Tosiaan onko kellään ollu kansi halki pako tai imukanavasta vesitilaan? Sehän ilmenisi silleen että tyhjäkäynnillä ahdetussa autossa painetta ei jäähdytysjärjestelmään tule mutta kun autolla ajaa ja ahdot on välillä se baarikin niin silloin tulisi paine myös jäähdytysjärjestelmään?
Toisinsanoen ahto tai pakopaine menisi vesitilaan
Tuohan on siinä mielessä v-ittumainen vika kun se ei vissiin koeponnistuksessa ilmene jos ei sellaista osaa epäillä valmiiksi? Vai ponnistaako pajat myös pako ja imukanavat ilman eripyyntöä?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Alipaineella ainakin venttiili tiiveys testataan..näkyisikö halkeama sillä.
Ei kyllä luulisi ahto tai pako paine halkovan kanavia...jospa sulla vain on orastava pahvi vika?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Täyskunnostettu kansi eli venttiilityöt, ohjurit, kumit, plaanaus sekä koeponnistettu kansi viikon ollu paikallaan Coppercasgetin kanssa marmorilta ostetuilla osilla eli tiiviste ja pultitkin
Jos auto käy tyhjää kuinkakauan ei painetta tu ei yhtään. Jos olis palotilasta vuoto luulis painetta kehivän tyhjäkäynnilläkin? Tältä pohjalta vaan mietiskelin että ponnistetaanko kansi myös pako ja imukanavista? Luulin jo ettei korkki tullu kiinni kun het ajon jälkeen laskin paineet ja jätin käymään tyhjää eikä letkuissa tuntunu yhtään painetta mutta kyllä se korkki oli kiinni.
Nesteitä ei puhalla ulos ja sekin vähä ihmetyttää. Ahtopainehan pysyy korkin takana kun on se 0.9bar Jokatapauksessa letkut on liian kovat ja sekin on varmaa on senverta nuitten kanssa tullu pelattua.
Tätä täytyy vielä tutkia lisää ja tarkemmin mutta pahvivika lie on poissuljettu mahdollisuus? Termarin vaihdan huomenna uuteen marmorilta ostettuun orginaaliin mutta aika epätoivoinen mahdollisuus tuo.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Ei ainakaan vuoda. Painetta meinaan on sitämyöte paljo et jos olis reikä tulla ulos niin tulisi varmana. Ihan on kuiva tosiaan vesipumppu.
Mietin sitäkin että miten vesipumppu saisi painetta aikaiseksi? Joo jos tiiviste valskaa ni vetää kyllä ilmaa akselinkaulalta mutta en jaksa uskoa et tuollaista painetta saiai aikaiseksi ja toisaalta jos saisikin niin kait se uloskin tulisi?
Jossain 362 valmetissa jossa ei ole paineistettu järjestelmä niin vetää kyllä ilmaa akselin kaulalta jos pumppu on rikki ja sit liruttaa veden ulos kun mosan sammuttaa. Niin ja tosiaan on 362 eikä 361
Sit jos neste ei kierrä kunnolla niin se voisi aiheuttaakkin tuon oireen mutta autossahan oli lämppärin kiertovesipumppu rikki ja kabiiniin tuli ajossa lämmintä ihan normaaliin tapaan eli jos nyt ihan just ei o siivet menny niin sekin puoli on kunnossa. Ja 92 nen eli ei o muovisiivet joka vois kaulalta irrota.
Mikä muu vesipumpussa sais ton aikaiseksi?
Edit: Niin ja lisätään se ettei nostele lämpöjä epätavallisesti eikä ö-paine viisari väppättele.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Vielä pohdin että kun viittis tempaista imusarjan pois ni kohta selviäis vuotaako imupuolelta. Pakosarjan irroitus onkin sitten jo työläämpi irroittaa niinpaljon et sopii työjelemään sillä osastolla mutta yhtähelppo olis sekin sitte irroituksen jälkeen testata et vuotaako. Pakosarja ei niinvain ole pöydälle asti otettavissa.
Peeveli kun autolla ei voi ajaa ahtoputki irrallaan. Rikkoo ahtimen Hukkaportin pakkoaukaisu tietty jotain vaikuttaa kun ei kierroksilla komenna. Kierroksilla pakopaine ja ahdotkin varmaan jonkinverran nousee vaikka hukkis auki olisikin on nin mitätön tuo ahistin.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Asiasto toiseen niin onko tullut mieleen käyttää ahdetussa sitä jäähdytys nestetttä joka kestää tai alkaa keittämään jossain 150asteen tietämillä..en muista tarkkaan mutta täällä sitä juttua oli...kuitenkin piste lämpö on joissakin kohdissa suurempi ja kuumassa paikassa alkaa jo pinnassa höyrystyminen ja neste ei pääse suoraan kosketukseen metallin kanssa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
atlas kirjoitti:Asiasto toiseen niin onko tullut mieleen käyttää ahdetussa sitä jäähdytys nestetttä joka kestää tai alkaa keittämään jossain 150asteen tietämillä..en muista tarkkaan mutta täällä sitä juttua oli...kuitenkin piste lämpö on joissakin kohdissa suurempi ja kuumassa paikassa alkaa jo pinnassa höyrystyminen ja neste ei pääse suoraan kosketukseen metallin kanssa.
Mopossa käytössä watervetre sitä en muista oliko sillä korkeampi piste mutta
lämpöä siirtelee paremmin, pitempään rasitelesa maxs lämmöt 15-20 jää alemas kuin ilman sitä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
No entäs ajelee topikin aloittaja nyt ihan normisti paisarin korkki raollaan jos sieltä ei tule kerran nesteet ulos..voihan olla että paine kerääntyy sinne hitaasti ja se ei sitten häiritse kuitenkaan jäähdytystä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
en nyt muista mitenkä se oli, mutta jotenkin tollain oli ex lankussa kansi halki. tuuppas vedet pakosarjaan ja kauhee höyry pakarista. ja pakokaasut meni sitten taas välillä vesien sekaan. ei tullut lämppäristäkään lämmintä tasaseen, kun kaasua seassa.
Timo N kirjoitti:Useamman OM603 kannen nähnyt joka on imu- tai pakokanavasta halki.
Venttiilikoneiston kun purkaa niin kanavien vuodot on helppo paikallistaa.
Tätä ittekkin mietiskelin mutta tosiaan helpompi kun nokka-akselin ottaa irti ja pukkaa kompuralla painetta ahtokoteloon ni ei tarte imusarjaa pois ottaa? Sit paisarin korkki kiinni ja koittelemaan meneekö letku kovaksi. Regulaattorista kun säätelee jonku 3bar ni kestää liipaisin olla pohjassa kokoajan.
Pakopuoli onkin sitte jo hankaleempi kun ahdin saisi olla paikoillaan. Ahtimen laippa ei sovi lähtemään irti kun sen jousto-osan sisässä on sisäputki. Pakosarjassa olevat mutterit on tosilujaa kiinni ja lisäksi oikein mukavassa paikassa eli ei helppo tuosta kohtaa. Tietty jos koko rännin päästä pukkaa painetta ni ei tarte purkaa mitään mutta sitte ei kolmea baaria passaa laittaa
Tutkitaan
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Löysäsin noka-akselin laakerikannet irti ja tein kalustelevystä kuviosahalla plommin kun siitä on nopea sellainen tehdä. Ruuvipuristimella varmistin et ei vuoda. 4.5bar ei mene ahtopuolelta eikä 0.6 pakopuolelta vesitilaan. No käytin autoa nyt reilusti pidempään ja kyllä sinne sitten painettakin tulee kun aikansa käy. Ennen tätä kävin ajamassa lenkin et auto oli valmiiksi käyntilämmin.
Tämä tarkoittaa sitä että vuoto ei ole pako tai imukanavasta.
