Foorumin hitain projekti - W115 (Myynnissä)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Foorumin hitain projekti - W115 (Myynnissä)

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Myynnissä, tökkää allekirjoitusta.
_________________________

Tämä projekti on alkanut sillä normaalilla tavalla, eli ajetaan paljon, korjataan jos tulee vikaa, ja pikkuhiljaa tehdään sitä sun tätä. Projektin kohteena on siis allekirjoituksen W115. Otsikkoon muutan aina, mikä hommeli on vuorossa.

Tähän mennessä on tehty:
-Hitsailtu reiät umpeen, vaihdettu jarrupalat taakse, ja katsastettu.
-Tutkittu ja ihmetelty
-Humppavehkeet asennettu: JVC mp3-soitin, paskat etukajarit, Pioneer vcss-12 subbari kontissa, Sony 444 vahvari oik. kickpaneelissa.
-Tekniikka huollettu

19-20.8:
-Maskin muoviosa maalattu mustaksi - kromi kiiltää edelleen.
-Konepellin alla "asennusvalot"


Mitä pitäisi tehdä:
-Vasen kylki haperoa alareunasta. Korjata pitäisi kun viitsisi.
-Takaa sivusta helmatleikelty pilalle. Pitää korjata.
-Maalaus alkuperäisellä värillä (talvella tullee maalattua)
-Pölykapselien maalaus/kiillotus?
-Sisävalojen uudistus
-Kojelaudan alapuolen verhoilua pitäisi uudistaa vanerin avulla. Midbassot ruuvataan sinne.
-Bandpass-subikotelo
-DLS Basic erillissarja
-Etuvilkkujen oranssit muovilärpäkkeet pois ja oranssit polttimot tilalle
-Pienempi ratti
-Pakoputkisto uusiksi
-Syöttöpumpun roplaus
-Vapaavirtausilmansuodatin
-Harvempi perä tai nykyisen säätö jos ei rattaat ole kovin pahan näköiset.
-Vetokoukku pois
-Kaikkea pientä
-Säilytyslokerollinen käsinoja eteen keskelle

[edit: Mobilistit voivat ottaa herneen pois nenästään. :lol: Ei tästä alkuperäistä tule, mutta en myöskään meinannut "pilata" autoa. Entisöintimahdollisuudet siis säilytetään jälkipolville.]

[edit2: joitain räpellyksiä poistettu listalta...]
Viimeksi muokannut Sivonen, Ke 06.10.2004 18:05. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tällä hetkellä on monta rautaa tulessa, maski on irti maalausta varten, kapselit tarvitsevat kiillotusta, sekä sisävalot odottaa pussissa.

-Maski on harmaata muovia, siitä listat irti, maalaus mustaksi ja listat kiinni.

-Pölykapseleista poistin maalit, pitäisi vielä kiillottaa ne ja maalata... Kun keksisi mitä osia niistä maalaisi, ei ainakaan alkuperäisen kaltaiseksi.

-SP-elektroniikasta tilasin muutaman 13000mcd valkoisen ledin, vastuksia ja pari katkaisinta. Taakse tulee molemmille puolille lukuvalo, joille kytkimet keskikonsoliin, ei kännisten takamatkustajien räpellettäväksi. Pari valoa tulee myös konepellin etukulmiin sekä takakontin puolelle.

-Viikonloppuna pitäisi säädellä syöttöä isommalle.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Foorumin hitain projekti - W115 (sisävalot, kapselit)

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Sivonen kirjoitti:-Listat pois
Tulee muuten aika tekemällä tehdyn duuning-auton näköinen, sillä W115 ei ole Volvo Amazon. Tässä se listan pokkaus estää järkevän listanpoiston.

Mutta siis ihan miten vaan, ei sitä autoa ainakaan paljon karmeamman näköiseksi saa (vrt. allekirjoituksen kuvat). :lol: Ja mitä pölykapselien innovatiiviseen maalaukseen tulee, niin, no, niin no.

