Öljynpainemittari levoton

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Öljynpainemittari levoton

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Niin sellanen oire kun tyhjäkäynnillä moottorin ollssa lämpimänä öljynpainemittari heilahtelee (nykii) harvakseltaan, nykäys tapahtuu aina ylöspäin, onko kokemuksia mistä moinen voisi johtua ? Kone on OM602.
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

No en kyllä tiedä mistä se oikeasti johtuu, mutta toi on kyllä yleinen "ominaisuus" paljon ajetuissa mersuissa. Ainakin entisessä W123 300 D:ssä, sekin siis 5-pyttyinen (tais olla OM616 toi), ravisti niin peevelisti kone kuumana. Mittari liikkui muistaakseni n. 1,2-1,5 välillä villisti. Voisikohan johtua erilailla kuluneista öljykanavista / sylintereistä?? Joku asiantuntija vois kertoa jos tietää.

Joka tapauksessa ainakin mulle kerrottiin että tuo on vaaratonta niin kauan kuin minimipaine pysyy sallituissa rajoissa.
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Forte

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Olisikohan Forte mitään...?
Terveisin
Tero
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Nykimiseen voi olla useita syitä, mutta pari ääripään veikkausta:

Sähköinen mittari temppuilee - huono kontakti jossain liitoksessa tms.

Kannentiiviste/kansi rikki ja päästää jostain sylinteristä paineita palotilasta öljykanavaan.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ota haku käyttöön ja kenttään vaikkapa "öljynpainemittari" tai "öljynpaine", niin vot... löytyy näkemyksiä aiheeseen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Kaapo kirjoitti:Ota haku käyttöön ja kenttään vaikkapa "öljynpainemittari" tai "öljynpaine", niin vot... löytyy näkemyksiä aiheeseen.
Kyllä minä yritin haulla jo katsoa ja.....
Homma etenee aluksi sillä tavalla että, huomenna vaihdetaan kiertokangen laakerit (Agip vaihtaa) ja sitte mietitään tarviiko tehdä muuta, kone vie kyllä vähä öljyäkin, 5000 km ja alamerkissä.
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

edu kirjoitti:Kyllä minä yritin haulla jo katsoa ja.....
Homma etenee aluksi sillä tavalla että, huomenna vaihdetaan kiertokangen laakerit (Agip vaihtaa) ja sitte mietitään tarviiko tehdä muuta, kone vie kyllä vähä öljyäkin, 5000 km ja alamerkissä.
No, aika paljon saa olla mb:n kone ajettu, jos kiertokangen laakereista saati alempaa alkaa hukata paineita, eli tokkopa alakerran kanssa on ongelmia, jos ei siellä sitten ole erikseen jotain laakerivikaa.

Eipä tuo öljynkulutus vielä ihmeitä ole, kymppitonnia kohti pysytään parissa litrassa kuitenkin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Eipä tuo öljynkulutus vielä ihmeitä ole, kymppitonnia kohti pysytään parissa litrassa kuitenkin.
Paljonko mahtaa olla OM602:n "tikunväli"? M103:ssa ylä- ja alarajan välinen vetoisuus on kaksi litraa. No kutvonen on tietty eri asia, mutta iskutilavuden suhteessa nakujen öljytilavuus voisi olla suurempi - siinähän ei ole kuin litran ero (5/6 vetomittaa 602/103).
Jos sattuisi niin, että dieselinkin mittaväli on kaksi litraa, niin sitten alkaa kulutuskin olla toimenpiteitä aiheuttavaa, nimim."mitäs me poijjaat, joilla koppuroilla venakumeilla meni liki litra tonnille" :shock: :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Aku P kirjoitti: aika paljon saa olla mb:n kone ajettu, jos kiertokangen laakereista saati alempaa alkaa hukata paineita, eli tokkopa alakerran kanssa on ongelmia, jos ei siellä sitten ole erikseen jotain laakerivikaa.

Eipä tuo öljynkulutus vielä ihmeitä ole, kymppitonnia kohti pysytään parissa litrassa kuitenkin.
Joo aikapaljon tällä koneella on ajettu, tuossa pumppu rempan yhteydessä pumppuexpertti oli sitä mieltä että ainakin 700-800 tuhatta, kun oli säädin mennyt sellaseen kuntoon, ja laakeri oli myös kulunut vaihtokuntoon.