Urho Matti eli uusiksi meni. Kansi pitää ottaa pöydälle uudelleen ja jos ei löydy selkeää omaa sösimisen merkkejä ni sitten täytyy lohkoakin syynätä. Kylmänähän (nollakelissä) minä kasasin tuon mutta ei oikein jaksaisi sitä syyksi uskoa? Sellainen on mahdollista että öljyä joutui jostain kannen tai lohkon tiivistepinnalle kun nostin kannen lohkonpäälle ja siitä sitten vuotaa painetta? Pulttien kiristyksen tein sitämyöten huolella etten usko sieltä syytä löytyväksi.
Copperiahan mulla oli tiivisteen molemmin puolin kyllä. Miten lie ronkeli tuollaiselle jos öljyä joutuu väliin?
Sellainenkin tuli mieeen että jos pultti olis menny poikki pian kiristyksen jälkeen mutta tuo lie on jo lähellä ison lottovoiton todennäköisyyttä ja vaatisi materiaalivirhettä pultissa? Ei sentään nuin. Ei tullu mieleen koittaa kun venttiilikoppa oli pois paikoiltaan.
No tässä kuitenkin kuvia painetestausjärjestelyistä. Pakoputkeen tein FinnFoamista sopivankokoisen korkin ja porasin sit siitä läpi kaksi reikää. Toinen paineilmapistoolille ja toinen ahtomittarille et näkee pakoputkessa olevan paineen. En uskaltanu 0.6bar enempää laittaa ettei räjäytä äänenvaimenninta. No pakoputki ei ainakaan vuoda jos jotain hyvää haluaa tästä päivästä mainita.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Timo N kirjoitti:Useamman OM603 kannen nähnyt joka on imu- tai pakokanavasta halki.
Venttiilikoneiston kun purkaa niin kanavien vuodot on helppo paikallistaa.
Tätä ittekkin mietiskelin mutta tosiaan helpompi kun nokka-akselin ottaa irti ja pukkaa kompuralla painetta ahtokoteloon ni ei tarte imusarjaa pois ottaa? Sit paisarin korkki kiinni ja koittelemaan meneekö letku kovaksi. Regulaattorista kun säätelee jonku 3bar ni kestää liipaisin olla pohjassa kokoajan.
Pakopuoli onkin sitte jo hankaleempi kun ahdin saisi olla paikoillaan. Ahtimen laippa ei sovi lähtemään irti kun sen jousto-osan sisässä on sisäputki. Pakosarjassa olevat mutterit on tosilujaa kiinni ja lisäksi oikein mukavassa paikassa eli ei helppo tuosta kohtaa. Tietty jos koko rännin päästä pukkaa painetta ni ei tarte purkaa mitään mutta sitte ei kolmea baaria passaa laittaa
Tutkitaan
Tarkoitin kyllä että kansi olisi irrallaan ponnistaessa
Mulla oli vaan sellainen ajatus et jos olis ollu halki niin olisin laittanu valmiiksi toisen kannen ja sit vaan tehny vaihdon. Sehän menee ihan kohtuudella päivässä se homma. Luulis 4.5bar menevän poreesta läpi kun jonkun minuutin sohottaa? Ja jos on tuolleen kun pera8x:llä niin tuo testi toimii mainiosti pakopuoleltakin.
No nyt kuitenkin näyttää sille et olen itte sössiny jotain eli öljyä joutui jostain tasopinnalle juuri ennen pulttien kiristystä tai sit pore on sylinteriputkessa tai kansi meni rikki sopivasti? Ei siis hoidu päivässä kaikki nuo hommat ellei syynä ole öljy. Toivottavasti on sillä silloin on halvin vika
Yksi tapaus tuli tietoon sellainenkin et tosiaan sylinteriputkessa on ollu pore ihan ylälaidassa siihen kapeaan vesiuraan. Sain tietää sen kun kansi oli jo paikallaan. Kun mosa on OT:ssa ni kutosesta esim ei nää tuota kohtaa kun mäntä on silloin ihan ylhäällä. Siinä kohtaa pitää sit miettiä miten tarkistuksen tekee. Nuo urathan minä puhdistin kyllä huolella irtoruosteesta sun muusta paskasta ennen kannen paikalleenlaittoa mutta en osannu sillä silmällä muuten kattoa niitä.
Miten olet testannu kanavat kun kansi on irrallaan?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Oireet on kohtuu samanlaiset kuin mulla joskus kun kuparitiiviste alkoi vuotamaan. Paine nousi vasta kun antoi ahtoa eli pikemminkin tehoa sylinteriin. Ahto oli seurausta tehosta eli syöttö nousee, sylinterin teho nousee, ahto nousee.
Kannen kun nostat oikein varovasti niin näet varmaankin mistä kohtaa on nokea mennyt vesikanavaan. Anna koneelle vähän savua ennen purkamista niin vuotomerkki löytyy helpommin.
Hyvä vinkki. Copperiin tosiaan voisi jäädä nokijälki kun komentaa ennen purkamista ja mix ei poreeseenkin jos siellä sellainen on.
Autossahan on tosiaan 7mm tapit ja alkuperäinen ahdin. Tosin pumpun säädöt tilattiin silleen et pahvin olis pitäny kestää ja senverta testasin heti alkuun ettei ainakaan ahdot nouse 0.9 yli vaikka komentaakin.
Yläkierroksilla just huomaa pientä huntua mutta alle 4000r/m ei sellaista saa aikaiseksi joten syötönsäätö on lie oikein tehty ja homman teki kaveri johon luotan kuin vuoreen
Mutta täytyy komentaa pikkasen ennen kun purkaa.
Jos kansi on ehjä niin pitäisköhan se piruuttaan nostaa 3D -mittakoneen pöydälle ja kattoa tartteeko kantta oikaista uudelleen 2t kilsan paikallaanolon jälkeen? Tietääkö joku mikä on sallittu heitto kannen tasopinnassa? Tuo mittaus kun olisi kustannustehokas suorittaa
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Jari Ke kirjoitti: Tietääkö joku mikä on sallittu heitto kannen tasopinnassa? Tuo mittaus kun olisi kustannustehokas suorittaa
Kun kansi on moottorikoneistamossa plaanattu, se riittää suoruuden suhteen. Syöpymät on sitten toinen juttu.
En usko kannentiivisteen vuototeoriaan , jos kansi on oikeaoppisesti kiristetty.
Paine jäähdytysjärjestelmässä johtuu monesta syystä, tässä tapauksessa ei mielestäni ole kysymys sylinteriryhmästä vaikuttavista tekijöistä. Lämmön nousu jäähdytysjärjestelmässä on mielestäni tässä tapauksessa paineennousun aiheuttaja. Vesipumpun siipipyörä "luistaa" tai vaurioitunut tai termostaatti väärinpäin asennettu tai viallinen.
Jos tarkastelet paisuntasäiliön pintaa ryntäyttämällä moottoria, havaitsee ulkopuolelta tulevat paineen aiheuttamat kuplinnan nesteessä. Jäähdytysnesteen korkeuspinnan vaihteluistakin sekä hajusta saa viitteitä ongelman aiheuttajasta.
Jari Ke kirjoitti:Mulla oli vaan sellainen ajatus et jos olis ollu halki niin olisin laittanu valmiiksi toisen kannen ja sit vaan tehny vaihdon. Sehän menee ihan kohtuudella päivässä se homma. Luulis 4.5bar menevän poreesta läpi kun jonkun minuutin sohottaa? Ja jos on tuolleen kun pera8x:llä niin tuo testi toimii mainiosti pakopuoleltakin.
No nyt kuitenkin näyttää sille et olen itte sössiny jotain eli öljyä joutui jostain tasopinnalle juuri ennen pulttien kiristystä tai sit pore on sylinteriputkessa tai kansi meni rikki sopivasti? Ei siis hoidu päivässä kaikki nuo hommat ellei syynä ole öljy. Toivottavasti on sillä silloin on halvin vika
Yksi tapaus tuli tietoon sellainenkin et tosiaan sylinteriputkessa on ollu pore ihan ylälaidassa siihen kapeaan vesiuraan. Sain tietää sen kun kansi oli jo paikallaan. Kun mosa on OT:ssa ni kutosesta esim ei nää tuota kohtaa kun mäntä on silloin ihan ylhäällä. Siinä kohtaa pitää sit miettiä miten tarkistuksen tekee. Nuo urathan minä puhdistin kyllä huolella irtoruosteesta sun muusta paskasta ennen kannen paikalleenlaittoa mutta en osannu sillä silmällä muuten kattoa niitä.
Miten olet testannu kanavat kun kansi on irrallaan?
Laippa,jossa palotilan kokoiset reiät, kanteen kiinni pulteilla ja tasotiivisteellä. Vesitila tulpaten ja yhdestä lävestä kilo paineilmaa vesitilaan.
Voihan tuon vedelläkin tehdä, noi oli meille mieluisammat tehdä.
Timo N kirjoitti: yhdestä lävestä kilo paineilmaa vesitilaan.
Vain kilo? Mietiskelin vaan että useimmin paine menee vesitilaan enste ja siilläpuolen (palotilan) on baareja ihan toiseen tahtiin? En tunne tuota prosessia yhtään niin voin heitellä vaikka mitä tyhmää mutta tuollainen testaaminen kuulostaa ajatta kun ei ollu paineistettuja jäähdytysjärjestelmiä?
Kannessahan on sitämyöten paksut seinämät ja pienet pinta-alat että 10 baariakin on paine jonka kannen pitäis kestää vesitilanpuolelta leikiten? Itte jo menasin rakentaa systeemin jolla pystyy yhteen palotilaan kerrallaan ja kuumaan kanteen pukkaamaan painetta oikekin kunnolla ja sit kuplimisen näkee vesitilanpuolelta? Ei mikään maailamantemppu rakentaa tuo
No nyt ei tarte kun löytyi selvä vuotopaikka.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
J.Kulmala kirjoitti:
Etukammion kohdalta lähtevä pieni halkeama, joka ei mielestäni ole jäähdytysjärjestelmään tulevan paineen syy. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
Perustelut miksi ei voi olla syynä paineennousuun vesitilassa?
Mittasin ja on noin 11mm pituudeltaan tuo näkyväosa halkeamasta. On tietysti subjektiivista se että paljonko on paljon ja kuikka iso on iso mutta minusta tuo ei ihan mitätön enään ole? Sitäkään ei tiedä laajeneeko se kun mennään tasosta sisäänpäin vai mitä tekee?
Jokatapauksessa tuosta olisi seurannut taatusti isompia ongelmia ja pian jos olis vaan ajanu.
Kuinkahan lujaan on vedetty esikammion kiristysrengas Se hartia kannessa ei kummoinen ole ja jos kiristysrenkaan vetää pulttipyssyllä kiinni niin ..... Minusta pikkaisen on omituisesti halki tuo?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Kyseinen halkeama ei ulotu vesitilaan. Tunkeumaväriaineella pystyisi varmistamaan halkeaman syvyyden. Toki muitakin menetelmiä on, kuten magneettijauhe ,pyörrevirtatarkastus, ultraäänitarkastus sekä radiografia.
Viimeksi muokannut J.Kulmala, La 14.02.2015 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J.Kulmala kirjoitti:Kyseinen halkeama ei ulotu vesitilaan. Tunkeumaväriaineella pystyisi varmistamaan halkeaman syvyyden. Toki muitakin menetelmiä on, kuten magneettijauhe ,pyörrevirtatarkastus, ultraäänitarkastus sekä radiografia.
Voi se niinkin olla mutta perustele mix ei voi olla vesitilaan
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661