Nyt on vaihteiston öljypohjassakin magneetit
Pakoputki takasin
Kai nuo magneetit kelpaa tuonne? On semmoset jääkaapin magneetit josta otin muovit pois.. Ei ole kauheen voimakkaat mutta siksi laitoin kaikki neljä sinne..
Eipä ne kauhean vahvoja tarvii olla että kerää irto purun mitä rattaista tulee. Kunhan pysyvät paikoillaan. Jos ne pysyy jääkaapin ovessa niin eiköhän ne tuollakin pysy.
No Febi on ollut ihan ok mitä olen käyttänyt niiden osia. Sehän on kaiketi Febi Bilstein jos en ihan väärin muista. Ainakin ollut.
Hieno R129 projekti, tuohon jakopään osiin liittyen itse käyttäisin kuitenkin noita Mersun OEM osia. Febin laatu on ollut aikamoista vaihtelua hyvästä huonoon. Suurin osa Febin osista tehdään nykyään kiinassa.
Tuolla videolla on aika hyvin että mitä merkkejä kannattaa käyttää ja mitä ei.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Pontus kirjoitti: ↑To 19.01.2023 23:48
Hieno R129 projekti, tuohon jakopään osiin liittyen itse käyttäisin kuitenkin noita Mersun OEM osia. Febin laatu on ollut aikamoista vaihtelua hyvästä huonoon. Suurin osa Febin osista tehdään nykyään kiinassa.
Tuolla videolla on aika hyvin että mitä merkkejä kannattaa käyttää ja mitä ei.
MJPfin kirjoitti: ↑To 19.01.2023 23:30
Eipä ne kauhean vahvoja tarvii olla että kerää irto purun mitä rattaista tulee. Kunhan pysyvät paikoillaan. Jos ne pysyy jääkaapin ovessa niin eiköhän ne tuollakin pysy.
No Febi on ollut ihan ok mitä olen käyttänyt niiden osia. Sehän on kaiketi Febi Bilstein jos en ihan väärin muista. Ainakin ollut.
Joo, nyt vaikuttaa että laatu vaihtelee Febin osissa..
Tarvii jäähytin korjauttaa/vaihtaa myös..
Tästä se sitten alkaa tuo ketjuhomma
Ajatus on aloittaa tänään purkamaan. En ole vielä tilanut osia siihen mutta luultavasti laitan mersun orkkisosaa. Halvalla sais kyllä Trucktec ketjusarjan mutta luin niistä että on huonolaatusia..
Itsellä oli myös samalla tavalla ylävesiletkun lähtö katkennut. Letku oli kyllä paikallaan mutta vuoti välistä. Tein vastaavanlaisen väliaikaiskorjauksen hallilta löytyneestä metalliputkesta ja liimasin epoksilla kiinni. Uudessa Behrin syylärissä olikin metalli-insertit valmiina letkunlähdöissä.
En saa kampiakselin 27mm pulttia irti Jatkovarren kanssa ku yrittää niin alkaa pyöriin mukana vaikka puristimella yrittää lukita kampiakselin remmipyörän..mutterikoneella kokeilin myös..
No huomena ostan voimakkaaman mutterikoneen niin eiköhän tuo pultti irtoa
Näin pitkälle pääsin tänään purkuhommissa.. Kyllä se jossain asennossa hyppää tuo ketju vähän, apparin puolimmaiset nokkka-akselit on silloin paikallaan ja kestää vähän aikaa ennekuin taas "tulevat mukaan", eli jotain vikaa siellä ketjuhommissa on..
Ketjunkiristimissä on yleensä "räikkä" joka pitää mekaanisesti ketjusta turhat löysät pois koneen ollessa pysähdyksissä, koneen käynnistyessä öljynpaine kiristää ketjun oikeaan kireyteen. Tästä syystä ketjussa on aina hiukan enemmän löysää koneen seistessä ja ajoitus ei mene merkkeihin. Käydessä ajoitus voi silti olla kohdallaan tai ainakin hyvin liki.
Mukavastihan projektisi etenee! M119 on mahtimoottori ja aikanaan tehokkain, mitä Daimler-Benz henkilöautoon teki. Voimaa on vähintään riittävästi, mutta R129 SL on myös painava auto - Sports Leicht.
Kuvasta päätellen moottorissasi saattaa olla hyvin tavallinen öljyvuoto edessä kuskin puolella. Helppo ja halpa korjata. Tässä yksi monista viestiketjuista aiheesta: viewtopic.php?f=2&t=178591&p=1154919#p1154919
Viimeksi muokannut pazo, Ma 23.01.2023 22:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
JPM kirjoitti: ↑La 21.01.2023 20:48
Ketjunkiristimissä on yleensä "räikkä" joka pitää mekaanisesti ketjusta turhat löysät pois koneen ollessa pysähdyksissä, koneen käynnistyessä öljynpaine kiristää ketjun oikeaan kireyteen. Tästä syystä ketjussa on aina hiukan enemmän löysää koneen seistessä ja ajoitus ei mene merkkeihin. Käydessä ajoitus voi silti olla kohdallaan tai ainakin hyvin liki.
