s124 280 perä ulisee kylmänä?
s124 280 perä ulisee kylmänä?
Haulla löytyi aika paljon keskusteluja eri ulinoista, mutta ei ihan vastaavaa mun ulinan kanssa. Eli perän suunnasta kuuluu ulinaa kylmänä 40-60km/h:n tienoilla, hiljenee täysin muutaman kilometrin ajon jälkeen. Ilmeisesti kardaanin, perän tai pyörän laakeroinnista kyse, muita vaihtoehtoja ei taida olla. Edellinen omistaja oli vaihattanu perään öljyt hiljattain, joten ne pitäis olla ok. Ulina on sikäli erikoista, että sen taajuus vaihtelee toisinaan portaattomasti, ei niinkään kierrosnopeuden mukaan..ja välillä ääni häviää kuin seinään. Mutua tai faktaa ulinan aiheuttajasta otetaan kernaasti vastaan.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: s124 280 perä ulisee kylmänä?
kannattaa melkein kurkata se kannatin laakeri jos se sieltä laakeri olis menoillaan...
mb vito 108cdi työjuhta
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
mb 320 cdi Farmari emännän kauppakassi
mb 190 ex kone 2,5DT möhkäle s2b, nyt 2,9dt möhkäle s2b
Ex MB 210D vapari:D
EX mb 280 pystylamppu
ja vanhempia autoja
ex seat cordoba 1,9 tdi
ex opel omega 3,0l
ex pösö 106 1,1.... :D
Re: s124 280 perä ulisee kylmänä?
Tarkennusta vielä, että ulinan taajuus on melko korkea ja autolla ajettu 194 tkm. Missä kilometreissä perämekkalat yleensä alkaa jos alkaa? Autoa on huollettu Toivalan autossa, joten luultavasti oikeeta öljyä laitettu. Mutta eipä tuo paljoo maksais vaivaa tarkistaa ja vaihtaa noita öljyjä. Kuinkakohan helposti tuon kannatinlaakerin viallisuuden pystyy toteamaan? Tässä ei liene kyse isoista välyksistä, koska ulina tosiaan lakkaa lämmetessä.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: s124 280 perä ulisee kylmänä?
perän ulina ei yleensä ainakaan vähene lämmetessään... yleensä päinvastoin, kylmänä saattaa olla äänetön tai lähes äänetön ja lämmettyään alkaa ulina... öljyhän on paljon paksumpaa kylmänä ja huonokin öljy (mitä normaali huollot yleensä käyttää ) toimii ihan ok. tosi kovat pakkaset sitten taas erikseen, mutta silloin puhutaan jo reilusta -35 C pakkasesta... pyöränlaakeri taas yleensä ulvoo kylmänä ja lämmetessään hiljenee, kannatinlaakeri viasta johtuva ulina taas on yleensä sama kylmänä ja kuumana...
äänestän pyöränlaakeria tai kannatinlaakeria oireista päätellen... (toki ulina voi kuulua vaikka vaihteistosta, kun äänet nyt hämää autoissa joskus aika paljon, että mistä ne oikein kuuluu...)
äänestän pyöränlaakeria tai kannatinlaakeria oireista päätellen... (toki ulina voi kuulua vaikka vaihteistosta, kun äänet nyt hämää autoissa joskus aika paljon, että mistä ne oikein kuuluu...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: s124 280 perä ulisee kylmänä?
Ei auta kuin alkaa paikallistamaan äänen aiheuttajaa, toivottavasti vika on joko kartaani tai pyörä...toi pyöränlaakeri mullakin oli päälimmäisenä mielessä. Tarvii ottaa joku kaveri peräloosteriin kuuntelemaan. Alkuun ääni tuntui tulevan etupäästä, alustan äänet tuppaa tosiaan hämäämään korvaa. Vaihelootaa ei haluis sotkee tähän, koska toimii kuin unelma, paitsi eihän se estä sitä ääntelemästä. Öljyt mä vaihdan joka tapauksessa sinne. Olikohan näissä malleissa muuten turbiinissa tyhjennysproppua?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: s124 280 perä ulisee kylmänä?
Annan ääneni kardaanin kannatinlaakerille, pari on tullut vastaan jotka ovat kiljuneet vain kylmänä.
Melko korkea ääni.
Pelkkä laakeri maksaa yleensä vähän, samalla vaivalla siis uusi paikalleen niin ei tarvi arpoa.
Melko korkea ääni.
Pelkkä laakeri maksaa yleensä vähän, samalla vaivalla siis uusi paikalleen niin ei tarvi arpoa.
Pihassa muutama vanha tähtinokka
Re: s124 280 perä ulisee kylmänä?
Sitten on vielä yksi mahdollisuus, eli nopeusmittarinvaijeri ääntää alapäästään.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: s124 280 perä ulisee kylmänä?
