W906 Sprinter OBD2 johdotus-ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
w906-2009
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 06.04.2021 16:32

W906 Sprinter OBD2 johdotus-ongelma

Viesti Kirjoittaja w906-2009 »

Hei

Suurinpiirtein kaikki keinot on jo käytetty, mutta on vielä tämä Foorumivaihtoehto jäljellä... :lol:

Ongelmani on sellainen, että käytettyä ostaessa havaittiin että joku aikaisempi omistajista oli käyttänyt sivuleikkuria ilmeisesti tahallisen huolimattomasti, ja survaissut OBD2 pistokkeen taskuunsa... :o
Jäljelle oli jäänyt vain tynkä johtonipusta sekä lähistöllä irrallisia johtoja.
Kaveri teki ns. "uudelleenkytkennän", nyt on kokeiltu kolmella eri testerillä päästä selvittämään MIL-valon aiheuttajaa, tuloksetta!

Rohkenen tiedustella olisiko joku foorumilaisista ystävällinen ja ottaisi omasta W906 vm 2009 Sprinterin OBD-pistokkeen johdotuksesta kuvan ja laittaisi tänne kaikkien hyödyksi...
Lähinnä tieto siitä montako johtoa pistokkeeseen kuuluu tulla, ja mitkä värit menevät mihinkin pinnipaikkaan auttaisi pääsemään eteenpäin!

Minulla tuo johdotus on auton pistokkeessa nyt seuraavasti:

pinnipaikat 1-2 ovat tyhjiä,
pinnipaikka 3-valkovihreä,
[ HUOM! tämä tieto korjattu! 12/5 2021: (pinnipaikka 4-ruskea, pinnipaikka 5-ruskea)
voiko olla että nuo ruskeat olisivat väärässä järjestyksessä, miten vaikuttaisi mittaustulokseen...? ]

pinnipaikka 6-lilavalkoinen,
pinnipaikka 7-tyhjä,
pinnipaikka 8-mustavalkoinen.
pinnipaikat 9-13-tyhjiä, pinnipaikka 14-lila, pinnipaikka 15-tyhjä,
pinnipaikka 16-punainen.

Kiitos kaikille lukijoille, odotan kommenttejanne...

t. s k
huittisista
Viimeksi muokannut w906-2009, Ke 12.05.2021 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W906 Sprinter OBD2 johdotus-ongelma

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kytkentäkaaviosta lukien:
3: WH GN
4: BN
5: BN
6: VT WH
14: VT
8: BK PK
16: RD

Oliko 8 varmasti musta valkoisella raidalla?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W906 Sprinter OBD2 johdotus-ongelma

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

w906-2009 kirjoitti: Ma 26.04.2021 17:55 Hei

Suurinpiirtein kaikki keinot on jo käytetty, mutta on vielä tämä Foorumivaihtoehto jäljellä... :lol:

Ongelmani on sellainen, että käytettyä ostaessa havaittiin että joku aikaisempi omistajista oli käyttänyt sivuleikkuria ilmeisesti tahallisen huolimattomasti, ja survaissut OBD2 pistokkeen taskuunsa... :o
Jäljelle oli jäänyt vain tynkä johtonipusta sekä lähistöllä irrallisia johtoja.
Kaveri teki ns. "uudelleenkytkennän", nyt on kokeiltu kolmella eri testerillä päästä selvittämään MIL-valon aiheuttajaa, tuloksetta!

Rohkenen tiedustella olisiko joku foorumilaisista ystävällinen ja ottaisi omasta W906 vm 2009 Sprinterin OBD-pistokkeen johdotuksesta kuvan ja laittaisi tänne kaikkien hyödyksi...
Lähinnä tieto siitä montako johtoa pistokkeeseen kuuluu tulla, ja mitkä värit menevät mihinkin pinnipaikkaan auttaisi pääsemään eteenpäin!

Minulla tuo johdotus on auton pistokkeessa nyt seuraavasti:

pinnipaikat 1-2 ovat tyhjiä, pinnipaikka 3-valkovihreä, pinnipaikka 4-2 ruskeata, pinnipaikka 5-tyhjä, pinnipaikka 6-lilavalkoinen, pinnipaikka 7-tyhjä, pinnipaikka 8-mustavalkoinen.
pinnipaikat 9-13-tyhjiä, pinnipaikka 14-lila, pinnipaikka 15-tyhjä, pinnipaikka 16-punainen.

