C 200 kompressor

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
petri711
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 06.01.2019 23:10

C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja petri711 »

Moi.
Olis lambda ongelmaa. Etumaisen lambda jännite ei nouse arvoihinsa, vaan on siinä 900-1000mv välillä. Voiko öljyinen johtosarja tehdä tommoista? Lambda on vaihdettu n.2 vuotta sitten. Liittimet putsattu.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1243
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Oletko käynyt pakokaasuja mittaamassa, jos se seos on oikeasti poskellaan?
petri711
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 06.01.2019 23:10

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja petri711 »

En ole mittailut päästöjä, mutta taasen lambdan liittimen putsausta ja lisämaadoitusta taas toimii, mutta kuinka kauan? Staarilla mitatessa lambdan jännite oli n.1450mv paikkeilla, kun ohjearvo on 1100-1700mv. Toivotaan nyt että ongelma olis pois, ainakin vähän aikaa.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1243
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Sillä jännitteellähän lambda kertoo pakokaasun happipitoisuutta (eli seosta), senhän tiesit varmaan?
Eli, sen kuuluukin elää koko ajan jonkin verran, keskiarvo kertoo sitten seoksen.
Ennen kuin lambda lämpiää, jännite on vakio, silloin se ei vielä mittaa mitään. Kun arvo alkaa elämään, lambda toimii.

Sillä vaan meinasin, että jos se on alhainen tai korkea, seoksissa voi olla oikeasti vikaa silloin.

Toki jos maadoittamisella/ muilla tempuilla sait muutosta aikaan, olen varmaan hakoteillä ja siellä on muuta vikaa?
petri711
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 06.01.2019 23:10

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja petri711 »

Alle 1100mv käy liian rikkaalla ja yli 1800mv käy laihalla. Näin sen ymmärsin kun staarilla sitä tutkailin, mutta joko maadoitus tai öljy liittimessä sen teki. Niin tässä on laajakaista lambda ja lämpötila pitääkin olla yli 80 astetta.
petri711
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 06.01.2019 23:10

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja petri711 »

Moi.
Oikeessa olit päästöjen suhteen, käy rikkaalla, CO 3.42. Nyt herjaa et lambda ei aktiivinen. Onko näissä ollut ecu ongelmaa? Suihkutuksen korjaus kerroin oli 17. Onko näitä ohjainlaitteita ohjelmoitu uudestaa, tämän vian takia?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos johtosarjassa oli oli öljyä tulee se ainakin joissakin malleissa nokka-akselin asennon kääntäjän mangneettiventtiilin pistokkeen kautta sinne lambdalle.
Tutkipa se pistoke jos öljyinen on itse mangneetti venttiili vaihdettava tai se josta se pistoke lähtee...tälläisiä ongelmia on ollut ja löytyy varmaan se haullakin.
Yleensä ecuun ei tartte koskea ja ohjelmoida mutta toi öljy voi sotkea kaiken kyllä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
petri711
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 06.01.2019 23:10

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja petri711 »

On ainakin yks tapaus, että suihkutusen korjaus kerroin oli 21 ja sitten suihkutusta vähennetty niin saatiin päästöt kohdilleen. Mutta korjaus kerroin hyppäs takasin 21, siihen oli vaihdettu toinen moottorinohjainlaite, niin sillä saatiin päästöt kuntoon. Sillä ohjelmoinnilla ajattelin sitä jos ecu alkais korjailemaan suihkutusta. Täytyy käydä veholla kyselemässä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tossa on muuten itse oppiva ecu esim. voit laittaa e85 ja ecu alkaa säätämää seosta optimaalliseksi lambdan avulla eli seos muuttuu optimaalliseksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
petri711
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 06.01.2019 23:10

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja petri711 »

Mutta, jos se onkin jumahtanut siihen, niin kuin se oli siinä toisessakin ecu:ssa. Miten se ilmapumppu toimii, kun staari antaa vikakoodiks 2029-001, 2058-001 ja 2057-002.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1243
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Näiden kanssa on aiemminkin ollut keskustelua tuosta adaptaatioiden (itseoppimisen) saamisesta taas peliin, en vaan muista mikä oli konsti siihen..
Haulla voisi löytyä aiheesta juttua.
Koitan kaivella hiukan.

Jos selviää vika, kerro toki miten hoitui.
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Siis olet putsaillut lambdan liittimiä öljystä??? Siinähän se vika silloin on, öljyä johtosarjassa. Yleensä ensimmäisenä alkaa herjat tuon ongelman kanssa siitä että alkaa herjaamaan lambda anturia, silloin on monesti öljyt jo moottorin ohjainlaitteessakin. Kurkkaappa nyt nokkien säätimien pistokkeet, jos siellä öljyä niin katso onko moottorin ohjainlaitteen pistokkeessakin öljyä.

Jos johtosarjassa ja ohjainlaitteessa on öljyä niin ne tulee uusia, kuin myös säätöventtiilit eristysjohtoineen sekä lambdat.
petri711
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 06.01.2019 23:10

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja petri711 »

Ohjainlaitteen pistokkeessa oli öljyä, mutta putsasin sen. Ohjainlaitetta en aukaisut, pääseekö sen sisään vuotamaan öljyä? Toi nokka-akselin magneettiventtiili, jos vuotaa pitääkö se uusia, eli sekoittaako se ajoitukset? Mitens jos eculta vetäis uudet johdot lambdalle, onko joku tehnyt uudet piuhat? Staari ei ole antanut nokalle mitään vikakoodia.
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Kyllä ohjainlaitteen sisälle pääsee öljyä, se tuhoaa sen ohjainlaitteen, jotkut niitä on kai availlut ja putsannut. Sitä öljyä ei johtosarjasta saa pois muutakuin sen uusimalla. Nokkien säätimet täytyy uusia jos ne vuotaa, samalla sinne voi laittaa eristysjohdot jotka estävät jatkossa öljyn kulkeutumisen johtosarjaan jos uudetkin säätimet alkavat vuotamaan. Lambdan johtoja ei voi jatkaa niiden rakenteen vuoksi ainakaan tinaamalla, vertailuilma kulkee johtimen sisällä. Jotkut on niitä puristusliittimillä jatkaneet, nyt kun lambdan johdoissa on öljyä niin ymmärrät varmaan itsekin että siellä ei silloin vertailuilmakaan kulje. Parasta kun uusii lambdat.

Eikä se nokkien säätimien öljyvuoto ajoitusta muuta. Tässä koneessa se ajoitus menee kyllä jokatapauksessa persiilleen 100tonnin välein heikon ketjun ja rattaiden vuoksi :lol:
petri711
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 06.01.2019 23:10

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja petri711 »

On siittä yks johto tinattu aikoinaan, väriä en muista. Toi lambdan jänniteen saa nousemaan, kun ecua vääntää pistokkeen kohdalta ja sitten tulee vikakoodi katkenneesta lambdan johdosta, eli ecuun vika taitaa johtaa tai johtosarjan liittimeen. Täytyy jatkaa etsimistä. Tinattu johto on moottorinjohtosarjassa. Lambda on uusittu noin.2 vuotta sitten. Joo olen kuullut lambdan juottamisesta, mutta ihmettelen mikä ilma niissä kulkee , kun ne liittimet on puristettu ja suojattu. Sitten sen ymmärtäisin jos niissä ei olisi liittimiä välissä. Kl-varaosa myy niitä liittimiä moottorin johtosarjan liittimeen, mutta ei lambdan liittimeen. Mutta ihmetellä saa.
petri711
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 06.01.2019 23:10

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja petri711 »

Onko kukaan koodauttanut ohjainyksikköä esim. vehossa, jos on joutunut vaihtaan ja minkä hintainen se on?
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Niin se ohjausyksikköhän tulee olla uusi, käytettyä ei saa koodattua toiseen autoon. Enkä ymmärrä mitä ihmettelemistä tässä on kun vika on ilmiselvä. Ja jos vika poistuu ecun liitintä heiluttamalla, öljy toimii eristeenä siellä liittimessä.
Ja kyllä niissä lambdan piuhoissa ilma vaan kulkee, ei sitä ilmaa paljoa siellä kulje mut kuitenkin. Siksi niitä ei saisi tinata.

Ja jos ecun vaihtaa niin tottakai pitää silloin korjata myös se öljyvuodon aiheuttaja muuten on heti uusikin ecu pilalla, eli uus johtosarja nokan säätimet lambdat ja eristejohdot. Marmorilta tarvittavat osat jotain 2 tuhatta(?) koodaus ehkä satasen luokkaa tai ainakin sinnepäin.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja atlas »

Luulen että moottori on m111 eikä m271...eli ei ole pelkoa tällöin jakopään kuluneisuudesta. kuten tossa edellä sanottiin...ainakin niissä konetyypeissä ollut enemmän tota öljy ongelmaa ja kaiketi vielä on kyseessä w202....tämähän olisi kuiten ihan oleellista tietää vuosimalli ja moottori.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

atlas kirjoitti:Luulen että moottori on m111 eikä m271...eli ei ole pelkoa tällöin jakopään kuluneisuudesta. kuten tossa edellä sanottiin...ainakin niissä konetyypeissä ollut enemmän tota öljy ongelmaa ja kaiketi vielä on kyseessä w202....tämähän olisi kuiten ihan oleellista tietää vuosimalli ja moottori.
Pahoitteluni ”vääristä” neuvoista siinä tapauksessa jos ei olekaan 271 moottori niinkuin olin kuvitellut. Tosin suurin osa ”ohjeista” pätee jokatapauksessa, jakopää toki kestävämpi ja öljyongelmia ei niin useasti.
petri711
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Su 06.01.2019 23:10

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja petri711 »

W203 c 200 kompressor 2003 1.8 moottorilla. Voihan se liittimistä johtua, mutta olen näitä ecuja vaihdellu kun kammasta vääntämällä tulee häiriöitä. Mutta autot on ollut eri merkkisiä. Johtoja nyppimällä ei ainakaan vielä vikoja ole tullut. Täytyy selvittää ja ehkä vaihtaa kampaan uusi liitin.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

petri711 kirjoitti:W203 c 200 kompressor 2003 1.8 moottorilla...
Kyllä tuon koneen pitäisi olla M271.940. W203:sessa kaikki 1,8-litraiset (C 180 K, C 200 K, C 230 K ja C 200 CGI) ovat M271-moottoreita Etzoldin mukaan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Älä oikeesti näe turhaan vaivaa vaihtamalla pelkkää ohjainlaitteen liitintä, vian syy on se öljy, korjaa se öljyvuoto kai nyt itsekin tajuat ettei mootoriöljy kuulu johtoliitoksiin.....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18244
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: C 200 kompressor

Viesti Kirjoittaja dealer »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 0#p1219830" onclick="window.open(this.href);return false;
wiimax.fi
Vastaa Viestiin