W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Moro,
mulla on semmonen 60-luvun W111 mersu projekti. Onko kenelläkään kokemuksia niiden automaattilaatikoiden huollosta/korjaamisesta?
Pakki ja pykälä eteenpäin menee kyllä päälle, mutta laatikko ei suostu vaihtamaan ylöspäin.
Laatikossa on öljyä oikea määrä mutta mitään muuta en ole toistaiseksi alkanut tutkimaan...onko kellään osaavalla hyviä vinkkejä mistä kannattaisi aloittaa?
T. Jukka
mulla on semmonen 60-luvun W111 mersu projekti. Onko kenelläkään kokemuksia niiden automaattilaatikoiden huollosta/korjaamisesta?
Pakki ja pykälä eteenpäin menee kyllä päälle, mutta laatikko ei suostu vaihtamaan ylöspäin.
Laatikossa on öljyä oikea määrä mutta mitään muuta en ole toistaiseksi alkanut tutkimaan...onko kellään osaavalla hyviä vinkkejä mistä kannattaisi aloittaa?
T. Jukka
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Itsellä on myös W111 projekti (ketjussa "latomersun herätys...") mutta se on manuaali, W111:n automaatista ei ole isommin kokemusta.
Yksi tuttu tosin juuri hankki W111-automaatin joten olen sellaisen sentään nähnyt minäkin
Mutta lueskelin vähän omistamastani W111 (engl.) korjaamokäsikirjasta kappaletta "Automatic Transmission":
Tuli mieleen tuota lukiessa: Millä vaihteenvalitsimen asennolla tuo ongelma ilmenee? Vai kaikilla?
(Opuksen mukaan normaali ajoasento on 4, jolloin kaikki "vaihteet" käytössä, kun vaikka asennolla 2 vain kaksi pienintä pykälää).
Paljon siellä on seikkaperäistä juttua mm. öljynpaineista (paljolti "toimintaa perustuu öljynpaineiden eroihin") sun muusta,
juttua on kaikkiaan 10 sivua joilla myös 21 kuvaa... Jos skannattu digikopio tuosta auttaisi, laita yv?
Pikkasen googlailinkin aiheesta
Eipä kovin tähdellistä (auttavaa) tietoa tullut vastaan, mutta mielenkiintoista historia-artikkelia kyllä:
- Mercedes Benz esitteli automaativaihteiston vuonna 1961
- Se tuli tuolloin esiteltyyn W112 300SE:hen vakiovarusteena, ja samalla W111 220SE:hen valinnaiseksi varusteeksi
https://media.daimler.com/marsMediaSite ... id=9915119" onclick="window.open(this.href);return false;
Yksi tuttu tosin juuri hankki W111-automaatin joten olen sellaisen sentään nähnyt minäkin

Mutta lueskelin vähän omistamastani W111 (engl.) korjaamokäsikirjasta kappaletta "Automatic Transmission":
Tuli mieleen tuota lukiessa: Millä vaihteenvalitsimen asennolla tuo ongelma ilmenee? Vai kaikilla?
(Opuksen mukaan normaali ajoasento on 4, jolloin kaikki "vaihteet" käytössä, kun vaikka asennolla 2 vain kaksi pienintä pykälää).
Paljon siellä on seikkaperäistä juttua mm. öljynpaineista (paljolti "toimintaa perustuu öljynpaineiden eroihin") sun muusta,
juttua on kaikkiaan 10 sivua joilla myös 21 kuvaa... Jos skannattu digikopio tuosta auttaisi, laita yv?
Pikkasen googlailinkin aiheesta

Eipä kovin tähdellistä (auttavaa) tietoa tullut vastaan, mutta mielenkiintoista historia-artikkelia kyllä:
- Mercedes Benz esitteli automaativaihteiston vuonna 1961
- Se tuli tuolloin esiteltyyn W112 300SE:hen vakiovarusteena, ja samalla W111 220SE:hen valinnaiseksi varusteeksi
https://media.daimler.com/marsMediaSite ... id=9915119" onclick="window.open(this.href);return false;
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Onko alipaineletku paikoillaan? 722 tyyppisessä lootassa sen puute pidättää vaihtamista, vaihtaa sitten kun on kierrokset tapissa. En ole varma tekeekö tämä vanhempi K-laatikko samaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Terve ja kiitos kommenteista,
ei lähde vaihtamaan asennosta riippumatta (4...2).