-Daaz
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tarkennuksena: listojen poistolla tarkoitin kylkilistoja, en kattolistoja (kuten sinäkin). Ainakin alalistat lähtee ruostetta keräämästä, saa sitten nähdä minkä näköinen tulee kun ottaa ylemmät kylikilistat irti. Pitää ne kuitenkin maalausta varten irroittaa.

Pölärit.. Makuasia sanoi kissa. :P
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sivonen kirjoitti:Pari valoa tulee myös konepellin etukulmiin sekä takakontin puolelle.
Siis miten ? Onko jossain kuvaa moisesta ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

veskola kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Pari valoa tulee myös konepellin etukulmiin sekä takakontin puolelle.
Siis miten ? Onko jossain kuvaa moisesta ?
Käh, olipas huonosti selitetty. :oops:

Eli siis konepellin alle, etukulmiin, laitoin kirkkaat valkoiset ledit, jotka näyttävät moottoriin päin. Konepellin lukkohärdellin viereen laitoin luukkukytkimen (l. ovikytkin). Näppärät pimeällä, jos joutuu remontoimaan.

Peräkonttiin laitan samalla lailla. Vaikka siellä jo onkin yksi tuikku, niin ei lisävalaistus pahaa tee.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Äläpä ollenkaan leuhki hitaimmalla projektilla! Se löytyy minulta. :) Auto on ollut puolisen vuotta, eikä muuta ole tehty kuin ajettu se talliin jemmaan. :oops: Ja listaa tekemättömistä asioista ei ole vielä edes mietitty.

Kerropa lisää midbassoista ja kojetaulun alapuolesta.

Lista-asiasta sen verran, että projektista puuttuu kylkilistat plus alasivulistat ja ne ovat hakusessa. Ei tosin taida löytyä mistään ainakaan inhimilliseen hintaan.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Saul kirjoitti:Äläpä ollenkaan leuhki hitaimmalla projektilla! Se löytyy minulta. :) Auto on ollut puolisen vuotta, eikä muuta ole tehty kuin ajettu se talliin jemmaan. :oops: Ja listaa tekemättömistä asioista ei ole vielä edes mietitty.
Otetaanko kisa? :lol:
Kerropa lisää midbassoista ja kojetaulun alapuolesta.
Tuonne ne pitäisi laittaa.
Noin ne on nyt... Vähän väsynyt tuo verhoilunkappale, senpä takia pitääkin tehdä uudet paneelit vanerista.
Lista-asiasta sen verran, että projektista puuttuu kylkilistat plus alasivulistat ja ne ovat hakusessa. Ei tosin taida löytyä mistään ainakaan inhimilliseen hintaan.
Katellaan sitten kun tulee irroteltua ne. Alalistatkin on vielä tarpeen; on pari ruostereikää niiden alla.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Sivonen kirjoitti:Otetaanko kisa? :lol:
Otetaan vain! :)
Sivonen kirjoitti:
Saul kirjoitti:Lista-asiasta sen verran, että projektista puuttuu kylkilistat plus alasivulistat ja ne ovat hakusessa. Ei tosin taida löytyä mistään ainakaan inhimilliseen hintaan.
Katellaan sitten kun tulee irroteltua ne. Alalistatkin on vielä tarpeen; on pari ruostereikää niiden alla.
Juu, muuten ihan hyvä, mutta ei taida olla sinulla langia mistä kisko listoja irti... :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ai juu, se olikin Langi, enpä huomannutkaan. Käykö sedanin listat, jos sattuu jostain löytymään, vai onko lanssissa erilaiset?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sivonen kirjoitti:Käh, olipas huonosti selitetty. :oops:

Eli siis konepellin alle, etukulmiin, laitoin kirkkaat valkoiset ledit, jotka näyttävät moottoriin päin. Konepellin lukkohärdellin viereen laitoin luukkukytkimen (l. ovikytkin). Näppärät pimeällä, jos joutuu remontoimaan.

