W210 Muutama ongelma joka kaipaisi apua.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jonetzu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 14.11.2005 18:16
Paikkakunta: Hollola

W210 Muutama ongelma joka kaipaisi apua.

Viesti Kirjoittaja jonetzu »

Tuli sitten ostettua tuollainen W210 vm: 2000 E270 cdi Väyrynen jolla on päästelty 290 tkm.

Auto on kyllä hieno ja olen tyytyväinen ostokseen, vaikkakin vähän on matalan oloinen mun makuun kun edellinen omistaja on siihen Weitec:in alustasarjan asentanut. Mutta noilla mennään.

Tuohon autoon on Special Tuning Harisen toimesta laitettu toi ohjelma jolla on saatu nostettua tehot 200hv / 480nm. Kyllä eron huomaa vakio e270:een nätisti ponkasee :)

Nyt sit alkoi muutama asia ihmetyttää / mietityttää, vaikka autoja korjaankin työkseni ei ole tarvinnut Mersuihin paljon perehtyä. Joten kysympähän nyt viisaimmilta.

Tuossa on sellainen automaattinen lisälämmitin (Webasto).
Sain sen tänään jotenkin päälle, mutta se savuttaa ihan saatanasti ja haisee todella pahalle. Onko asialle jotakin tehtävissä, eli mistä savutus johtuu ja millainen kyseinen lämmitin siellä oikeastaan on.
Siinä lämmittimessä on päälle kytkentä katkaisin tuhkakupin vieressä. Onko mahdollista tuosta lämmittimestä tehdä sellainen et siihen saisi ajastimen kytkettyä, eli voisi käyttää sitä normaalina webastona?

Toinen asia joka mietityttää vähän on heijaava tyhjäkäynti. En tiedä johtuuko kyseinen asia siitä et autossa on tyhjäkäynti kierrokset minun mielestä liian matalalla sillä ne on siinä vähän yli 500 mittarin mukaan. Sitten kun ne alkaa heijaamaan niin mittari heiluu 500 ja 900 välillä.
Johtuuko tämä asia tuosta Harisen ohjelmoinnista vai jostakin muusta, ja onko jollakin konsteilla mahdollista nostaa tyhjäkäyntiä.

Olen myös kuullut et tuosta kannattaisi poistaa imusarjasta ne läpät ja samalla putsata erg ja imusarja. Kertokaa olenko oikeassa vai väärässä.
Ja jos sieltä jotain poistaa, niin vaikuttaako se mihinkään.

Viimeinen asia jota en ole saanut selvitettyä on tuo että mittariston valot välkkyyvät vittumaisesti. Vika vaikuttaa ihan siltä et lataus heittelisi ja sen takia valot heijaa. En ole vielä kerennyt katsomaan latausmittarilla heitteleekö lataus, mutta täytynee huomenna yrittää sekin todeta.

Että semmoista tällä kertaa...

Kiitos kaikille jotka osaavat auttaa.

T:J
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W210 Muutama ongelma joka kaipaisi apua.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itselläni on laitettu lisäksi että on se kytkin webastolle niin erillinen ajastin kello ja on kaiketi ihan helppo laittaa eli pistoke kiinni ja näyttö johonkin kiinni.
Johtuisiko savutus tukkoisesta polttimosta,puhdistus tai ehkä polttoainen saanti ongelmista.Senkin jos haluaa niin kl-varaosat myy tehdas korjattuja weboja noin 500 e.totennäköisesti vaihto osa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: W210 Muutama ongelma joka kaipaisi apua.

Viesti Kirjoittaja koyama »

Kaipaa normaalia puolen miljoonan km huoltoa.Tyhjäkäynti heijailee varsinkin kylmällä moottorilla jos sähköinen lisälämmitin on päällä.Kova virrankuluttaja,Nappi tuhkakupin oikealla puolella.Punaisen valon palaessa se on pois päältä. jos vielä tyhjäkäynti heijaa niin railputken päissä on säätimet/anturit jotka on aiheuttaneet probleemia.Ilmavuotoja -vaihda oo renkaat polttoainejärjestelmästä.haulla löytyy webastosta ja imusarjoista juttua.
Webasto ei starttaa jos sähköinen lisälämmitin on toiminnassa,,,muistaakseni.
Vaihda hehkutulpat jos ei ole tietoa milloin vaihdettu niin samalla voi tarkistaa suuttimen juuret.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: W210 Muutama ongelma joka kaipaisi apua.

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Imusarjan/läppien/EGR:n ongelmat näkyy melkolailla varmaan kunnon savutuksena polkaistessa vaikka 0-120 km/h täysillä. Jos ei savuta mustanpuhuvasti, niin ei ainakaan isoa vikaa pitäs olla. Ja kun on ohjelmalla piristetty, niin se vielä lisäisi savutusta, jos paikat tukossa.

Itellä on vielä imusarja avaamatta ja läpät alkuperäset. Välijäähy ehkä on hieman tukkeessa, kun helteillä tuppaa savutteleen. Tai sitten mikälie. Tarttis muistaa seuraavassa huollossa mainita. Mutta nythän se unohtuu kun ei savuta näin kylmillä yhtään.

Tämä on tosin 6-pyttynen, mutta samat lainalaisuudet kait näihin pätee tuossa suhteessa. Ja tämä on vakio, teho-arvot on samat kuin sulla tuossa piristetyssä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W210 Muutama ongelma joka kaipaisi apua.

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Oma 210 220cdi 440tkm tuprutti myös...
Imusarja vaihtoon kun oli tukossa... mutta ei se lämmittänyt, kun pienemmät kansikanavat olivat tukossa... uusi yritys. Kanavat puhtaiksi ja huomattavasti parempi...
Savutus tuli kuitenkin takaisin... siis perimmäinen syy miksi koneeni tuikkiutuu (varmaan muissakin enemmän ajetuissa)
Alipainepumpun teho heikko/alipainevuoto/jarrutehostin vuotaa/takaiskuventtiili ei pidä... Siis EGR ei ohjaudu riittävän tarkasti pienillä kierroksilla/alipaineella.
EGR ja ne läpät imusarjassa antavat huomattavan alakierrosväännön, kun ne toiminat kunnolla.

Näyttää olevan oikea muotioikku, että EGR poistetaan pelista, kun se ei toimi kunnolla/ei saada toimimaan kunnolla.
On hento epäilys, että kunnossa oleva 220cdi riuhtaisee paikoiltaan ekat 50m kireemmin, kuin EGR/läpät poistettu 270cdi...
Vai epäily.
Kokemus kyllä todistaa sen:-D
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 Muutama ongelma joka kaipaisi apua.

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

EGR ja ne läpät on kaksi eri asiaa (ja kun poiston tekee kunnolla niin ei alku lähtöön ole mitään vaikutusta, kokemusta on... ehjiä läppiä on turha poistaa, EGR poisto autta läppiä pysymään ehjän)
kierokset heiluu ja valot välkyy niin tarkista laturin siivapyörässä oleva vapaa kytkin,
paisunta säiliön vierssä on ~2000w sähköinen lisä lämmitin jos se on viallinen ottaa se paljon sähköä(tai akku jo heikko)
muita syitä kierosten heitelylle usein railpaineen säädin, jos vaihde päällä niin turbinilukitus systeemi

kaikki edellä selviä kurvaamalla jonnekin *:rin pihan päähän saa myös suunta jos syy on ohjelmassa
tarkistella näkyykykö polttoaine putkissa ilma kuplia,
suutimien paalupuolen vuoto
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 Muutama ongelma joka kaipaisi apua.

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

CDI203 kirjoitti:EGR ja ne läpät on kaksi eri asiaa (ja kun poiston tekee kunnolla niin ei alku lähtöön ole mitään vaikutusta, kokemusta on... ehjiä läppiä on turha poistaa, EGR poisto autta läppiä pysymään ehjän)
kierokset heiluu ja valot välkyy niin tarkista laturin siivapyörässä oleva vapaa kytkin,
paisunta säiliön vierssä on ~2000w sähköinen lisä lämmitin jos se on viallinen ottaa se paljon sähköä(tai akku jo heikko)
muita syitä kierosten heitelylle usein railpaineen säädin, jos vaihde päällä niin turbinilukitus systeemi

kaikki edellä selviä kurvaamalla jonnekin *:rin pihan päähän saa myös suunta jos syy on ohjelmassa
tarkistella näkyykykö polttoaine putkissa ilma kuplia,
suutimien paalupuolen vuoto
E:webastosta kannatta tarkistella sen ilman saanti,
sitä kannatt käyttä pari kertaa pitkään, jos on ollut käyttämättä tai pätkä käytöllä niin voi sillä konstilla vielä lähteä toimimaan kun noki palaa pois
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W210 Muutama ongelma joka kaipaisi apua.

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

[quote="CDI203"]EGR ja ne läpät on kaksi eri asiaa (ja kun poiston tekee kunnolla niin ei alku lähtöön ole mitään vaikutusta, kokemusta on... ehjiä läppiä on turha poistaa, EGR poisto autta läppiä pysymään ehjän)

Kun EGR toimii oikei... Ei läpät/imusarja tukkeudu "paksusta" noesta.
Pienillä kaasun virtauksilla läpät ovat kiinni saaden palotilaan voimakkaamman pyörteen saaden samalla kaasun paremmin sekoittumaan. Seurauksena on parempi palaminen=enemmän tehoa samasta polttoainemäärästä.
Korkeilla virtauksilla toimivat läpät tietysti eivät heikennä tehoja...
Enkä lastua vastaan ole. Yleensä se vaan peittää itse vian... Antaen "suuren" tehon tunteen :?:
EGR useinmiten samalla seostaa pakokaasua puhtaan ilman joukkoon huijaten moottorin palotilan täytöstä saaden sen pienemmän sylinteriin ruiskutetun PÖ:n palamaan hallitummin.
Tuloksena on muutamia hyötyjä mm:
-PÖ kulutus pieni
-moottori saavuttaa käyttölämmön nopeammin
-alavääntö parempi
-päästöt pienemmät... pakokaasu ei haise kitkerältä :clap: , vaan makealta, kuten tuoreet autot :angel:

Kun ko. järjestelmä on suunniteltu germaanien pienissä päissä... ei varmaan ole päästöjen kurissa pitäminen ollut ainut tavoite. Onhan se tuonut pienen kulutuksen myötä myös laajan vääntö/teho reservin.

Se että kannatan EGR:n toimintaa johtuu varmaan, kun vastoinkäymisten kautta sain paketin toimimaan.
On meinaan aivan eri auto, kuin vastaava auto ilman EGR.ää.
Vaikka metrejä on takana jonnin verran, niin kulkee kuin tauti, eikä savuta...
Siis olen erittäin tyytyväinen. :thumbup:

Ymmärrän, joe ei saa EGR toimimaan oikein (kuten niin monet liikenteessä olevat) pistää se harmittamaan ja helpon lohdutuksen saa kun sen poistaa... Itse vikaahan se ei korjaa. :problem:
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W210 Muutama ongelma joka kaipaisi apua.

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Ootteko koskaan avanneet EGR venttiiliä...
Sisällä on pieni sininen silikonimainen tiiviste, koka tiivistyy suht terävään o-reunaan.
Reuna syö tiivisteeseen uran ja kun se sitten hakee eri kohdan alkaa tuo EGR vuotamaan...
Ei niin paljoa, että *:lla vian antaisi, mutta kuitenkin niin iso, että savuttaa :wink:

Useinmiten uusi EGR korjaa asian.
Muistakaa sininen ja musta kanta EGR/ahtopaineensäätö-palikassa ovat erilaiset.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 Muutama ongelma joka kaipaisi apua.

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Noita EGR systeemejä ihan ehjiä ja toimivia poistetu käytöstä
Myös Alle 100tkm ajeituista autoista (myös alle 10tkm)
ja ei mitään huonontavaa
vaikutusta ole kyllä ollut lukuun ottamatta sitä että
lämpenee hiukan hitaamin(myös useista hitusen enemän... ajetuista)

Läpien poisto on toinen juttu jos ne vaan ottaa pois niin voi piene
Eron alaväänössä huomata yleensä ei, ja sen voi paikata muuten
Missä tapauksessa ei kannata ostaa mitään uusia imusarjoja tai EGR systemejä,

Systeemit on myös helppo saada toimimaan vaihtaa vaan uudet(ehjät)osat
Rikkinäisten/kuluneiden tilalle
(tosin että 600tkm ajetu toimisi EGR/läppä systeemin osalta täysin niin kuin on tarkoitettu
Pitäisi se ohivuotava/huohotava moottori vaihtaa uuteen/kunnostettun ettei kierrätys syteemin kautta tuleva kaasu pikeenytä imusarjaa ja niitä läppiä imusarjaan tulevan liian huohtus kasujen/öljyn kanssa)

Vaan mitäpä näistä jokainen tekee omillen mitä haluaa...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W210 Muutama ongelma joka kaipaisi apua.

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Oot oikeessa CDI203 öljyä tulee kilometrien myötä enemmän.
Hassun ilmiöön noista 300+tkm ajetuista ja vaihdetuista imusarjoista on se...
Uudesta ajetun auton imusarja kerää kuivaa nokea seinämille, joka kovettuu. Se taas irrotessaan saattaa vaurioittaa venttiilit tms. Esim. huonosti puhdistettu imusarja=Ei hyvä.
300+tkm vaihdettu imusarja kostuu sisäpinnoiltaan tuosta öljyn sekaisesta noesta kuitenkaan tukkimatta imusarjaa enää uudelleen.

Siis väljä moottori puhtaalla imusarjalla ei enää näyttäisi tukkeutuvan samalla tapaa, kuin kuiva noki.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Vastaa Viestiin