Pitäänee tutkia tuota mahdollista alipaineletkua, en muista että semmonen olisi tullut vastaan laatikon suunnasta.
Mulla on myöskin kopio siitä korjaamo opuksesta, pitänee paneutua myös siihen ennen kuin isommin lähtee levittelemään.
Nostin perän kuitenkin pukkien varaan jotta pystyy pyörittämään sisätiloissa. Eii liene vielä niin fiksu systeemi että häiriintyisi tästä vaikkei renkaat pyörikkään synkassa?
ei lähde vaihtamaan asennosta riippumatta (4...2).
Pitäänee tutkia tuota mahdollista alipaineletkua, en muista että semmonen olisi tullut vastaan laatikon suunnasta.
Mulla on myöskin kopio siitä korjaamo opuksesta, pitänee paneutua myös siihen ennen kuin isommin lähtee levittelemään.
Nostin perän kuitenkin pukkien varaan jotta pystyy pyörittämään sisätiloissa. Eii liene vielä niin fiksu systeemi että häiriintyisi tästä vaikkei renkaat pyörikkään synkassa?
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Ok... En usko että toiminta mitenkään voisi häiriintyä siitä että takapyörät ilmassa, mutta joku voi tietää paremmin:)
Tuohon @karran kommenttiin, luin myös tästä opuksesta (vapaa käännös): "Jos käytetään kick-downia, ei isommalle
vaihtaminen tapahdu ennen kuin suurimmalla kierrosluvulla". Toisaalla tekstissä (ja kuvissa) puhutaan "kick down switchistä"
- heräsi kysymys voiko tuo (switch / katkaisija) jäädä jotenkin makaamaan päälle...?
Tallissa / pukeilla voi olla hieman kuumottavaa revittää sinne 6000 kierrokseen ja katsoa vaihtuuko "pykälä"...
Kantsii olla ainakin hyvät pukit
Tuohon @karran kommenttiin, luin myös tästä opuksesta (vapaa käännös): "Jos käytetään kick-downia, ei isommalle
vaihtaminen tapahdu ennen kuin suurimmalla kierrosluvulla". Toisaalla tekstissä (ja kuvissa) puhutaan "kick down switchistä"
- heräsi kysymys voiko tuo (switch / katkaisija) jäädä jotenkin makaamaan päälle...?
Tallissa / pukeilla voi olla hieman kuumottavaa revittää sinne 6000 kierrokseen ja katsoa vaihtuuko "pykälä"...
Kantsii olla ainakin hyvät pukit

W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Äkkiseltään voisi ajatella että venttiilipöydässä voi joku venttiili jumíttunut. Ennenkuin alkaa aukomaan niin voisi kokeilla lämmittää laatikkoa jotenkin käyntilämpöön jos se irrottaisi jumin. Jos autossa on lokilämmitin niin pistä pariksi päiväksi lämpiämään.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Hei kun auto on pukeilla älä päästä vetoakseleita roikkumaan ihan ala-asentoon, iskunvaimentimet pitää kyllä ne oikeassa asennossa. Jos ne pääsee ylikulmaan niin se linkkuperä voi vaurioitua.jka kirjoitti:Pitänee tutkia tuota mahdollista alipaineletkua, en muista että semmonen olisi tullut vastaan laatikon suunnasta.
Nostin perän kuitenkin pukkien varaan jotta pystyy pyörittämään sisätiloissa. Ei liene vielä niin fiksu systeemi että häiriintyisi tästä vaikkei renkaat pyörikkään synkassa?
Kyllä tuolla se vacuum box on, omasta 1968 mallista säädin siitä paineita, ihan kuten uudemmissakin.

https://www.sl113.org/wiki/Automatic/Start" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mbmanuals.com/transmissions/mbk4 ... 0trans.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Moro,
piilevä alipainevikahan siellä oli niinkuin uumoilitte. Alkoi pykälät ainakin vaihtumaan kun vähän putsaili paikkoja ja oikoi murjottuja putkia.
Onko teillä tietoa tietoa onko W111 SE:n ja SEb Coupen laatikot samat, tai miten ne eroavat toisistaan?
piilevä alipainevikahan siellä oli niinkuin uumoilitte. Alkoi pykälät ainakin vaihtumaan kun vähän putsaili paikkoja ja oikoi murjottuja putkia.
Onko teillä tietoa tietoa onko W111 SE:n ja SEb Coupen laatikot samat, tai miten ne eroavat toisistaan?
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Itellä vaan kirjallisuutta 1968 ja eteenpäin, silloinhan ei W111 sedania enää ollut. No, 1968 kuutoskoneisissa ei Haynesin opus erittele laatikkoa korimallien mukaan.jka kirjoitti:Moro,
piilevä alipainevikahan siellä oli niinkuin uumoilitte. Alkoi pykälät ainakin vaihtumaan kun vähän putsaili paikkoja ja oikoi murjottuja putkia.
Onko teillä tietoa tietoa onko W111 SE:n ja SEb Coupen laatikot samat, tai miten ne eroavat toisistaan?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
No ei omakohtaista tietoa, mutta tuolta kun vertaa 220SEb Saloon automatic 4-gear speksiä:jka kirjoitti:Onko teillä tietoa tietoa onko W111 SE:n ja SEb Coupen laatikot samat, tai miten ne eroavat toisistaan?
https://mercedes-benz-publicarchive.com ... l?oid=4898" onclick="window.open(this.href);return false;
...ja vastaavaa 220SE Coupe automaticia:
https://mercedes-benz-publicarchive.com ... l?oid=4535" onclick="window.open(this.href);return false;
...niin prikuulleen samoiltahan nuo lähtökohtaisesti vaikuttavat. Laatikon tyyppinumeroa tuolla ei harmi kyllä näy mutta
esim. kaikki välityssuhteet samat, kuten myös tuotannon muutokset ominaisuuksiin tapahtuneet samanaikaisesti.
Myöhemmin tuo Coupen laatikko toki näyttää eriytyvän kun sinne nokalle tulee tarjolle esim. 280SE 3.5 (V8) kone.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Moro taas,
nyt tuo minun W111 on nyt saatu katsastettua ja hinkua olisi päästä tien päälle enemmänkin.
Mutta...tuo automaattilaatikko aiheuttaa edelleen haasteita, 1&2 vaihtuu suhteellisen mukavasti mutta kun vuoroon tulee 3 ongelmat alkavat.
Vaihdossa tuntuu tärinää ja pykälä hyppii edestakaisin 2 ja 3 välissä. Voisiko tuo olla ihan säätö ongelma ja onkohan joku alan harrastaja törmännyt samaiseen ongelmaan? Auto on seissyt ajamatta varmaankaan yli 25-vuotta-mutta laatikon suodattimet + öljyt on vaihdettu joten sieltä suunnasta tuskin löytyy ratkaisua tähän.
nyt tuo minun W111 on nyt saatu katsastettua ja hinkua olisi päästä tien päälle enemmänkin.
Mutta...tuo automaattilaatikko aiheuttaa edelleen haasteita, 1&2 vaihtuu suhteellisen mukavasti mutta kun vuoroon tulee 3 ongelmat alkavat.
Vaihdossa tuntuu tärinää ja pykälä hyppii edestakaisin 2 ja 3 välissä. Voisiko tuo olla ihan säätö ongelma ja onkohan joku alan harrastaja törmännyt samaiseen ongelmaan? Auto on seissyt ajamatta varmaankaan yli 25-vuotta-mutta laatikon suodattimet + öljyt on vaihdettu joten sieltä suunnasta tuskin löytyy ratkaisua tähän.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3080
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Itse käytin oman K4A025-laatikkoni herra Siekkinen vanhemmalla Maaningalla huollossa viime vuonna; purku, putsaus, tiivisteiden vaihto ja lisäksi joidenkin seisonnasta kärsineiden kitkalevyjen vaihto.
Omani on nyt kunnossa ja toimii.
Jos laatikkosi on sökö, niin torissa oli yksi myynnissä.
Omani on nyt kunnossa ja toimii.
Jos laatikkosi on sökö, niin torissa oli yksi myynnissä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Katsos, 20 vuotta sitten kysyin tuolta että korjaavatko K-laatikoita ja vastaus oli että ei. Ei ollut silloin kuulemma osaamista. Olen tosin joltain muultakin kuullut että nykyään tekevät noita, tais olla joku pagodan loota siellä köynyt.Petteri Kivimäki kirjoitti: ↑Su 01.06.2025 06:15 Itse käytin oman K4A025-laatikkoni herra Siekkinen vanhemmalla Maaningalla huollossa viime vuonna; purku, putsaus, tiivisteiden vaihto ja lisäksi joidenkin seisonnasta kärsineiden kitkalevyjen vaihto.