Peräkonttiin laitan samalla lailla. Vaikka siellä jo onkin yksi tuikku, niin ei lisävalaistus pahaa tee.
Ahaa, juu ne siis syttyy kun kannen aukaisee, olis muuten varmaan tullu sanomista kerran vuodessa :D Se kunnollinen valkonen ledi kyllä valasee kummasti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Nuo jalkatiloissa olevat pahvilätkät ovat muuten sellainen juttu, jotka kaikilta puuttuvat. Itselläni kun on W115/114:n sekä repsikan että kuskin (!) suojalevyt sekä sivulevyt ja lisäksi megaharvinainen W110:n yhtenäinen alalevy, niin ehkä rupean tekemään noita repro-osina ja myymään muille kamalalla voitolla. :D

Tuo on ilmeisesti juuri se osa, jota kotona tehdyissä "korjauksissa" ja stereoiden asennuksessa tms. revitään irti ja ei jakseta tai osata laittaa takaisin. Usein näkee jopa rattipylvään alle kuuluvan muovikaukalon puuttuvan. No, oma häpee... :wink:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Daaz kirjoitti:Nuo jalkatiloissa olevat pahvilätkät ovat muuten sellainen juttu, jotka kaikilta puuttuvat. Itselläni kun on W115/114:n sekä repsikan että kuskin (!) suojalevyt sekä sivulevyt ja lisäksi megaharvinainen W110:n yhtenäinen alalevy, niin ehkä rupean tekemään noita repro-osina ja myymään muille kamalalla voitolla. :D

Tuo on ilmeisesti juuri se osa, jota kotona tehdyissä "korjauksissa" ja stereoiden asennuksessa tms. revitään irti ja ei jakseta tai osata laittaa takaisin. Usein näkee jopa rattipylvään alle kuuluvan muovikaukalon puuttuvan. No, oma häpee... :wink:

-Daaz
Itse hommasin juuri nuo pahvit kun laittelin 108-koppaista museorekisteriin. Uudet pahvit sain muistaakseni MB-klubin varaosapalvelun (H.V) kautta.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Päivän saldo:

-Kapseleidenkiillotusvehkeitä ei paikallisesta putiikista löytynyt.
-Maski maalattu mustaksi ja yhden kromilistan kiinnikkeet hajotettu. :oops: Odotellaan liiman kuivumista.
-Konepellin alla ledit kiinni ja toiminnassa. Pitää kyllä sanoa, että tuli hyvä valaistus pienellä vaivalla ja kaikenlisäksi halvalla (3,05€). Otan kuvia kun saan kameran lainaan.

Ledit on rinnankytketty ja niillä on yksi yhteinen 180ohm etuvastus. Ledin kynnysjännite 3,5V, virta 26mA 13voltin jännitteellä.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Daaz kirjoitti:Nuo jalkatiloissa olevat pahvilätkät ovat muuten sellainen juttu, jotka kaikilta puuttuvat. Itselläni kun on W115/114:n sekä repsikan että kuskin (!) suojalevyt sekä sivulevyt ja lisäksi megaharvinainen W110:n yhtenäinen alalevy, niin ehkä rupean tekemään noita repro-osina ja myymään muille kamalalla voitolla. :D

Tuo on ilmeisesti juuri se osa, jota kotona tehdyissä "korjauksissa" ja stereoiden asennuksessa tms. revitään irti ja ei jakseta tai osata laittaa takaisin. Usein näkee jopa rattipylvään alle kuuluvan muovikaukalon puuttuvan. No, oma häpee... :wink:

-Daaz
Siis minkälainen muovikaukalo kuuluisi rattipylvään alle?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Olli Lajunen kirjoitti:Siis minkälainen muovikaukalo kuuluisi rattipylvään alle?
Well, there you go! Ei pysty kertomaan kun naurattaa niin paljon... :lol: :lol:

Palataan asiaan! :wink:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Sivonen kirjoitti:Ai juu, se olikin Langi, enpä huomannutkaan. Käykö sedanin listat, jos sattuu jostain löytymään, vai onko lanssissa erilaiset?
En ole varma. Etuoveen käy vakio, takaoveen etuoven, etulokariin vähän kustomoitu (lyhennetty) etulista ja taakse varmaankin langin oma. Onkohan coupessa samanmittainen lista takana kuin langissa? Tämän takalistan pituus on palttiarallaa 197cm ihan sinne taakse asti ja 182 cm takalampun reunaan asti. Lanssissa on erilaiset listasysteemit, koska siinä on se "välipalikka" etu- ja takaovien välissä.
Olli Lajunen kirjoitti:Siis minkälainen muovikaukalo kuuluisi rattipylvään alle?
Musta rattipylvään alta päin peittävä sisäpuolelta pehmustettu muoviosa, joka on vain vähän rattipylvästä leveämpi. Löytyy meikäläiseltäkin, vaikka kaikki muut taitaakin olla hukassa. Edellinen omistaja oli jo tehnyt "repro-osat" niiden oikeiden jalkatilan sivupahvien paikoille. Nyt niiden virkaa hoitaa kiinni ruuvatut matot. :oops:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Löytyy se kaukalo minultakin. Kojelaudan alapuolet lienee alkuperäiset, mutta kaiuttimienrei'illä pilattu (kuten yo. kuvasta näkyy).

No, nyt on maski kiinni, huomenna pumpun kimppuun.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Pumppua on roplattu, ja vaikutus on silminnähtävä: Kädet on rasvassa.

Pari tuntia kirosin takakannen aukaisun kanssa: kuten arvelin, pari syöttöputkea ja yksi vesiletku piti ottaa irti, niin toinen käsi mahtui pumpun taakse. Mitään ei nähnyt, joten käsikopelolla piti tasapäämeisseli ujuttaa kohdaleen. Kun sain kannen auki, niin kirosin ja laitoin sen takaisin kiinni. Ei ole nimittäin samanlainen pumppu kuin 123:ssa. Tulevaisuutta varten laitoin 6-kolo- ja kuusiokantaiset pultit uraruuvien tilalle. Niiden kiinnittämiseen meni 5min.

Kaverikin kävi ihmettelemässä pumppua, katsoi sen valmistenumeroa ja tokaisi "kierrostenrajoitin 4400, tyhjäkäynti 850(*. En kyllä muista mistä ruuvista sitä syöttöä säädetään ". :shock: :shock: Ammattimies on ammattimies.

*) En muista varmuudella sanoiko se 850 vai mitä

Vien auton tälle kaverille viikon päästä, jos se vaan saa parin asiakkaan autot pois alta. Pumpun irrotus, säätö, ja kiinnitys on kuulemma yhteensä tunnin homma. Jos olisin sen tiennyt, niin en olisi alkanut sitä takalevyä irroittelemaan ollenkaan kun pumppu on paikallaan. :? Minä nimittäin luulin, että pitää ottaa kone auki ja nokkaketju irti.

Pistän kuvat ja ohjeet pumpun säädöstä, kun saadaan se kuntoon.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No niin, nyt olisi pari kuvaa konehuoneen valaistuksesta, sekä "kiiltävistä" pölykapseleista. Ks. allekirjoituksen w115-linkin viisi viimeistä kuvaa.

Hieman huono kamera, valot on paljon kirkkaammat kuin kuvassa näyttää. Johtojen asennukset on rumat, mutta ne siistitään äänenvaimennusmatolla.

Pölykapselit näyttää kiiltäviltä, on sen verran pieni kuva. :)
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Eihän sekään nyt niin hyvin mennyt... Syöttöruuvi on jotenkin jumissa, joten kokeiltiin nostaa vain maksimikierroksia, eikä viitsitty ottaa pumppua irti. Maksimikerrosten säätökin tosin vaikuttaa jonkin verran myös syötön määrään, mutta ei tarpeeksi (l. ei savuta :wink: ).

Kulkua tuli kyllä hieman lisää, ja varsinkin vaihto ykköseltä kakkoselle mono lattiassa parani huomattavasti; ennen kone huuti ykkösellä kierrokset tapissa vähän aikaa, ja sitten vasta vaihtoi kakkosta. Vaihtokohta siirtyi nyt noin 5km/h ylöspäin, eli sopivasti.

Pumpun kuva ja säätöohjekin olisi, pitää vielä kysyä saako sitä jaella kansalle.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

appiukko on tuossa käyttöautolla raskaanpuolen diiselmekaanikkona ja usein on joutunu korjailemaan ns. ruuvattuja syöttöpumppuja.kulkemisen /käymisen parantamiseen ei riitä pelkkä syötön lisääminen koska moottori saa ainoastaan polttoainetta enemmän samalla paineella.omaan w123 220d-koneeseen tehtiin pumppuremontti/säätö jossa punpun lähtöpaineet syöttää naftaa koneeseen nostettiin/säädettiin kaikille pytyille samaksi ja uusittiin kaikki suuttimet.ero vanhaa kulkuun on huomattava!! pelkällä syötön lisäämisellä nousee kulutus ja pilataan suuttimet.mulla olis tollasen w115 3.0 koneen osia,hakekaa pois halvalla!!!
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kyllä täytyy lukiessani tätä postauslistaa toivoa, että mister sivonen ottaisi tuunauksen alle jonkun VÄHEMMÄN harvinaisemman W115 kopan kun tuon 240 3.0D automaatin...

Näin se taas pikku fossiilisti nosti minussa päätäni... :roll:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No elähän nyt 'desi suutu. Kuten sanottua, entisöintimahdollisuudet säästetään, eikä tuosta mitään customia tule (vaikka kyllä haluttaisi tehdä... :wink: ). Säästän kaikki alkuperäiset osat, ja kaikki vaihdettavat on ihan bolt on (tai siis bolt off, jos niin haluaa sanoa) -menetelmällä vaihdettuja/vaihdettavia.

No joo, tulihan se maski maalattua mutta kukaan täysillä valoilla ajeleva ei voi pitää kulahtanutta harmaata maskia hienona. 8)
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Ei jokaisen vanhan Mersun tai muun auton tarvitse olla mobiili. Jos konehuoneessa olisi ollut valot tehtaalta lähtiessä niin mobilistit pitäisivät sitä loistavana ratkaisuna, kun joku tekee sen vanhaan autoon jälkeenpäin, tekijää syytetään jonkin asteisesta raiskauksesta :?

Miksi näin?
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

enska kirjoitti:Ei jokaisen vanhan Mersun tai muun auton tarvitse olla mobiili. Jos konehuoneessa olisi ollut valot tehtaalta lähtiessä niin mobilistit pitäisivät sitä loistavana ratkaisuna, kun joku tekee sen vanhaan autoon jälkeenpäin, tekijää syytetään jonkin asteisesta raiskauksesta :?

Miksi näin?
Jos T-Fordissa olisi ollut Toyotan DOCH-laihaseosmoottori tehtaalta lähtiessä niin mobilistit pitäisivät sitä loistavana ratkaisuna, kun joku tekee sen vanhaan autoon jälkeenpäin, tekijää syytetään jonkin asteisesta raiskauksesta :?

Miksi näin? :P

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Daaz kirjoitti:
enska kirjoitti:Ei jokaisen vanhan Mersun tai muun auton tarvitse olla mobiili. Jos konehuoneessa olisi ollut valot tehtaalta lähtiessä niin mobilistit pitäisivät sitä loistavana ratkaisuna, kun joku tekee sen vanhaan autoon jälkeenpäin, tekijää syytetään jonkin asteisesta raiskauksesta :?

Miksi näin?
Jos T-Fordissa olisi ollut Toyotan DOCH-laihaseosmoottori tehtaalta lähtiessä niin mobilistit pitäisivät sitä loistavana ratkaisuna, kun joku tekee sen vanhaan autoon jälkeenpäin, tekijää syytetään jonkin asteisesta raiskauksesta :?

Miksi näin? :P

-Daaz
Sanos muuta, tätä vois jatkaa loputtomiin.

Nää asiat on makuasioita ja niitä ei ratkaista kuin haulikolla :P
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

enska kirjoitti:Ei jokaisen vanhan Mersun tai muun auton tarvitse olla mobiili. Jos konehuoneessa olisi ollut valot tehtaalta lähtiessä niin mobilistit pitäisivät sitä loistavana ratkaisuna, kun joku tekee sen vanhaan autoon jälkeenpäin, tekijää syytetään jonkin asteisesta raiskauksesta :?

Miksi näin?
Pyörittelin mielessäni tuota kommenttia, ja sehän tarkoittaisi kehityksen menevän tasaisesti ajallisesti alaspäin - eli ensin tehtiin kaikista paras auto ja uudemmat vain huononee teknisten lisäysten määrän kasvaessa...

Ainankaan itse en ajattelisi asiaa noinkaan, mutta haluan ehkä tuoda oman näkökantani historian haalimiseen.

Kuten jo mainitsinkin, on Sivosen auto todellakin näinäpäivinä jo harvinainen yksilö W115 korisarjassa. Mercedes Classic lehden mukaan ko. tuotetta on todellakin saksanmaallakin laskettu enää olevan vain 150 kpl, joten olisi mielestäni syytä ruveta jo huomaamaan sen katoava kansanperinne ja vaalittava näitä loppuja hitusen tarkemmin.

Miksi autoja pitäisi vaalia alkuperäisen muodon mukaan?

Oma henkilökohtainen vastaukseni ko. kysymykseen on se, että jokainen automalli kuvastaa oman aikakautensa teknistä kehitystä ja ajankuvaa ja antaa myös hyviä suuntaviivoja tulevaisuuteen.

Jos vertaisimme esimerkiksi 60-luvun S-sarjalaista 80-luvun S-sarjalaiseen, näkisimme myös viitteitä siitä, mitkä asiat autonrakennuksessa oli tärkeitä eri vuosikymmeninä. Mielestäni esim. 60-luvun autoissa ulkonäkö oli huomattavasti oleellisempi asia verrattuna esim. taloudellisuuteen tai teknisiin yksityiskohtiin. Kun taas 80-luvulla auton aktiivinen turvallisuus polttoainetalouden kanssa rupesi jo määrittelemään myös auton ulkonäköäkin. Niistä näkee, että mitä asioita arvostettiin silloin, ja miksi maailma muuttui kahdessakymmenessä vuodessa.

Olisi hyvä, että maailmassa olisi myös konkreettisia ajankuvia eri vuosikymmeniltä. Seitsemänkymmentäluvun autonrakennustaidoista mielestäni yksi parhaimpia mainittavia yksilöitä on juuri 240D 3.0
Ko. automalli oli aikoinaan sarjatuotannossa olleista dieselhenkilöautoista markkinoitten tehokkain yksilö. Siinä oli silloin mm. avainstartti ja sammutus, jotka oli ylellisyyksiä silloin, mutta tänäpäivänä itsestäänselvyyksiä joita ei edes tule ajateltuakaan. Sekä silloin huomionarvoisena oli myös viisisylinterinen moottori, jota monet ihmettelivät, että kuinka on saatu tasapainoitettua pariton määrä sylintereitä toimimaan niinkin hyvin.

Daazin kysymykseen Fordin T-mallista ja Toyotan laihaseosmoottorin risteytyksestä mobilistien hurraahuutoihin tahtoisin sanoa, että ei kaikki mobilistit todellakaan pidä vanhojen aikojen teknisiä toteutuksia erinomaisina ja parempina kuin nykyiset.

Kehitys kehittyy parempaan päin ja emme varmaankaan enää haikaile niitä aikoja, jolloin piti laittaa kynttilöitä auton öljypohjan alle lämmittämään notkeammaksi öljyä, jotta se voisi moottoria voidellakin. Mutta toivottavasti tuosta ylhäällä olevassa tekstissä on löydettävissä se ajatuskin, että miksi nykytekniset hässäkät eivät tunnu mobilistien sydämmissä mielekkäiltä vanhojen autojen ympärillä.

Säilyttämällä kokonaisuuden ja pysymällä alkuperäisessä kunnioitamme myös autontekijöitä ja menneitä aikoja, jotka ovat olleet suuntaviivoina tähän hetkeen sekä myöskin kohti parempaa tulevaisuutta. Toki autonrakentelu harrastuksena on niin moninainen kun vaan voi kuvitellakin ja jokainen rakentelija näkee harrastuksessaan monia kiinnostavia tahoja ja tekeekin tästä harrastuksesta erittäin rikkaan ja monipuolisen - vaikkakaan kaikkien mielipiteet ja arvostukset eivät kohdalleen menisikään.