Kiitos kaikille lukijoille, odotan kommenttejanne...

t. s k
huittisista
4 korin-
5 singnali-
eli kannatta tarkistaa että molemissa on

tuossa jotain värestä ei muisti kuvaa

Kuva
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W906 Sprinter OBD2 johdotus-ongelma

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Hyvä että valinnanvaraa löytyy.
w906-2009
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 06.04.2021 16:32

Re: W906 Sprinter OBD2 johdotus-ongelma

Viesti Kirjoittaja w906-2009 »

Aloittaja päivittää!!!

Ongelmaa on tutkailtu, mutta jokseenkin tuloksetta.
Erilaisilla lukijoilla on yritetty ongelman syytä selvittää.
Varsin todennäköisesti aloitusviestissäni mainittu johdotus on oikeassa järjestyksessä,
vaikka nuo johtojen värikoodit hieman maallikkoa hämmentääkin...
Edellisen postauksen jälkeen on otettu vikalista maksullisella puhelinsoftalla,
mutta sillä ei pystynyt suorittamaan MIL-valon kuittausta, ainakin softa niin kertoo.

Hehkun releistö on uusi sekä ilmamassamittari on uusi!

Nykyinen vikakooditilanne 26/5 2021 on seuraavanlainen:

**************
Vikakoodi(t)
P1955: Mercedes: Glow Plug Control Module 2 to PCM Comm. Circuit Range/Performance

Viimeisin vikakoodi(t)
P0110: Sisäänmenoilman lämpötila - piirivika (lohko 1 anturi 1)
P0100: Massa tai volyymi ilmavirta - piirivika
P0101: Mass or Volume Air flow - Circuit Range/Performance Problem
P1955: Mercedes: Glow Plug Control Module 2 to PCM Comm. Circuit Range/Performance
P2041: Reductant Injection Air Pressure Sensor A Circuit Intermittent
P2040: Reductant Injection Air Pressure Sensor A Circuit High
P2014: Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch - Circuit Malfunction (Bank 1)
P2062: Reductant/Regeneration Supply Control Circuit/Open
P2061: Reductant Injection Air Pump Control Circuit High
P2068: Fuel Level Sensor B Circuit High
P2067: Fuel Level Sensor B Circuit Low
P2623: Injector Control Pressure Regulator Circuit/Open
P2197: O2 Sensor Signal Biased/Stuck Lean (Bank 2 Sensor 1)
P2043: Reductant Temperature Sensor Circuit Range/Performance
P2136: Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A/C Voltage Correlation
P2134: Throttle/Pedal Position Sensor/Switch F Circuit Intermittent
P2133: Throttle/Pedal Position Sensor/Switch F Circuit High
P2514: Event Data Recorder Request Circuit High
P0252: Injection Pump Fuel Metering Control A - Circuit Range/Performance (Cam/Rotor/Injector)
P2492: EGR Cooler Bypass Position Sensor - Circuit Malfunction (Bank 1)
P2482: Exhaust Gas Temperature Sensor Circuit High Bank 1 Sensor 5
P1352: Ei selitystä saatavilla tälle vikakoodille

Pysyvä(t) vikakoodi(t)
P0000: Ei vikakoodia

Raportin luonut Outils OBD Facile EOBD Facile:llä
www.outilsobdfacile.com
**************

Voisko joku asiasta paremmin perillä oleva hieman valottaa tuota koodien kertomaa ihan hitaalla puhutulla nykysuomella...?!
Ovatko nuo kaikki "Viimeisin vikakoodi(t)" aktiivisia, vai tuleeko ne lukijan näytölle jostain muistista?

Ja mitä tarkoittaa tuo lopussa oleva:
Pysyvä(t) vikakoodit(t)
P0000: Ei vikakoodia


??? Tässäpä niitä kysymyksiä taas oli, ehkä joku löytää tämänkin viestiketjun ja viitsii vastailla, kiitos jo etukäteen!!!

t: sk
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W906 Sprinter OBD2 johdotus-ongelma

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oikealla testerillä vaan tutkimaan niin saa jotain selvillekin. Ihan turhan hankalaa vikakoodilukijalla ja foorumin avuilla yrittää.
Veikataan että ainakin yksi sulake palanut / johto poikki ja siitä suurin osa vioista.
wiimax.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W906 Sprinter OBD2 johdotus-ongelma

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

w906-2009 kirjoitti: To 27.05.2021 00:28 Aloittaja päivittää!!!

