722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
rolls2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: To 11.10.2012 17:07
Paikkakunta: rauma

722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja rolls2 »

Kertokaas viisaat ja kokeneet mitä tuolle kymänä nykäisevälle vaihdolle tulee tehdä? (1-2 ja välillä 2-3) Laatikko on huuhdeltu liikkeessä, olen vielä huuhtelun jälkeem itse vaihtanut öljyt, suodattimen, kybin, liittimet ym tiivisteet.. Johdinlevyyn en jaksa uskoa.. paripäivää sitten laitoin forten laatikkoon ja nyppiminen loppui siihen paikkaan ja toimi juuri niikuin toivoisin sen toimivan(pehmeät vaihdot ja todella mukava). Ajoin 200km ja vaihdoin imasemalla mittatikun reijästä öljyt jotta sain fortet pois lootatasta ja nyppiminen alko taas?!? Eli kun jaksan otan taas sen venttiilikoneiston hyppysiini.. Mutta mihin kannattaisi kiinnittää erityis huomiota.. Käytössäni on ATSGN manuaali apuna..
Edit: vai pitäskö luovuttaa ja laittaa fortet takas ja jättää sinne?
Viimeksi muokannut rolls2, Su 24.02.2013 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2010 S204 250 CGI BE A
2017 CLA 180 Shooting brake
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Miksi se forte piti saada pois sieltä jos se kerta sen kanssa toimi`?
Avatar
rolls2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: To 11.10.2012 17:07
Paikkakunta: rauma

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja rolls2 »

airaksela kirjoitti:Miksi se forte piti saada pois sieltä jos se kerta sen kanssa toimi`?
En oikeen luota tollasiin lisäaineisiin pitkällä matkalla.. Jos se sinne kuuluis ni olis kai se öljyn joukossa valmiiksi?
2010 S204 250 CGI BE A
2017 CLA 180 Shooting brake
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pitää muistaa myös että kaikki öljyt on lisäaineistettu eli ei se forte siellä tavallaan ole joukkoon kuulumatonta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
ropey
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 11.10.2012 10:05

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja ropey »

Mitä öljyä vaihteistossa on? Mb alkuperäistä 236:14? On hyvin tarkka näistä laaduista samoin öljyn määrästä.
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

236.10 ja 236.14 Toimii aina. Itse en ole havainnut niistä mitään eroa 722.6 laatikkoon, kuin hinta.

Kuten airaksela mainitsi... miksi forte pitäisi ottaa pois.
Olen ymmärtänyt, että ko. aine "elvyttää" kumitiivisteitä laatikossa ja saa jäädä sinne.
En kuitenkaan usko, että sen pois ottaminen olisi syy käytöksen muuttumiseen.
Vahvin epäilykseni hassuun käytökseen on liian vähäinen öljy!

Sitä on taitavatkin kaverit mitanneet kiireessä öljynmäärän pieleen.
Varmimmin öljynmäärän saa tarkastettua parin koeajon jälkeen niin, että kaikki vaihteet on tullut käytyä läpi useampaan kertaan ja öljyt lämpöisenä.

Ajappa se nyt vielä lämpimäksi ja mittaa uudelleen.
Itse oon laittanut näin kylmänä aikana +4-6mm lämpimän maksimin päälle...
Moni ongelma on korjaantunut sillä.

Itse tutkiskellen olen saanut varmat todisteet suraaviin asioihin:
- Planeettapyörästön korkeus öljypohjasta on 86mm.
- Kylmä (noin -10c) öljy laatikossa moottori sammuksissa öljyn pinnan korkeus pohjasta noin 82mm.
- Samainen öljy mitattuna lämpivänä (82c) moottori käydessä mittatikusta 69mm (eli +5mm lämpimän max.)
- Edelleen samat öljyt lämpimänä moottori sammuksissa (parkissa 15min) öljyn pinnan korkeus öljypohjasta 85mm.

