W140 ja imuovet

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

W140 ja imuovet

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Lyhyestä virsu kaunis: mahtaneeko kaikissa W140-malleissa olla imuovet vai onko kyseessä lisävaruste? Jos ovat vakiona, niin onko ko. keksintö ollut sarjan alusta eli vm. '91 lähtien vai tullut ehkä myöhempiin / faceliftattuihin malleihin?
Tulpalasithan taisivat esiintyä kaikissa malleissa ja valmistuksen alusta alkaen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mitä on imuovet?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Lisävaruste. Hinnastossa 2.6.1994 sulkemisapulaitteelle (SA 883) kerrotaan hinnaksi 8700 mk. Tosin vakiona 600-malleissa.

Sivonen: toimii samaan tyyliin kuin farkkujen takaluukun sulkemisapulaite. Eli ovia ei tarvitse paukauttaa kiinni, vaan vedetään "huulille", josta mekaniikka hoitaa loput. ;-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No niinpä arvelinkin. Taas olen puoli metriä viisaampi, kiitos Timo.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

"Ein Sensor im Türschloß registriert das Schließen der Tür und löst eine elektropneumatische angetriebene Schließhilfe aus. So wird die Tür, bzw. der Kofferraumdeckel leise zugezogen."
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tack Timo tiedosta. Imuovien tarpeellisuus on taas sitten toinen juttu, ainakin jos ne ovat vika-alttiita. Mahtaako kellään olla kokemuksia moisten toimivuudesta talvipakkasilla perisuomalaisen loskan/sulamisen/jäätymisen ristitulessa?
Toisekseen voisi Timon antoisaa arkistoa ravistella vielä sellaisella utelulla, notta onko myynti-ilmoitusten silloin tällöin esiintyvä termi "Voll" (esim. M-B W140 S420 Voll (tai joskus Vollaustattung) jokin virallinen varustelun sisältöä kuvaava määre vaiko vain kansan suussa muodostunut vastine suomalaiselle "Kaikilla mausteilla" lotkautukselle :shock: Eppäilen jäläkimmäästä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kaapo kirjoitti:...notta onko myynti-ilmoitusten silloin tällöin esiintyvä termi "Voll" (esim. M-B W140 S420 Voll (tai joskus Vollaustattung) jokin virallinen varustelun sisältöä kuvaava määre vaiko vain kansan suussa muodostunut vastine suomalaiselle "Kaikilla mausteilla" lotkautukselle :shock: Eppäilen jäläkimmäästä.
Vollia näkee tosiaan saks. autoilmoituksissa. Olet oikeassa, täysin kansanomaista touhua :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:, vaan vedetään "huulille", josta mekaniikka hoitaa loput. ;-)
Arveluttavaa käyttää tuommoisia ilmaisuija tällä foorumilla... 8) :oops:

Sen verran vielä, että farkussa kuitenkin pelaa takaluukun kiinniveto sähköllä, kun W140:ssa homman hoitaa alipaine. Tarkoitus ja tavoite toki on ihan sama, eli paiskomiselta vältytään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Sen verran vielä, että farkussa kuitenkin pelaa takaluukun kiinniveto sähköllä, kun W140:ssa homman hoitaa alipaine. Tarkoitus ja tavoite toki on ihan sama, eli paiskomiselta vältytään.
Lipeää ooteen puolelle ainakin osin, mutta olkoon. Transun peräluukussa oli myös sähköinen huuliltaveto ja varmasti aivan perustellusti. Vesa Keskisen pirttipöydän kokoinen takalasi ei varmasti olisi tykännyt hyvää ylenmääräisestä paiskomisesta varsinkaan pakkasilla :shock: Imuttavaa Mersua ei Kaapolla ole ollut, mutta toivottavasti nuo sähköreleet pelaavat paremmin kuin ameriikanihmeessä - se ei tarjonnut suurta iloa, pelasi kun huvitti, ja jos ei huvittanut, niin sitten luukun sulkeminen olikin varsinainen operaatio.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti:Transun peräluukussa oli myös sähköinen huuliltaveto
Ja taas...vai olenko se minä, jonka mielessä nämä vaan saavat kaksimielisiä merkityksiä... :oops: :roll:

Varmaan ei isolasisia kannata kauheasti paiskoa. Toisaalta, voi se lasi särkyä yrittämättäkin, kuten tutun Escortissa takaluukun lasi. Lasissa oli ollut joku jännite tehtaalta asti ja eräänä aamuna työmatkalla satanen taulussa koko lasiruutu (mikä ei eskossakaan ole ihan pieni) oli räjähtänyt molekyylitasolle. Paukaus oli kuulemma vastannut hyvin haulikon laukaisun ääntä ja sirpaleita oli sitten ollut lakeus täynnään. Oneksi oli tyhjä tie ja sirut paenneet pääosin ohjaamosta ulospäin....

