W124:n M103 moottori W123:seen M102:sen tilalle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

W124:n M103 moottori W123:seen M102:sen tilalle

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

Elikäs tässä koulun, töiden sekä harrastusten ohella ajattelin toteuttaa tuollaisen projektin mutta enpä ole vielä ikinä moottoria vaihtanut eri korimallien välillä ja lisäten kahta pyttyä elikäs nyt on kaikenlaiset vinkit, neuvot, muistelot yms. yms. pelottelut tervetulleita.

Vaihdelaatikoksi ajattelin jättää W123:sen oman neljälovisen askin mutta kuulin että M102:sen kytkin ei kestä M103:sen tehoja elikä minun varmaan kannattaa vaihtaa tilalle 280E:n kytkin jos se vain sopii 300E:hen? :roll:
Tuon 300E:n jatkeena on tällä hetkellä sen oma automaattilaatikko joten siitä kytkintä en saa...

Kardaaniksi varmaan sopii W123:n 300D kardaani koska se on lyhyempi ja samalla vaihtaa vaihdelaatikon vivut myös 300 rieselistä?

Mites tuo sytytyspuoli? Käsittääkseni vauhtipyörän/startin luota tuleva vihreä johto kertoo että millon isketään kipinää perseeseen mutta entä jos jätän nuo M102:sen puolan sekä yksikön sellaisenaan paikalle niin toimiiko se? Ainakin tuo vihreä johto on samanlainen molemmissa koneissa joskaan se ei välttämättä mitään merkitse. :?
Ainakin sain sytytysboxin mukana mutta siitä on johdot poikkastu siitä mistä se on ollut helpointa eli melkonen vetäminen niissä olisi edessä...

Tarvitseeko tuo M103 motti öljynlauhdutinta vai pelkästään se tomaatti aski?

Ruisku koneesta vielä puuttuu mutta sekin taitaa olla jo tiedossa mutta sen asennukseenkin saa kertoa vinkkejä ja opastuksia!!!

Kiitän ja kumarran kaikkia asiantuntijoita jotka jaksavat minua Mersumies Junioria auttaa tämän projektin edessä :)
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

Hhmmm....täytyykö tästä valtavasta topicin suosiosta päätellä että näitä projekteja ei siis olekkaan tehty? Täytyy sitten vain itsekseni pähkäillä kun joskus aloitan koneen vaihdon...mutta kertokaa vaan ihan rohkeasti mitä mieleen muistuu!!!
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: W124:n M103 moottori W123:seen M102:sen tilalle

Viesti Kirjoittaja Jani »

samiheikkinen kirjoitti:Mites tuo sytytyspuoli? Käsittääkseni vauhtipyörän/startin luota tuleva vihreä johto kertoo että millon isketään kipinää perseeseen mutta entä jos jätän nuo M102:sen puolan sekä yksikön sellaisenaan paikalle niin toimiiko se? Ainakin tuo vihreä johto on samanlainen molemmissa koneissa joskaan se ei välttämättä mitään merkitse. :?
Ainakin sain sytytysboxin mukana mutta siitä on johdot poikkastu siitä mistä se on ollut helpointa eli melkonen vetäminen niissä olisi edessä...

Tarvitseeko tuo M103 motti öljynlauhdutinta vai pelkästään se tomaatti aski?

Ruisku koneesta vielä puuttuu mutta sekin taitaa olla jo tiedossa mutta sen asennukseenkin saa kertoa vinkkejä ja opastuksia!!!

Kiitän ja kumarran kaikkia asiantuntijoita jotka jaksavat minua Mersumies Junioria auttaa tämän projektin edessä :)
Sytytyspuoli on kutvos koneessa omansa, eli ainakin ohjausyksikkö ja puola täytyy vaihtaa.
Johdotushan noissa saattaa olla sama :roll:
Lauhdutinta ei ole ainakaan koneöljyille.
Voimansiirrosta en osaa sanoa.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä se M103 sinne menee, kun niin tekee OM603:kin ja aika helpostikin vielä.

Mulla on 5-vaihteinen laatikko ja 300D:n kardaani, saattaisi käydä myös sinun rakennelmaan tuo samanlainen kardaani, 5-vaihteinen laatikko ei ole kuitenkaan montaa senttiä pidempi kuin 4-vaihteinen... Onhan siinä kardaanin liitoksessa vähän säätövaraa. Kannattaa kuitenkin huomioida, että kardaanin mahtuu irrottamaan sitten joskus jos tarttee.

Moottorin kannakkeet täytyy kyhäillä jostain. Itse tein w126:n kannakkeista. Lohkon ja kannakeen väliin 10mm raudasta sovitepalat. Kannakeet kun ei käyneet yhtään paikalleen ilman niitä. Jäi liian kapealle ja taakse. Pulteilla vaan lohkon kylkeen kiinni ja kannakkeet taas pulteilla sovitepaloihin. Sattui sellaiselle kohtaa, että pultin kannat eivät ottaneet mihinkään kiinni. Moottorin kymityynyt täytyy vaihtaa samalla, esim. 300D:n tyynyt voisi olla passelit.

Jäähdyttimen letkulähdöt ovat M103:ssa samalla (vasemmalla) puolen konetta, eli jäähdytin vaihtoon tai tehdä jokin letkukyhäelmä..

Näyttää pahasti siltä, että "joutuu" ehkä asentamaan tuohon -85 w123:een M103:n täälläkin :roll: Ihan omiaan siihen, kori siistissä kunnossa ja moottori vaihdettu jo kertaalleen, muuten alkup. kunnossa...
w115,123,124,126,210 yms.
Vastaa Viestiin