Omani on nyt kunnossa ja toimii.
Jos laatikkosi on sökö, niin torissa oli yksi myynnissä.
Nätkin Porissa oli huoltanut Äyräväisen pagodan laatikon pari vuotta sitten.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3080
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
^ Se on tämä vanhempi Siekkinen joka minulle. Ei uudempia automaatteja huoltava Konehuolto Siekkinen.
Uskallan varmaan antaa yyveellä yhteystiedot..
Uskallan varmaan antaa yyveellä yhteystiedot..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Paljonko kustansi siekkisellä remontti? Kaverini W111 220SEb avon laatikko pitäisi remontoida..Petteri Kivimäki kirjoitti: ↑Su 01.06.2025 06:15 Itse käytin oman K4A025-laatikkoni herra Siekkinen vanhemmalla Maaningalla huollossa viime vuonna; purku, putsaus, tiivisteiden vaihto ja lisäksi joidenkin seisonnasta kärsineiden kitkalevyjen vaihto.
Omani on nyt kunnossa ja toimii.
Jos laatikkosi on sökö, niin torissa oli yksi myynnissä.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3080
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Laitatko sähköpostia tästä minulle:Pontus kirjoitti: ↑Su 01.06.2025 11:09Paljonko kustansi siekkisellä remontti? Kaverini W111 220SEb avon laatikko pitäisi remontoida..Petteri Kivimäki kirjoitti: ↑Su 01.06.2025 06:15 Itse käytin oman K4A025-laatikkoni herra Siekkinen vanhemmalla Maaningalla huollossa viime vuonna; purku, putsaus, tiivisteiden vaihto ja lisäksi joidenkin seisonnasta kärsineiden kitkalevyjen vaihto.
Omani on nyt kunnossa ja toimii.
Jos laatikkosi on sökö, niin torissa oli yksi myynnissä.
posti@kamera-petteri.fi
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3080
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Mulla on joskus saamani suomalaisen vm. 1966 korjaamokäsikirjan joitain kappaleita skannattuina sivuina. Yksi on vaihteisto.
En saa vianetsinnän sivuja linkitettyä tänne, vaikka ovat .jpg kuvina. Jos haluat, voin laittaa sinulle sivut WeTransferilla tulemaan. Laitas vaikka yyveenä sähköpostisi.
En saa vianetsinnän sivuja linkitettyä tänne, vaikka ovat .jpg kuvina. Jos haluat, voin laittaa sinulle sivut WeTransferilla tulemaan. Laitas vaikka yyveenä sähköpostisi.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Sain tähän lisäselvitystä; kokemuksen perusteella ei voi suositella vaikka Nätkinillä hyvä maine onkin. Pagodan toimiva laatikko meni sinne jotta 50+ vuotta vanhat tiivisteet ja muut tarvittavat kuluvat osat vaihdetaan ja laatikko säädetään.
Vaihteisto vuoti öljyä eikä toiminut huollosta palattuaan. Se piti aukaista itse ja sieltä löyty rikkoutuneita vanhoja osia, lisäksi osaa laskutettuja uusia osia ei ollut asennettu. Reklamaatioon vastattiin rahallisesti eli case closed, vaivaa siitä toki oli paljon.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3080
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Itse tein niin, että myin vasemman munuaisen pimeillä markkinoilla ja tilasin Niemölleriltä kaikki mahdolliset tiivisteet ja venttiilit mitä laatikkoon saattoi kuvitella tarvittavan ja herra Siekkinen vanhempi purki laatikon, puhdisti ja asensi uudet. Kitkalevyt olivat tekeytyneet niin pahasti ajamattomuuden seurauksena, että autolla olisi ehkä puol kilsaa sinnitelty ja sitten olisi laatikossa ollut tavaraa..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Joskus vuonna miekka ja kilpi siellä JAKK:in järjestämällä mersufoormin automaattilaatikkokurssilla meitä koulutti muistaakseni JN-Tradingin kaveri. Sieltähän saa (jotain) osia ja kitkalevyt on tässä samoja (ainakin osittain) kuin GM laatikoissa.Petteri Kivimäki kirjoitti: ↑Ke 04.06.2025 09:00 Itse tein niin, että myin vasemman munuaisen pimeillä markkinoilla ja tilasin Niemölleriltä kaikki mahdolliset tiivisteet ja venttiilit mitä laatikkoon saattoi kuvitella tarvittavan ja herra Siekkinen vanhempi purki laatikon, puhdisti ja asensi uudet.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Koitan paineen säätöä puoleen/toiseen nyt alkuun ihan perstuntumalta.
Kaikki tuntuu vaihtuvan ylös/alas kun auto on nosturilla. Ajossa 1&2 vaihtuu hyvin, siitä ylöspäin huonosti tai ei ollenkaan. Tärinän sain poistettua ainakin toistaiseksi.
Alkupeäinen kysymys-onko foorumilla joku joka on törmännyt samaan ongelmaan ja miten se saatiin mahdollisesti ratkaistua ilman että laatikko piti purkaa?
Tämäkin laatikko on aikoinaan "suoraan ajosta purettuna" ostettua mallia joten en viitsisi lähteä vaihtamaan toista samalla myyntipuheella myytyä tilalle - vaan koitan jos saan tämän pelaamaan edes jotenkin. Pitänee kysellä myös muilta foorumeilta.
Kaikki tuntuu vaihtuvan ylös/alas kun auto on nosturilla. Ajossa 1&2 vaihtuu hyvin, siitä ylöspäin huonosti tai ei ollenkaan. Tärinän sain poistettua ainakin toistaiseksi.
Alkupeäinen kysymys-onko foorumilla joku joka on törmännyt samaan ongelmaan ja miten se saatiin mahdollisesti ratkaistua ilman että laatikko piti purkaa?
Tämäkin laatikko on aikoinaan "suoraan ajosta purettuna" ostettua mallia joten en viitsisi lähteä vaihtamaan toista samalla myyntipuheella myytyä tilalle - vaan koitan jos saan tämän pelaamaan edes jotenkin. Pitänee kysellä myös muilta foorumeilta.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3080
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Sinuna soittaisin herralle nimeltä Kari Siekkinen, Maaninka.
Puhelinnumero tarvittaessa yyveenä.
Puhelinnumero tarvittaessa yyveenä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
Hommeli vaikuttaa vahvasti alipaine haasteilta. Ylemmät vaihteet vaihtuu tien päällä vasta kierrokset tapissa (mittarin mukaan 6500-7000 rpm) ja aina tipahtaa pienemmälle kun yrittää päästellä tasaisesti. Kuinkahan paljon tuon kick down solenoidin toiminta/toimimattomuus voisi vaikuttaa tuohon?
Pitänee tarkastaa/vaihtaa ihan varuilta myös se alipaineputken o-rengas laatikon päästä.
Pitänee tarkastaa/vaihtaa ihan varuilta myös se alipaineputken o-rengas laatikon päästä.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3080
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W111 Automaatti ei vahda vaihdetta
2-toimisolenoidi toimii siten, että saadessaan sähkösignaalin kick-down -painikkeelta kääntää siirokäpälän yläasentoon ja vaihtaa vaihdetta alaspäin ja saadessaan kaasuttimelta tai imusarjasta laskevan kierrosluvun signaalin, niin vaihtaa vapaalle ja siitä kiihdyttäessä alemalle.
Solenoidi on todella yksinkertainen vempele ja helppo testata toiminta tökkäämällä maa isoon liittimeen ja miinus keskikokoiseen - siirtääkö alaspäin - ja sitten pienee - siirtääkö ylöspäin.
Laitatko minulle yyveenä sähköpostisi, niin laitan sinulle vaihdelaatikko-osion suomalaisesta korjausoppaasta, ks. esimerkki.
Solenoidi on todella yksinkertainen vempele ja helppo testata toiminta tökkäämällä maa isoon liittimeen ja miinus keskikokoiseen - siirtääkö alaspäin - ja sitten pienee - siirtääkö ylöspäin.
Laitatko minulle yyveenä sähköpostisi, niin laitan sinulle vaihdelaatikko-osion suomalaisesta korjausoppaasta, ks. esimerkki.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966