Öljypumpun imunopeus (määränä/sekunti) on suuri, joten vaikka öljyn pinta liippaisikin paneettapyörastöä, niin ei se ehdi ruiskimaan planeettakammion seinille, kuin pari sekuntia... siispä vakavasti en usko, että olisi vaahtoontumisen vaaraa parin millin planeettakosketuksesta. Tosin en suosittele sitä.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jvk210cdi kirjoitti:236.10 ja 236.14 Toimii aina. Itse en ole havainnut niistä mitään eroa 722.6 laatikkoon, kuin hinta.

Kuten airaksela mainitsi... miksi forte pitäisi ottaa pois.
Olen ymmärtänyt, että ko. aine "elvyttää" kumitiivisteitä laatikossa ja saa jäädä sinne.
En kuitenkaan usko, että sen pois ottaminen olisi syy käytöksen muuttumiseen.
Vahvin epäilykseni hassuun käytökseen on liian vähäinen öljy!

Sitä on taitavatkin kaverit mitanneet kiireessä öljynmäärän pieleen.
Varmimmin öljynmäärän saa tarkastettua parin koeajon jälkeen niin, että kaikki vaihteet on tullut käytyä läpi useampaan kertaan ja öljyt lämpöisenä.

Ajappa se nyt vielä lämpimäksi ja mittaa uudelleen.
Itse oon laittanut näin kylmänä aikana +4-6mm lämpimän maksimin päälle...
Moni ongelma on korjaantunut sillä.

Itse tutkiskellen olen saanut varmat todisteet suraaviin asioihin:
- Planeettapyörästön korkeus öljypohjasta on 86mm.
- Kylmä (noin -10c) öljy laatikossa moottori sammuksissa öljyn pinnan korkeus pohjasta noin 82mm.
- Samainen öljy mitattuna lämpivänä (82c) moottori käydessä mittatikusta 69mm (eli +5mm lämpimän max.)
- Edelleen samat öljyt lämpimänä moottori sammuksissa (parkissa 15min) öljyn pinnan korkeus öljypohjasta 85mm.

Öljypumpun imunopeus (määränä/sekunti) on suuri, joten vaikka öljyn pinta liippaisikin paneettapyörastöä, niin ei se ehdi ruiskimaan planeettakammion seinille, kuin pari sekuntia... siispä vakavasti en usko, että olisi vaahtoontumisen vaaraa parin millin planeettakosketuksesta. Tosin en suosittele sitä.
Jep ensimäisenä tarkistaa että sitä öljyä on varmasti tarpeeksi
ja pienestä yli täytöstä ei ole haittaa
(ei varsinkaan suomen katu liikenteesä ja öljyn jäähdytyksen olessa kunnossa niin että taso ei sahaa ylös alas)

E:tiedossa monta tapausta missä on menty metsään tason tarkistuksesa kun öljyn lämpöjä on testerillä tarkisteltu se kun näytää ne väärin jos tarkistusta ei tehdä kuten kuuluu,
ja siitä sitten seuraa väärä öljyn taso
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja aziz »

CDI203 kirjoitti: E:tiedossa monta tapausta missä on menty metsään tason tarkistuksesa kun öljyn lämpöjä on testerillä tarkisteltu se kun näytää ne väärin jos tarkistusta ei tehdä kuten kuuluu,
ja siitä sitten seuraa väärä öljyn taso
Siis tarkoitatko, että star näyttää väärän lämpötilan?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

*:lla lämmöt pitää katsoa vaihde päällä... eli D.
P:llä näyttää eri lämpöä.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Forte takas ja jätä sinne. Aineen idea on pehmentää vaihtoja, liukastaa venttiileitä yms ja elvyttää kovettuneita tiivisteitä. Itse käytin W201 nelivaihteisessa aina Fortea. Joka öljynvaihdossa tuubi sisään. Laatikko palveli ilman säätöjä ja remonteja 350 tuhanteen, kunnes auton omistaja vaihtui.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja aziz »

jvk210cdi kirjoitti:*:lla lämmöt pitää katsoa vaihde päällä... eli D.
P:llä näyttää eri lämpöä.
No niinpä niin...CDI jättää toisinaan kirjoituksissaan jotain arvailujen varaan, mutta sä näköjään tulkkaat hyvin noita tekstejä. :)
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
rolls2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: To 11.10.2012 17:07
Paikkakunta: rauma

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja rolls2 »