Itse kyllä arvostan kanssa niitäkin harrastelijoita, jotka pystyvät soveltamaan eri komponentteja ja teknisiä ratkaisuja keskenään. Ne ovat oivallista pioneerityötä ja kehittäviä teknisessäkin mielessä, joihin ryhtyessä edessä on vain valtavasti kysymyksiä ja haasteita joiden vastauksia ei valmiina pakettiratkaisuna löydäkkään kaupan hyllyltä, vaan ne vastaukset on tehtävä ja pääteltävä itse.

No joo...tämmöistä vuodatusta tälläkertaa... :oops:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mesedesi kirjoitti:....ja vaalittava näitä loppuja hitusen tarkemmin.
Sanopas nyt suoraan, mitä tarkoitat? Pumpun säätöä vai jotain muuta?

Tässä tarkemmin se mitä tarkoitin lauseella Ei tästä alkuperäistä tule, mutta en myöskään meinannut "pilata" autoa. Entisöintimahdollisuudet siis säilytetään jälkipolville.:

-Pumppua säädin (ja säädän vielä lisää) kiihdytyskaistoja (jotka ovat aina ylämäessä jos pitäisi tukkirekka ohittaa :x ), en kiihdytyskisoja varten. Koneella on ajettu täydellisen remontin jäljeen 250tkm, joten kestävyyden kanssa ei ole ongelmaa, eri asia olisi jollain 1Mkm luntti pohjassa ajetulla öljyruiskulla. Kone kiertää vakiona 4400rpm, nyt noin 4700. Syöttöä on noin 7% lisää alkuperäiseen nähden.

-Sisävalojen uudistus
Taakse sisävalot ledeillä. Yhtään reikää ei tarvitse porata, eikä muutenkaan rikkoa paikkoja.

-Kojelaudan alapuolen verhoilua pitäisi uudistaa vanerin avulla. Midbassot ruuvataan sinne.
Vanhat verhoilut on paskana. Mielummin uudet ei-alkuperäiset kuin vanhat rikkinäiset.

-Etuvilkkujen oranssit muovilärpäkkeet pois ja oranssit polttimot tilalle
Ne saa takaisin.

-Vapaavirtausilmansuodatin
Pestävä suodatin, vaihdon tarve poistuu. (Ja kaupanpäälle mukavat imuäänet 8) )

-Harvempi perä tai nykyisen säätö jos ei rattaat ole kovin pahan näköiset.
Matkustusmukavuutta lisää (melu vähenee). Jos en vaihtaisi, seuraava omistaja joutuisi vaihtamaan. Jos vaihdan harvemman perän, niin seuraava mobilisti-omistaja joutuu sen vaihtamaan. Lopputulos mobilistin kannalta sama.

-Säilytyslokerollinen käsinoja eteen keskelle, pienempi ratti jne jne
Ne saa ottaa pois ja/tai vaihtaa takaisin alkuperäisiin. En hukkaa alkuperäisiä.

-Pölykapselien kiilloitus
Maalipinta oli huono, eli kapselien maalaus on jo puolessa välissä; maali on jo poistettu.



Eli kuten tekstistä ja rivien välistä voi tulkita, rakennan tästä mukavan käyttöpelin itselleni. Kuitenkaan en autoa tule pitämään itselläni loppuelämääni, joten jälleenmyyntiarvon vuoksi pidän auton helppona entisöitävänä (tässä tapauksessa "helppo entisöitävä" ei tarkoita samaa kuin KePön ilmoitus "Maannut sata vuotta kuusen alla happosateessa. Suolattu välillä. Helppo entisöitävä").

Ja vielä korostaen: En hukkaa alkuperäisiä osia joita vaihdan uudempiin versioihin.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

miten meinasit tuon käsinojan toteuttaa?
dodge dart 1967
Vastaa Viestiin