ML:n valo-ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juhani M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 03.10.2009 00:15
Paikkakunta: Järvenpää

ML:n valo-ongelma

Viesti Kirjoittaja Juhani M. »

Moro kaikki ML-gurut!

ML:ssä melko v-mainen ajoittainen vika. Eli räpsii pitkiä valoja päälle itsekseen. Kun valoviiksestä käyttää esim. parkeilla niin vika katoaa. On muuten aika kiusallista liikennevaloissa tai jonossa ajaessa.

Ratin takaa on kontaktit puhdistettu sen verran mitä niihin nyt pääsee käsiksi, eipä ollut apua. Välillä toimii ok monta päivää, mutta esim. tänään välillä Järvenpää- Mäntyharju auto välkytteli pitkiä Lahdesta Vihantasalmelle asti melkein koko ajan (yli 100 km), paluumatkalla ei kertaakaan.

Vehon pojat ehdottivat koko sulakerasian vaihtoa. Olisiko kuitenkin relevika, rasian kannessa ei ole kuitenkaan mainittu mikä on mm. pitkien rele.

Onko kukaan törmännyt moiseen vikaan? Auto om ML350 -04
Juhani M.
W114 MB 250-68
W163 ML350-04
Avatar
mlowner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ti 06.04.2010 18:56
Paikkakunta: 4-tie akselilla Helsinki-Jyväskylä

Re: ML:n valo-ongelma

Viesti Kirjoittaja mlowner »

Voin antaa vinkin, joka on tältä foorumilta alunperin peräisin. Kyseessä on ML:n AAM-moduulin kosketushäiriö, helppo testata. Ruuvaa konehuoneen sulakerasia auki ja nosta se sulakerasia sieltä ylös. Sen jälkeen laitat auton käyntiin/virrat päälle ja puristelet sitä suurinta boksia mihin menee eniten johtoja. Yleensä tässä vaiheessa pitkät vilkkuu innokkaasti. ;D

Boksin saa vaihdettua, mutta koska se kontrolloi kaikkea keskuslukoista lasinpyyhkimiin, täytyy uusi boksi ohjelmoida Starilla toimintaan.

Korjausta/diagnoosia odotellessa kannattaa ottaa pitkien valojen rele irti sieltä apukuskin jalkatilassa olevasta relerasiasta (löytyy ne isot muoviset ruuvit avaamalla)

EDIT: Linkki vanhaan ketjuun
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=90822
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------

Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi

Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
Avatar
Juhani M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 03.10.2009 00:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: ML:n valo-ongelma

Viesti Kirjoittaja Juhani M. »

AAM2-boksissa tosiaankin vikaa, löytyi piirilevyltä mm. lieviä hapettumia. Puhdistin levyn ja koska kolvi pysyy jollain lailla käsissä niin uusin juotokset. Eipä juuri auttanut. Piirilevy näytti olevan monikerroslevy joten vika on joko välikerroksissa tai komponentissa ja näyttää olevan kaiken lisäksi kylmävika. Uusi boksi tulossa huomenna Vehoon, onneksi tuli harjoiteltua nykyisen boksin kanssa, vaihto ei kestä varttituntia kauempaa.

Ps. AAM-boksi ohjaa myös ajonestoa, on muuten vekkulia saada auto käyntiin aamuisin pakkasyön jälkeen.
Juhani M.
W114 MB 250-68
W163 ML350-04
Avatar
mlowner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ti 06.04.2010 18:56
Paikkakunta: 4-tie akselilla Helsinki-Jyväskylä

Re: ML:n valo-ongelma

Viesti Kirjoittaja mlowner »

Jep! AAM näyttää olevan ML:n tyyppisähkövika, sillä olen kuullut aika useasta W163 koppaisesta joissa se on vikaantunut :D
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------

Oma:
R170 SLK 230 K
Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi

Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI
Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
hessu75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 17.06.2014 13:25

Re: ML:n valo-ongelma

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Juhani M. kirjoitti:AAM2-boksissa tosiaankin vikaa, löytyi piirilevyltä mm. lieviä hapettumia. Puhdistin levyn ja koska kolvi pysyy jollain lailla käsissä niin uusin juotokset. Eipä juuri auttanut. Piirilevy näytti olevan monikerroslevy joten vika on joko välikerroksissa tai komponentissa ja näyttää olevan kaiken lisäksi kylmävika. Uusi boksi tulossa huomenna Vehoon, onneksi tuli harjoiteltua nykyisen boksin kanssa, vaihto ei kestä varttituntia kauempaa.

Ps. AAM-boksi ohjaa myös ajonestoa, on muuten vekkulia saada auto käyntiin aamuisin pakkasyön jälkeen.
Moikka Juhani,

Wanha topicci, mutta relevantti oman ML: n kohdalla.
Saitko pelittämään uuden AAM boksin asennuksen jälkeen?

Oma ML55 vm -2002 tekee topicissa mainittuja temppuja satunnaisesti. Pitkät räpsyy, kun valo-asetus AUTO. Uusin tapaus oli eilen iltapäivällä, kun alkoi hämärtymään, niin huomasin, kun auto parkissa, lukittuna, että takavalot syttyivät ja sammuivat itsekseen. Piti mennä autolla käymään ja kääntää AUTO-asennosta 0-asentoon viiksestä.

Mitä nyt lukenut foorumeita, niin AAM boksi taitaapi olla minunkin ämällän ongelman aiheuttaja.

Myös Vantaalta Lauri, joka luki Starilla minulle koodit, kun oli parkkisensoreita pimeänä, taisi mainita, että johonkin boksiin ei saada yhteyttä. AAM hyvin suurella todennäköisyydellä kyseessä.

OT. Olisi hienoa, että foorumilaiset päivittäisivät keskusteluihin, että miten hommat lopulta menivät jne...
ML55 aka röhnö.
CLS aka rouvan pirssi
Capri aka tein ite turpo motin ja säästin
Kakspöörä tsetäks nelitöist kesäks
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5794
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: ML:n valo-ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Juhani M. kirjoitti:Moro kaikki ML-gurut!

ML:ssä melko v-mainen ajoittainen vika. Eli räpsii pitkiä valoja päälle itsekseen. Kun valoviiksestä käyttää esim. parkeilla niin vika katoaa. On muuten aika kiusallista liikennevaloissa tai jonossa ajaessa.

Ratin takaa on kontaktit puhdistettu sen verran mitä niihin nyt pääsee käsiksi, eipä ollut apua. Välillä toimii ok monta päivää, mutta esim. tänään välillä Järvenpää- Mäntyharju auto välkytteli pitkiä Lahdesta Vihantasalmelle asti melkein koko ajan (yli 100 km), paluumatkalla ei kertaakaan.

Vehon pojat ehdottivat koko sulakerasian vaihtoa. Olisiko kuitenkin relevika, rasian kannessa ei ole kuitenkaan mainittu mikä on mm. pitkien rele.

Onko kukaan törmännyt moiseen vikaan? Auto om ML350 -04
Vaikka mikään guru ole niin
mahtaako olla syy ehdotkselle vaihta se osa että jospa vaikka tekee samalla sen releen virkaa...
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin