w210 ajettavuus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jk450
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 28.12.2004 11:47

w210 ajettavuus

Viesti Kirjoittaja jk450 »

terve!
mikä mahtaa autossa olla vikana kun ei meinaa pysyä välillä tiellä
ollenkaan? Hakee puolelta toiselle.malli 230E avantgarde -97.
ajettu 135 tkm.rengas koko on rekisteriotteen mukaiset.
pyöränkulmat säädettiin takaa uudelleen keväällä,edessä ei ole
säätö mahdollisuutta kuin auraukselle.eikä muuttunut miksikään.
oliskohan mahd.että ylätukivarren puslat olis löysiä? katsastuksessa
käskin väännellä kaikkia puslia urakalla,mut ei mistään löytäny vikaa...??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Edestä pystyy säätämään myös camberia ja casteria, eli paikka missä säädätit ei välttämättä ole ammattitaitoinen korjaamo jos noin ovat sanoneet.

Ylätukivarsia menee harvemmin, autossasi on todennäköisesti väljää alapallonivelissä ja/tai takana alatukivarren ulommissa puslissa.
Katsastusmies ei välttämättä löydä välyksiä, eikä autonasentajakaan ellei ole perehtynyt Mersuihin.

Käytä autoa sellaisella korjaamolla joka tuntee Mersut, tutkituta alusta ja säädätä kulmat kohdalleen.
Missä paikkakunnalla asut, täältä voisi löytyä vinkkiä hyvän korjaamon löytämiseen ?

Haulla löytyy paljon asiaa aiheesta, mutta kysyäkin toki saa lisää...
wiimax.fi
jk450
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 28.12.2004 11:47

Viesti Kirjoittaja jk450 »

vianorilla oli pyörän kulmien säädössä.siin autossa ei ole säätöpultteja
edessä,mut nyt on.tilasin kl;stä sarjan . käytin ihodessa myös teijon
korjaamossa.siellä mitattiin laaserilla ja kulmat oli kohdallaan.
autoon on vaihdettu reilu vuosi sitten alapallonivelet,et ei kai ne maantie
ajos kulu noin nopeasti...olen myös epäillyt et voisko olla mahdollista,
et olis raidetanko kulunut.onko muilla vastaanvanlaisia kokemuksia?
mul oli ennen 124 230e alustasarjalla,ja oli niin mahtava auto ajaa,et
on alkanut harmittaa kun vaihdoin uudempaan,mut en mä lannistu,kyl
mä sen laitan kuntoon.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alapallonivel kestää vähintään noin 30 tuhatta kilometriä.
Ne taka-alatukivarren ulommat helat ovat heikko kohta.
wiimax.fi
jk450
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 28.12.2004 11:47

Viesti Kirjoittaja jk450 »

niitä alatukivarren helojakin väänneltiin ko.huollossa ja totesivat olevan hyviä,
mut voihan ihminenkin erehtyä.taidanpa ottaa sen takapään erityisen tutkis-
kelun kohteeksi.täällä oli jossain juttua "koiranluista" mikä mahtaa olla
kyseinen osa? mulla muuten mahtava kärry toi 210 ja kaikki edelliset mersut,
mutta se ajettavuus on välillä ihan p....stä.itse asiassa kun ostin sen kärryn,
niin se oli ihan hyvä ajettava ja olen ajanut sillä n.17 tkm et nyt kesän aikana
meni huonoksi.
Avatar
sku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ma 12.04.2004 12:21
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sku »

kallistuksevakaajan osa se on se ihan koiranluun näkönen se kolisee ajettaesssa kluppuisella tiellä jos on vaihtopisteessä
W210 E300D
W126 280SE
W638 110CDI
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nosta auto taka-alatukivarren alta koholle, muuten ei välys tunnu.
Sitten rengasrauta edestäpäin alatukivarren ja vetoakselin nivelen väliin, ja vääntelemällä näet "narinahelan" välyksen.
wiimax.fi
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Jos löydät vian, niin laitapa tiedoksi, pls!

Mulla on samaa vikaa vm -96:ssa 290 TD:ssä ajettu 150.000 km. Käytin Veholla pari viikkoa sitten auton ja pyysin laittamaan kuntoon alustan, kun ei meinaa tuulella pysyä tiellä. Tarkkana saa olla ihan oikeasti. Puhelimeen puhuminen ei onnistu ja ohittaessa on oltava toisi tarkka ettei aja ohitettava kylkeen.

Veholla tosiaan vaihtelivat heloja ja palloniveliä reilulla 800 eurolla. Auton ajettavuus ei muttunut 1% vertaa. Menen pyhien jälkeen takaisin - saavat laittaa sillä rahalla sen kuntoonkin. Nyt vaihtelivat ainakin vääriä osia.

Tänään oli taas tuulinen keli ja auto huojahteli kehätiellä kaistalla nippanappa pysyen. Kävin tullessa nostamassa etupyörien paineet 2, 4 bar tasoon - katellaan aamulla - toivottavasti tuulee, jotta näkee eron (jos sitä on).

Aikoinaan vuonna 1996 mun kaveri osti tollaisen samanlaisen uutena. Se käytti sitä useasti Veholla - sanoi, että auto hakee ojanpientareet kuin ajokoira. Vikaa ne ei löytäneet autosta Veholla - ihan uusihan se olikin.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

joku on täällä joskus moittinut ohjausiskaria huonosta ajettavuudesta.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

W 210 korimallissa, köh, (selvittelee kurkkuaan)
EEEIII OLEEE OHJAUSIISKARIAAAA...
wiimax.fi
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

W210 ajo-ominaisuudet on kyllä eri luokkaa kuin
124:sen simpukkaohjauksella.

5 V ajelin 124 farkulla ajettu n.500 tkm ja sen ajotuntuma
tiehen oli kuin se olisi imenyt renkaat tien pintaan.

Mutustellessani tuota ajatusta että mistä se johtuu niin
olen tullu siihen tulokseen että 124 etupyörien kpi kulma
on niin suuri(huomaa kun kääntää pyörät tappiin niin pyörä
kallistuu aikas reilusti).Vaikuttaa tuohon ohjauksen palautumiseen
keskiasentoon,210 kulma on pienempi jolloi ohjaus on vähän
tunnoton silloin ohjausta tulee käännettyä herkästi keskiasennosta
pois jolloin auto soutaa helposti.

Oikaiskaa jos olen väärässä.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Omistuskokemusta on 15 autosta. Mersujakin on ollut - ja Volvoja.

Tämä W210:ni soutaa vaikka ei rattiin koskisi. Epämiellyttävää huojuntaa tuulisella kelillä. Tyynellä ja huonollakin kelillä tosi hyvä ajettava, ehkä partas tähän mennessä huonolla kelillä ajettavista, mitä olen ikinä omistanut. No, Porsche oli tästäkin parempi, mutta painiihan se eri luokassakin.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Omassani tuulen kyllä huomaa mutta vaihdettuani talvirenkaat auton käytös muuttui täysin. Alapallojen laiton ja renkaiden vaihdon jälkeen tuulen kyllä huomaa ajossa mutta se ei varsinaisesti muuta auton kulkusuuntaa.
AriR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ma 25.10.2004 12:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AriR »

Kaikissa näissä valituksissa yhteistä tuntuu olevan tuulinen ilma. En tiedä kuinka paljon "hakemista" on liikaa, mutta W210 -malliahan on monesti moitittu juuri tuollaisesta sivutuuliherkkyydestä.
W212 200cdi
S204 220cdi
ex W211 200cdi
ex W124 200E
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Aika vastuutonta on Veholta yrittää "korjata" sivutuuliherkkyyttä puslia vaihtamalla, jos kyseessä on ominaisuus.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

124 etupyörien kpi kulma
on niin suuri(huomaa kun kääntää pyörät tappiin niin pyörä
kallistuu aikas reilusti).Vaikuttaa tuohon ohjauksen palautumiseen
keskiasentoon
mulla oli sellainen käsitys asiasta, jotta kääntöakselin kulmista kasteri olisi se joka palauttaa ohjauksen. Lisäksi se suurempi kaster vaikuttaisi sivutuuliherkkyyteen olkatappilinjan jatkeen ollessa kauempana "kosketus pisteestä, jossa rengas ottaa maahan".
kasterin vaikutus kampperiin on mielestäni sellainen jottaa sisäkurvin puoloinen pyörä saa miinus kampperia ja uloo plussaa. KPI:llä se vaikutus että kumpikin pyörä saa plussa kampperia. Edestä katsottuna siis + campper näyttää \----/ ja miinus /----\. Kasteri on siis sivusta katsottuna "takakallistuma" ja KPI vastaavasti edestä katsottuna oleva kallistuma. KPI:llähän on tiukka vaikutus set offiin(ei siis offsettiiin :lol: )eli siis millä etäisyydellä OT linja on renkaan keskipisteestä (edestä katsottuna). Käsittääkseni tämä set offi olis hyvä 0:na.
Niin joo tuli vieläpä mieleen että KPI:kin saattaa vaikuttaa hiukka palauttavasti sillälailla että kääntäessä + kamper nostaa autoa, ja auton halutessa takaisin alas se vänkää rattia suoraksi.
So long and thanks for all the fish
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Joo!

Totanoin 15 vuotta on aikaa kun noita pyöränkulmia opiskelin
ja täytyy sanoa että viestisi HEIKKI H. on hyvä muistin
virkistäjä.(ps.mulla tais mennä sekaisin kpi ja kaster)

Noista 124/210 pyöränkulmaeroista numerotietona en tiedä
mutta visuaalisesti katsottuna pyörät ei ainakaan kallistu
samanlailla.
Onko kellään vertailutietoa kulmista jos niistä löytyisi selitys
ajettavuus ongelmaan :?:
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Nyt olen tutkinut W210:ni ajo-ominaisuuksia ja tullut siihen tulokseen, että joku paikka jumittaa. Olisikohan mahdollista, että takakallistuksenvakaaja olisi joistakin heloistaan niin tiukasti kiinni, että de ei liiku vapaasti jousien voimasta, vaan takertelee? Onko kellään ollut tämänkaltaista vikaa?

Vehon Olarilla vaihtelivat heloja etuakselilta 800 euron edestä, mutta ajettavuus ei muuttunut mihinkään. Jos löydän itse sen vian, niin täytynee yrittää Veholta saada takaisin nuo turhat "korjaus"kulut.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Noin äkkiseltään tuntuis että ei toi takakäikäle
pystyis laittaan jousille hanttiin.
Mutta eikös tuo ole helppo testata kun otat
vakaimen päistään irti ja heiluttelet sitä ja
vääntelet liikkuvia niveliä.
Jos ei liiku jostain niin armotonta rasvausta ja
hemputtelua.

Kallistuksenvakaajan ei pitäisi suoralla ja
kallistuksettomalla tiellä olla pelissä.
Se toimii vasta kun pyörät ovat eri korkuisella kohdalla.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Vehon Pitäjänmäessä tutkailivat tänään 290 TD:ni huojuntoja. Lopputulemana oli, että Vehon Olari oli vaihtanut etupäähän jotkut helat molemmille puolille ja asentanut ne molemmat väärinpäin. Korjasivat virheen - uskokoon kuka haluaa, mutta kuullostaaa ihan hyvältä selitykseltä. Mulle ei maksanut mitään.

Pitää köydä viikonloppuna kokeilemassa ajettavuutta maantiellä. Toivottavasti tuulee, jotta se huojunta ja epätyarkkuus ajettavuudessa tulöisi testattua.

Isompi asia oli, että ilmoittivat mersuni etupalkin puhkiruostuneen ja pitäisi vaihtaa pikimmiten!
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
jk450
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 28.12.2004 11:47

Viesti Kirjoittaja jk450 »

moron.tuli sit laitettua takatukivarren puslat viimevkon loppuna.parani
vähän,olivat aika löysiä ullommaiset ja pirullisen piukassakin
olivat.mut edellee hakee loivasti puolelta toiselle.huomen aloitan
laittaan etupäähän pyörankulmien säätöpultteja.ajattelin säätää pyöriä
vähän reilummin negattiiviseksi,syö vähän enenmmän rengasta,mut jos
paranee niin syököön....kaupasta saa uusia.mut sitä ennen meen
rankasee polarista. :evil:
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Kysynpähän kuitenkin varalta: mikä mallin mersu? Oletko kuitenkin ensiksi vaihtanut taakse ne kallistuksen vakaajan päät - koiranluut?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
jk450
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 28.12.2004 11:47

