Tulevaisuuden Bussikuski
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja norsu »

jeemu kirjoitti: Putket on mutkasempia ku täälä liikenneympyrät.
Teillä onkin "aakeeta ja laakeeta". :D

Noin hennoilla mutkilla ei ole merkitystä virtaukselle ja virtaus pysyy vielä kiinni seinämässä. Tärkeintä tulokulma ja viimonen ~5cm + virtauksen kiihtyvyys.

Ite pitäisin OK aihiona. Aivan kiukkusimmissa laitoksissa rajoittaa huipputehoa varmasti, mutta ei mutkiensa takia. Itse kiinnittäisin huomiota plenumin tilavuuteen ja virtausratkaisuihin.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Kummeli
Mersumies
Mersumies

norsu kirjoitti:
jeemu kirjoitti: Putket on mutkasempia ku täälä liikenneympyrät.
Teillä onkin "aakeeta ja laakeeta". :D

Noin hennoilla mutkilla ei ole merkitystä virtaukselle ja virtaus pysyy vielä kiinni seinämässä. Tärkeintä tulokulma ja viimonen ~5cm + virtauksen kiihtyvyys.

Ite pitäisin OK aihiona. Aivan kiukkusimmissa laitoksissa rajoittaa huipputehoa varmasti, mutta ei mutkiensa takia. Itse kiinnittäisin huomiota plenumin tilavuuteen ja virtausratkaisuihin.
Joo eikai nuo mutkat vaikuta, kun ahtopaineputkissakin aikamoista mutkaa, tietysti isompi putki mutta sama määrä ilmaa +/- 0.

Miten tuo kiihytyskin pitäs tehä? Kun sehän pitäs nyt toteuttaa kannen sisällä? Ja seetien jälkeen (ylöspäin) kapeekantisessa on heti se kanava isompi. Eli siihen ei saa minkäänlaista nättiä suppenevuutta ilman täytehitsausta... :roll:

Ite pidin järkevimpänä päästää se kanava niin isoks ku seetin kanssa sai, en tiiä sitte auttaako yhtään, mutta pitäs kai sen parempi olla kun 3mm "kuriste" isommassa kanavassa.

w203 c55 amg

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Se on siellä kannessa valmiina, jollei sitä ole menty hiomaan pois :roll:
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nämä kansi ja sen virtausjutut ei aina ole niin yksinkertaisia, miltä ne "maalaisjärjellä" ajateltuna vaikuttais... joskus sellainen 3 mm porras on parempi, kuin sileäksi "portattu" kanava :D iso a siisti kanava ei aina ole siis se paras... ja dieselissä varsinkin, kun kaikki ilman pyörteily on vain positiivistä muutenkin pakotapahtuman kannalta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja norsu »

Kanavia voi myös tehdä pienemmiksi. :wink: Ja todellakin maalaisjärjellä on vain vähän tekemistä virtausten kanssa.

Kannen kanavamuodolla on suurin merkitys, mutta kyllähän ilma kiihdytetään jo plenumista alkaen jos heataan jotain "normaalia enemmän".

Esikammio ei tarvitse ilman pyörteilyä nimeksikään.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Vastaa Viestiin