Mittarissa havaittavissa minimaalista värinää pienissä nopeuksissa, mut en oikein jaksa uskoa, että vaijerista lähtisi noinkin kova ja korkea ääni.sompio kirjoitti:Sitten on vielä yksi mahdollisuus, eli nopeusmittarinvaijeri ääntää alapäästään.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: s124 280 perä ulisee kylmänä?
sulla ei ollut ennen mitarivaijeri vikaista autoa (tai mersua...) se ulina minkä se vaijeri päästää on aivan käsittämätöntä, jos oikein pahaksi äityy... ja koska "vika" tuli nyt pikkupakkasten ilmaannuttua, voi hyvinkin olla tuo vaijeri sieltä vaihteiston päästä...aziz kirjoitti:
Mittarissa havaittavissa minimaalista värinää pienissä nopeuksissa, mut en oikein jaksa uskoa, että vaijerista lähtisi noinkin kova ja korkea ääni.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: s124 280 perä ulisee kylmänä?
Eipä ole ollut, mutta häviääkö vaijerin mekkalointi lämmetessään? Ulina oli jo havaittavissa ennen pakkasiakin, auton ostohetkellä tais olla 10 astetta lämpöö. Silloin ääni oli tosin miedompi. Mutta onhan tässä jo vikavaihtoehtoja, ei muuta kuin auton alle ihmettelemään. Kiitos teille kaikille näistä vinkeistä, kerron sitten lopputuloksen kun ääni kadonnut.napa kirjoitti:sulla ei ollut ennen mitarivaijeri vikaista autoa (tai mersua...) se ulina minkä se vaijeri päästää on aivan käsittämätöntä, jos oikein pahaksi äityy... ja koska "vika" tuli nyt pikkupakkasten ilmaannuttua, voi hyvinkin olla tuo vaijeri sieltä vaihteiston päästä...aziz kirjoitti:
Mittarissa havaittavissa minimaalista värinää pienissä nopeuksissa, mut en oikein jaksa uskoa, että vaijerista lähtisi noinkin kova ja korkea ääni.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: s124 280 perä ulisee kylmänä?
Nonni. Ulina lakkas kannatinlaakerin vaihdolla. Outoa sinänsä, että vanha laakeri tuntui uudenveroiselta, eikä minkäänlaista välystä tuntunut. Kannatinkumi oli sen sijaan huonossa hapessa ja repeillyt osittain auki. Kiitosta vaan vinkeistä.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: s124 280 perä ulisee kylmänä?
Perän ulina omassa w124 aivan kuvauksen ongelmilla hiljeni myöskin kardaanin tukilaakerin vaihdolla. Halpa osa ja alle tunnin homma korjaamolla.
Kylmänä ulisi ja yllättävän vaikea kuskin penkiltä havaita äänilähdettä, kokeiltiin niin että laitoin kaverin takapenkille, mutta silloin ääni jotenkin mystisesti katosi.. Osa kannattaa vaihtaa kokeilumielessä, jos pyöränlaakeri/perä/vaihdelaatikko mietityttää äänilähteenä.
Kylmänä ulisi ja yllättävän vaikea kuskin penkiltä havaita äänilähdettä, kokeiltiin niin että laitoin kaverin takapenkille, mutta silloin ääni jotenkin mystisesti katosi.. Osa kannattaa vaihtaa kokeilumielessä, jos pyöränlaakeri/perä/vaihdelaatikko mietityttää äänilähteenä.
Ensipeli 124 -89 230E
Ässä W140 -92 S320
Ässä W140 -92 S320
Re: s124 280 perä ulisee kylmänä?
Voi olla alle tunnin homma, jos on pakoputki hyvässä tikissä. Jouduin uusimaan samaan syssyyn puolet pakoputkesta, koska vanha oli sen verran mätä, eikä lähtenyt ehjänä irti.ismoq kirjoitti:Perän ulina omassa w124 aivan kuvauksen ongelmilla hiljeni myöskin kardaanin tukilaakerin vaihdolla. Halpa osa ja alle tunnin homma korjaamolla.
Kylmänä ulisi ja yllättävän vaikea kuskin penkiltä havaita äänilähdettä, kokeiltiin niin että laitoin kaverin takapenkille, mutta silloin ääni jotenkin mystisesti katosi.. Osa kannattaa vaihtaa kokeilumielessä, jos pyöränlaakeri/perä/vaihdelaatikko mietityttää äänilähteenä.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: s124 280 perä ulisee kylmänä?
Miksi se pakoputki piti irrottaa? Koko kardaanin saa pois irrottamatta...
Älä ota vittuiluna mutta tiedoksi vaan...
Älä ota vittuiluna mutta tiedoksi vaan...
Re: s124 280 perä ulisee kylmänä?
En tietenkään ota. En muista tarkalleen tilannetta, mutta ilmeisesti olin kattovinani, että ei mahu työskentelemään putken kanssa. Mä tosin korjailin pohjasta samalla ruosteen alut pois, joten putki oli irrotettava joka tapauksessa.Samuli kirjoitti:Miksi se pakoputki piti irrottaa? Koko kardaanin saa pois irrottamatta...
Älä ota vittuiluna mutta tiedoksi vaan...
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90