Laakerin vaihto sen takia, kun vastaavanlainen tapaus mittarin oireilun kans ja kohta oli laakeri leikannut kiinni, en tiedä oliko se syy ja seuraamus, mutta katotaampa nyt ainakin mitä se on syönyt, kun ei tuo nyt niin kallis homma ole
osat 50€ ja osaavalta asentajalta parintunnin työ
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

[quote="Kaapo"]
Itsellä ei kyllä M103:kaan syö öljyä juuri lain, kun 205 tkm on mittarissa ja venttiilivarren kumit alkuperäiset. Vaihtovälillä (10 tkm) saa lisätä ehkä puoli litraa -8 desiä, riippuen ajon luonteesta. Niin kauan kun ei sauhuta eikä vuoda niin olkoon ennallaan. :?

Niinhän se kannattaa olla avaamatta vain "varmuuden vuoksi". Sen verran noista kumioireista voisi harjoittaa opintojen äitiä eli kertausta, että kumien kelvottomuus ei välttämättä aiheuta savuttamista, vain öljyn mystistä katoamista moottorista. Ajomatkakaan ei välttämättä tuhoa kumeja yhtä tehokkaasti kuin vuodet ja varsinkin pitempi seisotus :roll:
Olivatpa Daaminkin kumit sitä luokkaa, että tuntui kuin olisi puristellut riisimuroja sormien välissä :shock:

Edit. No nymmää hätäpäissäni lasautin kommentin "muokkaa" näppylän kautta, kun olis pitäny laittaa "lainaa". Että näillä forumvirkavuosilla vielä tuotakin sattuu :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Niin öljynpaineethan tuossa on lämpimänä 1-~1.5 kiloa, kun on ensin pommitettu parisataa kilometriä, Öljyt on 5W 50 mobilin ykköset.
Viimeksi muokannut Esko R, Ke 11.08.2004 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hmm. Ehkä dieselille tyhjäkäyntipaineiksi 1-1,5 on vähän alhainen. Noissa bensakone-automaattiloota-paketeissa on totuttu näkemään tuommoisia lukemia ennemmin.

Kai se 700-800 tkm aiheuttaa dieseliinkin kulumaa, eli voipi laakerienvaihto tehdä ihan terää. Ja jos se vielä on tosiaan aika helppo ja edullinen homma...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Aku P kirjoitti:Hmm. Ehkä dieselille tyhjäkäyntipaineiksi 1-1,5 on vähän alhainen. Noissa bensakone-automaattiloota-paketeissa on totuttu näkemään tuommoisia lukemia ennemmin.

Kai se 700-800 tkm aiheuttaa dieseliinkin kulumaa, eli voipi laakerienvaihto tehdä ihan terää. Ja jos se vielä on tosiaan aika helppo ja edullinen homma...
Joo, katotaan nyt mitä se sanoo sen jälkeen. :shock:
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18296
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

OT

Minkä korimallin Mersun Edu aiot seuraavaksi kunnostuttaa ?
Pystylyhty ?
Joutaako Aki enää muitten autoja korjaamaan ollenkaan ? :shock:

P.S. ei saa suuttua :D
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

dealer kirjoitti:OT

Minkä korimallin Mersun Edu aiot seuraavaksi kunnostuttaa ?
Pystylyhty ?
Joutaako Aki enää muitten autoja korjaamaan ollenkaan ? :shock:

P.S. ei saa suuttua :D
Ehhehe!

Eipä tässä juuri muuta tehdä :wink: ... kuin Edun mersuun HUOLTOJA ja muille mersumiehille remontteja.

Arveltiin tosiaan vaihtaa nuo laakerit, kun on joitakin tapauksia ollut/kuullut ja omassakin "400tkm" ajetussa koneessa oli kk-laakerit syöpyneet.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
akuaku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 19.05.2003 13:57
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja akuaku »

diin...

Omassa 200d ilmestyi aikoinaan tuollainen öljynpainemittarin "takominen" kuumana 1.5-2.5 välillä...

Syyksi löytyi kannentiivisteen palaminen palotilan ja öljykanavan välistä..eli palotilasta paineiskuja öljykanavaan..

