S/W204 2013, ILS valojen polttimen vaihto.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sepeto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 03.08.2010 17:03

S/W204 2013, ILS valojen polttimen vaihto.

Viesti Kirjoittaja sepeto »

Autona 2013 S204 facelift jossa ILS valot.

Miten tuon ajovalojen D1S polttimen voi vaihtaa?

Kuva

Näin keskustelun pre-faceliftistä (ilmeisesti), jossa tuossa D1S polttimen päällä oli jouset, jotka painetaan syrjään.
Tässä ei näy jousia (paitsi tuolla jossain takana vähän pilkottaa), ehkä uskaltanut pyörittää niin lujaa, että olisi irronnut.
konitohtori
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54

Re: S/W204 2013, ILS valojen polttimen vaihto.

Viesti Kirjoittaja konitohtori »

Sitä polttimoa pitää hiukan pyöräyttää, niin vapautuu, asennus päinvastoin. Oli ainakin omassa W212 aika tiukka. Lampun ballastin ja polttimon välissä on sellainen muovinen kaulus, jossa tuo mekanismi on. Jos etsit googlella kuvan D1S polttimosta niin niissä näkyy se lukitusmekanismi.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0

*
sepeto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 03.08.2010 17:03

Re: S/W204 2013, ILS valojen polttimen vaihto.

Viesti Kirjoittaja sepeto »

Yritin pyörittää, mutta en vaan uskalla niin lujaa, että irtoaa.

Tuo lamppuhan on kiinni siinä pyörivässä projektorissa, joten se koko rakennelma liikkuu helposti.
Pelottaa, että askelmoottorit hajoavat, jos pyöräytän liian lujaa.
sepeto
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 03.08.2010 17:03

Re: S/W204 2013, ILS valojen polttimen vaihto.

Viesti Kirjoittaja sepeto »

Kyselin sitte samaa myös http://mbworld.org/" onclick="window.open(this.href);return false; foorumilla ja sain vastauksen, että pyörittämällä vastapäivään se irtoaa.
Totta se oli, kunhan uskalsi pyörittää. Sormissa ei riittänyt voima pyöräyttää, vaan pitää ottaa kunnon ote kannasta.
Lopulta se ruksahtaa auki, pyörähtäen n. 40 astetta. Kaapeli kannattaa irrottaa vasta lampun irrottamisen jälkeen ja kiinnittää takaisin vasta, kun uusi on paikallaan. Ei tarvi repiä sitä tuossa ahtaassa aukossa. Kyllä se mahtuu pyörähtämään, vaikka näyttää, että se ottaa kiinni tuohon toiseen askelmoottoriin.

Päinvastoin, kuin muissa pyöräytettävissä malleissa, tässä ei ole lampussa mitään muovista kehystä. Se tulee suoraan kiinni tuommoiseen jännän näköiseen peltiaukkoon.

Kuva

Otin sitte vertailuksi kuvan uudesta ja vanhasta polttimesta, selkeä tummentuma näkyy vanhassa (oikean puoleinen), valotehossa ei kuitenkaan heti havaitse mitään eroa.
Kuva

Syy koko ruljanssille oli, että Motonetissä on Autobildin testivoittajat alennuksessa, eli Osram Night breaker D1S
Vastaa Viestiin