Toistaiseksi TE:n sulkulaite on toiminut moitteitta. Vielä, kun siihen saisi jonkun jarrun, joka pysäyttää luukun tuumaa ennen reunaa ja antaa sitten automatiikan vetää rauhassa läpän kiinni, niin vot! Aina nimittäin on joku, joka hienoudesta huolimatta paiskaa luukun olan takaa kiinni. :evil:

Mutta se ooteesta ja palataan W140-teemaan. Mihin liittyen tuleekin mieleen, että paikallisen kartanonisännän musta W140 300SE onkin tuossa ikkunan alla parkissa...On se vaikuttava.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
W140
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 435
Liittynyt: Ma 07.04.2003 18:37

Viesti Kirjoittaja W140 »

Mitä nyt imuovista olen kuullut ja lukenut ja toisaalta kun melko montaa W140.ä on tullut vuosien mittaan tutkittua niin uskaltanen sanoa kyseistä järjestelmää melko vikaherkäksi. Nimittäin aika harvoin toimiii täydellisesti, varsinkin vanhemmissa. Eikä sen korjaaminen ihan ilmaista ole.
Mercedes-Benz - Mitä muuta terve mies voi tarvita?
Avatar
Born_Lazy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 02.09.2004 12:01
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Born_Lazy »

en tiä ite onko niin vika herkkiä noi "imu ovet" mut porukoil olli tosa kolmisen vuotta 124 korinen farkku taka luukku toimis moottoril, ni ei siin ollu kertaakaan mitään vikaa tai ongelmii... :)
Kaverit kyl yritti sitä monta kertaa hajottaa ku ne paisko luukkuu kii... :evil:
Mut kyl se silti pelas vanha tekijä...vm. oli 85... :wink:
...190 käyttävä hörhö...
Vaikka olen hidas olen sinun edelläsi! :mrgreen:
Ei oo häpee olla nopee! :twisted:
-=URJA=-
JariTre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: Su 16.11.2003 22:19

Viesti Kirjoittaja JariTre »

Terve,

itselläni oli vajaan 2 vuotta W140 ässädieseli, tässä syksyllä myin pois. Siinä oli imuovet ja kaikki muutkin vempaimet. W140 ovet on sen verran painavat että kyllä imusta oli hyötyäkin. Takaluukun imu ei aina toiminut kunnolla kovassa pakkasessa, muuten ei moittimista. Eikä muutenkaan moittimista koko autossa. Spesiaali matkatunnelma. Lisätehoja toki olisi voinut olla, mutta ei välttämättä Suomen oloissa.

Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
Avatar
Kauppias
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 27.01.2004 20:24
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Kauppias »

W140 kirjoitti:Mitä nyt imuovista olen kuullut ja lukenut ja toisaalta kun melko montaa W140.ä on tullut vuosien mittaan tutkittua niin uskaltanen sanoa kyseistä järjestelmää melko vikaherkäksi. Nimittäin aika harvoin toimiii täydellisesti, varsinkin vanhemmissa. Eikä sen korjaaminen ihan ilmaista ole.
Minulla tuo oven kiinni-imeminen ei toimi kuljettajan ovessa.
Olisiko mahdollista, että -92 mallisessa 400 SEL:ssä tuo sulkumekanismi toimisikin sähköllä, vai onko aina kyseessä ilmalla toimiva systeemi?
Jos toimii sähköllä, mistä saisi kyseisen palikan, toimivan ja edullisen, ehkä käytettynä?
Miten on Saksan purkaamoilla?
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Imuovet

Viesti Kirjoittaja markku »

Kauppias kirjoitti:[Minulla tuo oven kiinni-imeminen ei toimi kuljettajan ovessa.Olisiko mahdollista, että -92 mallisessa 400 SEL:ssä tuo sulkumekanismi toimisikin sähköllä, vai onko aina kyseessä ilmalla toimiva systeemi? Jos toimii sähköllä, mistä saisi kyseisen palikan, toimivan ja edullisen, ehkä käytettynä? Miten on Saksan purkaamoilla?
Systeemi on pneumaattinen, pumppu on tavaratilassa kuskin puolella. On eri pumppu kun keskuslukituksen pumppu, joka on takapenkin alla pelkääjän puolella.

Pumppu maksaa ~EUR 1000, unohda käytetyt.

Lisää viisauksia ko. systeemin anatomiasta kuvitettuna täältä: http://www.mbnz.org/forums/forums/threa ... 2&hl=doors
S320L -97
Vastaa Viestiin