Öljynä on bilteman 236.10 hyväksynnän omaava öljy.. Pinnan tarkistan vetojousella ja siitä mittaan sen 65mm oikeeta mittatikkua ei ole.. Ja lämpötilan tarkistamiseen ei ole mitään lämpötilaindikaatiota ajan vain reilusti koneen lämpimäksi ja sitten tarkistus.. Ja taidampa ruikata fortet takas:)
2010 S204 250 CGI BE A
2017 CLA 180 Shooting brake
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

rolls2 kirjoitti:Öljynä on bilteman 236.10 hyväksynnän omaava öljy.. Pinnan tarkistan vetojousella ja siitä mittaan sen 65mm oikeeta mittatikkua ei ole.. Ja lämpötilan tarkistamiseen ei ole mitään lämpötilaindikaatiota ajan vain reilusti koneen lämpimäksi ja sitten tarkistus.. Ja taidampa ruikata fortet takas:)
Jos ei läpötilaa voi varmistaa niin aja autola pitkä lenki
laatikon öljy lämpenee paljon hitaamin kuin kone

toinen konsti on tarkistaa se "kylmänä" +20c eli antaa auton olla yön yli tallisa missä on sopiva lämpö
ja sitten käyntiin saman tien tarkistaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Bilteman öljyistä en menisi ihan takuuseen vaikka luokituksen on saanutkin. On niissä öljyissä eroa vaikka olisi sama luokitus.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja aziz »

Lootan öljylämmöt menee samoissa koneen lämpöjen kanssa, ainakin viileellä kelillä. Lämpömittarista siis voi tulkita lootankin lämpöjä.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Joo en kanssa ihan luottais Bilteman öljyyn, vaikka jonkin verran hyviä työkaluja myyvätkin.
Hae motonetistä Delphiä 236.10... erittäin hyvää ja maksaa noin 9e/l. Vaihda vaikka 4l kerrallaan (öljyropun verran)
Itse suosin fuchsia.

Joo fortet takaisin. Elvyttää kopettuneet kumitiivisteet, jotka kitkaltaan ja tiiveydeltään vaikuttavat merkittävästi laatikon tomintaan.

Eipä Resurs tai X1-R kään huonoa tee.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

aziz kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: E:tiedossa monta tapausta missä on menty metsään tason tarkistuksesa kun öljyn lämpöjä on testerillä tarkisteltu se kun näytää ne väärin jos tarkistusta ei tehdä kuten kuuluu,
ja siitä sitten seuraa väärä öljyn taso
Siis tarkoitatko, että star näyttää väärän lämpötilan?
Siis tarkoitin testeritä yleensä autopom ym yleis teseritä
*:rihan ohjestaa miten tulee tehdä
(tosin on noita tullut semoisistakin paikoista
väärillä öljyn tasoilla"ja vielä ns nimi paikoista..." missä on käytössä *:ri eli on silläkin mahdolista homma töpeksiä)

öljyn lämpö tarkistellan D asenossa
(myös suurin osa yleisteseristä mitkä yli päätään laatikon
mittausarvoja näytää näytää myös silloin öljynlämpö tilan oikeen)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
rolls2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: To 11.10.2012 17:07
Paikkakunta: rauma

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja rolls2 »

Tuo bilteman öljy muuten maksoi 10€/L ompa kallista jos kerran niin huonoa on!
2010 S204 250 CGI BE A
2017 CLA 180 Shooting brake
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja M.K »

rolls2 kirjoitti:Tuo bilteman öljy muuten maksoi 10€/L ompa kallista jos kerran niin huonoa on!
Aja niillä nyt seuraavat 60tkm. Forten tuubi vaan sisään. Seuraavassa vaihdossa Mobil ATF 134 tai vastaavat 236.14 luokitellut sisään. Näin tekisin itse.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

M.K kirjoitti:
rolls2 kirjoitti:Tuo bilteman öljy muuten maksoi 10€/L ompa kallista jos kerran niin huonoa on!
Aja niillä nyt seuraavat 60tkm. Forten tuubi vaan sisään. Seuraavassa vaihdossa Mobil ATF 134 tai vastaavat 236.14 luokitellut sisään. Näin tekisin itse.
En vaheksy millään tapaa 236.14 öljyä, mutta sehän kehitettiin täyttämään 7-lovisen laatikon ominaisuuksia.
Jostain oon lukenut, että valmistaja suosittelee jo kuluneisiin 722.6 laatikoihin laitettavaksi 236.10 öljyä.
Eli molemmat käy, kunhan on luotettavaksi todettu.

Omassa vanhassa (210 220CDI 480tkm) en huomaa mitään eroa 236.10 tai 236.14 välillä oli se sitten fuchsia tai delphiä...
Otan sieltä mistä sen edullisimmin saan tai saan :roll:
Fuchsista ja Delphistä hyviä kokemuksia. :thumbup:
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja arska10 »

jvk210cdi kirjoitti:
M.K kirjoitti:
rolls2 kirjoitti:Tuo bilteman öljy muuten maksoi 10€/L ompa kallista jos kerran niin huonoa on!
Aja niillä nyt seuraavat 60tkm. Forten tuubi vaan sisään. Seuraavassa vaihdossa Mobil ATF 134 tai vastaavat 236.14 luokitellut sisään. Näin tekisin itse.
En vaheksy millään tapaa 236.14 öljyä, mutta sehän kehitettiin täyttämään 7-lovisen laatikon ominaisuuksia.
Jostain oon lukenut, että valmistaja suosittelee jo kuluneisiin 722.6 laatikoihin laitettavaksi 236.10 öljyä.
Eli molemmat käy, kunhan on luotettavaksi todettu.

Omassa vanhassa (210 220CDI 480tkm) en huomaa mitään eroa 236.10 tai 236.14 välillä oli se sitten fuchsia tai delphiä...
Otan sieltä mistä sen edullisimmin saan tai saan :roll:
Fuchsista ja Delphistä hyviä kokemuksia. :thumbup:
Sama vika täällä noita voi ottaa kumpaakin, kunhan ei sotke niitä keskenään jos pitää lisätä, jos vaihdattaa jossain niin on paras varmistaa kumpaa siine on laitettu
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
rolls2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: To 11.10.2012 17:07
Paikkakunta: rauma

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja rolls2 »

jvk210cdi kirjoitti:
M.K kirjoitti:
rolls2 kirjoitti:Tuo bilteman öljy muuten maksoi 10€/L ompa kallista jos kerran niin huonoa on!
Aja niillä nyt seuraavat 60tkm. Forten tuubi vaan sisään. Seuraavassa vaihdossa Mobil ATF 134 tai vastaavat 236.14 luokitellut sisään. Näin tekisin itse.
En vaheksy millään tapaa 236.14 öljyä, mutta sehän kehitettiin täyttämään 7-lovisen laatikon ominaisuuksia.
Jostain oon lukenut, että valmistaja suosittelee jo kuluneisiin 722.6 laatikoihin laitettavaksi 236.10 öljyä.
Eli molemmat käy, kunhan on luotettavaksi todettu.

Omassa vanhassa (210 220CDI 480tkm) en huomaa mitään eroa 236.10 tai 236.14 välillä oli se sitten fuchsia tai delphiä...
Otan sieltä mistä sen edullisimmin saan tai saan :roll:
Fuchsista ja Delphistä hyviä kokemuksia. :thumbup:
Meinaatko että mun laatikko olis kulunu? :wink: Ei sais 130tkm olla viel kauheen kulunu :)
2010 S204 250 CGI BE A
2017 CLA 180 Shooting brake
Avatar
rolls2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: To 11.10.2012 17:07
Paikkakunta: rauma

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja rolls2 »

Nimetön1.png
jvk210cdi kirjoitti:236.10 ja 236.14 Toimii aina. Itse en ole havainnut niistä mitään eroa 722.6 laatikkoon, kuin hinta.

Kuten airaksela mainitsi... miksi forte pitäisi ottaa pois.
Olen ymmärtänyt, että ko. aine "elvyttää" kumitiivisteitä laatikossa ja saa jäädä sinne.
En kuitenkaan usko, että sen pois ottaminen olisi syy käytöksen muuttumiseen.
Vahvin epäilykseni hassuun käytökseen on liian vähäinen öljy!

Sitä on taitavatkin kaverit mitanneet kiireessä öljynmäärän pieleen.
Varmimmin öljynmäärän saa tarkastettua parin koeajon jälkeen niin, että kaikki vaihteet on tullut käytyä läpi useampaan kertaan ja öljyt lämpöisenä.

Ajappa se nyt vielä lämpimäksi ja mittaa uudelleen.
Itse oon laittanut näin kylmänä aikana +4-6mm lämpimän maksimin päälle...
Moni ongelma on korjaantunut sillä.

Itse tutkiskellen olen saanut varmat todisteet suraaviin asioihin:
- Planeettapyörästön korkeus öljypohjasta on 86mm.
- Kylmä (noin -10c) öljy laatikossa moottori sammuksissa öljyn pinnan korkeus pohjasta noin 82mm.
- Samainen öljy mitattuna lämpivänä (82c) moottori käydessä mittatikusta 69mm (eli +5mm lämpimän max.)
- Edelleen samat öljyt lämpimänä moottori sammuksissa (parkissa 15min) öljyn pinnan korkeus öljypohjasta 85mm.

Öljypumpun imunopeus (määränä/sekunti) on suuri, joten vaikka öljyn pinta liippaisikin paneettapyörastöä, niin ei se ehdi ruiskimaan planeettakammion seinille, kuin pari sekuntia... siispä vakavasti en usko, että olisi vaahtoontumisen vaaraa parin millin planeettakosketuksesta. Tosin en suosittele sitä.
eikös tuo float (fluid expansion plug) estä juuri tuon öljyn menemisen tonne planeettaan..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut rolls2, Ma 25.02.2013 17:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2010 S204 250 CGI BE A
2017 CLA 180 Shooting brake
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja arska10 »

rolls2 kirjoitti:
jvk210cdi kirjoitti:236.10 ja 236.14 Toimii aina. Itse en ole havainnut niistä mitään eroa 722.6 laatikkoon, kuin hinta.

Kuten airaksela mainitsi... miksi forte pitäisi ottaa pois.
Olen ymmärtänyt, että ko. aine "elvyttää" kumitiivisteitä laatikossa ja saa jäädä sinne.
En kuitenkaan usko, että sen pois ottaminen olisi syy käytöksen muuttumiseen.
Vahvin epäilykseni hassuun käytökseen on liian vähäinen öljy!

Sitä on taitavatkin kaverit mitanneet kiireessä öljynmäärän pieleen.
Varmimmin öljynmäärän saa tarkastettua parin koeajon jälkeen niin, että kaikki vaihteet on tullut käytyä läpi useampaan kertaan ja öljyt lämpöisenä.

Ajappa se nyt vielä lämpimäksi ja mittaa uudelleen.
Itse oon laittanut näin kylmänä aikana +4-6mm lämpimän maksimin päälle...
Moni ongelma on korjaantunut sillä.

Itse tutkiskellen olen saanut varmat todisteet suraaviin asioihin:
- Planeettapyörästön korkeus öljypohjasta on 86mm.
- Kylmä (noin -10c) öljy laatikossa moottori sammuksissa öljyn pinnan korkeus pohjasta noin 82mm.
- Samainen öljy mitattuna lämpivänä (82c) moottori käydessä mittatikusta 69mm (eli +5mm lämpimän max.)
- Edelleen samat öljyt lämpimänä moottori sammuksissa (parkissa 15min) öljyn pinnan korkeus öljypohjasta 85mm.

Öljypumpun imunopeus (määränä/sekunti) on suuri, joten vaikka öljyn pinta liippaisikin paneettapyörastöä, niin ei se ehdi ruiskimaan planeettakammion seinille, kuin pari sekuntia... siispä vakavasti en usko, että olisi vaahtoontumisen vaaraa parin millin planeettakosketuksesta. Tosin en suosittele sitä.
[img]/Users/jarkkosirrola34/Desktop/IMG_1031.PNG[/img][img]/Users/jarkkosirrola34/Desktop/IMG_1030.PNG[/img] eikös tuo float (fluid expansion plug) estä juuri tuon öljyn menemisen tonne planeettaan..
Saisiko tuosta linkistä toimivan version niin voisi katsoa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
rolls2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: To 11.10.2012 17:07
Paikkakunta: rauma

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja rolls2 »

arska10 kirjoitti:
rolls2 kirjoitti:
jvk210cdi kirjoitti:236.10 ja 236.14 Toimii aina. Itse en ole havainnut niistä mitään eroa 722.6 laatikkoon, kuin hinta.

Kuten airaksela mainitsi... miksi forte pitäisi ottaa pois.
Olen ymmärtänyt, että ko. aine "elvyttää" kumitiivisteitä laatikossa ja saa jäädä sinne.
En kuitenkaan usko, että sen pois ottaminen olisi syy käytöksen muuttumiseen.
Vahvin epäilykseni hassuun käytökseen on liian vähäinen öljy!

Sitä on taitavatkin kaverit mitanneet kiireessä öljynmäärän pieleen.
Varmimmin öljynmäärän saa tarkastettua parin koeajon jälkeen niin, että kaikki vaihteet on tullut käytyä läpi useampaan kertaan ja öljyt lämpöisenä.

Ajappa se nyt vielä lämpimäksi ja mittaa uudelleen.
Itse oon laittanut näin kylmänä aikana +4-6mm lämpimän maksimin päälle...
Moni ongelma on korjaantunut sillä.

Itse tutkiskellen olen saanut varmat todisteet suraaviin asioihin:
- Planeettapyörästön korkeus öljypohjasta on 86mm.
- Kylmä (noin -10c) öljy laatikossa moottori sammuksissa öljyn pinnan korkeus pohjasta noin 82mm.
- Samainen öljy mitattuna lämpivänä (82c) moottori käydessä mittatikusta 69mm (eli +5mm lämpimän max.)
- Edelleen samat öljyt lämpimänä moottori sammuksissa (parkissa 15min) öljyn pinnan korkeus öljypohjasta 85mm.

Öljypumpun imunopeus (määränä/sekunti) on suuri, joten vaikka öljyn pinta liippaisikin paneettapyörastöä, niin ei se ehdi ruiskimaan planeettakammion seinille, kuin pari sekuntia... siispä vakavasti en usko, että olisi vaahtoontumisen vaaraa parin millin planeettakosketuksesta. Tosin en suosittele sitä.
[img]/Users/jarkkosirrola34/Desktop/IMG_1031.PNG[/img][img]/Users/jarkkosirrola34/Desktop/IMG_1030.PNG[/img] eikös tuo float (fluid expansion plug) estä juuri tuon öljyn menemisen tonne planeettaan..
Saisiko tuosta linkistä toimivan version niin voisi katsoa
nyt toimaa :D
2010 S204 250 CGI BE A
2017 CLA 180 Shooting brake
Avatar
rolls2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: To 11.10.2012 17:07
Paikkakunta: rauma

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja rolls2 »

rolls2 kirjoitti:
Nimetön1.png
jvk210cdi kirjoitti:236.10 ja 236.14 Toimii aina. Itse en ole havainnut niistä mitään eroa 722.6 laatikkoon, kuin hinta.

Kuten airaksela mainitsi... miksi forte pitäisi ottaa pois.
Olen ymmärtänyt, että ko. aine "elvyttää" kumitiivisteitä laatikossa ja saa jäädä sinne.
En kuitenkaan usko, että sen pois ottaminen olisi syy käytöksen muuttumiseen.
Vahvin epäilykseni hassuun käytökseen on liian vähäinen öljy!

Sitä on taitavatkin kaverit mitanneet kiireessä öljynmäärän pieleen.
Varmimmin öljynmäärän saa tarkastettua parin koeajon jälkeen niin, että kaikki vaihteet on tullut käytyä läpi useampaan kertaan ja öljyt lämpöisenä.

Ajappa se nyt vielä lämpimäksi ja mittaa uudelleen.
Itse oon laittanut näin kylmänä aikana +4-6mm lämpimän maksimin päälle...
Moni ongelma on korjaantunut sillä.

Itse tutkiskellen olen saanut varmat todisteet suraaviin asioihin:
- Planeettapyörästön korkeus öljypohjasta on 86mm.
- Kylmä (noin -10c) öljy laatikossa moottori sammuksissa öljyn pinnan korkeus pohjasta noin 82mm.
- Samainen öljy mitattuna lämpivänä (82c) moottori käydessä mittatikusta 69mm (eli +5mm lämpimän max.)
- Edelleen samat öljyt lämpimänä moottori sammuksissa (parkissa 15min) öljyn pinnan korkeus öljypohjasta 85mm.

Öljypumpun imunopeus (määränä/sekunti) on suuri, joten vaikka öljyn pinta liippaisikin paneettapyörastöä, niin ei se ehdi ruiskimaan planeettakammion seinille, kuin pari sekuntia... siispä vakavasti en usko, että olisi vaahtoontumisen vaaraa parin millin planeettakosketuksesta. Tosin en suosittele sitä.
eikös tuo float (fluid expansion plug) estä juuri tuon öljyn menemisen tonne planeettaan..
toinen kuva.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2010 S204 250 CGI BE A
2017 CLA 180 Shooting brake
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

rolls2 kirjoitti:
rolls2 kirjoitti:
Nimetön1.png
jvk210cdi kirjoitti:236.10 ja 236.14 Toimii aina. Itse en ole havainnut niistä mitään eroa 722.6 laatikkoon, kuin hinta.

Kuten airaksela mainitsi... miksi forte pitäisi ottaa pois.
Olen ymmärtänyt, että ko. aine "elvyttää" kumitiivisteitä laatikossa ja saa jäädä sinne.
En kuitenkaan usko, että sen pois ottaminen olisi syy käytöksen muuttumiseen.
Vahvin epäilykseni hassuun käytökseen on liian vähäinen öljy!

Sitä on taitavatkin kaverit mitanneet kiireessä öljynmäärän pieleen.
Varmimmin öljynmäärän saa tarkastettua parin koeajon jälkeen niin, että kaikki vaihteet on tullut käytyä läpi useampaan kertaan ja öljyt lämpöisenä.

Ajappa se nyt vielä lämpimäksi ja mittaa uudelleen.
Itse oon laittanut näin kylmänä aikana +4-6mm lämpimän maksimin päälle...
Moni ongelma on korjaantunut sillä.

Itse tutkiskellen olen saanut varmat todisteet suraaviin asioihin:
- Planeettapyörästön korkeus öljypohjasta on 86mm.
- Kylmä (noin -10c) öljy laatikossa moottori sammuksissa öljyn pinnan korkeus pohjasta noin 82mm.
- Samainen öljy mitattuna lämpivänä (82c) moottori käydessä mittatikusta 69mm (eli +5mm lämpimän max.)
- Edelleen samat öljyt lämpimänä moottori sammuksissa (parkissa 15min) öljyn pinnan korkeus öljypohjasta 85mm.

Öljypumpun imunopeus (määränä/sekunti) on suuri, joten vaikka öljyn pinta liippaisikin paneettapyörastöä, niin ei se ehdi ruiskimaan planeettakammion seinille, kuin pari sekuntia... siispä vakavasti en usko, että olisi vaahtoontumisen vaaraa parin millin planeettakosketuksesta. Tosin en suosittele sitä.
eikös tuo float (fluid expansion plug) estä juuri tuon öljyn menemisen tonne planeettaan..
toinen kuva.
Teoriassa joo mutta käytänössä ei (ei ole niin tiivis että sen täysin estäisi)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: 722.6 5V sähköloota ja nyppivät vaihdot

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Joo kuten 203CDI mainitsi ei ole tiivis. On kova nyloninen "plugi". Kelluva mikälie... kai se jotain tekee :)
Ja kyllä se öljy muitakin reittejä löytää muutaman tunnin aikana kulkeutua planeettakammioon mm. kierroslukuantureiden aukot (ne ei oo tiivistetty mitenkään) jne.

Pumpun tuoton huomaa, kun vaihtaa öljyjä huuhtelemalla...
Kaksi litraa ölppää tulee purkkiin noin 9 sekunnissa!
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Vastaa Viestiin