Tuon vian etsiminen vain ensin tuotti päänvaivaa, kun auto oli vajaa 1000km aiemmin käytetty autotohtorin kuntotarkastuksessa, jossa todettiin kampikammion paineet alle 30 ja nestetilan vuototestaus merkkiaineella ei ilmaissut vuodosta.. :?
Japsit jo kolunnut, tämäkö hyväkö?
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Aku P kirjoitti:Hmm. Ehkä dieselille tyhjäkäyntipaineiksi 1-1,5 on vähän alhainen.
Kannattaa huolestua vasta jos menee tyhjäkäynnillä alle 0,3.
Jos raskaampaa ajoa (vaunu tms.) niin numeroa jäykemmät öljyt sisään.

Suoraan manuaalista:
"Bei Betriebstemperatur darf der Öldruck im Leerlauf auf 0,3 bar Ueberdruck absinken, ohne dass die Betriebssicherheit des Motors gefähdret ist."
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

dealer kirjoitti:OT

Minkä korimallin Mersun Edu aiot seuraavaksi kunnostuttaa ?
Pystylyhty ?
Joutaako Aki enää muitten autoja korjaamaan ollenkaan ? :shock:

P.S. ei saa suuttua :D
No niin...On se kumma juttu että kun vaihtaa auton, sitä pitää niin kauan laittaa että se on kunnossa, jonka jälkeen se pitää vaihtaa semmoseen jossa on taas vaikka mitä korjaamista :shock:

Tosiaankin kun otit puheeksi, olen tässä toisella silmällä etsiskellyt sellasta
S124 turbodieseliä, huonolla menestyksellä tosin :?
kun ei pääse suoraan ostaan ja vaihtokaupat ei onnistu ku liikkeissä, eikä liikkeissä ole sellasia oikein myynnissä, niin että tässä sitä nyt ollaan.
:shock: :shock:
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

edu kirjoitti:No niin...On se kumma juttu että kun vaihtaa auton, sitä pitää niin kauan laittaa että se on kunnossa, jonka jälkeen se pitää vaihtaa semmoseen jossa on taas vaikka mitä korjaamista :shock:
Ei se mikään kumma ole! Jo muinaiset savolaiset(?) tiesivät, että jos on piippu, pyssy ja akka, niin aina riittää rassattavaa. Minkä noista tuo auto kenelläkin korvaa, on hyvin yksilöllinen juttu.

Meni vähän OT:ksi, mutta olkoon :lol:
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jorma-k kirjoitti:Kannattaa huolestua vasta jos menee tyhjäkäynnillä alle 0,3.
Jos raskaampaa ajoa (vaunu tms.) niin numeroa jäykemmät öljyt sisään.
t."
Joo, tuohan on tuo tehtaan alaraja myös bensakoneille.
Tarkoitin lähinnä sitä, että ajamissani mb dieseleissä tyhjäkäyntipaineet ovat olleet järjestäen luokkaa 2,0 - 2,8. Ja joukkoon mahtuu sentään muutama reilusti yli 500 tkm ajettukin kone.
Vastaavasti taas omassa M103:ssa (205 tkm) tyhjäkäyntipaineet ovat 1,1-1,5 ja M102:ssakin noin 1,8 ja samaa kauttaaaltaan alhaisempaa linjaa noissa muissakin benzina-myllyissä on havaittu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Aku P kirjoitti:[ quote="jorma-k"]Kannattaa huolestua vasta jos menee tyhjäkäynnillä alle 0,3.
Jos raskaampaa ajoa (vaunu tms.) niin numeroa jäykemmät öljyt sisään.
t."
Joo, tuohan on tuo tehtaan alaraja myös bensakoneille.
Tarkoitin lähinnä sitä, että ajamissani mb dieseleissä tyhjäkäyntipaineet ovat olleet järjestäen luokkaa 2,0 - 2,8. Ja joukkoon mahtuu sentään muutama reilusti yli 500 tkm ajettukin kone.
Vastaavasti taas omassa M103:ssa (205 tkm) tyhjäkäyntipaineet ovat 1,1-1,5 ja M102:ssakin noin 1,8 ja samaa kauttaaaltaan alhaisempaa linjaa noissa muissakin benzina-myllyissä on havaittu.[/quote]

Aikaisempi kokemus OM601:stä, autolla oli ajettu 650 tkm. ja kyllä siinä
samat 5w 50 -öljyt pysy tyhjäkäynnillä vielä siellä 2 pinnassa eikä tarvinnut lisätä öljyä yhtään vaihtovälillä 10 000 km.
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Vastaa Viestiin