Lähkolämppäri poksuttaa sulakkeita..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
saki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.11.2004 01:38

Lähkolämppäri poksuttaa sulakkeita..

Viesti Kirjoittaja saki »

Eli koitin tuon kapistuksen lanseerata käyttöön pakkasten kunniaksi ja tolpastahan naksahti pika sulake heti.. ja uudestaan sama homma kun koitin ..

eli jotain vikaa jossain.. mittasin elementin vastukseksi n.84 Ohm onko näin ok? en saanut noin hämärässä selville minkä pajan elemntistä on kyse.. toisaalta mikäpä muukaan tuolta oikein vois olla pielessä kuin tuo elementti ittessään..? johtojakin vähän vilkuilin muttei mitään ilmeistä ainakaan näkynyt..
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

saki kirjoitti:mittasin elementin vastukseksi n.84 Ohm onko näin ok?
Noin likimain 600-750W vastushan siellä jököttää ja kun kerran arvon antoi, niin terve se on. Jos vastus olisi poikki, niin mittari näyttäis ääretöntä. Oikonen lienee jossain johdoissa :roll: tai sisätilanlämppärissä :roll:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Lämmittimen johto roikkuu usein ulkoilmassa ja siihen roiskuu rapaa, vettä ja suolaa ja eristys ei enää toimi. Virta pääsee kulkemaan pistokkeiden välistä ja hyvin pian polttaa sulakkeen. Eristyksen muovi tai keramiikka muuttuvat virran lämmöstä hiileksi ja virran kulku vain lisääntyi.
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Voi se elementti olla oikosulussa maihin, vaikka vastus onkin L ja N navoista ok.
Helppo homma testata, nyppäät sen liittimen irti elementistä ja laitat roikan seinään. Jos sulake napsahtaa edelleen->vika ei ole elementissä.
Jos sulake ei pala->vika on elementissä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Lähkolämppäri poksuttaa sulakkeita..

Viesti Kirjoittaja veskola »

saki kirjoitti:Eli koitin tuon kapistuksen lanseerata käyttöön pakkasten kunniaksi ja tolpastahan naksahti pika sulake heti.. ja uudestaan sama homma kun koitin ..

eli jotain vikaa jossain.. mittasin elementin vastukseksi n.84 Ohm onko näin ok? en saanut noin hämärässä selville minkä pajan elemntistä on kyse.. toisaalta mikäpä muukaan tuolta oikein vois olla pielessä kuin tuo elementti ittessään..? johtojakin vähän vilkuilin muttei mitään ilmeistä ainakaan näkynyt..
Mittaa sieltä johdon (töpselin päästä). Sama vastus pitää olla niiden 'pistokkeiden' välillä ja pistokkeiden ja maaliuskan välillä pitää olla ääretön. Varmaankin jompikumpi pistoke on maissa eli vastus 0.

...ja jos oli työpaikan tolppa ja sisätilan lämmitin käytössä tuo on ihan normaalia. Niihin on usein laitettu niin pieni sulake, ettei jaksa sisälämppäriä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ja jos se sulake onkin vikavirtasuoja ( todennäköisesti on ) niin se laukee jo 30mA:rin virrasta ( siis vuotovirrasta maihin ) ja hyvin yleinen syy on auton liitinrasian paskaisuus. Putsaa rasia pragelienerillä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
saki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.11.2004 01:38

Viesti Kirjoittaja saki »

mjo33400 kirjoitti:Ja jos se sulake onkin vikavirtasuoja ( todennäköisesti on ) niin se laukee jo 30mA:rin virrasta ( siis vuotovirrasta maihin ) ja hyvin yleinen syy on auton liitinrasian paskaisuus. Putsaa rasia pragelienerillä.
jahas tällästä en ajatellukkaan.. tällöin laite voisi toimia vanhemmassa pistorasiassa? no pääsen vkl kokeilemaan.. sillon pitää olla kyl noita vaihdettavia sulakkeita taskut täynnä jollei se johdu siitä..

toisaalta myös kämppä jossa nytten viikkoisin asustelen on sen verta uus ettei tuota tulppapaikkaa ole ikinä ketään käyttänyt.. siinäkin pieni vian mahdollisuus.. tuskin mut..
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

" tällöin laite voisi toimia vanhemmassa pistorasiassa? "
Näin on. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Re: Lähkolämppäri poksuttaa sulakkeita..

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[/quote]

Mittaa sieltä johdon (töpselin päästä). Sama vastus pitää olla niiden 'pistokkeiden' välillä ja pistokkeiden ja maaliuskan välillä pitää olla ääretön. Varmaankin jompikumpi pistoke on maissa eli vastus 0.

...ja jos oli työpaikan tolppa ja sisätilan lämmitin käytössä tuo on ihan normaalia. Niihin on usein laitettu niin pieni sulake, ettei jaksa sisälämppäriä.[/quote]


Moi !


Tuota suojamaahan vuotoa ei kyllä ohmimittarilla näe, vaatii meggerin eli eristysvastusmittarin.

Itellä joskus merkkihuolto oli asennellut pistokkeen siten , että roikka lähti irti
jos se sattui "unohtumaan" tolppaan kiinni. Sinänsä hyvä ajatus mutta siitä tuli
samalla vedenkeruukuppi ja muutaman tovin perästä alkoi sulakkeita tupsahteleen. Oli tullut hiilirata pistokkeen pohjalle toisen navan ja suojamaan väliin. Ei kun pistoke ja 1m johtoa uusiksi. Jännä mutta sinänsä looginen feature oli että poltti sulakkeen vain silloin kun pistoke oli tietyssä asennossa
eli vaihe tuli siihen nastaan mistä oli se hiilirata maihin. Jonkun aikaa ennen pistokkeen vaihtoa lämmitin autoa "vaiheistetulla" roikalla ilman ongelmia.

Käänsin uuden pistokkeen sitten sellaiseen asentoon että vesi ei kertynyt sisään. Noh merkkihuollon ruudinkeksijät laittoivat sen aina väärin jos se huollon yhteydessä piti irroittaa ohjeistuksesta huolimatta. ( auto ei ollut MB)

Kannattaa vähän tuumata tuota pistokkeen asentoa kun asennatte noita lämppäreitä.

t jone
saki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.11.2004 01:38

Viesti Kirjoittaja saki »

jooh eli nyt kerkesin vähän tutkimaan hommaa lisää..

kun johdon irrotti elementin päästä oli vastus johdon napojen välillä ääretön
->ok

johdon kun kytki elementtiin oli napojen välinen vastus muistaakseni n. 80-90 Ohm ja toisesta navasta maadoitukseen n.10 Ohm.. eli ilmeisesti elementti on rikki ja loppuun käytetty.. ilmeisesti ainoa järkevä vaihtoehto on hakea uusi elementti?
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Oikarissa on, ei muuta kuin vaihtoon. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vastaa Viestiin