Ahaa, mutta tuo ketjun pompahdus vähän epäilyttää että siellä on jotakin rikki myös.. Eikö ajoituksen pitäis kuitenkin olla kohillaan kampiakseli-nokka akselit vaikka kone on kiinni..?
pazo kirjoitti: ↑La 21.01.2023 21:41
Mukavastihan projektisi etenee! M119 on mahtimoottori ja aikanaan tehokkain, mitä Daimler-Benz henkilöautoon teki. Voimaa on vähintään riittävästi, mutta R129 SL on myös painava auto - Sports Leight.
Kuvasta päätellen moottorissasi saattaa olla hyvin tavallinen öljyvuoto edessä kuskin puolella. Helppo ja halpa korjata. Tässä yksi monista viestiketjusta aiheesta: viewtopic.php?f=2&t=178591&p=1154919#p1154919
Joo niin on, melkein kahen tonnin painoseen autoon tarviikin tuon koneen Joo ihan oikeassa olet, tehostimen säiliön täyttöletku vuotaa
JPM kirjoitti: ↑La 21.01.2023 20:48
Ketjunkiristimissä on yleensä "räikkä" joka pitää mekaanisesti ketjusta turhat löysät pois koneen ollessa pysähdyksissä, koneen käynnistyessä öljynpaine kiristää ketjun oikeaan kireyteen. Tästä syystä ketjussa on aina hiukan enemmän löysää koneen seistessä ja ajoitus ei mene merkkeihin. Käydessä ajoitus voi silti olla kohdallaan tai ainakin hyvin liki.
Ahaa, mutta tuo ketjun pompahdus vähän epäilyttää että siellä on jotakin rikki myös.. Eikö ajoituksen pitäis kuitenkin olla kohillaan kampiakseli-nokka akselit vaikka kone on kiinni..?
Joo, aivan varmasti on ketju ja kiristin kulunut, ohjureissa voi olla vikaa jne. Tottakai ajoituksen kuuluisi olla kohdallaan koneen seistessä ja uusilla osilla se menee varmasti aika lähelle merkkeihin. Jos pitäisi veikata niin se ei silti osu aivan kohdalleen eikä siinä silti ole mitään vikaa.
Ei se kiristin kuulu antaa löysää vaikka kone ei käy, sitä varten siellä on se räikkä mikä estää kiristimen pakittamisen.
Jos ketju pomppii löysälle käsin pyöritettäessä niin loppu on osat.
Ei mersun ketjuista niin kokemusta mutta muista aika paljon. Ei ole yhdessäkään ollut löysää uusilla osilla kun ketjunkiristin ja laaharit kunnossa.
Olisiko niin, että se räikkä on mukana pelissä vaan tiettyy kireyteen saakka? Ts. se estää vaan ylilöystymisen? Muutaman ketjun ja kiristimen olen vaihtanut, kun moottoreista on kylmäkäynnistyksen jälkeen kuulunut se tuttu raksutus, joka häviää kun öljynpaineet nousee. Uusilla ketjuilla ja kiristimillä ne alkuraksahdukset ovat aina hävinneet.
Sammutetussa moottorissa ketjussa on räikästä huolimatta pieni klappi kampuran ja nokkien merkeissä. Kuluneesa ketjussa sitten selvästi enemmän. Se, mikä keskimäärin on lähinnä, on aina tähän asti ollut se oikea ajoitus.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
JPM kirjoitti: ↑La 21.01.2023 20:48
Ketjunkiristimissä on yleensä "räikkä" joka pitää mekaanisesti ketjusta turhat löysät pois koneen ollessa pysähdyksissä, koneen käynnistyessä öljynpaine kiristää ketjun oikeaan kireyteen. Tästä syystä ketjussa on aina hiukan enemmän löysää koneen seistessä ja ajoitus ei mene merkkeihin. Käydessä ajoitus voi silti olla kohdallaan tai ainakin hyvin liki.
Ahaa, mutta tuo ketjun pompahdus vähän epäilyttää että siellä on jotakin rikki myös.. Eikö ajoituksen pitäis kuitenkin olla kohillaan kampiakseli-nokka akselit vaikka kone on kiinni..?
Joo, aivan varmasti on ketju ja kiristin kulunut, ohjureissa voi olla vikaa jne. Tottakai ajoituksen kuuluisi olla kohdallaan koneen seistessä ja uusilla osilla se menee varmasti aika lähelle merkkeihin. Jos pitäisi veikata niin se ei silti osu aivan kohdalleen eikä siinä silti ole mitään vikaa.
Kuuluuko kampiakselissa olla väljyttää sisään/ulospäin?Mulla se liikkuu noin millin sisään ja ulos. Remmilevy ja sen navan olen irrottanut jos sillä on jotain vaikutusta siihen.
S202 kirjoitti: ↑To 26.01.2023 21:08
On päittäisvälystä mutta ei kyllä milliä, oletko heittokellolla mitannut?
Kiitos avusta, en ajatellut tuota mittakellon käyttöä. Aika väärin arvelin tuon välyksen kun tuntui että oli millin. Mittakellon mukaan se oli kuitenkin vaan 0,18mm