Paljonko tulpanjohtojen vastus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Paljonko tulpanjohtojen vastus

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Rupesin räpläämään tulpanjohtojen kanssa. Tällä hetkellä viidessä johdossa on karvan verran yli 1000 ohmia ja yhdessä 120 ohmia.
Mittasin tarvikekaupan tiskillä tarvikejohtoa, jota kaupattiin sen yhden tilalle. Vastus 220 kilo-ohmia.
Mitkä on oikea arvo? Kärry on W124 300E.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: Paljonko tulpanjohtojen vastus

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

spede10 kirjoitti:Rupesin räpläämään tulpanjohtojen kanssa. Tällä hetkellä viidessä johdossa on karvan verran yli 1000 ohmia ja yhdessä 120 ohmia.
Mittasin tarvikekaupan tiskillä tarvikejohtoa, jota kaupattiin sen yhden tilalle. Vastus 220 kilo-ohmia.
Mitkä on oikea arvo? Kärry on W124 300E.
1K ohmia eli 1000 ohmia :idea:
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Seuraava kysymys on, että saakohan noita "alkuperäisiä" johtoja yksitellen? Ne viisi ehjää ovat lämpösuojattuja, ilmeisesti alkuperäisiä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

spede10 kirjoitti:Seuraava kysymys on, että saakohan noita "alkuperäisiä" johtoja yksitellen? Ne viisi ehjää ovat lämpösuojattuja, ilmeisesti alkuperäisiä.
Veho tekee mittojen mukaan= kallis, mutta Bosch:ilta saa valmiina
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Re: Paljonko tulpanjohtojen vastus

Viesti Kirjoittaja Jack »

adenauer300 kirjoitti:
spede10 kirjoitti:Rupesin räpläämään tulpanjohtojen kanssa. Tällä hetkellä viidessä johdossa on karvan verran yli 1000 ohmia ja yhdessä 120 ohmia.
Mittasin tarvikekaupan tiskillä tarvikejohtoa, jota kaupattiin sen yhden tilalle. Vastus 220 kilo-ohmia.
Mitkä on oikea arvo? Kärry on W124 300E.
1K ohmia eli 1000 ohmia :idea:

liekkö mittari ihan kunnossa, jos uudessa johdossa 220 kilohmia.

eikös max arvo (yleisesti) ole 10 kilo ohmin luokka?


terveisin jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

liekkö mittari ihan kunnossa, jos uudessa johdossa 220 kilohmia.

eikös max arvo (yleisesti) ole 10 kilo ohmin luokka?


terveisin jaska


Oikeassa olet. Mistä lienen saanut tuon 220kohmia, sillä tarkistin vielä ja oikea arvo on 12 kohmia. Englantilainen johto, Carolin tekemä.
En silti laita sitä, sillä käyn tänään lentoasemalla ja samalla Vantaan Motonetissä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Tulpanjohtojen vastus

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Sen verran huomautusta, että tulpanjohdossa ei ole vastusta ( kuparijohdot ), mutta tulpanhatussa on 1kohmi. Riittää kun vaihdat pelkän hatun. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
samb
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 29.07.2004 08:20

Viesti Kirjoittaja samb »

Johtojen vastus tulisi olla 500-15000ohm per metri riippuen kelasta ja elektrodivälistä. Vastus vähentää esim radion, ECU'n ja muun elektoniikan häiriöt.
Kun vastus vähennetään niin virta joka kulkee toisinpäin (EMK, totta!) häiritsee vielä enemmän.
Tässä yks hyvä syy miksi uusissa autoissa ei ole johtoja ollenkaan enää!
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

http://www.beru.com/download/produkte/s ... TI05_e.pdf

sivulta 3 ettepäin on tarinaa MB:kin copperikaapeleista.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Tulpanjohtojen vastus

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

mjo33400 kirjoitti:Sen verran huomautusta, että tulpanjohdossa ei ole vastusta ( kuparijohdot ), mutta tulpanhatussa on 1kohmi. Riittää kun vaihdat pelkän hatun. :lol:
No tuli se sieltä. Ehdein jo ihmettelemään, että miten pelkässä johdossa voi olla vastusta (tai ainahan sitä vähän on)...
Mikä merkitys muuten tällä vastuksella on??
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Re: Tulpanjohtojen vastus

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

JuhoK kirjoitti: No tuli se sieltä. Ehdein jo ihmettelemään, että miten pelkässä johdossa voi olla vastusta (tai ainahan sitä vähän on)...
Mikä merkitys muuten tällä vastuksella on??
Kuparijohdon resistanssin kuuluu lähennellä olematonta. Vastukset saattaa löytyäkin sitten molempien päiden liittimistä/hatuista.

Nämä halvat hiilikalvojohdot omaavat sen verran resistanssia joten niiden kanssa ei erillisiä vastuksia tarvita. Ongelmaksi muodostuu R/metri, jolloin
pidempien johtojen R on paljon lyhyempiä suurempi. Toivottavasti kukaan ei näitä rimpuloita mersuun laitakaan.

[/quote="JuhoK"]
Koneella on koneen tahti
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Kiitos, hyvää tietoa kaiken kaikkiaan.

Vaihdoin tänään uudet johdot, Bremin valmistamat.
Samalla tankkasin tyhjään tankkiin 98 -bensaa. Tosin mielettömän kalliisti Espoossa, meillä Asikkalassa on paljon halvempaa!!! Sen jälkeen käänsin konehuonessa oktaanivalintanupin S-asentoon ja menoksi.

Vaikutus on uskomaton! Mennessäni Espooseen (nelostie/kehä kolmonen)alipainemittari kiikkui koko ajan melkein tapissa. Paluumatkalla samoilla nopeuksilla samainen viisari keikkui siellä punaisen osuuden alkupäässä ja kiihtyvyys oli erinomainen.

Siis tulpanjohtojen vaihto ja korkeampioktaaninen bensa. Eipä olisi uskonut, jollei olisi vasiten seurannut mittarista. Ei siis mikään perstuntuma pelkästään.

No, pitää muistaa, että yksi tulpanjohto oli viallinen joten se jo tietysti jarrutteli moottorin tehoja menomatkalla.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

spede10 kirjoitti:Kiitos, hyvää tietoa kaiken kaikkiaan.

Vaihdoin tänään uudet johdot, Bremin valmistamat.
Samalla tankkasin tyhjään tankkiin 98 -bensaa.<..>
juu ja se ei niin pilkun päälle ole väliä onko vastus 5k, 10k tai 15 kohmia. Mikäli on käytössä kuparikaapeli sellaisilla tulpanhatuilla, joissa ei ole vastusta, aiheutuu siis häiriöitä, kuuluu esimerkiksi radiossa kun 'suojaamaton mopo' ajaa ohi. Toimii kuitenkin auton kannalta ok. Mikäli kaapeli (vastuksellinen) pätkii tai on jopa poikki se silti sytyttää jotenkin, joskus, huonosti. Kipinä (virta) hyppää helposti pätkivän kaapelin läpi.

Kun kaapeli on poikki, eli vastus on ääretön, kipinä hyppää silti sen poikki olevan kohdan yli. -> Aina kannattaa mitata kaapelit vaikka käy kaikilla pytyillä.

Dieselin hintakin on noussut :evil:
Lisää tietoa: www.skg.fi
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Tulpan johdot

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Meseissä käytetään kuparikaapeleita eikä mitään hiilipaskoja. Tulpanhatun vastus on ainoastaan häiriö suoja ympäristöön. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin