Juu tuollanen rojekti tuli otettua, palkintona lukemattomista tunneista tallissa kenties menevä pirssi, tai romarille metukkaa leivän päälle

Ihan koko tarinaa en viitti kertoo mutta ennen kun se mun talliin tuli, oli käytetty vikakoodinluvussa ja pakokaasumittauksessa, liika suuresta joutokäynnistä johtuen, koneen lämmetessä nousi vähintään 1500 huitteille.
Vikakoodeja näky olevan yks A4 täynnä, suurin osa ilmeisesti palaneesta sulakkeesta no.23(jonka takana myös moottorinohjaus himmeleitä) , joka ei pysyny ehjänä kickdown releen oikariin menneestä diodista johtuen. Diodi vaihdettu ja sulake saatu pysymään ehjänä.
Tällä korjauksella ei kuitenkaan ollut vaikutusta joutokäyntiin.
Tämän jälkeen joitakin iltoja armotonta googlettamista ja välissä tallissa ihmettelyä, tutkailua mahd imuvuodosta tai kehnoista antureista, viimeinen jäljellä oleva vikakoodi viittas siihen että joutokäynnin säädössä häiriö, ja vaihtoehtojahan taitaa olla vaikka kuinka.
No loppuviimeks otettu kaasuläppäkotelo kätöseen 'ollakko vaiko eikö olla' tyyppisesti, avatessa sai todistaa johtojen kehnoa laatua, eristeet varisseet irti, oikosulkuja en havainnut mutta ei sekään kaukana ole ollut.
Taas googlettamista ja juutuuppailua, josta valaistuneena todettu magneettikelan joka kytkee hammaspyörän kaasuläpänaksilaan olevan mykkä.
Siitä se rojektien rojekti vasta alko. Oli saksalainen insinööri ajatellu nimittäin asian niin että sitähän ei pureta, olin eri mieltä..
Kelan käteen saamiseksi piti vinguttaa (laaserilla? hitsattu) vipu/prikka kaasuläppäaksilalta irti, purkaminenhan on tietty helppoa, mutta takaisin hitsuutteleminen ei ihan niin.. (jos joku tehny saman operaation niin hitsasitko vai keksitkö jonkun innovaation, itse hitsasin, tigillä, melko haastava, helppo tietty jos osaa...)
No, vinguttelun jälkeen siis päästy kelaan käsiksi, jota myöskin vinguteltu, valettu mötti kun kerta on, löydetty katkos negatiivisen johtimen ja kelan käämin liitos kohdasta, juotettu, ja taas pelaa (vastus n. 4,3ohm), kuumaliimalla paikattu kolot ja osat putsattu ja laakerit kevyesti voideltu, hitsattu rikka takas paikalleen(ennen purkua oli siis merkattuna aksilan pään suuntima, jonka avulla pysty rikan asennon määrittään ennen hitsuuta).
Nyt on johtojen uusimis vaihe menossa, varmaan ens viikolla pääsee jännään tuliko rojektista auto vai paali, meinaan että onko vielä JOTAIN, ja onko boxit pysyny ehjänä hajonneen kickdown releen ja haperoiden läppäkotelon johtojen ym jälkeen, ja arvoitus tosin se releen diodikin, onko rikkoutunu vanhuuttaan vai........

No ja siis johtojen vaihto rojektista, liitinkin oli tietty valettu, mutta vinkulla sai senki melko kivuttomasti auki, pääsee tinaileen vanhoihin karvoihin kiinni.. JÄNNÄÄ PUUHAA!!