Ongelmaa on tutkailtu, mutta jokseenkin tuloksetta.
Erilaisilla lukijoilla on yritetty ongelman syytä selvittää.
Varsin todennäköisesti aloitusviestissäni mainittu johdotus on oikeassa järjestyksessä,
vaikka nuo johtojen värikoodit hieman maallikkoa hämmentääkin...
Edellisen postauksen jälkeen on otettu vikalista maksullisella puhelinsoftalla,


Pysyvä(t) vikakoodi(t)
P0000: Ei vikakoodia

Raportin luonut Outils OBD Facile EOBD Facile:llä
www.outilsobdfacile.com
**************

Voisko joku asiasta paremmin perillä oleva hieman valottaa tuota koodien kertomaa ihan hitaalla puhutulla nykysuomella...?!
Ovatko nuo kaikki "Viimeisin vikakoodi(t)" aktiivisia, vai tuleeko ne lukijan näytölle jostain muistista?

Ja mitä tarkoittaa tuo lopussa oleva:
Pysyvä(t) vikakoodit(t)
P0000: Ei vikakoodia


??? Tässäpä niitä kysymyksiä taas oli, ehkä joku löytää tämänkin viestiketjun ja viitsii vastailla, kiitos jo etukäteen!!!

t: sk
Arvaus tuo P0000 meinaa että activisia vika koodeja ei ole,
kokeile niin että otat vaikka ahtopaine anturin johdon irti ja sitten uudellen luku
muuttuko tuo P0000
tai sitten se vois olle että jos vain se tulee niin ei vikoja

tuleeko nuo kaikki koodita aina heti takaisin vai saako ne kuitattua pois,

mutta tosiian mersut on hankalia yleis koodin lukijoille,
vanhat mersut eritysesti ja vanhat sprinterit vielä hankalampi
eli kanttaa hakeutua jonnekin *:rin piuhan päähään
niitähän on vaikka missä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
w906-2009
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 06.04.2021 16:32

Re: W906 Sprinter OBD2 johdotus-ongelma

Viesti Kirjoittaja w906-2009 »

Nonniin, nyt tein CDI203 neuvon mukaan ja otin pistokkeen irti turbolta.
Koodeista on nyt kolme eri listausta, toivottavasti joku viitsii tutkailla tuota,
minulle nämä eivät kerro MIL-valon vilkkumisen aiheuttajaa.

Otettu koodit Alkutilanteesta jolloin pistoke on vielä kiinni ---
Vikakoodi(t)
P0110: Sisäänmenoilman lämpötila - piirivika (lohko 1 anturi 1)
P0100: Massa tai volyymi ilmavirta - piirivika
P1955: Mercedes: Glow Plug Control Module 2 to PCM Comm. Circuit Range/Performance
P0101: Mass or Volume Air flow - Circuit Range/Performance Problem

Viimeisin vikakoodi(t)
P0110: Sisäänmenoilman lämpötila - piirivika (lohko 1 anturi 1)
P0100: Massa tai volyymi ilmavirta - piirivika
P1955: Mercedes: Glow Plug Control Module 2 to PCM Comm. Circuit Range/Performance
P0101: Mass or Volume Air flow - Circuit Range/Performance Problem
P2068: Fuel Level Sensor B Circuit High
P2067: Fuel Level Sensor B Circuit Low
P2623: Injector Control Pressure Regulator Circuit/Open
P2041: Reductant Injection Air Pressure Sensor A Circuit Intermittent
P2040: Reductant Injection Air Pressure Sensor A Circuit High
P2014: Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch - Circuit Malfunction (Bank 1)
P2062: Reductant/Regeneration Supply Control Circuit/Open
P2061: Reductant Injection Air Pump Control Circuit High
P2197: O2 Sensor Signal Biased/Stuck Lean (Bank 2 Sensor 1)
P2043: Reductant Temperature Sensor Circuit Range/Performance
P2136: Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A/C Voltage Correlation
P2134: Throttle/Pedal Position Sensor/Switch F Circuit Intermittent
P2133: Throttle/Pedal Position Sensor/Switch F Circuit High
P2514: Event Data Recorder Request Circuit High
P2025: Evaporative Emissions (EVAP) Fuel Vapor Temperature Sensor Performance
P2249: O2 Sensor Reference Voltage - Circuit Low (Bank 2 Sensor 1)
P2248: O2 Sensor Reference Voltage - Performance (Bank 2 Sensor 1)
P2135: Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A/B Voltage Correlation

