W124 sammui eikä enää käynnisty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Cthulhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 19.12.2012 15:09
Paikkakunta: Helsinki

W124 sammui eikä enää käynnisty

Viesti Kirjoittaja Cthulhu »

Tässä muutama viikko sitten tuli hankittua käyttöautoksi tuollainen 230E (bensiinimoottori) vm. 87. Pari ensimmäistä viikkoa kaikki toimi moitteetta, mutta tuossa eilen olin pysäköimässä autoa, niin tyhjäkäynti alkoi ensi heitellä 500-1500 välillä ja lopulta moottori sammui. Moottorin sai kyllä käyntiin, mutta sama heittely ja sammahtelu alkoi välittömästi uudestaan, kaasun painamisella ei juurikaan saanut parannusta asiaan. :shock: Myöhemmin illalla kävin vielä koettamassa, niin moottori ei käynnistynyt enää ollenkaan. Startti pyörittää moottoria hyvin ja ihan satunnaisesti tulee hörähtelyä, mutta käyntiin sitä ei saa. Tavallaan oireet ovat hiukan samat kuin polttoaine olisi lopussa, mutta mittarin mukaan sitä pitäisi vielä olla jäljellä. Lisäksi hiukan aikaisemmin huomasin moottoritielle kiihdytettäessä, että jos kaasun lämäsee kerralla pohjaan, niin moottori alkaa käydä epätasaisesti ja vääntö häviää, jos kaasun painaa rauhallisesti, ei ole ongelmaa. Pari päivää sitten myös abs:n varoitusvalo paloi yhden 5km ajomatkan aikana, mutta myöhemmin seuraavalla ajokerralla abs taas toimi normaalisti. Lisäksi cruiseri ei toimi, mikä oli tiedossa jo autoa ostettaessa, myyjä sanoi, että vika saattaa olla jarruvalokatkaisijassa.

Kysymyksessä on tuskin sytytysvika, sillä sytytysjohdot ja virranjakajan kansi oli kuulemma vaihdettu vähän ennen auton ostoa ja ne näyttivät hyväkuntoisilta.

Ihan näin mielenkiinnosta kysyn samalla, että miten se economy-mittari toimii. Villi veikkaus olisi, että se on yksinkertaisesti vain alipainemittari, vai onko siinä jotain hienompaakin tekniikkaa?

Haulla löytyi ihan kivasti tietoa mm. ylijännitereleestä ja jarruvalokatkaisijasta. Luultavasti yritän saada tuon vain mahd. pian korjaamolle, kun haluan se cruiserinkin toimimaan. Toisaalta, jos jotain köyhän miehen helposti toteutettavia diagnoosivinkkejä tms. löytyy, niin otan mielelläni vastaan.

Auto on muuten tuotu Japanista muuttotavarana ja kohtuullisen vähän on kilometrejä mittarissa n. 279k. (ellei sitä ole sitten ruuvailtu :shock: ), viimeisin katsastus oli mennyt läpi huomautuksetta. :D
230E W124 -87 Kuva
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3241
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W124 sammui eikä enää käynnisty

Viesti Kirjoittaja Hage »

Tervetuloa foorumille !
Onko sytytyspuola missä kunnossa?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2566
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 sammui eikä enää käynnisty

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Kuuluuko oikean takarenkaan luota polttoainepumpun surahdus pari kolme sekunttia,kun laitat virrat päälle?Jos tuo ok,eli surahtaa ja sammuu selkeästi ennenkuin starttaat polttoaineen siirto ok,tuoksuuko muutaman startin jälkeen pakoputken tienoilla selvästi bensalta?Tietty voit vilkaista jonkun startti kerran jälkeen tulpasta onko tuo kastunut,selviäisi ainakin tuleeko polttoainetta koneeseen.

Se cruisen boxi löytyy kuskin polven yläpuolelta kun otat muovi heebeleitä pois tieltä,sellainen selkeä alumiini loota löytyy,noissa yleisin vika on kuivuneet elkot,näistä löydät haulla korjaus ohjeita myös kuvienkin kera,toki tuo jarruvalokatkaisinkin voi olla viallinen ennemin kuitenkin kallistun tuohon boxsi vikaan,jos kolvi pysyy kädessä ei mikään kallis remontti!

Ekonomy mittari toimii kuten uumoilitkin alipaineella.

Yleensä jos sähköhäiriöitä,kannattaa aloittaa siitä yj-releestä joko tinauksella tai uusimalla se ei mikään mahdottoman kallis osa ole kuitenkaan.

Niin ja tervetuloa Foorumille.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 sammui eikä enää käynnisty

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yj-rele kuntoon ensin ja sitten etsimään alipainevuotoa jos ei vieläkään pelaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W124 sammui eikä enää käynnisty

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Melkeen varma voisin olla tyhjäkäyntimoottorilta lähtevä letku on irti/rikki, ilmanputsari kotelon alla U:n mallinen letku, joutuu työntää kädet aika syvälle mutta kyllä se sieltä löytyy.
Merseedespents
Cthulhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 19.12.2012 15:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 sammui eikä enää käynnisty

Viesti Kirjoittaja Cthulhu »

Noniin... vika on korjattu ja totuushan on joskus taruakin karumpaa. Kiitos kaikille vastauksista.

Kävin tuossa huoltoaseman kautta ottamassa kanisterillisen bensaa ja jäänestoainetta varmuuden vuoksi. Bensat tankkiin ja kappas kummaa, moottori hörähti tulille. Polttoaine oli mittarin mukaan kyllä vähissä, mutta ei todellakaan vielä lopussa, jäljelle jää luullakseni kolme vaihtoehtoa: joko polttoaineanturin koho takertelee, sähköissä on vikaa tai sitten polttoainepumppu ei toimi kunnolla. Nopea surahdus tosiaan käy, kun laittaa virrat päälle, mutta voi se pumppukin varmaan takerrella 25 vuotiaassa autossa.

Uusia asioita: palaneen ajovalon varoitusvalo syttyi kojetauluun, vaikka kaikki polttimot autossa toimivat niin kuin pitääkin ja välillä vasen vilkku toimii tuplanopeudella. :roll:

Eli jotain vikaa on sähköissä, yritän varmaan tilata ajan autokorjaamolle, jossa voivat vilkaista niitä sähköjä, cruiseria ja polttoainejärjestelmää. Sellainen lisäkysymys vielä kuitenkin, että saako kojetaulun keskellä olevan raitisilmaritilän helposti pois (ilman erikoistyökaluja), se on jotenkin rikki, kun sitä ei saa kiinni, sisätilojen lämpiämisessä kestää vähän turhan kauan sen takia.
230E W124 -87 Kuva
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W124 sammui eikä enää käynnisty

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Vilkun nopea sykkiminen ajoittain viittaa huonoon kosketukseen jommassakummassa vilkun polttimossa,katoppa kumpi vilkku on silloin pimeänä. Vaihda polttimo tai tinaa polttimon kannalta johto uudelleen kiinni. Aikaa myöten ne irtoilee. Keskituuletusritilän saat säädettyä kun lampulla katsot ritilän läpi sisemmälle niin siellä on kuusiokolo jolla säädetään ritilän asennot,eli sulkeutuminen sitä säätämällä. Kuuluu olla niin että ritilä suljettuna kierrät rullaa vielä vähän jolloin tunnet "olkapään" ja rulla lipsahtaa lukitusasentoon. (Mitenkä tuonkin ymmärrettävämmin selittäis?...) Ei sitä ehkä aivan tiiviiksi saakaan,mullakin tuntuu näin pakkasella hyvin pieni viima. Joka ei nyt mitenkään haittaa mutta ei oo niinkuin 123:ssa jossa oli nää pyöreät kierrettävät suuttimet. Eikä vuotanut!
Jos taas ritilät ei liiku ollenkaan,on koko härveli otettava pois. Siinä on jokaisessa kulmassa ohuet lattajouset joissa on päässä reikä joihon sopii piikit tms. jolla väännnetään ylimmäisiä alaspäin ja alimmaisia ylöspäin jolloin lukitukset aukee ja koko hähveli tulee ulos. Myöskin täytyy irroittaa tämä em. kuusiokoloruuvi koska sillä kiinnittyy säätötanko jolla liikutellaan ritilöitä. Oliko sitten hansikaslokeron vas. reunassa vielä ristipääruuvi? Se kuusiokolo on hieman haastava kiinnittää takaisin mutta menee kun hetkenaikaa tappelee.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2566
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: W124 sammui eikä enää käynnisty

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Cthulhu kirjoitti:Noniin... vika on korjattu ja totuushan on joskus taruakin karumpaa. Kiitos kaikille vastauksista.

Kävin tuossa huoltoaseman kautta ottamassa kanisterillisen bensaa ja jäänestoainetta varmuuden vuoksi. Bensat tankkiin ja kappas kummaa, moottori hörähti tulille. Polttoaine oli mittarin mukaan kyllä vähissä, mutta ei todellakaan vielä lopussa, jäljelle jää luullakseni kolme vaihtoehtoa: joko polttoaineanturin koho takertelee, sähköissä on vikaa tai sitten polttoainepumppu ei toimi kunnolla. Nopea surahdus tosiaan käy, kun laittaa virrat päälle, mutta voi se pumppukin varmaan takerrella 25 vuotiaassa autossa.

Uusia asioita: palaneen ajovalon varoitusvalo syttyi kojetauluun, vaikka kaikki polttimot autossa toimivat niin kuin pitääkin ja välillä vasen vilkku toimii tuplanopeudella. :roll:

Eli jotain vikaa on sähköissä, yritän varmaan tilata ajan autokorjaamolle, jossa voivat vilkaista niitä sähköjä, cruiseria ja polttoainejärjestelmää. Sellainen lisäkysymys vielä kuitenkin, että saako kojetaulun keskellä olevan raitisilmaritilän helposti pois (ilman erikoistyökaluja), se on jotenkin rikki, kun sitä ei saa kiinni, sisätilojen lämpiämisessä kestää vähän turhan kauan sen takia.
Tuossa tulikin tuohon vilkkuun ohjeistusta,palaneen polttimon valo voi palaa jos jompikumpi etu parkeista palanut,normisti porukoilla valot päällä ja ihmettelemään palanutta lamppua ulkopuolelle,jää himmeytensä vuoksi joskus huomaamatta,toisinaan taasen jompi kumpi taka rekkarin polttimoista on happettunut välillä toimii välillä ei.

Tota cruisen boxia nuo firmat ei yleensä kauheasti korjaile,taisi tältä foorumiltakin löytyä tekijä tuolle hommalle,ota loota irti ja lähetä korjattavaksi voi tulla halvemmaksi kuin uusi vastaava joka maksaa jo jonkin verran ja auto kuitenkin tuon ajan ihan käytössä ei tarvitse seisotella.
Boksi liittimellä ja parilla ruuvilla kiinni,lähtee helposti pois.

Sattaahan olla että polttoaine pumppu kiukkuaa jo hiukan,monesti vaan stoppaa yht äkkiä,siinä samassa telineessä muuten pottoaineen suodatin mikä kyllä kannattaa vaihtaa jos ei tiedossa vaihoajankohtaa lainkaan,paremman kuvan tuosta saa jos kurkkaa sinne suojalevyn alle pohjassa niin näkee miltä siellä näyttää!
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Vastaa Viestiin