M104 jakoketju kireä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Boorizz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 29.12.2016 16:37

M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja Boorizz »

Tossa kansiremppa tehtiin, aluksi ilman kiristäjää kone pyöri nätisti. Laitettiin kiristäjä kiinni (purettu ja putsattu) ja ketju kiristyi niin ettei Jaksa enään konetta pyörittää.. :roll:
Mitäs nyt avuksi? Ei tiedot tai taidot riitä
Kampura ot merkissä ja nokissa 4mm pultit kantta vasten
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Purettu ja putsattu mutta kasasittako sen sitten oikein....se pitää tietyllä tavalla kasata että kiristys alkaa ihan alusta ettei jää entisiin paikkoihin?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Boorizz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 29.12.2016 16:37

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja Boorizz »

Netistä katoin ohjeet ensin runko lohkoon, sitten mäntä, jousi, musta pötkylä ja tulppa päähän. Mutta pitää vielä yrittää uudelleen kasata.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Oikein laitettu on.
Mites noi nokanennakon säätö rattaat ja ajoitus?
Noi pultit nokan ratas reikiin niin olet kai varma tosta ennakki asennosta...joissakin se on rajusti ennen ot merkkiä...taitaa olla m111 moottorissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Boorizz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 29.12.2016 16:37

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja Boorizz »

Myötäpäivään ääriasentoon imunokka käännettiin
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja asdf »

Moi!
Kasaus virhe selkeästi.
Ite painiskelin aikanani saman asian kanssa,ketjun löysä ennen kiristäjän laittoa pitää olla kiristäjän puolella,muuten menee liian kireäksi.
Jos kuvasta selviäisi
T:Janne
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut asdf, Ke 06.02.2019 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Boorizz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 29.12.2016 16:37

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja Boorizz »

Mites ne löysät sinne saa? Pyörittämällä vaa konetta? Tuntuu vaa ketju olevan tosta nokkien päältä helkutin kireä, ei liiku mihinkään suuntaan.
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja asdf »

Irrota kiristäjä,että saat ketjun löysäksi,ja hyppyytät löysän kiristäjän puolelle
Älä yritä ainakaan käynnistellä tms,menee viel ketju poikki
T:Janne
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Boorizz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 29.12.2016 16:37

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja Boorizz »

Mitäs meinaat tuolla hypyttämisellä :D en tajua näistä moottorihommista hirveesti, kaveri oli jeesaamassa ku laitettiin kasaan. Kiristin on irti, eikai tuota ketjunsuojakoppaaa pidä enään purkaa? On liimat välissä :D
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja asdf »

Eli yksinkertasesti sanottuna,sulla on kolme ratasta,ja niiden suhde toisiinsa pitää olla tietty,että ketjun löysä on oikeassa kohdassa.(on siellä neljäskin,öljypumppu mutta ei vaikuta tähän asiaan)Ketjunsuojakoppa sun täytyy ottaa uudestaan pois,se on selvä.
Selviät kuitenkin viellä vähällä verrattuna katkenneeseen ketjuun :)
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Boorizz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 29.12.2016 16:37

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja Boorizz »

Voivoi, taitaa siirtyä siis keväälle. Ei jaksa enää alkaa purkaan :lol:
Boorizz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 29.12.2016 16:37

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja Boorizz »

Kaveri tuossa sano et laitto kyllä vetopuolen kireeksi ja kaikki löysät kiristimen puolelle, pitää viikonloppuna tutkia onko kiristin jumissa tai vastaavaa :roll:
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja asdf »

Vaikee sanoa,mutta ei tuollaseen ole muuta vaihtoehtoa kun kasaus virhe.
Ei se ketju muuten ole liian kireellä,kiristinkin kiristää vasta lopullisesti kun moottori on käynnissä(hydraulitoiminen),näin ei käsittääkseni ole vielä ollut??
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Niin on ot merkissä mutta onko ykkösen mäntä ylhäällä?
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja asdf »

laineracing kirjoitti:Niin on ot merkissä mutta onko ykkösen mäntä ylhäällä?
Eiköhän se ot merkki ole juuri sitä asiaa varten siellä olemassa,että nokka-akselimerkit ollessa kohdallaan samaan aikaan, saadaan jako kohdalleen.
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 432
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja moska »

Jotenkin epäilen että merkit ei ole kohdallaan ja mäntä nojaa venttiiliin. Se kyllä kiristää ketjun ja paljon muutakin.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja laineracing »

asdf kirjoitti:
laineracing kirjoitti:Niin on ot merkissä mutta onko ykkösen mäntä ylhäällä?
Eiköhän se ot merkki ole juuri sitä asiaa varten siellä olemassa,että nokka-akselimerkit ollessa kohdallaan samaan aikaan, saadaan jako kohdalleen.
Kannattaa perehtyä ekana moottorin toimintaan ennenku tulee tänne kertomaan ot merkistä että miksi se siellä on. Kampiakseli pyörii kaksi kertaa siinä missä nokat yhden kierroksen. Sentakia kysyin onko se ykkösen mäntä ylhäällä kun ei tiedä asentajien taustaa.
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja asdf »

juu,oikosulku tuli
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Boorizz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 29.12.2016 16:37

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja Boorizz »

Kyllä ykkösen mäntä on ylhäällä, tulpan reiästä vielä tarkistettu.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1779
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja sompio »

Olenkohan minä tipahtanut moottoritekniikasta ihan pihalle?
Eikös "OT" merkki (On Top) ole sama kuin YKK eli silloin ykkösenmäntä on aina ylhäällä joka kierroksella mutta tahdinvaihto pako>imu tapahtuu vain jokatoisella kierroksella.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1218
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

sompio kirjoitti:Olenkohan minä tipahtanut moottoritekniikasta ihan pihalle?
Eikös "OT" merkki (On Top) ole sama kuin YKK eli silloin ykkösenmäntä on aina ylhäällä joka kierroksella mutta tahdinvaihto pako>imu tapahtuu vain jokatoisella kierroksella.
Samaa mietin itsekin, ei se mäntä mitenkään voi olla joka toinen kerta eri paikassa! :D
Toki nokat on, joka toisella eri asennossa.

Jos kampura on OT ja nokat merkeissä, ei tarvitse arpoa, kyllä ne oikein on.

Itse tapaukseen;
Pyöritä se kone kerran ympäri, siis kampuralla 2 kierrosta, ja katso onko vielä merkeissä.
Katso että pysyy sen verran kireällä ettei hypi/putoa kampuran rattaalla, vaikka laittamalla se kiristin löysästi paikalleen..
Jos ei ole, oli alunperin löysää väärällä puolella ketjussa!
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja asdf »

hmmmm..:)
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Boorizz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 29.12.2016 16:37

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja Boorizz »

Pyöritin täyden kierroksen ja kampura on edelleen OT ja nokan 4mm reiät kannen tasossa
Mustikka60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 27.04.2017 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja Mustikka60 »

Tuolla on ollut samaa ongelmaa https://www.benzworld.org/forums/w124-e ... -am-i.html .
Siellä ekan sivun kuvassa näkyvä ketjun ohjuri (kuvassa oikealla) on väärässä kohdassa. Sivulla kaksi näkyy sitten oikea asento, kun kaveri on löytänyt ja korjannut ongelman.
-- C200 4Matic 2019 --
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17606
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ketjun löysät siirtyy varmasti kiristimen puolelle kun se kasataan paikalleen, se ei ole ongelma.
Sitten on ongelma jos ajoitus ei ole kohdallaan, mutta se on toinen juttu ja silloinkaan ketju ei kiristy tavallista enempää vaan venttiilit vastaa mäntiin.

Joku edellisessä viestissä kerrotun kaltainen kasausvirhe, ohjuri väärässä paikassa tms...
wiimax.fi
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1218
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

dealer kirjoitti:Ketjun löysät siirtyy varmasti kiristimen puolelle kun se kasataan paikalleen, se ei ole ongelma.
Sitten on ongelma jos ajoitus ei ole kohdallaan, mutta se on toinen juttu ja silloinkaan ketju ei kiristy tavallista enempää vaan venttiilit vastaa mäntiin.

Joku edellisessä viestissä kerrotun kaltainen kasausvirhe, ohjuri väärässä paikassa tms...
Kyllä, olet toki oikeassa.
Mutta, jos siellä on ohjuri väärässä paikassa, ja se korjataan, menee ajoituskin pieleen (ohjurin oikealla asennolla).
Eli ketjun joutuu asentamaan uudelleen, siitä ei nyt pääse mihinkään.
Boorizz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 29.12.2016 16:37

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja Boorizz »

Yksi ohjuri on purettu projektin aikana ja se on nokkien välissä. Kiristäjän kolosta ruuvarilla painellen kaarilaahain on löysä, joten löysää tuntuisi oikealla puolella olevan. Pitää viikonloppuna ajatuksella tutkia.
Boorizz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 29.12.2016 16:37

Re: M104 jakoketju kireä

Viesti Kirjoittaja Boorizz »

Nytkun putsasin kiristäjän huolella uudestaan ja laitoin kiinni, niin kone pyöriikin ihan kevyesti, tuon kuvan mukaan kun laitoin kampuran oikein niin, nokissa on nyt muutaman millin heitto 4mm pulteilla koittaessa. Toinen millin vinossa ja toisessa millin rako kanteen..
Onkohan ketju voinut venyä vähän? Heittää ehkä puolikkaan lenkin verran jos sitäkään.
Vastaa Viestiin