W124 om603 öljynpaineet hukassa?
W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Elikkäs mersu päätti laskea öljyn paineet lämpösellä koneella alle yhteen tyhjäkäynnillä
. Tasakaasulla liikkessä pitää öljyn paineet kolmosessa. Joten aattelin, että nyt on oikea aika vaihtaa öljyt. Joten vaihdoin öljyt ja suodattimen (5w-40), mutta eihän se auttanut
. Joten oisko jollain tietoa miksi laskee öljynpaineet lämpösella koneella vain kylmällä koneella öljyn paineet pysyy tyhjäkäynnillä kolmosessa. Oisko öljy liian "laihaa"? Oisko jollain kokemuksia mistä lähtis vikaa etsimään?
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Itse ajaisin entiseen malliin ellei paineisiin ole tullut yhtäkkistä muutosta ?
wiimax.fi
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
No ei ihan yhtääkkiä ekaa kertaa laskenut mutta talvella pysy öljyn paineet koko ajan kolmosen ja kakkkosen välissä. Vaikka kuinka kenki. Eli oisko jotain selitystä sille vai käykö vaa nii lämpösenä öljy tällee kesällä?
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Mitäs öljyä siellä on käytetty..ei kai 0wXX..tollaselle laittaisin itse 5wXX.
Onhan vaihto ehtoja ylipaine venttiili..en kyllä osaa sanoa onko se pumpussa vai suodattimen jalassa.
Joskus äkillinen paineen pudotus viittaa aukijääneeseen ylipaine venttiiliin eli välissä roskaa,metallia...tällöin kierroksilla jaksaa työntää öljyä hyvillä paineilla mutta tyhjiksellä jää jopa ihan nollaan riippuen miten auki on venttiili jäänyt.
Onhan vaihto ehtoja ylipaine venttiili..en kyllä osaa sanoa onko se pumpussa vai suodattimen jalassa.
Joskus äkillinen paineen pudotus viittaa aukijääneeseen ylipaine venttiiliin eli välissä roskaa,metallia...tällöin kierroksilla jaksaa työntää öljyä hyvillä paineilla mutta tyhjiksellä jää jopa ihan nollaan riippuen miten auki on venttiili jäänyt.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Ihan 5w-40 öljyä laitoin sinne
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Mun autossa samaa vikaa tosin bensakoneella sen saa jopa näyttämään nollaa d päällä jarrua vasten.
Koitin kerran pidempään sillain että mittari näyttää nollaa mutta ei kuitenkaan alkanut nakuttamaan joten ei varmaan suurempaa vikaa ole?
Itse epäilen anturia, välillä aina kun kääntää kylmänä sytysvirran päälle mittari näyttää 0.5bar öljynpainetta
Ja tekee semmosta kun ajaa 2500 kierroksilla ihan pintakaasulla ja nostaa kaasun paineet nitkahtaa kolmesta kahteen ja nousee takasin kolmeen heti, kun taas laittaa kaasua niin sama homma
öljyt kanssa vaihdoin talven jäljiltä muttei mitään vaikutusta ollut, eipä tuo ainakaan hajonnut ole vaikka useampi tuhat ajettu tuollaisena
Koitin kerran pidempään sillain että mittari näyttää nollaa mutta ei kuitenkaan alkanut nakuttamaan joten ei varmaan suurempaa vikaa ole?
Itse epäilen anturia, välillä aina kun kääntää kylmänä sytysvirran päälle mittari näyttää 0.5bar öljynpainetta
Ja tekee semmosta kun ajaa 2500 kierroksilla ihan pintakaasulla ja nostaa kaasun paineet nitkahtaa kolmesta kahteen ja nousee takasin kolmeen heti, kun taas laittaa kaasua niin sama homma
öljyt kanssa vaihdoin talven jäljiltä muttei mitään vaikutusta ollut, eipä tuo ainakaan hajonnut ole vaikka useampi tuhat ajettu tuollaisena
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
mulla on om601, teki joskus semmosen tempun että tiputti paineet alle puoleen kiloon ja siitä nollaan.. kierroksilla oli vähän painetta..
pumpun vaihdolla tuli taas painetta 5,2 kiloa!
Sen jälkeen pysy hyvin kunnes naapuri poltti koko höskän..
pumpun vaihdolla tuli taas painetta 5,2 kiloa!
Sen jälkeen pysy hyvin kunnes naapuri poltti koko höskän..
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
mut jos pumppu on sökö niin ei kait sillä enää pääse kolmen kilon mittarilukemaan kylmänäkään? Mun on pitäny tässä koittaa sillain et lämmittää sitä anturia kun kone on kylmä ja kattella mitä tapahtuu.
Tieten jos joku tietää mistä M111 koneesta saa mekaanisesti mitattua ne paineet niin sais mielenrauhan ja kait topicin alottajankin koneesta sellanen mittarin nippa jostain löytyy?
Tieten jos joku tietää mistä M111 koneesta saa mekaanisesti mitattua ne paineet niin sais mielenrauhan ja kait topicin alottajankin koneesta sellanen mittarin nippa jostain löytyy?
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Kiitoksia vastauksistaei kaintuossa sitten mitää hätää 
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Se mekaaninen mittaus olis kuitenkin hyvä tehdä jos se ylipaine venttili kuitenkin kiukuttelee...
Ainakaan niin kauan ei oo hätää jos nostajat ei ala nakuttamaan mutta tuossa dieselissä se varmaan on vaikeampi kuulla kuin bensassa
Ainakaan niin kauan ei oo hätää jos nostajat ei ala nakuttamaan mutta tuossa dieselissä se varmaan on vaikeampi kuulla kuin bensassa
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Okkei. Pientä nakutusta kyllä kuuluu mutta taitaa olla ihan normaalia tuo. Pitää varmaan käydä mitauttaa. Oisko kellään muuten tiedossa uudenmaan aluellaa missä vois käydä mitauttaa?
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
No pieni nakutus sallittakoon mutta sen kolinan kyllä erottaa kun öljynpaineet häviää 
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Niihän tuo sallitaan
mutta missäs tuon vois käydä mitauttaa kun nopealla googlettamalla en tästä läheltä ainakaan öytäny paikkaa?
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Mielestäni paineitten ei kuulu olla alle yhden tyhjäkäynnillä mikäli tyhjäkäyntikierrokset on normaalit. Ei se rikki mene mutta muutoksesta se kertoo.
Mitään käryä paljoko koneella on ajettu?
Mitään käryä paljoko koneella on ajettu?
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Koneella on ajettu noin 430tkm veikkaisin
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Ja tyhjäkäynti kierrokset on normaalit
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
omalla oli ajettu 197tkm saksasta juuri tuotuna om603 ja kuntonsa puolesta täysin uskottavissa oleva lukema (huoltokirjakin löytyy) ja siinä oli kuumalla koneella eli helle kelillä pitkän matkan päätteeksi 1bar tasan öljynpaine, juuri käyntilämpöön ajettuna 85 C 1,5bar nyt ajettu 278tkm ja edelleen sama 1bar kuumalla koneella.
oon kuullut että muutamissa vapareissa olisi öljyruiskut, jotka on normaalisti vain turbokoneissa eli mäntien alla ruiskuttelee ylöspäin jäähdyttäen ja voidellen mäntää nämä laskee painetta, pitäs ottaa öljypohja irti ja tarkistaa tai jollain kameralla kurkkia tyhjennysropusta. anyway alle 0,3bar on vaararaja joten en huolestu.
oon kuullut että muutamissa vapareissa olisi öljyruiskut, jotka on normaalisti vain turbokoneissa eli mäntien alla ruiskuttelee ylöspäin jäähdyttäen ja voidellen mäntää nämä laskee painetta, pitäs ottaa öljypohja irti ja tarkistaa tai jollain kameralla kurkkia tyhjennysropusta. anyway alle 0,3bar on vaararaja joten en huolestu.
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Mesew124 kirjoitti:Koneella on ajettu noin 430tkm veikkaisin
7 lankun paineista on kokemusta ja yhdessä (200D) meni lähelle 1bar tyhjäkäynnillä kun helteillä motaria oli ajanu ml siinä 710t. Ostin sen kun ml oli 403t ja silloin oli noin 1.5bar vasaavassa tilantessa. Taksissa oli alkuun ollu ja epäilyttää kun oli vaihdettu jo 180t kohdilla pois. Olisiko ajettu enemmän ja ennen vaihtoa ruvattu?
Kaikissa muissa viisari jää pikkasen alle kahteen tyhjäkäynnillä "kuuman ajon jälkeen". yhden lukema oli 420t (eksä) ja yhden 128 joka on ukkelilla ja yhden 170 joka on mun tallissa muut tuolta väliltä. Yhden mosan kilometreista ei ole varmaa tietoa ja siinä viisari tippuu 1.4 kieppeille. Epäily on että mosalla on ajettu selvästi yli 600t ja 100% varmuudella yli 504t
Jos tuo 430 on todellinen ajettu kilometrimäärä niin sanoisin että alakantissa on ja jos mittari näyttää oikein niin poikeavana lukemana pitäisin. Jos olisi ajettu reippaasti enemmän niin sit ei mitään huolta.
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Vähän ajettuja yli 24 vuotiaita dieseleitä ei ole maailmassa kun muutama kappale.
öljyn paineista voi paljon päätellä ja loput kuskinpenkin kulmasta.
öljyn paineista voi paljon päätellä ja loput kuskinpenkin kulmasta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Niin mittareita on helppo veivata näistä.
Mutta kysyjälle vaan et tosiaan mittarilukemiin ei voi luottaa vaikka olisi uudempikin kulkine kyseessä saati sitten nämä yli 20v vanhat. Jos vsipumppu on vaihdettu tai kansipahvi ja jos nokkariimu on venynyt niin melkein voi sanoa että yli 500t on menty? Alkuperäinen laturikin kait usein kestää yllättävän paljon ajoa kun vaan hiilipaketin vaihtaa. Ts. jos se ulompi liukurengas on kulunut oikein selvälle uralle niin usein on niin et tietä on nähny. Toki riippuu olosuhteistakin.
Mutta kysyjälle vaan et tosiaan mittarilukemiin ei voi luottaa vaikka olisi uudempikin kulkine kyseessä saati sitten nämä yli 20v vanhat. Jos vsipumppu on vaihdettu tai kansipahvi ja jos nokkariimu on venynyt niin melkein voi sanoa että yli 500t on menty? Alkuperäinen laturikin kait usein kestää yllättävän paljon ajoa kun vaan hiilipaketin vaihtaa. Ts. jos se ulompi liukurengas on kulunut oikein selvälle uralle niin usein on niin et tietä on nähny. Toki riippuu olosuhteistakin.
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Ensi vuonna tulee yksi lisääatlas kirjoitti:Vähän ajettuja yli 24 vuotiaita dieseleitä ei ole maailmassa kun muutama kappale.
Eilen ajoin noin 50 km 250D -92 jolla ajettu yli 600tkm. Moottorille tehty jossain 500tkm jälkeen kannentiivisteen vaihto, samalla uusittu nostimet ja jossain vaiheessa myös vaihdettu kk-laakerit (tämä tosin tarpeeton remontti mutta kuitenkin). Ajon lopuksi täyskaasukiihdytys n. 10-120 km/h ja sen jälkeen öljynpaine oli joutokäynnillä 1,2.
Isällä ollut 200D -90 piti paineet kuumana öljylaadusta riippuen 0,6 - 0,8 välillä jollaisena sillä ajettiin jotain 500000 -> 600000 kilometrit.
Yleensä ottaen öljynpaineista mielestäni murehditaan turhaan näissä, kun ei ole paineen alhaisuudesta johtuvia vaurioitakaan koskaan ollut.
Sitten kun paine oikeasti laskee alas alkaa nostimet mekkaloida ja sen kyllä kuulee dieselissäkin, näin käy kun kansitiiviste pettää ja öljynpaine karkaa kannelta.
Mitä niitäkin on rempattu niin se on vain uusi tiivistesarja ja pultit ja taas mennään, vaikka on aikansa ehtinyt räpättää niin nokka ym. täysin kunnossa.
wiimax.fi
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Ei o normaalia tuo sanoisin niin tai siten ö.paineneula ei näytä oikein tai mosa käy liian pientä tyhjäkäyntiä kun on laakeroitu. Meinaan vaan että omissa tuossa 300DT:ssä ml on nyt 380t ja vaikka vaunua vetää helteillä ni neula on sen pikkasen vajaat 2. Samaa näyttää tuo 250DT ajo 20km tai sitten 700km. Näin siis tyhjäkäynnillädealer kirjoitti: Eilen ajoin noin 50 km 250D -92 jolla ajettu yli 600tkm. Moottorille tehty jossain 500tkm jälkeen kannentiivisteen vaihto, samalla uusittu nostimet ja jossain vaiheessa myös vaihdettu kk-laakerit (tämä tosin tarpeeton remontti mutta kuitenkin). Ajon lopuksi täyskaasukiihdytys n. 10-120 km/h ja sen jälkeen öljynpaine oli joutokäynnillä 1,2.
420t oli E300D:ssä ja siinäkään neula ei laskenu alemmas. Ainut oli tuo ml 710t 200D jolla todellisuudesa oli ajettu enemmän. Siinä laski 1bar kieppeille ja tuo OM606 300DT mosa millä on ajettu yli 600t ni siinä laskee 1.4 kieppeille. Se laitetan muttereiksi lähiaikoina ja laitetaan kaikki uutta. Sit nähdään vaikuttiko mitä.
Siinä olen samaa mieltä että paljon ajettujen mosien paineista otetaan turhaan stressiä. Sensijaan jos takuusti alle 400t ajetun mosan paineet on lähellä 1bar ni huolestuisin ainakin itte.
Ettei ole niin helppoa tämä ni lisätään nyt vielä sekin että muutama kiertokangen tai runkolaakeri saa olla aivan totaaliloppukin ja moottori kolisee rumasti ja silti ö-paineet on selvästi yli 1bar tyhjäkäynnillä
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Nämä nyt on vähän "sinnepäin" nämä vertailut kun porukalla on erilaisia koneita.
Eri moottoreissa on erilaisilla tuotoilla öljypumput ja laakerien määrä vaihtelee.
Eri moottoreissa on erilaisilla tuotoilla öljypumput ja laakerien määrä vaihtelee.
Re: W124 om603 öljynpaineet hukassa?
Tuo on kyllä olennainen asia, mihin tyhjäkäynti on säädetty. Muistaakseni mainitussa autossa ei kuitenkaan liian alhaalla.Jari Ke kirjoitti: tai mosa käy liian pientä tyhjäkäyntiä kun on laakeroitu
Kiertokangen laakerien vaihto ei aina vaikuta paineisiin lainkaan, joskus vaikuttaa puolen kilon verran. Tässä autossa ei ollut laakereissa juurikaan kulumista eikä öljynpaineet muuttuneet.
Edellisen omistajan aikana vaihdettu.
wiimax.fi