Viesti Kirjoittaja jk450 »

no se on toi w210 230e.en vaihtanut olivat aika tiukat.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Kävin nyt testailemassa mersuani. Pitskun kommentit siitä, että helat oli asennettu Olarissa Veholla väärinpäin saattaa olla ainakin osittain totta. Ajettavuus tuntui tuulettomalla kelillä ihan hyvältä. Vielä ei huojuntaa ilmennyt. Katsellaan sitten tuulisella kelillä ja vilkkaamman liikenteen seassa.

Hiukan jäi kaivamaan se, että kun kurkkasin auton alle niin näyttää siltä, että vaihdettu oli vain yksi (1) hela, vaikka pitskussa puhuivat kahdesta.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
jk450
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 28.12.2004 11:47

Viesti Kirjoittaja jk450 »

nyt olis uudet pultit paikallaan.miten voi olla mahdollista et vasemman
puolen iskari on lyhyempi kuin oikee ja samaa pariakin ovat.täytyy hakee
huomen uudet iskarit eteen,.eikös ne iskarit pitäis olla saman mittaiset
molemmin puolin.
kait senkin luulis vaikuttavan ajoominaisuuksiin.mulla oli alapalkki
hieman ruosteessa,mut nyt ei oo enää.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Siellä voi iskari jumittaa, kun on kerta eripituinen. Ei mikään ihme w210 etuiskareissa...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
jk450
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 28.12.2004 11:47

Viesti Kirjoittaja jk450 »

nyt kulkee kuin juna! säädin etupään campperin negatiiviselle ja laitoi eteen
kyb;in kaasut ja vaihdoin tavallista jäykemmät jouset eteen.
on ihan hirvee iso ero.soutaminen lakkasi kokonaan ja sivutuuli
herkkyys hävisi.....melkein kokonaan.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Nyt löytyi vika huonolle suuntavakavuudelle ja huojunnalle! Laakeri lävähti palasiksi etupyörässä 2 päivää sen jälkeen, kun Pitskussa korjasivat puslia, jotka oli Olarissa laitettu väärinpäin vikaa etsittäessä!

Etupyörän laakeri pamahti kappaleiksi 100 km/h nopeudessa, mutta onneksi oli luikas keli, eikä pyörä saanut otetta tien pinnasta. Meni vähän aikaa sujonaan ja alkoi rohisten pyöriä.

Sattui 300 m päässä Lommilan Veholta. Soitin Vehon huollonvaraukseen ja sanoivat, että tilaa kuorma-auto, jotta mersu saadaan Pitskuun. Ehdotin Lommilaa, kun se oli näköetäisyydellä, mutta kaveri sanoi, että ne ei laita henkilöautoja. Soitin itse Lommilan Veholle ja kerroin tilanteen - töidenvastaanotossa sanoivat, että on hiukan kiirettä, mutta jos odotat, niin vaihdetaan laakeri odottaessa....ajele tänne.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
kuikka10
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 21.12.2004 00:28

Viesti Kirjoittaja kuikka10 »

Mulla on 1998 mallin e300 turbodiesel (210) ja se on todella huono ajaa huonolla ilmalla. Erittäin yliohjautuva ja uria hakeva. Kulmat on säädetty moneen kertaan ja asiantunteissa liikkeissä. katsastusmiehen kans hakemalla haettu väljyyksiä , mutta mitään ei löydy. Kaverilla on aivan samanlainen mersu ja siinä sama homma. Ollaan jo annettu periksi ja tultu siihen tulokseen että W210 taitaa olla vaan niin todella huono auto ajaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Nyt löytyi vika huonolle suuntavakavuudelle ja huojunnalle! Laakeri lävähti palasiksi etupyörässä ..."

Todennäköisesti kiristetty liian tiukalle, laakeriin pitäisi jättää pieni välys.

"Ollaan jo annettu periksi ja tultu siihen tulokseen että W210 taitaa olla vaan niin todella huono auto ajaa."

Ei, jossain on vikaa kaikesta huolimatta.

Sivutuuliherkkyyttä voi vähentää madaltamalla jousitusta.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin