OM617A/W123 asiaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
massikkamies
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Su 14.01.2007 22:20
Paikkakunta: Humppila

OM617A/W123 asiaa

Viesti Kirjoittaja massikkamies »

Elikkäs vähän tyhmiä kai tulee taas vaihteeks kyseltyä.

Tulossa olis tommonen kunnon valurautamotti joka on tosiaan alkuperänen turbo. Se olis tarkotus istuttaa w123 farkkukoriin. Kertokaas nyt viisaat että kuinka siihen olis järkevin laittaa cooleri, minkäkokonen ja mistä ahtoputket parhaiten kulkee?

Sitten mitenkäs tehonlisäys? Vähän alle 200 hv riittäs mulle ens alkuun, kuinka isoja toimenpiteitä vaatii? (tosiaan ensimmäinen tän tyylinen projekti niin taitaa olla naurettavia kysymyksiä).

Kuinka jäähdytys? Oletetaan että olis se 180 hv. Mistä syyläri kun ei ole turbon omaa olemassa? OM603 syyläri? Riittääkö? Oljynlauhdutin OM617 vaparista ei taida riittää?

Kuinka pitkälle 4-vaiht. manuaali kestää? Kuinka vakiokytkin pitää?

Perävälityksestä sen verran että kuulemma 3.46 on turhan tihee. 3.07 on aika harvassa (tiedän kun mettästin semmosta tutulle). Sopiiko W126 perä suoraan takakelkkaan? Eikös niitä löydy 2.xx välityksellä aika hyvin?

Tältä päivältä kai tarpeeks kyselly. :oops:
W123, W124, W201, W202 W210 ja Kaappi osia tarjolla! 045-8o46434
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: OM617A/W123 asiaa

Viesti Kirjoittaja Leze »

Tehokkaan syylärin saa Pajerosta, menee melkeen heittämällä paikalleen ja alkuperäiset letkut käyvät. Mitoiltaan suurempi ja lisäksi yhden rivin paksumpi kuin w123 orkkis joten riittänee hyvin.

Mutua olen jostain kuullut että vanhempien w126 perät passais w123:een. Koitin ostella itekki aikoinaan semmosta, mutta helpommalla löytyi w123 3.07 perä.
MB W123 300D 2.0
Avatar
massikkamies
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Su 14.01.2007 22:20
Paikkakunta: Humppila

Re: OM617A/W123 asiaa

Viesti Kirjoittaja massikkamies »

Mistä Pallerosta? Siitä 80-luvun 2,5 Dieselistä? Niin ja löysin yhden 2.88 perän. Sehän oli uudemmissa Turboissa kai vakiona.
W123, W124, W201, W202 W210 ja Kaappi osia tarjolla! 045-8o46434
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: OM617A/W123 asiaa

Viesti Kirjoittaja Leze »

Itsellä oli 80 luvun pajesta, mutta 90-luvun alkupuolen uudempikoppaisissa näyttäs olevan samaa, ainakin äkkivilkaisun perusteella.

Mistä autosta tuo 2.88 perä? Ainakaan W123 kopassa ei tietääkseni ole ollut 3.07 harvempaa perää?
MB W123 300D 2.0
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: OM617A/W123 asiaa

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Onkai josakin jenkkimallin turbodiisseleisä ollu tuo 2.88.

Sen vanahemman w126 koppasen valikoimasta hyvällä tuurilla löytyy jopa 2.47 kitkalukollista. Nehän soppii w123 apurunkoon.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: OM617A/W123 asiaa

Viesti Kirjoittaja PTracing »

JuhoL kirjoitti:Onkai josakin jenkkimallin turbodiisseleisä ollu tuo 2.88.

Sen vanahemman w126 koppasen valikoimasta hyvällä tuurilla löytyy jopa 2.47 kitkalukollista. Nehän soppii w123 apurunkoon.
Ja vielä harvempaa, 2.24 löytyy myös, mutta mun mielipide on että 2.24 ja 2.47 välitykset on liian harvaa :lol: Oon aja 617 ahdettuna ja 5v manuaali laatikolla ainakin 2.24, 3.06, 3.46, 3.69 ja 3.92 periä ja tuo 3.06 tulee olemaan se jota käytän. Toki tilanne eri jos laatikko on 4v automaatti, mutta en siltikään ite alle 3.06 välityksen menis, muuta kun sillon jos oikeen haluaa pihistellä polttoainetta!
IG: @pyrytakkunen
Avatar
massikkamies
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Su 14.01.2007 22:20
Paikkakunta: Humppila

Re: OM617A/W123 asiaa

Viesti Kirjoittaja massikkamies »

Eiköhän -83 uudemmissa W123 Turboissa ollu toi 2.88. Minähän en mistään mitään tiedä, isot pojat vaan puhunu :lol:

Täytyy koittaa ensin tolla vakio 300D yylärillä että kuinka lämmöt on ja sitte laittaa toi Palleron syyläri jos ei riitä.
PTracing kirjoitti:
JuhoL kirjoitti:Onkai josakin jenkkimallin turbodiisseleisä ollu tuo 2.88.

Sen vanahemman w126 koppasen valikoimasta hyvällä tuurilla löytyy jopa 2.47 kitkalukollista. Nehän soppii w123 apurunkoon.
Ja vielä harvempaa, 2.24 löytyy myös, mutta mun mielipide on että 2.24 ja 2.47 välitykset on liian harvaa :lol: Oon aja 617 ahdettuna ja 5v manuaali laatikolla ainakin 2.24, 3.06, 3.46, 3.69 ja 3.92 periä ja tuo 3.06 tulee olemaan se jota käytän. Toki tilanne eri jos laatikko on 4v automaatti, mutta en siltikään ite alle 3.06 välityksen menis, muuta kun sillon jos oikeen haluaa pihistellä polttoainetta!
Miltäs toi 3.46 tai 3.69 vaikutti? Onko liian tihee?
W123, W124, W201, W202 W210 ja Kaappi osia tarjolla! 045-8o46434
Avatar
giisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Pe 15.06.2007 21:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: OM617A/W123 asiaa

Viesti Kirjoittaja giisseli »

W126 300SDL:ssä on myös vakiona tuo 2.88, tehty vuosina 86 ja 87. Sen verta kävin tutkimassa alla, että ei käy heittämällä yykaakoohon.
W123 300TDT
W123 300D
W126 300SDL Turbo
123TDT300
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 07.12.2010 12:18

Re: OM617A/W123 asiaa

Viesti Kirjoittaja 123TDT300 »

Itellä ois kans samalla motilla oleva rojekti niin kiinnostas tietää miten ois helpoin saaha jenkamittari kyseiseen vehkeeseen??
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM617A/W123 asiaa

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

W126 -79-85 vuosimalleista käy perät W123:seen.

Välijäähystä sen verran että aina parempi mitä suurempi.
Se alkuperäinen jäähdytin todennäköisesti riittää ihan hyvin kun siihen tulee vielä se välijäähdytin joka viilentää ahtoilman.

Syöttöpumpuksi kannattanee hommata vaparin pumppu ja laitella se.
Vakio pumppuelementit ei riitä kyllä siihen 200hevoseen mutta elementit vaihtamalla saa sitten enemmänkin.
Turboksi myös joku vakiota suurempi.
Vastaa Viestiin