Pysyvä(t) vikakoodi(t)
P0000: Ei vikakoodia

********
Otettu koodit Pistoke irroitettuna ---
Vikakoodi(t)
P0110: Sisäänmenoilman lämpötila - piirivika (lohko 1 anturi 1)
P0100: Massa tai volyymi ilmavirta - piirivika
P1955: Mercedes: Glow Plug Control Module 2 to PCM Comm. Circuit Range/Performance
P0101: Mass or Volume Air flow - Circuit Range/Performance Problem
P2022: Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch Circuit High (Bank 2)
P2022: Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch Circuit High (Bank 2)

Viimeisin vikakoodi(t)
P0243: Turboahtimen hukkaportin solenoidi A - piirivika
P0110: Sisäänmenoilman lämpötila - piirivika (lohko 1 anturi 1)
P0100: Massa tai volyymi ilmavirta - piirivika
P1955: Mercedes: Glow Plug Control Module 2 to PCM Comm. Circuit Range/Performance
P0101: Mass or Volume Air flow - Circuit Range/Performance Problem
P2526: Vacuum Reservoir Pressure Sensor Circuit Range/Performance
P2068: Fuel Level Sensor B Circuit High
P2067: Fuel Level Sensor B Circuit Low
P2623: Injector Control Pressure Regulator Circuit/Open
P2041: Reductant Injection Air Pressure Sensor A Circuit Intermittent
P2040: Reductant Injection Air Pressure Sensor A Circuit High
P2014: Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch - Circuit Malfunction (Bank 1)
P2062: Reductant/Regeneration Supply Control Circuit/Open
P2061: Reductant Injection Air Pump Control Circuit High
P2197: O2 Sensor Signal Biased/Stuck Lean (Bank 2 Sensor 1)
P2043: Reductant Temperature Sensor Circuit Range/Performance
P2136: Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A/C Voltage Correlation
P2021: Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch Circuit Low (Bank 2)
P2025: Evaporative Emissions (EVAP) Fuel Vapor Temperature Sensor Performance
P2020: Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch Circuit Range/Performance (Bank 2)
P2021: Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch Circuit Low (Bank 2)
P2000: NOx Absorber Efficiency Below Threshold (Bank 1)

Pysyvä(t) vikakoodi(t)
P0000: Ei vikakoodia

*******
Kuitattu ja otettu koodit uudelleen ---
Vikakoodi(t)
P1955: Mercedes: Glow Plug Control Module 2 to PCM Comm. Circuit Range/Performance
Viimeisin vikakoodi(t)
P0101: Mass or Volume Air flow - Circuit Range/Performance Problem
P1955: Mercedes: Glow Plug Control Module 2 to PCM Comm. Circuit Range/Performance
P2623: Injector Control Pressure Regulator Circuit/Open
P2041: Reductant Injection Air Pressure Sensor A Circuit Intermittent
P2040: Reductant Injection Air Pressure Sensor A Circuit High
P2014: Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch - Circuit Malfunction (Bank 1)
P2062: Reductant/Regeneration Supply Control Circuit/Open
P2061: Reductant Injection Air Pump Control Circuit High
P2197: O2 Sensor Signal Biased/Stuck Lean (Bank 2 Sensor 1)
P2043: Reductant Temperature Sensor Circuit Range/Performance
P2136: Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A/C Voltage Correlation
P2134: Throttle/Pedal Position Sensor/Switch F Circuit Intermittent
P2133: Throttle/Pedal Position Sensor/Switch F Circuit High
P2514: Event Data Recorder Request Circuit High
P3520: Ei selitystä saatavilla tälle vikakoodille
P0000: Ei vikakoodia
P0004: Fuel Volume Regulator A Control - Circuit High
P2025: Evaporative Emissions (EVAP) Fuel Vapor Temperature Sensor Performance

Pysyvä(t) vikakoodi(t)
P0000: Ei vikakoodia
Vastaa Viestiin