W202 m111.956 kansiremontti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
eetuurr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 16.04.2018 15:11
Paikkakunta: Tampere

W202 m111.956 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja eetuurr »

Moro!
Olisi tarkoitus suorittaa kyseinen operaatio lähiviikkoina. Tekijänä kokematon jannu ja toisena kokeneempi isäukko :lol:
Kaipaisin hieman vinkkejä toimenpiteen suorittamiseen, mitä kannattaa samalla tarkastaa? Onko näitä porukka vaihellu kun ei hirveesti tietoa tunnu olevan?
Auto siis on vuotanut jo jonkin aikaa nelossylinterin takaosasta ulospäin nestettä, ei ole kerännyt painetta järjestelmään, eikä sekoittunut öljyn sekaan
siksi en ole pitänyt sen kanssa kiirusta..
Nyt on aika siihen lähteä ja osia olen hommannut jo/tilauksessa:
-Yläpään tiivistesarja
-Uudet hydrauliset nostajat
-venttiilivarren kumit
-ketjunkiristin (vanhan joutuu irroittamaan niin miksei samalla laita tilalle uutta)
-kannen pultit


Auton jakoketju on tarkastettu n. 40tkm sitten liikkeessä entisen omistajan toimesta ja siinä ei ollu sillon havaittu venymiä, nyt kilsoja 278990km. Mistä kohtaa venymä tarkistetaan? Tarviiko ketju katkaista että kannentiivisteen saa vaihdettua? Siihen lisäten ajotuksen säätö ja onko moottorissa selkeät ajoitusmerkit? Tähän lisävinkkejä olisi hieno saada.

Kansi menee ehdottomasti plaanaukseen ja nostajat sekä venttiilivarren kumit todennäköisesti vaihtuu sielä.

Sen verran olen varmaa tietoa löytänyt että kiristintä ei saa kokonaisena laittaa paikalleen tai vetää ketjun liian tiukkaan.

Eikait siinä muuta kun lähteä purkamaan, kiire ei ole kun tekeminen alkaa, tarkotus olisi saada vielä toimiva auto aikaan :roll:
WIS:siä en ole vielä kerennyt selailemaan ajattelin tänne kirjoitella nyt kun on vielä aikaa


Auto on alkanut nyt viimeisen parin viikon sisällä pitämään erikoista naputusta joka esiintyy puoli lämpimänä ja ääni tulee selvästi venttiilikopan takaosan suunnilta, tämän äänen vuoksi nostajat ovat ostolistalla. Myös tänään aamulla kylmäkäynnistyksessä nakutus esiintyi ja poistuu kokonaan kun moottori on kuuma tai sille antaan hieman enemmän kierroksia ja ääni häviää tämän jälkeen
W202 M111K & M111
W126 OM603
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W202 m111.956 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tarkista, että vuoto ei tule lämmityslaitteelle menvästä letkusta joka lähtee kannesta takaa vasemmalta (kuskin puolelta), ainakin vanhemmissa M111-koneissa.

Hanki W202-mallin korjausopas ennen töiden aloittamista, esim. Haynesin. korjausoppaassa on neuvottu kannen poisotto kuvien kera. Jakoketjua ei tarvitse katkaista, mutta ketjunlaahaimen tapit pitää irrottaa koneen etupäädystä. Se onnistuu m6-ruuvilla ja holkki+prikka-virityksellä, katso foorumin haulla M111 jakoketjusta lisätietoa. Nokkien ketjupyörissä on kuuden mm reiät kohdistusta varten ja kampiakselin dampperissa on selkeät astemerkinnät.

Yleisesti ottaen M111 on kestävä moottori ja esim. kannentiiviste saattaa rapistua vanhuuttaan ja aiheuttaa jäähdytysveden tai öljyvuotoja koneen sisään tai ulospäin tuurista riippuen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
eetuurr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 16.04.2018 15:11
Paikkakunta: Tampere

Re: W202 m111.956 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja eetuurr »

tomant kirjoitti:Tarkista, että vuoto ei tule lämmityslaitteelle menvästä letkusta joka lähtee kannesta takaa vasemmalta (kuskin puolelta), ainakin vanhemmissa M111-koneissa.

Hanki W202-mallin korjausopas ennen töiden aloittamista, esim. Haynesin. korjausoppaassa on neuvottu kannen poisotto kuvien kera. Jakoketjua ei tarvitse katkaista, mutta ketjunlaahaimen tapit pitää irrottaa koneen etupäädystä. Se onnistuu m6-ruuvilla ja holkki+prikka-virityksellä, katso foorumin haulla M111 jakoketjusta lisätietoa. Nokkien ketjupyörissä on kuuden mm reiät kohdistusta varten ja kampiakselin dampperissa on selkeät astemerkinnät.

Yleisesti ottaen M111 on kestävä moottori ja esim. kannentiiviste saattaa rapistua vanhuuttaan ja aiheuttaa jäähdytysveden tai öljyvuotoja koneen sisään tai ulospäin tuurista riippuen.

tomant
Kiitos vastauksesta,
mulla on alfamerin versio korjausoppaasta mutta se käsittää vain vapaasti hengittävän bensakoneen moottorin. Pitäiskö jostain koittaa kaivaa myös tuo haynesin? Taitavat olla kyllä molemmat lähelle samaa moottoria :think:

Oon koittanut tutkia tuota vuotoa ja mielestäni se tulee kyllä kannentiivisteen välistä,olen lukenut tuosta m111 koneen kannentiiiviste ongelmasta, ilmeisesti hyvin yleinen paikka nestevuodolle on juuri tuo nelossylinterin alue ja öljyvuodolle taasen kannen etuosa.
W202 M111K & M111
W126 OM603
Vastaa Viestiin