Muutama kysymys w124:seen liittyen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
lintta_w124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 08.12.2013 17:51

Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja lintta_w124 »

Ostettiin kaverin kanssa w124 mersu (230 2.3E, 5vaihteinen manuaali, -88) talviautoksi ja ensimmäinen mersu talossa. Näin ollen parin päivän ajojen ja pienen tutkiskelun jälkeen on muutama kysymys heräillyt aiheeseen liittyen. Mersu varustettuna tällä ASD perällä ja ABS:llä.

1. Mittariston valoja vaihdellessa tuli huomattua että ASD merkkivalo oikealla mittariston alhaalla ei pala koskaan. Sen pitäisi varmaan palaa kun pistää sytkä virrat päälle autoon? Polttimo jäi vielä tarkastamatta, tuolta ASD valon takaa, kun oli niin vaikeassa paikassa pitänee ensi viikolla vilkasta. Tämä merkkivalo palaa aina käynnistäessä, mutta ei ajossa: http://moman.pl/mercedes124i190/en_ASD.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Meiltä vaan tuo merkkivalon logo tippunut johonkin mittariston uumeniin.

2.
-Öljy vaihto hässäkkä pitäs ensi viikonloppuna tehdä eli kone, loota ja perä. Asioita hieman yritetty tutkia ja monessa paikkaa jututaan että pitäs käyttää ATF öljyjä tuolla manuaali askissa. (mobil atf220 eniten suositellun olonen).
- Moottorilla ajettu 370tkm ja ulkomailta tuotu aikanaan eli lieneekö sitten jotain 370-600tkm kohdilla kilsat :) Mitähän moottori öljyä tuolla kannattaisi käyttää? 10w-40?
- Perän öljyt onkin isompi mysteeri. Eli ASD perään pitäisi ilmeisesti laittaa vaan ja ainoastaan MB omaa öljyä. Tarviiko sitten johonkin perän pumpulle tms vaihtaa omat öljynsä.. löytyykö näiden öljyjen vaihtamiselle yms ohjeita tai vinkkejä? Entinen omistaja puhui jotain että ASD käyttäisi tehostimen öljyjä/pumppua?

3. Etulampun lasi tuosta on täysin säpäleinä eli pitäiis käytännössä saada kokonaan vaihdettu umpio tuohon kuskin puolelle. Löytyyköhän joltain peräti käytettynä tai kannataako ostaa jostain motonetista tai vastaavasta uusi?

4. Auto kilisee tyhjäkäynnillä melkosen kovaa etupäästä heti kun nostaa vähänkin kierroksia niin tuo kilinä häviää. Onko joku tuttuvika näissä että osaisi lähteä etsimään jostain päin. Äkkiseltään ei mitään irtonaista peltiä tai resonoivaa osaa löytynyt.

5. Lasinnostajan kytkin myös toinen säpäleinä löytyykö noita edullisesti jostain vai pitääkö haravoida purkuautojen tarjontaa? Apparin lasi ei juuri ääntele mitään muuta, kun vähän valot himmenee sisällä eli lieneekö lasi jumissa? Kuskin puolella toimii, mutta ns kiskot loppuu 2cm ennen kun lasi on kiinni. Näin ollen lopun 2cm joutuu auttamaan käsin että saa lasin kiinni. Onko kumpikaan näistä tuttuja vik0oja tässä mallissa? :)

6. Onko tuon ASD:n toiminnasta parempaa selitystä jossain tai voisiko sen toiminnan joku pikaisesti selittää :) Pitääkö esim näiden kahden valon mittaristossa kertoa jotain ajon aikana vai palavatko ne vaan vikatilanteessa? Entä lueskellut myös että tuon lukon saisi kohtuu helposti täysin käsikäyttökseksi.. onko siihen projektiin ohjeita jossain ja kuinka iso projekti on? :)

7. Ihan pieni nykiminen tuntuu kun ajaa tasakaasulla myös tyhjäkäynnillä kuuluu käyntiäänessä. Mukamas ainakin vanha omistaja vaihtanut tulpat ja tulpan johdot. Onko arvauksia mistä tuollainen tälläsessä laitteessa johtuu? Äkkiseltään sytkävialtahan tuo vaikuttaa enemmän kun kaasari tms ongelmalta?

8. Pohja myös melkosen hyvässä kunnossa, sellainen ongelma vaan eilen löytyi kun joku pusla vika mukamas oli takana kun kolahti vaihtaessa. Tutkittiin asiaa niin peräkehdon kuskin puolen etukorvake oli kokonaan kumityynyineen ja pidikkeineen repeytynyt irti rungosta. Lieneekö jotain kytkinpiikkejä kuivalla asfaltilla tai vastaavaa. Löydettiin sieltä kuitenkin talkoiden jälkeen tervettä peltiä ja saatiin takaakselin korva hitsattua kunnolla takaisin paikalleen.

9. Mittaristo pelaa muuten loistavasti, mutta öljynpaine mittari majailee aina auton käydessä täydessä reilussa 3kilossa, eikä laske sieltä milliäkään koskaan alas. Mittari ei siis nouse ollenkaan sytkävirroilla.. nousee hitaasti tappiin vasta kun kone käy. Mahtaako tuo olla painekellon vika vai onko joku tuttu paikka näissä mistä esim. johto pääsisi koskeemaan runkoon tai plussaan ja vetäisi siitä syystä viisarin tappiin?

Melkosesti kaikkee asiaan keräänty, toivotaan että joku jaksaa vastailla :)
Viimeksi muokannut lintta_w124, Su 08.12.2013 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 230E -88
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17298
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja dealer »

1. Mittariston valoja vaihdellessa tuli huomattua että ASD merkkivalo oikealla mittariston alhaalla ei pala koskaan. Sen pitäisi varmaan palaa kun pistää sytkä virrat päälle autoon? Polttimo jäi vielä tarkastamatta, tuolta ASD valon takaa, kun oli niin vaikeassa paikassa pitänee ensi viikolla vilkasta. Tämä merkkivalo palaa aina käynnistäessä, mutta ei ajossa: http://moman.pl/mercedes124i190/en_ASD.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Meiltä vaan tuo merkkivalon logo tippunut johonkin mittariston uumeniin.
ASD valon pitäisi palaa kun virta on päällä, kolmiovalon ajossa kun takapyörä pyrkii luistamaan.
-Öljy vaihto hässäkkä pitäs ensi viikonloppuna tehdä eli kone, loota ja perä. Asioita hieman yritetty tutkia ja monessa paikkaa jututaan että pitäs käyttää ATF öljyjä tuolla manuaali askissa. (mobil atf220 eniten suositellun olonen).
Oikein.
- Moottorilla ajettu 370tkm ja ulkomailta tuotu aikanaan eli lieneekö sitten jotain 370-600tkm kohdilla kilsat :) Mitähän moottori öljyä tuolla kannattaisi käyttää? 10w-40?
5w40 on hyvä ympärivuotiseen käyttöön.
- Perän öljyt onkin isompi mysteeri. Eli ASD perään pitäisi ilmeisesti laittaa vaan ja ainoastaan MB omaa öljyä. Tarviiko sitten johonkin perän pumpulle tms vaihtaa omat öljynsä.. löytyykö näiden öljyjen vaihtamiselle yms ohjeita tai vinkkejä? Entinen omistaja puhui jotain että ASD käyttäisi tehostimen öljyjä/pumppua?
Peräöljy pitää olla ASD-perään sopivaa, mutta ei välttämättä MB omaa öljyä.
Konetilassa on säiliö lukon hydrauliikkaöljylle, pumppu joko ohjaustehotimen pumpussa (bensakoneet olikohan kaikki mallit, turbodiesel) tai kannen etupäässä (vapari dieselit).
6. Onko tuon ASD:n toiminnasta parempaa selitystä jossain tai voisiko sen toiminnan joku pikaisesti selittää :) Pitääkö esim näiden kahden valon mittaristossa kertoa jotain ajon aikana vai palavatko ne vaan vikatilanteessa? Entä lueskellut myös että tuon lukon saisi kohtuu helposti täysin käsikäyttökseksi.. onko siihen projektiin ohjeita jossain ja kuinka iso projekti on?
ASD valo palaa vikatilanteessa, eli joku on siitä ottanut polttimon pois kun se on palanut koko ajan...
Lukko kytkeytyy automaattisesti kun sutimista havaitaan, olikohan nopeusraja noin 40 km/h jonka alle 100% lukko. Kovemmassa nopeudessa kitkalukko. Tällöin palaa aina kolmiovalo koko ajan kun lukko on päällä / sutii.
Täysin käsikäyttöisessä lukossa en näe mitään järkeä.
Tutkittiin asiaa niin peräkehdon kuskin puolen etukorvake oli kokonaan kumityynyineen ja pidikkeineen repeytynyt irti rungosta. Lieneekö jotain kytkinpiikkejä kuivalla asfaltilla tai vastaavaa.
Eäh, ruoste vaan raiskannut.

ASD merkkivalo kuntoon ja :arrow:

http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... gnostiikka" onclick="window.open(this.href);return false;
wiimax.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Uutta umpiossa noin 70e ja pelkkiä lasejakin saa.
Ikkuna katkaisija kannattaa etsiä käytetty kun tahtoo olla orkkis osat laadukkaampia kuin jälkimarkkina osat vaikka ostat veholla .
Lankkuunkun ei enää saa orkkis osaa vaan ne on alkuperäis vastaavaa tavaraa.
Osto ja myynti puolelle käänny ja nettivaraosista myös.
Uusissa osissa kl varaosa ja merteil on laadukkaimpia ja motonet sitten huonompaa
Alvadi.ee ja eBay.de myös järki paikkoja ostaa osia tai tilata paremminkin.

Sitten käyttäkää hakua mahdollisimman paljon koska 10-vuoteen on käsitelty todella paljon samanlaisia asioita ja vikoja...siis mitä tämä Forum on ollut.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
meppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 06.10.2011 15:41
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja meppe »

asd-järjestelmän hydrauliikkaöljyn vaihtoon löytyy ohjeet täältä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=130227" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Muihin vielä vastaamattomiin asioihin mulla ei ole oikein tietoa, mutta tarkennetaan vielä tuota ASD-öljyasiaa. Siis puhutaan nyt siitä öljystä, joka on siellä perässä, eikä hydrauliikkaöljystä. (Hydrauliikkasysteemin öljynvaihtoon olikin toi linkkivinkki tuossa edellä.)

Joidenkin mielestä Mersun ASD -perään pitää käyttää vain ja ainoastaan Mersun suosittelemaa öljyä. Toisaalta, kun Dealer tuolla edellä totesi, ettei sen ole pakko olla juuri Mersun öljyä, niin en väitä vastaan, koska hän epäilemättä tietää, mistä puhuu.

No kuitenkin, jos silti haluaa seurata tehtaan ohjetta, niin oikea luokitus on MB 235.7, ja se on tuommoinen:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/235.7_en.html Tuossa mainitut öljyt ovat tehtaan hyväksymiä. Tehtaan omaa öljyä saa alkuperäisliikkeistä, mulle tarjottiin silloin 60€ / litra tai jotain. Tuota Fuchsin öljyä saa ainakin KL-Varaosista, ja hinta on 17€/litra. Itse olen käyttänyt sitä kaikkiin Mersujeni periin (W124 ja W123), oli sitten ASD tai ei. Samaa suositellaan noihin vanhempiin lukottomiinkin.

Vaihto on yksinkertainen. Auto vaakatasoon sen verran ylös, että mahtuu itse alle. Ensin tyhjennys- ja versinkin täyttöproppujen ympärystät puhtaaksi, ettei avaamisen jälkeen mene likaa perään sisälle. Sitten täyttötulppa ensin auki (ettet tyhjentämisen jälkeen huomaa, että täyttöproppu on jumissa, eikä aukea...) Seuraavaksi tyhjennystulppa auki, ja öljyt valumaan pihalle. Isolla kuusiokoloavaimella availlaan molemmat. Sit tyhjennystulppa kiinni. Tämän jälkeen varovaisesti paineilmaa täyttötulpan reiästä sisään - reiän voi vaikka tiivistää jollain rätillä. Tavoite on saada ilmat tulemaan pihalle perän päällä olevasta huohottimesta - tällä varmistetaan, että huohotin on auki tai ainakin tukkeutuneen huohottimen saa avattua tällä systeemillä. Lopuksi uutta öljyä sisään täyttöreiästä niin kauan, että öljyä on reiän tasalle asti ja sitten tulppa kiinni.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Mulla oli huohotin käessä ja en saanu paineilmalla sitä auki, piti mekaanisesti ropata ja liuottaa bensalla auki, siellä on semmone "huopatyynyki" joka tuli samalla pestyä.
S124 & W124
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Dixon kirjoitti:Mulla oli huohotin käessä ja en saanu paineilmalla sitä auki, piti mekaanisesti ropata ja liuottaa bensalla auki, siellä on semmone "huopatyynyki" joka tuli samalla pestyä.
Niin tosiaan, ei se välttämättä pelkällä paineilmalla aina aukea. Mutta joka tapauksessa sen on syytä olla auki, ja jos paineilmalla puhaltamalla ei pysty toteamaan, että se on auki, niin sitten on syytä keksiä muita tapoja sen avaamiseksi - vaikka noin kuin Dixon kertoi. :thumbup:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja Dixon »

17mm listalla lähtee nätisti pois, vaikka katkasee sen jossei tarpeeks lyhyttä saa kaupasta. Sitte on hyvä olla gynekologin sormet kun alakautta ite ainaki farkussa sen pois otin. Huhut kertoo et kontinpuolelta sais sedanissa?
S124 & W124
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17298
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joidenkin mielestä Mersun ASD -perään pitää käyttää vain ja ainoastaan Mersun suosittelemaa öljyä. Toisaalta, kun Dealer tuolla edellä totesi, ettei sen ole pakko olla juuri Mersun öljyä, niin en väitä vastaan, koska hän epäilemättä tietää, mistä puhuu.
Nimenomaan suosituksen mukaista pitää olla, muttei välttämättä juuri mersun omaa 60 euroa / litra.
wiimax.fi
lintta_w124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 08.12.2013 17:51

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja lintta_w124 »

ASD:lle pitää tosiaan vaihtaa uusi polttimo jos heräisi henkiin ja sitten koittaa tuota vikadiagnostiikkaa, jos sattuisi olemaan helppo vika korjata. ABS:t ainakin tuntuis toimivan hyvin, jos hyvin kävis niin ei olis niissä antureissa vikaa.

Kolmiovalo tosiaan syttyy mittaristo testissä, kun pistää sytkävirrat päälle. Mut ei vilahdakkaan ajossa missään kohtaan.

Elikkäs kiitoksia vinkistä ASD:n huoltoon. Tuota öljyä tuonne säiliön puolelle siis: http://www.motonet.fi/fi/product/590009" onclick="window.open(this.href);return false;

Onkos vinkkejä esim motonetistä mikä olisi edukasta öljyä tuonne perään mikä täyttäisi MB:n luokituksen?

Kiitokset myös vinkeistä peränöljyjen vaihdon suhteen ja tuon huohottimen tarkastuksen suhteen.

-------------

Umpiota etitään käytettynä, tuntuis aika hyvin olevan osia tarjolla näihin sikäli hyvä tilanne sen suhteen. Samalla etsinnässä sähkölasin kytkin ja vasen takavalo (ja öljykello?)

-------------

VKL olis tarkotus tutkia tota kilinää konehuoneesta ja mahdollisesti noitten sähköikkunoiden toimintaa. Öljyjä pitäs kans vaihtaa ainakin lootaan ATF220 mobililta, mut perän öljyjen vaihto viel odottelee sitä että tietää saako jostain kohtuu hintaan sinne perään öljyä vai ajaako nykysillä öljyillä.

Ehkä koittaa selvitellä tota öljynpainemittarin tilannetta, mahtaako tuo sitten olla painekellon vika, että nostaa paineet aina käynnistyksen jälkeen yli 3bariiin ja pysyy siellä aina.

Sattuukos jossain olemaan helposti tarjolla öljytilavuudet tohon 5vaihteiseen manuaali askiin ja moottoriin. Niin osaisi ostaa about oikeat määrät öljyä.
W124 230E -88
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

dealer kirjoitti:
Joidenkin mielestä Mersun ASD -perään pitää käyttää vain ja ainoastaan Mersun suosittelemaa öljyä. Toisaalta, kun Dealer tuolla edellä totesi, ettei sen ole pakko olla juuri Mersun öljyä, niin en väitä vastaan, koska hän epäilemättä tietää, mistä puhuu.
Nimenomaan suosituksen mukaista pitää olla, muttei välttämättä juuri mersun omaa 60 euroa / litra.
Oolrait, kuitataan! :thumbup:
lintta_w124 kirjoitti:Onkos vinkkejä esim motonetistä mikä olisi edukasta öljyä tuonne perään mikä täyttäisi MB:n luokituksen?
Ei mun tietääkseni mikään Motonetin tuote ole tuon luokituksen mukaistta. Enkä tiedä, mistä sitä Mobilin lukkoperäöljyä saisi, ja siksi olen itse käyttänyt KL-Varaosien tarjontaa - sitä Fuchsin tavaraa siis.
lintta_w124 kirjoitti:Umpiota etitään käytettynä, tuntuis aika hyvin olevan osia tarjolla näihin sikäli hyvä tilanne sen suhteen. Samalla etsinnässä sähkölasin kytkin ja vasen takavalo (ja öljykello?)
Lamppuja tarjolla: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 62&start=0
lintta_w124 kirjoitti:Sattuukos jossain olemaan helposti tarjolla öljytilavuudet tohon 5vaihteiseen manuaali askiin ja moottoriin. Niin osaisi ostaa about oikeat määrät öljyä.
Alfamerin kirja sanoo, että:

Moottoriöljy 5,0 litraa (230 E)
Vaihteistoöljy 1,5 litraa (5-vaihteinen manuaali)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
lintta_w124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 08.12.2013 17:51

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja lintta_w124 »

Kiitoksia vinkeistä. Onkos tämä oikeaa tavaraa tuolta KL -varaosien listalta, tuonne asd perän sisälle?
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... 65468/2787" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 230E -88
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

lintta_w124 kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä. Onkos tämä oikeaa tavaraa tuolta KL -varaosien listalta, tuonne asd perän sisälle?
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... 65468/2787" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä, juuri tuo on oikeaa!
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
lintta_w124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 08.12.2013 17:51

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja lintta_w124 »

Onkos kokemuksia noissa manuaali lootissa käyttää Redlinen ATF öljyjä? ( http://www.motonet.fi/fi/tuote/590074/R ... oljy-946ml" onclick="window.open(this.href);return false; )

Manuaali lootissa ainakin noista perus Redlinen litkuista hyviä kokemuksia ja tota ATF voisi olla varastossa pari purkkia jäljellä. Mietin vaan onko tuo tarkkakin loota ATF:stä kun juuri tuota mobilia suositellaan melkein joka puolella vai suositellaanko tuota mobilia vaan lähinnä hintansa takia?
W124 230E -88
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13293
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja karra »

lintta_w124 kirjoitti:Onkos kokemuksia noissa manuaali lootissa käyttää Redlinen ATF öljyjä? ( http://www.motonet.fi/fi/tuote/590074/R ... oljy-946ml" onclick="window.open(this.href);return false; )

Manuaali lootissa ainakin noista perus Redlinen litkuista hyviä kokemuksia ja tota ATF voisi olla varastossa pari purkkia jäljellä. Mietin vaan onko tuo tarkkakin loota ATF:stä kun juuri tuota mobilia suositellaan melkein joka puolella vai suositellaanko tuota mobilia vaan lähinnä hintansa takia?
Ei mielestäni manuaaliloota ole niin tarkka, kunhan vaan on sitä ATF-öljyä. Ei kai tuo Redline mitään huonoa ole eli jos sitä löytyy niin sinne sisälle vaan. Ne täyttömäärät löytyy käyttöohjekirjasta, ja varmaan jostain netin syövereistäkin. Itsellä ei ole nyt W124 manuskaa mistä katsoa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
lintta_w124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 08.12.2013 17:51

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja lintta_w124 »

Nyt on mersun kanssa painittu. Vaihdettu ohj. tehostimen öljyt, ASD perässä olevat öljyt vaihdettiin uusiin, vaihdelaatikkoon redlinen atf:t.

Kilinä tyhjäkäynnillä paikallistettiin apulaitehihnan (kiristimen?) iskarin alapäähän, mistä vakio metallipusla oli täysin loppu.

ASD vikaa korjailtiin myös. Polttimo paikalleen valo palaa tosiaan käydessä koko aika. Diagnostiikkaa kokeiltiin ja antoi koodiksi 8. Otettiin myös jarrukytkin irti kun siihen diagnostiikka sivuilla epäiltiin asian liittyvän. Voikos tuota vakio kytkintä jotenkin yleismittarilla mitata eli onko siinä vikana vaan kärkien toimimattomuus vai onko tuossa kytkimessä jotain hienompaa sisällä? Öljyä ASD hydraulisäiliössä ei ollut yhtään. Tilanne näytti sen verran synkältä että kaadettiin hydrauliikka säiliöön liru atf:ää että näkisi onko tuolla pumpulla mitään mahd toimia enää.

Ehdotuksia otetaan vastaan mitä tuossa kannattaa tarkistella vielä tälläsessä tilanteessa vai onko ASD systeemi luultavasti menetetty kun tuo pumppukin pyörinyt luultavasti x ajan ilman öljyä.

Öljynpainekellosta otettiin johto irti. Silloin mittaristossa viisari menee aina täysille. Jos laittaa johdon takaisin kiinni niin öljypainemittari pysyy nollassa kunnes käynnistää koneen silloin nousee hitaasti maksimiin ja pysyy siellä aina. Lienee öljynpainekello hajalla? Osaako joku sanoa käykö 250d w124 öljykello tähän 2.3litraseen bensaan? Tai mistä ylipäätään tuota kelloa kannattaisi ettiä?

MItenkä saako jotenkin kiristettyä tuon käsinjarrun palautus jousta on sellanen ongelma että poljin "roikkuu" sen verrna että monesti palaa kässärin valo vaikka se ei ole päällä. Onko tuossa joku kiristettävä jousi tms äkkiseltään vilkultuina ei jousta näkynyt.

Mikähän mahtaa olla mikrokytkimen tarkotus kaasarin linkistössä. Mikrokytkin löytyy suurinpiirtein siitä kohtaa mihin kaasuvaijeri kiinnittyy kaasarissa. Kuitenkaan mikrokytkin ei painu millään kaasun asennolla, kuuluuko sen jossain kaasun asennolla painua vai mikä tuon kytkimen tarkotus ylipäätään on?
W124 230E -88
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mielestäni kaikissa mersun koneissa on sama öljykello..kierteessä voi olla eroa aikakausittain.
Mikrokytkin menee päälle kun auto on tyhjiksellä tai kaasu kotona ja se vaikuttaa polttoaineen katkaisuun moottori jarrutuksessa suuremmissa kierroksista.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Öljynpainemittarin kuuluu nousta tappiin kun johto irti ja mennä nollaan jos johdon kytkee maihin. Ja sehän on vaan terveen koneen merkki jos on öljynpaineet tallella :) oli minullakin tenavassa kuummalla koneellakin vain vähän alle kolmen paineet ja taitaa samaa luokkaa olla nyt coupessakin (molemmat koneet oli alle 300tkm). Mullahan olisi tuon 2.3 m102:n ö-paineanturi vaan kun tulisi lähettäminen kalliimmaksi kuin itse osa :D käsijarrua säädettiin kai auton alla pultista, tosin oikeaoppinen säätö edellyttää myös jarrukenkien säädön. Ja ei tuossa kyllä kaasaria ole, ihan ruisku vehje se on :wink:
ex C124 230CE -89
ex w201 190 -89
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17298
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Otettiin myös jarrukytkin irti kun siihen diagnostiikka sivuilla epäiltiin asian liittyvän. Voikos tuota vakio kytkintä jotenkin yleismittarilla mitata eli onko siinä vikana vaan kärkien toimimattomuus vai onko tuossa kytkimessä jotain hienompaa sisällä? Öljyä ASD hydraulisäiliössä ei ollut yhtään. Tilanne näytti sen verran synkältä että kaadettiin hydrauliikka säiliöön liru atf:ää että näkisi onko tuolla pumpulla mitään mahd toimia enää.

Ehdotuksia otetaan vastaan mitä tuossa kannattaa tarkistella vielä tälläsessä tilanteessa vai onko ASD systeemi luultavasti menetetty kun tuo pumppukin pyörinyt luultavasti x ajan ilman öljyä.
Jos laittaa vaan uuden kytkimen ? Sisällä on kahdet kärjet ja niiden pitää toimia juuri yhtäaikaisesti. Vaikea saada 100% varmuutta mittaamalla, ja näissä kun vika on melkein aina juuri siinä.

Pumppu ei yleensä ota nokkiinsa siitä että ASD säiliö on tyhjä. En muista että olisi tarvinnut koskaan pumppua vaihtaa näihin. Kannattaa laittaa ASD kuntoon, erinomainen varuste.
Ostin syksyllä 250TD:n jossa tasonsäädön putki ollut poikki toista vuotta / yli 30tkm ja säiliö tyhjänä. korjasin putken ja täytin + ilmasin järjestelmän ja taas toimii.
Tasonsäätöhän toimii samalla pumpulla kuin ASD. Tässä autossa pumppu on kannen päässä, joissain ohjaustehostimen pumpussa, ns. tandempumppu.
wiimax.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Läpällä oleva kytkin on kyllä kallis kun se tulee läpän kanssa.
Joku tainnut avata sen kytkimen ...tai jos sen saisi särkymättä auki ja putsaisi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17298
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mistä kytkimestä tässä oli kyse :oops: minä ajattelin että jarruvalokytkimestä ?
wiimax.fi
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Jos ei käsijarru palaudu niin voitele ja herkistele koko auton alla oleva linkkusysteemi Tarkista samalla myös vaijereiden kunto koska huono/ ruosteessa oleva vaijeri tekee juuri tuon ettei poljin palaudu.

Asd säiliöön öljyt sisään niin näkee mistä ne tulevat ulos.

Jarruvalokytkin kannattaa hommata uusi ja testata että alkaako toimimaan sillä.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja atlas »

dealer kirjoitti:Mistä kytkimestä tässä oli kyse :oops: minä ajattelin että jarruvalokytkimestä ?
atlas kirjoitti:Läpällä oleva kytkin on kyllä kallis kun se tulee läpän kanssa.
Joku tainnut avata sen kytkimen ...tai jos sen saisi särkymättä auki ja putsaisi.
sori vaan ..nyt sekoitin tämän toiseen tropiikin jota seuraan :oops:
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lintta_w124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 08.12.2013 17:51

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja lintta_w124 »

atlas kirjoitti:Mielestäni kaikissa mersun koneissa on sama öljykello..kierteessä voi olla eroa aikakausittain.
Mikrokytkin menee päälle kun auto on tyhjiksellä tai kaasu kotona ja se vaikuttaa polttoaineen katkaisuun moottori jarrutuksessa suuremmissa kierroksista.
Kiitoksia infosta helpottaa öljykellojen etsintää :) Tosiaan ihmeteltiin että tuo kaasuvivusto ei käy ikinä edes lähellä mikrokytkintä. Varmaan 1cm väliä mikrokytkimeen kun auto käy tyhjäkäyntiä.

Samoiten auto tekee tuota pientä nykymistä kun ajaa tasakaasulla tasasta nopeutta, en tiedä mistä tuo johtuisi? Onko hyviä arvauksia?
mesekisti kirjoitti:Öljynpainemittarin kuuluu nousta tappiin kun johto irti ja mennä nollaan jos johdon kytkee maihin. Ja sehän on vaan terveen koneen merkki jos on öljynpaineet tallella :) oli minullakin tenavassa kuummalla koneellakin vain vähän alle kolmen paineet ja taitaa samaa luokkaa olla nyt coupessakin (molemmat koneet oli alle 300tkm). Mullahan olisi tuon 2.3 m102:n ö-paineanturi vaan kun tulisi lähettäminen kalliimmaksi kuin itse osa :D käsijarrua säädettiin kai auton alla pultista, tosin oikeaoppinen säätö edellyttää myös jarrukenkien säädön. Ja ei tuossa kyllä kaasaria ole, ihan ruisku vehje se on :wink:
Juuh tuota johto hommaa kokeilinkin eli johto irti kapuaa heti tappiiin ja maihin kun vetää niin menee alas. Tuntuu vaan erikoiselta että 380tkm ajetussa voisi olla kuumalla koneella öljynpaineet yli 3bar. Kun mittari on koko aika ihan tapissa kun kone käy. Oli autolla ajettu 300km tai käynyt tyhjäkäyntii 30min.

Voitkos laitella yv:tä mihin hintaan tuo öljykello matkaisi posteineen tänne? Tarkottaakos tuo 2.3 m102 sitä että kävisi suoraan tuohon 2.3e:hen?

Juuh kässärissä ei itsessään ole mitään vikaa pitää hyvin, mutta tuo ettei poljin pysy ylhäällä on ongelmana. Täytyy tarkistaa tuo vaijerin liikkuvuus ja jos sieltä alustasta löytyy joku jousi tms mikä vetää vaijeria (poljinta ylös).

Ok omistaja jutteli että kaasarikone olisi mut ei ollut näemmä perillä asioista :) Eipä itekkään oo tullu enempää asiaan perehdyttyä :) Ilmeisesti joku mekaaninen ruisku tms? Olisko sulla vinkkejä tuohon tasakaasulla nykymiseen. Muuten ei juuri huomaan koneen toiminnassa ongelmai mut tuon pienen nykymisen tuntee "selässään" kun ajaa tasasta nopeutta. Näyttäisi mersu tietouttava kovasti olevan olisi iso apu saada jotain vinkkejä.. niin tarttis ihan nollista yrittää :) Sen verran katottu että jakajakoppa, pyörijä ok kunnossa, myös tulpanjohdot kuulemma vaihdettu entisen omistjaan toimesta liekkö yrittänyt samaa ongelmaa saada pois?
dealer kirjoitti: Jos laittaa vaan uuden kytkimen ? Sisällä on kahdet kärjet ja niiden pitää toimia juuri yhtäaikaisesti. Vaikea saada 100% varmuutta mittaamalla, ja näissä kun vika on melkein aina juuri siinä.

Pumppu ei yleensä ota nokkiinsa siitä että ASD säiliö on tyhjä. En muista että olisi tarvinnut koskaan pumppua vaihtaa näihin. Kannattaa laittaa ASD kuntoon, erinomainen varuste.
Ostin syksyllä 250TD:n jossa tasonsäädön putki ollut poikki toista vuotta / yli 30tkm ja säiliö tyhjänä. korjasin putken ja täytin + ilmasin järjestelmän ja taas toimii.
Tasonsäätöhän toimii samalla pumpulla kuin ASD. Tässä autossa pumppu on kannen päässä, joissain ohjaustehostimen pumpussa, ns. tandempumppu.
Niin uuden voisi laittaa jos kohtuu hintaan löytyisi omalta paikkakunnalta. Onko kumpikaan näistä sopiva?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=293" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=293" onclick="window.open(this.href);return false;

Noita voisi hakea suoraan työmatkalta eikä tarttis alkaa tilailemaan yksittäistä kytkintä hurjilla postimaksuilla, eikä varmaan pakettikaan Joulun kiireissä enää tulisi ajallaan käteen.

Ok hyvä tietää että pumppu luultavasti toimii. Pitää varmaan tuo jarruvalokytkin vaihtaa jos poistaisi tuon ASD vikavalon. Jos ei poista niin missä tuo 8.vikakoodiin viittava magneetiventtiili on. Onko sen ongelmista tietoa? Mahtaako tuota järjestelmää yrittää edes ilmata/täyttää jos tuota ASD merkkivaloa ei ensiksi saa pois päältä?

............

ASD säiliössä ollut nyt öljyä noin litra, mutta ei ole kulunut tippaakaan en tiedä sitten onko tuo niin täynnä ilmaa ettei toi pumppu saa imettyä vai eikö edes yritä imeä jos on ASD vikavalo päällä. Pumppu vaikuttaisi kuitenkin siltä että imee ns aina, kun ei tuossa pumpun ja säiliön välillä näyttäisi olevan mitään venttiilejä tms?
W124 230E -88
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja epk »

motonetin jarruvalo kytkimet on todettu vähän heikko kestoiseksi, kk verran kesti tuossa yks kokeilu.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

lintta_w124 kirjoitti:...
ASD säiliössä ollut nyt öljyä noin litra, mutta ei ole kulunut tippaakaan en tiedä sitten onko tuo niin täynnä ilmaa ettei toi pumppu saa imettyä vai eikö edes yritä imeä jos on ASD vikavalo päällä. Pumppu vaikuttaisi kuitenkin siltä että imee ns aina, kun ei tuossa pumpun ja säiliön välillä näyttäisi olevan mitään venttiilejä tms?
Voi tietty olla, että se ei ilman takia ime, mutta pumppu kyllä kierrättää sitä öljyä aina. Kun lukko on päällä, niin säiliöön tulee yhtä linjaa pitkin öljyä, ja kun se on pois, niin öljy tulee toista linjaa pitkin. Tuota voisi seurata, että tuleeko siihen säiliön korkille tulevaa linjaa pitkin tavaraa vai ei - sen tuntee kyllä siitäkin, että suht lyhyenkin ajon jälkeen paluuöljylinja on lämmennyt (ja samoin tietty se öljy siellä säiliössä), jos se on ollut kierrossa. Tosin oikein kylmällä ilmalla tämä ei tada olla niin selkeä ilmiö, kun ne kiertävät metalliputkissa auton alla. Anyways, kyllä sen voi täyttää ennen vikavalon kuittaamista, ja varmaan niin kannattaakin tehdä. Tuolla yllä oli linkki siihen, miten saa releen poistamisella ja napojen yhdistelemisellä öljyn kiertämään vuorotellen molemmissa linjoissa (ja siis ilman pois niistä molemmista). Lisäksi sitten pitää ilmata sieltä perämurikassa olevasta ilmausnipasta. Jos napojen yhdistämisellä saa öljyn tulemaan eri linjasta kuin muuten, niin magneettiventtiili selvästikin toimii. Ja se venttiili sijaitsee jossakin takaistuimen alla, mutta en nyt edes muista, missä tarkemmin. Lattian alapuolella käsittääkseni kuitenkin.

Mä en nyt suoraan muista, oliko tämän auton ylijännitereleelle jotakin jo tehty, mutta se on yksi niistä vekottimista, joka on toisinaan syyllinen ASD-vikaan, joka ilmenee kahdeksalla vilkulla koodeja luettaessa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
lintta_w124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 08.12.2013 17:51

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja lintta_w124 »

epk kirjoitti:motonetin jarruvalo kytkimet on todettu vähän heikko kestoiseksi, kk verran kesti tuossa yks kokeilu.
Ok. Mahtaakos tuo mutterikiinnitys olla kuitenkin oikea vaihtoehto tohon omaan malliin. Otin nykyisen katkasijan pois siinä oli sellanen ns kynsi senkun painoi alas niin katkasija lähti pyöräyttämällä irti? Tuolla motonetin kytkimelläkin pystyisi sentään testaamaan lähteekö tuo ASD pelaamaan.. jos vaan tietäisi mikä noista motonetin malleista on oikea. VUosimallin mukaan olisi tuo missä missä lukee mutterikiinnitys.
Nozki kirjoitti:Voi tietty olla, että se ei ilman takia ime, mutta pumppu kyllä kierrättää sitä öljyä aina. Kun lukko on päällä, niin säiliöön tulee yhtä linjaa pitkin öljyä, ja kun se on pois, niin öljy tulee toista linjaa pitkin. Tuota voisi seurata, että tuleeko siihen säiliön korkille tulevaa linjaa pitkin tavaraa vai ei - sen tuntee kyllä siitäkin, että suht lyhyenkin ajon jälkeen paluuöljylinja on lämmennyt (ja samoin tietty se öljy siellä säiliössä), jos se on ollut kierrossa. Tosin oikein kylmällä ilmalla tämä ei tada olla niin selkeä ilmiö, kun ne kiertävät metalliputkissa auton alla. Anyways, kyllä sen voi täyttää ennen vikavalon kuittaamista, ja varmaan niin kannattaakin tehdä. Tuolla yllä oli linkki siihen, miten saa releen poistamisella ja napojen yhdistelemisellä öljyn kiertämään vuorotellen molemmissa linjoissa (ja siis ilman pois niistä molemmista). Lisäksi sitten pitää ilmata sieltä perämurikassa olevasta ilmausnipasta. Jos napojen yhdistämisellä saa öljyn tulemaan eri linjasta kuin muuten, niin magneettiventtiili selvästikin toimii. Ja se venttiili sijaitsee jossakin takaistuimen alla, mutta en nyt edes muista, missä tarkemmin. Lattian alapuolella käsittääkseni kuitenkin.

Mä en nyt suoraan muista, oliko tämän auton ylijännitereleelle jotakin jo tehty, mutta se on yksi niistä vekottimista, joka on toisinaan syyllinen ASD-vikaan, joka ilmenee kahdeksalla vilkulla koodeja luettaessa.

Ok noista on jo hyvä lähteä liikkeelle. Tuo varsinkin hyvä tietoa että nesteen pitäisi koko aika kiertää. MIelestäni se ei kyllä kiertänyt, mutta ei sitä nyt tarkemmin ole katsottu. Voi joutua tuon ilmauksen tekemään katsoo sen jälkeen lähtisikö neste kiertämään.

Ei ole ylijännite releelle tehty mitään. Mitä tuota käyntinongelmaa selvittelin niin siellä paljon puhuttiin tästä yj -releestä.. Ilmeisesti tarkotat samaista relettä? Missähän tämä rele tässä w124:ssa on ja mistä tuon releen tunnistaa? Entä mitä tälle pitää tehdä? Uusia kokonaan? tinata jotain hyppylankoja? uusia alkuperäiset tinaukset?

Tuo motonetin oikea kytkin kans kiinnostaisi sillä saisi tuon ongelman ainakin koitettua että häviääkö tuo vikatilan merkkivalo sillä. Voikos tuo yj rele vaikuttaa sitten ASD:n toimintaankin luulin että se liittyy vaan ruiskun toimintaan? :S Muutenkin erikoisen kuulonen rele.. mikä lienee syynä autossa olemiseen :) Muuta tule äkkiseltään mieleen kun auton jännittesäätimen hajotessa tuo suojelisi auton sähköjä ylijännitteeltä, mut liekkö tekee tarpeeksi nopeesti katkasun että laitteet pelastuu.. noh tiedä häntä :)
W124 230E -88
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

lintta_w124 kirjoitti:ylijänniterele jne...
Jep, se rele sijaitsee akun kanssa samassa tilassa, vähän niinkuin akun takana, enemmän kuskin puolella. Semmoinen peltikuorinen rele, jossa on kirkas muovikansi ja kaksi tai yksi sulaketta. Yleisin tapa tuon korjaamiseen on ollut, että ottaa sen auki ja tinaa juotokset uusiksi. Tai sitten ostaa kokonaan uuden - se on muutaman kympin kuolema.

Tuolla releellä on kummasti vaikutusta jos vaikka mihin. Kierroslukumittari, ABS, ruisku, ASD (käsittääkseni), ja mitä näitä nyt on. En tarkemmin itsekään tiedä, mikä sen varsinainen tarkoitus on. Täällä foorumilla tuon uusiksi juottamista kyllä toisinaan viljellään ratkaisuksi sellaisiinkin ongelmiin, joilla ei tuon releen kanssa ole tekemistä tuon taivaallista. ;) Mutta semmoinen kokemus on yhdestä W124:stä, että jarruvalokatkaisijan vaihto ei asiaa paljon auttanut, mutta uuden yj-releen laiton jälkeen ei häiriövalo enää syttynyt, ja homma alkoi toimia. Ja se kahdeksan vilkahdusta oli silloin vikakoodin laji.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
lintta_w124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 08.12.2013 17:51

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja lintta_w124 »

Mersun kimpussa oltu taas. Muutamia kysymyksiä jälleen tullut.

1. Kardaanin tukilaakeri aivan säpäleinä uusi laakeri ja kannatinkumi löytyi motonetista. Ajatuksena oli purkaa kardaani perämurikasta irti ja vetää se tukilaakerin kohdalta booreilta pois ja viahtaa tuo laakeri. Mutta kardaani ei tunnu perästä irtoovan onko tuossa "rätti" liitoksessa perään joku erikoisuus vai pitäisikö irrota vaan kun irroittelee pultti/mutteri paketit rätistä. Koitettiin tätä mut ei tuntunut kardaani irtoovan?

2. ASD kanssa on tapeltu enempi ja vähempi.. Sen verran testailtu että jarruvalo kytkin vaihdettiin ei auttanut.. YJ relettä ei saatu nyt kolvin puutteen takia "korjattua". Yritettiin nollata vikojakin mutta aina tuo 8vika palautui takaisin. Kun kuuntelee auton alla nin auto ei yritä käynnistyessään tai vikakoodin nollauksessa vetää edes tuota perän magneettiventtiiliä.. pitäisikö tuon testata jossain kohtaa se venttiili aina vai mistä osaa arvata että vikakoodi 8.. magneettiventtiili?

Öljyä uitettiin läpi ja ohuemman paluu kierron putki toimi ok sieltä tulee öljyä koko aika kun auto käy. Sitten katkaistiin magneettiventtiilin johto ja annettiin 12voltin akusta suoraan virtaa magneettiventtiilille näin ollen saatiin kyllä perään menemään öljyä koska perän öljyn ilmausnippa auki niin heti tuli öljyä sieltä jos tuolla erillisellä 12voltin akulla pakotti magneettiventtiilin vetämään. Taas kun vapautti magneettiventtiilin niin perän nipasta loppui öljyn tulo eli kuulostaisi oikealta tähän asti.

Kuitenkin kun magneettiventtiilin kytkee 12volttiin niin pieni pisara vaan tulee öljyä tuolta paksummasta paluulinjast(mistä öljyn ilmeisesti pitäisi kiertää kun on lukkopääällä? Tuolta saa tulemaan öljyä jos rämpyttää magneetiventtiiliä 12volttiin pieni välein. Jos pitää 12volttia sinne koko aika niin kierto palaa tuota ohuempaa putkea koko ajan.

Tuntuisi siis ett osalti toimii ja osalti ei onko vinkkejä mitä asioita tarkistella. Tuon ASD vikavalon pois saantiin alkaa ainakin ideat oleman loppu magneettiventtiili kun pelaa 12voltin erillisellä akulla ainakin jotenkin, jarruvalokytkin vaihdettu ja yj relettä ei toki ole tinattu, mutta käyty kyllä läpi ett aika hyvältä näyttäisi.

Kierto käytännössä on siis koko aika tuon ohuen putken paluu linjasta ja vaikka magneettiventtiiliä kytkee 12volttiin niin ja pitää kytkettynä on kierto takaisin edelleen ohuesta linjasta. Jos rämpää 12voltin jännitettä venttiilille monta kertaa peräkkän niin silloin isommasta paluu putkesta tuli ns. pieniä ruiskauksia öljyä kerrallaan. Kaikki ideat otetaan vastaan jos tuon ASD saisi vielä toimimaan oikein :)
W124 230E -88
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Muutama kysymys w124:seen liittyen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kakkoskysymys on hankala. Kuten hiffasitkin, niin mulla toimi eri tavalla, mutta sitten taas en ole varma, onko näissä jotakin vuosimallikohtaisia eroja. Näissä vanhemmissa on ASD-hydrauliikassa paineakku, jollaista mulla ei enää ole, kun systeemi on vähän uudempi. Voi olla, että on joku toiminnallinenkin ero - en tiedä.

Todennäköisesti se systeemi ei kyllä laita testaamisen yhteydessä lukkoa päälle (eli vedä magneettikytkintä), vaan se pelkästään lukee vikamuistista, että minkä vian se on tunnistanut mennessään vikatilaan. Toimiikohan se magneettikytkin, jos yhdistää navat sieltä releen pohjasta, kun on ensin poistanut releen? Eli toisin sanoen, onko johdotus releeltä magneettikytkimelle asti kunnossa? Kuulemma vikatila voi tulla myös rikkinäisestä paineakusta, joskaan en nyt muista, näyttikö se sitten jotakin tiettyä vikakoodia ja jos niin mikä se koodi olisi.

Kysymykseen numero 1: Kyllä sen tuolla tavalla pitäisi irrota. Keskimutterin olit mitä ilmeisimmin jo löysännyt. Siellähän on se keskitysholkki molemmissa rättinivelissä, ja se saattaa jumittaa tietystikin. Juttua ja jokunen kuvakin tukilaakerihommista:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ukilaakeri
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin