E 212 ja talvi tulee / webaston vesiventtiilin ohitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
338LM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Su 05.01.2014 15:41

E 212 ja talvi tulee / webaston vesiventtiilin ohitus

Viesti Kirjoittaja 338LM »

Tämäkin taas edessä. Bemareihin löytyy hyvinkin ohjeita- mutta ei Eemeleihin.
Omani vielä facelift- malli, mutta johdotukset lienee väreineen samoja jotta ohjeesta saa yleispätevän.

- Vesiventtiilin sijainti sisälokarin takana, webaston vieressä. Vesiventtiilin johto pitäisi saada poikki, ja siihen vastus jotta diagnostikka ei ala hälyttelemään
- Ei sitten millään huvittaisi repiä koko pohjaa pois
- En myöskään löydä internjetistä kaapelointeja. Kaapelinippu tulee konehuoneen puolelle (?) joten katkaisun ja huijausvastuksen voi laittaa myös konehuoneen puolelle.
- Vaan mistä piuhat (2kpl) menevät, ja mitä ovat värit?
- Ainakin 15ohm vastus tuntuu toimivan, mutta tällöin virtaa menee jo senverta läpi että oltava tehovastus. Alempana kuvassa normivastus, luultavimmin erittäin lyhytikäinen.
- Laittaneet Bemareihin (itsekin joskus) 15ohm ja 25W kestävän tehovastuksen. 15ohm vastuksella lämpöä syntyy n. 10W edestä, eli vastus kyllä kuumenee
- Bemarissa kuitenkin toimii myös 33ohm ja 47ohm kokeillusti, ilmeisesti Mersussakin koska weban ventiili identtinen. Tällöin hukkalämpöäkin syntyisi huijausvastuksella vähemmän.
47ohm vastuksella 3.6W jne.


Oletan että ohjelmallisesti tätä ei voi vieläkään blokata. eli Webasto kierrättää aina veden ensisijaisesti kabiinissa (venttiili vetää, sähkö päällä), ja sitten vasta
venttiili lepoasentoon ja moottorin lämmitys. Eli autoa ei paukkupakkasilla tarvitse sitten käynnistääkään ollenkaan.


Allaoleva kuva on toiselta foorumilta, 212 mersu ja CDI kone. Johdot ilmeisesti oranssi ja musta.

Kuva
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Avatar
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:52
Paikkakunta: Pilkanmaa

Re: E 212 ja talvi tulee / webaston vesiventtiilin ohitus

Viesti Kirjoittaja finnstar »

Eipä sitä koko pohjaa tarvi irroittaa.
Pyörä pois ja muovikiinnikkeitä reipas 5kpl niin tuo on jo hyvin esillä kun puolikas sisäloksu on poissa.
Aikaa tuohon ei saa millään menenään yli 20 min. tasamaallakaan.
Samalla tulee poistetuksi ylimääräinen kivien paino joka ajautunut väärään paikkaan.
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 480
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Re: E 212 ja talvi tulee / webaston vesiventtiilin ohitus

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Mulla on tuo johto otettu irti ja teipattu hyvin, ettei vesi mee sisään.

Mitään vastuksia en oo viritetty, ei haittaa vaikka se vikakoodin sieltä näyttääki. Webasto toimii kuitenki paremmin iliman tota venttiiliä.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2473
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: E 212 ja talvi tulee / webaston vesiventtiilin ohitus

Viesti Kirjoittaja markoala »

Juuri niin. Vastuksesta huolimatta tuli starilla nähtävä vikakoodi. Koodista ei ole haittaa. Töpseli irti ja teippiä. Sillä hyvä.
W213 220d + W201 1.8e
338LM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Su 05.01.2014 15:41

Re: E 212 ja talvi tulee / webaston vesiventtiilin ohitus

Viesti Kirjoittaja 338LM »

markoala kirjoitti:Juuri niin. Vastuksesta huolimatta tuli starilla nähtävä vikakoodi. Koodista ei ole haittaa. Töpseli irti ja teippiä. Sillä hyvä.
Ok ja asia selvä. Pääasia että pelittää. Luulin että koko pohja revittävä irti, näytti siltä kun sitä viimeksi nosturilla kurkkasin.

Vaan sähköalan ihmisenä ihmettelen tuota vikakoodia. Jos vastusarvo on hetaarilla oikein, ei sähköisestä mittauksesta voi päätellä
onko piuhanpäätä kuormittamassa huijausvastus vai oikea venttiilin kela. Voiko olla että vastuksesi on esim kärähtänyt ja oikkarissa?
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Avatar
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 393
Liittynyt: Ke 11.09.2013 08:24
Paikkakunta: Nummela

Re: E 212 ja talvi tulee / webaston vesiventtiilin ohitus

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

PEPI kirjoitti:Mulla on tuo johto otettu irti ja teipattu hyvin, ettei vesi mee sisään.

Mitään vastuksia en oo viritetty, ei haittaa vaikka se vikakoodin sieltä näyttääki. Webasto toimii kuitenki paremmin iliman tota venttiiliä.
Lämpeneekö sisätilat yhtä nopeasti kuin venttiilin kanssa? Omassa lienee kaikki tehtaan jäljiltä ja moottori sekä kabiini ovat pakkaselle lämpimiä. Liekkö noissa eroja asennuksien suhteen eri vuosimalleissa, oma on 2014 200 cdi.
X164 420 CDI
Land Rover D3
Audi RS2
Audi Quattro 20V
338LM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Su 05.01.2014 15:41

Re: E 212 ja talvi tulee / webaston vesiventtiilin ohitus

Viesti Kirjoittaja 338LM »

CDI320CLS kirjoitti: Lämpeneekö sisätilat yhtä nopeasti kuin venttiilin kanssa? Omassa lienee kaikki tehtaan jäljiltä ja moottori sekä kabiini ovat pakkaselle lämpimiä. Liekkö noissa eroja asennuksien suhteen eri vuosimalleissa, oma on 2014 200 cdi.
Ei lämpene sisätilat yhtä hyvin- mutta kuitenkin niin että ainakin tuulilasi on kokonaan sulana kovimpia pakkasia lukuunottamatta.
Voisiko tosiaan olla että saksalaiset ovat viimeinkin jotenkin järkeistäneet vesikiertoa 212 faceliftissä. Tuntuu käsittämättömältä..

Lämpeneekö moottorikin tosiaan kunnolla ihan oikeille paukkupakkasille asti? Onko auto ollut sinulla uudesta asti - on tehtaalla asennettu weba eikä
vesikiertoon tms ole varmasti tehty muutoksia?
2013 facelift S212 220 CDI
Ex 2011 S212 250CDI
Avatar
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 393
Liittynyt: Ke 11.09.2013 08:24
Paikkakunta: Nummela

Re: E 212 ja talvi tulee / webaston vesiventtiilin ohitus

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

Ostin reilun vuoden vanhana, kaikki huollot Veholla, tehdas webasto (muutoksista en tiedä). Viime talvena seisoi työpaikalla 8 h aika kovassa pakkasessa ja moottorin lämpömittari näytti n. 50 astetta vajaan tunnin lämmityksellä, sisätilat mukavan lämpimät.
X164 420 CDI
Land Rover D3
Audi RS2
Audi Quattro 20V
Vastaa Viestiin